Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 153, 154, 155 ... 219, 220, 221   >>
19 besök idag (1115162 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4105



Lösningen:




Ja, jag vet att du har en firebird...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12865


Trådstartare
Allroad-pippi hade ju varit nytänkande. Men nu satsade jag ju på lågt för att det är coolt.

Lars Falk skrev:
Coolt! thumbs up

Samma typ av utfartsproblem som jag har...
Löser det genom att köra snett över "högsta punkten" då funkar det precis om bilen är olastad och jag har stora hjul monterade. Fast torsendiffen är inte optimal med ett hjul fritt i luften. Man måste ha lite fart...
Eller lägga plankor...

Jag tror den kommer bli ståendes på tre hjul om jag försöker det...
Det får bli att få igång lyftsystemet och hoppas på att det lyfter tillräckligt helt enkelt.

Ragnar skrev:
Bara en massa tråkiga, kvasistatiska, förslag... Ta och asfaltera en plätt nere på gården och preppa den så du kan göra en ordentlig launch, då kommer du inte ha några problem med islag när du flyger förbi grindstolparna!

Jo, slingshot är ju ett alternativ. Det blir bara lite onödigt spännande när man står uppe på gatan och ska ta sats in på tomten sen....
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12865


Trådstartare
Annars får man satsa på enklast möjliga vipparm för att komma ut.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12865


Trådstartare
bop skrev:
pro-touring jänkarna har en del att lära, skulle jag säga..

De lär sig mer och mer varje gång jag uppdaterar.

Skämt o sido så är det här nog lite förbi det folk kallar pro-touring. Det mesta av komforten har ju fått stå tillbaka till förmån för prestanda. thumbs up

Olika prioriteringar helt enkelt
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2907



Härligt. Om det bara är provköra så kan du ju höja dämparna max. Borde väl vara samma sak som höjningskittet då det höjer fjädersätena?

Alternativet är att göra distansblock för dämparinfästningarna.

Kul att den är ute ur garaget, gör underverk för motivationen. Den blir ju skitball!

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Vi alla vet var den stora konstruktionsmissen blev till....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Har Du tänkt på en annan grej?

det blir mycket grussprut när Du ska ut där med en sinterlamellkoppling.
Plastskydd för köksfönstret??
Mycket krattade blir det.....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10636



Jag tror det har med din körstil att göra.

Så här äv vi vana att se en pontiac starta.




Gott om plats för din lilla bula! thumbs up

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17358



Det där han har är ingen riktig Pontiac. Det är nåt han gjort själv hemma i garaget.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12865


Trådstartare
Installlerar lyftmojänger på bakaxeln. Alurör istället för plastslang eftersom jag är lite gissar att avgassystemet kommer smälta slangen när det är på plats...



Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11263



And ersJepp sson skrev:



Dum fråga kanske, men hur mycket rör sig egentligen övre delen på dämparen? Det ser bara ut som rör på bilden, och ingen slang som kan ta upp rörelsen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Och vad kostar lyft-mojängerna? Ser ut som ett smidigt sätt att bibehålla hög minimihastighet över farthinder

_________________
Pontus Fyhr
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12865


Trådstartare
Built, not bought Pontus! De var inte ens billiga att tillverka trots att det bara var materialpris.
Försäljningspris blir femsiffrigt, exkl pump är jag rädd för.
Ja, det blir förhoppningsvis ett smidigt sätt, men din optimistjolle har väl inga markfrigångsproblem med tanke på noll överhäng fram och bak?

Marcus Gustafsson skrev:
Dum fråga kanske, men hur mycket rör sig egentligen övre delen på dämparen? Det ser bara ut som rör på bilden, och ingen slang som kan ta upp rörelsen.

Axiellt rör den ju sig inte alls.
Men där är viss pendelrörelse, dock väldigt liten om man ser till grader. Det är inte åtskruvat än, och jag funderar på att kapa sista böjen på röret och ha lite längre slang med 90 grader böj på den för att få utrymme för ytterligare lite rörelse. thumbs up
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Jag har gjort en förenklad modell av dom där höjdjusterarna nu som bara har O-ringar istället för riktiga hydraultätningar och avstrykare och består bara av två svarvade detaljer. Vi håller på och provkör dom på Sensorn nu så får se till hösten om de fortfarande håller tätt. De bör vi kunna komma ned i pris så det är värt att tillverka sen.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 889



Jag har just insett vad det är du bygger: en Pontcedes...

Svårt imponerad!

_________________
Magnus Falk
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15490



Gör som jag och gjut om infarten till garaget.




Sen fastnade bilen 20 cm längre in i garaget istället

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12865


Trådstartare
Pontcedes?

Faktum är att jag är lite nervös för det här med infarten. Nu går det såklart att temporärt höja frigången, men i framtiden vill man ju ha en lösning som inte kräver att bilen har 200mm frigång.
Fylla ut infarten kan vara en lösning, men grovt uppskattat finns det risk att man bara skjuter fram problemet till när man ska komma ut/in ur garaget istället då.
Får helt enkelt hoppas på försök #2 thumbs up

2QIK4U skrev:
Vi alla vet var den stora konstruktionsmissen blev till....


Där finns vissa autonoma funktioner, men riktigt så långt har jag inte kommit att den kör själv...

Sinter?
Helt vanlig 11" koppling med fjädrat centrum och centerforce tryckplatta. Har hittills inte haft några problem med slir på den. Men å andra sidan kommer motorn ha mer effekt än tidigare denna gången så framtiden får utvisa. Fjädrat centrum är nog ett krav tills att uppfarten blir stenlagd dock...
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kan du inte be någon firma fräsa ned knölen helt enkelt? Och Sammtidigt asfalterar du infarten när dem fixar knölen?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17358



Höj hela infarten och ställ garaget på pallbockar!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5574



Lennart Mäkinen skrev:
Höj hela infarten och ställ garaget på pallbockar!

+1 thumbs up Det här är helt klart nåt som bäst löses med ett par pallbockar.


Apropå pallbockar. Vad har du för hydraullösning till dina SUVadaptrar?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 889



Definition Pontcedes: hälften Pontiac, hälften Mercedes i fråga om kvalitet och allmänna ingenjörsskap.

_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 153, 154, 155 ... 219, 220, 221   >>
19 besök idag (1115162 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande