Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ferodo ds3000, likvärdiga belägg?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (3217 totalt)
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det är inte helt ovanligt även om invändigt luftintag är det mest förekommande. Jag har "lånat" framskivor från Volvo 740 till min bil och de tar utvändig kylluft. Min BMW E46 har utvändig kylluft på bakskivorna men där kan det förklaras av att det är invändig trumbroms i skivan och då är det ett värde i att ha navet slätt och brett invändigt. Fram är den enda förklaring jag kan tänka mig att det går att ha tightare monterad skyddsplåt på insidan utan att det blir problem med kyllufttillförseln.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Guson skrev:
De här skivorna tar in kylluften vid röda pilen.



Vad jag förstår finns ingen luftpassage mellan insidan av navet och kanalernas intag.

Guson


Är vanligt på skivor till framhjulsdrivna bilar att de är ventilerade ifrån utsidan. Skivor som har litet offset mellan anliggningsyta mot navet och skivans insida (begränsat av spindelns utseende) är ifta ventilerade från utsidan då de inte ska spricka mellan nav och skiva.

Gör bromskylning lite mer komplicerat, jag har kört Porsche GT3 scoopen och en kylluftslang som jag har riktat mot bromsoket och beläggen (samt delvis skivans insida)

Jag kommer på sikt att byta till flytande skivor av denna anledning, dels för att få ventilering ifrån insidan, dels för att få större kylkanaler och dels för att få lägre ofjädrad vikt.





Funkar okej för mig med halva effekten men med 500hk tror jag inte det finns belägg som inte kommer att bli extremt varma och slitas snabbt. Jag hade uppgraderat till flytande skivor från t.ex. AP racing med den motoreffekten.

Kollar du på denna skiva från AP racing har den fler kylkanaler och de är även betydligt tjockare med 14mm bredd på kanalen istället för 5-6mm som en standardskiva. Väger även 3.6kg + nav istället för 7kg som en standardskiva.
http://www.apracing.com/product_details/race_car/brake_discs/ventilate . . . .

Finns lite jämförelse mellan en flytande skiva och en orginalskiva här. Vet inte hur stor skillnaden är i kylkapacitet men misstänker att den är massiv. Det är väl tyvärr också prisskillnaden men så blir det ofta. Detta är för Subaru BRZ och Toyota AE86 men det är väl på ungefär samma sätt för många bilar.
https://www.essexparts.com/essex-designed-ap-racing-competition-brake- . . . .

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Lärde jag mig nåt nytt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Magnus Thomé skrev:
Lärde jag mig nåt nytt thumbs up


Jag med thumbs up . Trodde i min enfald att alla bilar hade intag på insidan av skivan . Bromskylning är i min mening det enda raka uppdatering som man kan rekommendera till alla . Nu förstår jag varför vissa kan tveka. Men förfarande hävdar jag att har man det löst så är det den bästa moden.
/från en som byter belägg sällan och aldrig haft fade

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347


Trådstartare
Avverkade ett gäng varv igår. Bromsarna bet kanon hela dagen och slitaget på beläggen är inte speciellt mycket men skivorna har fått mera stryk än innan. Ej optimal kylning men nog fasen va detta bättre än inget alls.

_________________
Henrik Dahl
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Lupo1.8t skrev:
Avverkade ett gäng varv igår. Bromsarna bet kanon hela dagen och slitaget på beläggen är inte speciellt mycket men skivorna har fått mera stryk än innan. Ej optimal kylning men nog fasen va detta bättre än inget alls.


Låter bra att det iaf funkar bättre än ingen kylning alls. Är lite den tanken som ligger bakom mina försök till bromskylning. Att trycka in kall luft mot skivan bör vara bättre än att det cirkulerar varmluft inne i fälgen

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347


Trådstartare
När väl bromsarna funkade kalas så dog turbon istället

_________________
Henrik Dahl
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Min lösning på kylning av skivor med intag från utsidan .

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Skruva banåkabil
Ferodo ds3000, likvärdiga belägg?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (3217 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande