Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Nankang AR-1 - köpråd
5 besök senaste veckan (3748 totalt)
Pålle
Glumslöv
Här sen Apr 2018
Inlägg: 7


Trådstartare
god kväll alla

är på jakt efter bandäck till min BMW E46 men har väldigt lite erfarenhet av däckval o titta runt en del både här och på andra ställen ang. detta. Skulle vilja ha ett vettigt R-däck så man kan köra bilen på gata oxå.

har en uppsättning 18" fälgar med 8" o 8,5" bredd som var tänkta till detta bruk

har fått upp ögonen för nankangs ar-1 o michelin cup2, någon som har erfarenhet av dessa båda eller kan rekommendera andra eller kan komma med hjälpsam feedback hade jag varit tacksam

thumbs up


_________________
Adam Pålsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

AR-1 är klart bullrigare. Och betydligt mjukare i respons, en smakfråga alltså. Och betydligt bättre pris

Cup2 är lite mera både-och-däck, lättare att leva med på gatan. Kräver mer camber än AR-1 för att inte slitas fort på däcksskuldran.

Beroende på hur mycket gata och hur mycket bana du kommer köra per år så kan vissa "värstinggatdäck" (UHP) funka bra också. Lite utifrån hur du vill prioritera thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pålle
Glumslöv
Här sen Apr 2018
Inlägg: 7


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
AR-1 är klart bullrigare. Och betydligt mjukare i respons, en smakfråga alltså. Och betydligt bättre pris

Cup2 är lite mera både-och-däck, lättare att leva med på gatan. Kräver mer camber än AR-1 för att inte slitas fort på däcksskuldran.

Beroende på hur mycket gata och hur mycket bana du kommer köra per år så kan vissa "värstinggatdäck" (UHP) funka bra också. Lite utifrån hur du vill prioritera thumbs up



Tack för din input. Tanken med denna bil är att köra till o från trackdays o någon glassätar sväng typ.
Så den kommer mest gå på gata.

Prismässigt på dom jag hittat skiljer det bara typ 1.000:- så prislappen spelar mindre roll.

_________________
Adam Pålsson
Citera
Pålle
Glumslöv
Här sen Apr 2018
Inlägg: 7


Trådstartare
hur är R888R i jämförelse annars mot cup2 o ar-1 föresten?

_________________
Adam Pålsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

AR-1 och R888 är lite lika. Bullriga. Snälla i beteende.

R888 klarar blöt väg bra. (inte djupare stående vatten men det gör inget rdäck)

R888 ar lite mjuka i styrkänsla. AR-1 ännu mjukare. En viktig smakfråga, antingen tycker man det inte är en grej alls eller så gillar men inte alls.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Om man ogillar R888 för att de är lite såsiga så känns AR-1 lite som en felsatsning.


Mycket bra ide att styra upp omdömen! Jag har ju bara något/några enstaka per däck, det de sticker ut på så att säga. Det tar vi tag i tycker jag så blir rdäcklistan bättre thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Magnus Thomé skrev:
Om man ogillar R888 för att de är lite såsiga så känns AR-1 lite som en felsatsning.


Mycket bra ide att styra upp omdömen! Jag har ju bara något/några enstaka per däck, det de sticker ut på så att säga. Det tar vi tag i tycker jag så blir rdäcklistan bättre thumbs up


Skulle tro att jag inte kommer gilla den egenskapen hos däcken. Var iofs såsigheten ihop med nått som överhettar som inte var så trevligt. Bilen är iofs helt annorlunda i motor och chassie nu mot tidigare när jag körde RE540.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Har du provat Nankang nu?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Tord skrev:
Har du provat Nankang nu?


Jepp men bara på gata. Upplever kallgreppet som ganska bra, iaf långt ifrån Yokohama A048 och lite bättre än Kuhmo V70A. Skulle säga att de är ganska mjuka i stommarna, är nog lite känsligare för det än de flersta iom 205/50 R15. Upplever dem som ett bra gat r-däck iaf.

Återkommer med ett fullständigt omdömme när jag har kört de på bana.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Andreas Millbro skrev:
Tord skrev:
Har du provat Nankang nu?


Jepp men bara på gata. Upplever kallgreppet som ganska bra, iaf långt ifrån Yokohama A048 och lite bättre än Kuhmo V70A. Skulle säga att de är ganska mjuka i stommarna, är nog lite känsligare för det än de flersta iom 205/50 R15. Upplever dem som ett bra gat r-däck iaf.

Återkommer med ett fullständigt omdömme när jag har kört de på bana.


ok, det blir nog ett test på långlopp i september för mig

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Tord skrev:
Andreas Millbro skrev:
Tord skrev:
Har du provat Nankang nu?


Jepp men bara på gata. Upplever kallgreppet som ganska bra, iaf långt ifrån Yokohama A048 och lite bättre än Kuhmo V70A. Skulle säga att de är ganska mjuka i stommarna, är nog lite känsligare för det än de flersta iom 205/50 R15. Upplever dem som ett bra gat r-däck iaf.

Återkommer med ett fullständigt omdömme när jag har kört de på bana.


ok, det blir nog ett test på långlopp i september för mig


Nu har jag kört bana. Bättre däck än de gamla Toyo R888 totalt sätt då de inte överhettar lika lätt. Men blir ändå hala om man ligger på lite. Karnske lite sämre kallgrepp men inte så farligt. Tycker att de lider lite av samma problem som Toyo R888 med lite sladdriga stommar. Är naturligtvis en fråga om tycke och smak men jag gillar inte riktigt det lite diffusa bettendet på gränsen.

Har även kört lite transport och de är spåriga och bullriga, men det är ju ett r-däck så det har jag inget problem med.

Med tanke på priset ett bra köp och definitivt ett bra trackday r-däck. Ska man tävla finns det nog lite snabbare däck.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Däck för banåka
Nankang AR-1 - köpråd
5 besök senaste veckan (3748 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande