Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge av gammal lada - Blir nybygge och sidoprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
42 besök senaste veckan (115091 totalt)
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Klingan75 skrev:
Min svåger och jag har egentligen en överenskommelse att han få en kvadratmeter i verkstaden för varje dag som han är här och jobbar men skulle han kräva in det skulle jag inte ha någon verkstad kvar.


Detta ovan kan vara det viktigaste i hela tråden

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
En röd tråd är sällan rak och sidoprojekten får också ta plats. Jag hade lovat att bygga en trädkoja till min dotter när ladan var färdig. Min fru konstaterade att dottern snart kommer bli för stor för en trädkoja och hela familjen kan väl bygga den på lördagarna som en gemensam aktivitet. Hon hade rätt men där försvann min enda vilodag... Vi kom överens om en kompromiss som innebar att trädkojan görs delvis färdig ihop med en ny gungställning. Det fanns en hemmasnickrad gungställning när vi flyttade hit men den är rent ut sagt livsfarlig och vi har bara ett barn.

Fyra lördagar senare har något tagit form och dottern är överlycklig.








Har man en sticksåg så kan man ju ha lite roligt.


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Lite har hänt på ladan också. Gipset är i princip helt klart i taket. Vi satte bara ett lager i personbilsgaraget och sparade lager nummer två till en regnig dag. Vädret har ju blivit mycket bättre och den årstiden som kallas bonnabränna eller redneck har börjat. Då är det roligare att vara på utsidan. Tanken är att få klart utsidan med locklister, fönster, dörrar, foder och portar så att väggarna kan isoleras från insidan.

Metallnät mellan panelbrädorna som stopp för mössen. Denna sitter i höjd med nedersta spikregeln/syllen. Min svåger klippte och häftade fast dessa och det var ett fasligt gnäll om hur besvärligt det var och att fingrarna var helt söndertrasade. Går tydligen inte att ha handskar när man håller på med detta.



Insektsnät under takfoten för att slippa getingbon på vinden. Det finns olika varianter på att sätta detta, det går att göra redan när man sätter råsponten på taket.



Kortsida på min verkstad med merparten av locklisterna samt utsalningar och foder runt vindsdörren.


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Arbetet med utsidan är tillräckligt klart för att göra färdigt insidan. Tillräckligt klart innebär att det är helt tätt från utsidan men jag har inte sågat av alla panelbrädorna i nederkant och takavvattningen är inte på plats. Jag tycker att det blev riktigt bra när alla lock och foder runt dörrar och fönster kom på plats.



På grund av omständigheter blev jag av med mitt garage i Onsala där jag har haft Cobran ståendes. Jag fick ändra lite i vilken ordning saker skulle göras så golvet i verkstaden målades med två lager Hagmans EP-V golvfärg i ljusgrått. Ett riktigt skitjobb men det ser bra ut, återstår att se hur det håller. Betongplattan var slipad sedan tidigare så jag dammsög och våttorkade bara. Jag ville absolut måla först för att inte riskera att drälla olja i betongen för då hade jag aldrig fått färgen att fästa.



Som tur var fick jag hjälp med att flytta det jävligaste med en kranbil, det var också dealen för att jag skulle flytta ut tidigare än planerat ur garaget.






Det första min inkontinenta svarv gjorde var att drälla olja men det gjorde ju inget eftersom golvet är målat och härdat i minst 7 dagar.




Imorgon tar jag släpet och hämtar resten av sakerna; motorstöd, motorkran, alla delar till Cobran och min montörsvagn. Jag fick montörsvagnen i julklapp av min fru med ett litet rim:

Jag har letat bland fauna och flora,
detta är sista gången jag köper en hora.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
hatten av! Vilket jäkla monsterprojekt! thumbs up


Det är inte storleken på garaget som avgör storheten i projektet. Går att göra underverk på 25 m2.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Det här är så jäkla imponerande, fattar inte riktigt hur du har haft energi och tid för allt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Instämmer med Janne-j här ovanför.

thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Wow!
Imponerande jobb. Helt klar ett drömgarage.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Ang. hagmans-färgen. Jag målade mitt för fem år sedan nu. Det ser fortfarande helt OK ut. Lite slitet vid bänk, samt där man ofta tappar saker. På några ställen har det blivit matt, antagligen av kemikalier.
Främst har det blivit lite hack i golvet där man har tappat saker. Färgen slås bort och sen samlas det smuts i jacket. Med facit i hand skulle man valt en lite mörkare färg då det sannolikt hållit sig fräschare, men då får man kompensera med mer ljus.
Nu när bilen är rullbar, tänkte jag ta ut den och moppa av golvet ordentligt.
När bilen är klar och jag inte skruvar lika intensivt, kommer jag nog dra på ett nytt lager färg för att fräscha upp lite.

Klingan75 skrev:
And ersJepp sson skrev:
hatten av! Vilket jäkla monsterprojekt! thumbs up


Det är inte storleken på garaget som avgör storheten i projektet. Går att göra underverk på 25 m2.


Fullt möjligt, men om det går att göra underverk på 25m2, så går det ju att göra ännu mer underverk på 200m2.
Känn ingen press

Mitt är ju för övrigt 19m2, så jag behöver inte göra så mycket underverk då.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Tackar för alla glada tillrop. Jag jobbar skift vilket ger mig massa byggtid när andra är på jobbet eller i skolan och då behöver jag inte bygga på kvällarna utan kan umgås med familjen. thumbs up




And ersJepp sson skrev:
Mitt är ju för övrigt 19m2, så jag behöver inte göra så mycket underverk då.


Jag övervägde om jag skulle gå igenom din tråd för att kolla så det blev rätt kvadratmeter men fribejsade istället - 19 m2 är onekligen kompakt.

För övrigt blir mitt hobbygarage 130 m2 och hela bygget är 304 m2. Blir ju stall, sadelkammare, foderkammare och dubbelgarage till vardagsbilarna också.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Med utsidan tillräckligt färdig gick det att sätta klart isoleringen och plast i verkstaden för att kunna sätta skivorna. Det är en fantastisk sommar på alla sätt och vis MEN att arbeta fysiskt i 30 grader med dammfilter som trycker in skägget i munnen är inte en favorit.

Eftersom jag skall ha utanpåliggande el behöver jag inte glespanel utan jag skruvar skivorna direkt i reglarna. På samma sätt som i taket undviker jag generalskarvar, i detta fallet mest för att slippa sprickor i väggarna.







Det är svårt att visa men OSB-skivan som sitter närmast under fönstret omsluter hela fönstret på undersidan.




Svåger är med och bygger och tar actionbilder när jag inte är beredd, tur att jag är naturligt vacker och bildskön.




Färgskiftningarna på några gipsskivor beror på att solen har lyst på dom, det är inte p.g.a. fukt.


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag undvek generalskarv genom att använda 120cm osb och sedan 90gips. Det fungerade bra, plus att gipset är lite lättare att bära och sätta själv när den blir lite mindre thumbs up

Ser jättefint ut. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
knotan skrev:
Jag undvek generalskarv genom att använda 120cm osb och sedan 90gips. Det fungerade bra, plus att gipset är lite lättare att bära och sätta själv när den blir lite mindre thumbs up

Ser jättefint ut. thumbs up


Det låter som det bästa, det blir en del skära och kapa nu när både gips och OSB är 897x1200.

Pratade med en snickare som har hjälpt mig en del, bl.a. med att sätta takstolarna. Han brukar sätta skivorna uppifrån och ner för att få dom raka. Anledningen till att vi sätter dom nerifrån är att när första varvet är på plats är det möjligt för en person (d.v.s. jag) att jobba själv. Vi har mätt in rätskivan från nederkanten och dragit ett streck som vi sätter skivorna efter. Eftersom väggarna är så långa tror jag att det snöret hade hängt lite på mitten om vi försökte snörslå en linje.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Tackar för visningen, otroligt imponerande att du fixar detta stora bygge samtidigt som du jobbar fullt, har barn och fru, odlar tomater och bygger trädkoja. übermensch!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
StefanN
Blåögd 08
Här sen Dec 2002
Inlägg: 37



Vackert!

_________________
Stefan Nord
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Tackar återigen för visningen.

Inte det minsta spår av slarvpelle eller latmask i det bygget!

Ditt bruksbilsgarage hade varit fullt tillräckligt som verkstad till mig.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Det är otroligt dåligt med uppdateringar i denna tråden vilket betyder att jag lägger mer tid på att bygga än att sitta framför datorn. Nåväl, efter OSB kommer gips. Som tidigare nämnts undviker jag generalskarvar. Det vanliga garaget efter att väggarna är gipsade:






Sedan spacklade jag skarvarna och limmade pappremsa med våtrumslim. Pappremsa skall vara byggstandard har jag läst mig till. Målarna spacklar in den på alla fräsiga instruktionsfilmerna på tuben men då har de inga skarvar som är 17 meter långa...






Efter det skall det spacklas lite till innan jag målade två strykningar, det blev Rustas väggfärg, även i taket. Lite latexfog i hörnena också.






Och vips så vart även verkstaden målad - tog fyra hela dagar att bara måla om någon undrar...






I det blivande stallet blir det istället OSB och 28 mm slätspont på väggarna så hästarna kan sparka bäst de vill.






Näst på tur står att bygga tre portar, köpa två garageportar, två branddörrar och lite annat krafs. Foder runt dörrar och fönster på insidan kan ju se trevligt ut.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kan intyga att det ser precis så bra ut i verkligheten också, skarvarna i garaget är onödigt välgjorda och stallet kunde platsa på mittuppslaget i någon ridsportstidning!

Har pelarborren flyttat på sig eller...?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Ok. Så du ska alltså ha en bil i det där garaget? Det känns rättvist tycker du?

Bitter? Jag?



Ser otroligt bra ut! Men jag saknar ett renrum för motorbyggen och ett kemrum för plastning och lack
I övrigt ser jag fram emot och se vilka maskiner du ska fylla det med!
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Janne J skrev:

Har pelarborren flyttat på sig eller...?


Jag ställde den i närheten av vart arbetsbänkarna skall stå utifrån vår diskussion, föll sig ganska naturligt när jag väl hämtade hem den.

Sedan har den promenerat lite när jag har kört den eftersom den inte sitter fast. Det är riktig Kinaskit - remskyddet överst fungerar mest som resonanslåda i plåt.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Ok. Så du ska alltså ha en bil i det där garaget? Det känns rättvist tycker du?

Bitter? Jag?



Ser otroligt bra ut! Men jag saknar ett renrum för motorbyggen och ett kemrum för plastning och lack
I övrigt ser jag fram emot och se vilka maskiner du ska fylla det med!


Nope, det skall in mer än en bil i garaget, min svåger jobbar ju för kvadratmeter av en anledning. Du har ju smädat honom i PM har jag förstått...

Än så länge så har jag två svetsar, MIG och TIG även om TIG'en behöver bytas ut då den löser ut 16 A... Pelarborr, svarv, smådelstvätt, kompressor, motorlyft, motorstöd, två arbetsbänkar, hyllor. Jag hade väldigt gärna haft en fräs. En CNC plasma hade också funkat. Det är nog överhängande risk att det även kommer in ett engelskt hjul, sick/fals, krymp/sträck och kantvik. En del av det byggs nog istället för att köpa nån smörja från England.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge av gammal lada - Blir nybygge och sidoprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
42 besök senaste veckan (115091 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande