Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 Turbo 88B: Time Attack Unlimited
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
15 besök senaste veckan (104915 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Skrappuckar ska väll isåfall sitta i plan golvet eller extra utsatta delar.

På formelbilar typ slutet av 80 efter att rörliga kjolar förbjöds körde man plast /Gummi liknande ämnen längst ned som sliter in sig med tiden mot ridehight. Och som såklart kan vika upp sig istället för att spricka om man kör i nått gupp eller liknande

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
knotan skrev:
Skrappuckar ska väll isåfall sitta i plan golvet eller extra utsatta delar.

På formelbilar typ slutet av 80 efter att rörliga kjolar förbjöds körde man plast /Gummi liknande ämnen längst ned som sliter in sig med tiden mot ridehight. Och som såklart kan vika upp sig istället för att spricka om man kör i nått gupp eller liknande


Min tanke var att sätta något som sticker ner från infästningen till splittern och till diffusern. Med korrekta bumpstop och lagom markfrigång så är det kanske ett icke-problem. Det är ju ingen rallybil som kan landa lite hur som helst.

Men kör man lågt och mjukt på guppiga banor så kanske det inte är så dumt.


_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det är fränt med titan så det gnistrar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Det har hänt lite sedan senast men kanske inte så mycket som syns.

När jag försökte få igång motorn visade det sig att mina spridare kärvat ihop allihop. Men jag får skylla mig själv lite att jag inte spolade ur dom ordentligt själv, när jag köpte dom beggade, innan de las på hyllan.
Så nya spridare är på gång från Engdahl Motorsport.

Men medan jag väntar på det tyckte jag att det var dags att fortsätta med fronten. Vilket även gav mig anledning att installera vinsch i garaget som jag har tänkt göra ett bra tag. Sen så passade jag på att ta några bilder iom att det var så fint väder.







Rören som fäster vingen till chassit kommer att kompletteras med fairings för att ge dom en mer aerodynamisk form. Vi får se om det blir tillräckligt bra.

Snart dags att slänga på lite heltäckande färg så den inte längre ser ut som ett skitigt lapptäcke.
Jag tror även garaget behöver lite färg i sommar.....

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Dags att börja snickra på frontsplittern också.

Min första tanke var att göra en helt rakt i plyfa bara för att få till något enkelt att börja åka med. Men efter lite funderande på hur jag skulle implementera de tips som jag fick av JFK Aero så gjuter jag en i glasfiber istället.

Den blir rätt så bred med iallafall en detalj som jag inte sett så många köra med än. Mer om det längre fram.






Jag har inte fått tummen ur och köpt några prylar för att kunna gjuta detaljer med hjälp av vakuum. så det blir en handupplagd variant med den här formen som hjälp för att få till önskvärd utforming.

Motorn är igång också, sånt är ju alltid skoj! Med de nya spridarna från Engdahl Motorsport så hoppade den igång direkt. Nu ska jag "bara" kolla över alla inställningar och grovmappa den.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Nu har jag fått tummen ur och gjort den undre delen av splittern. Bred som fan blir den.




Nu ska jag försöka få till några fästen till endplates, skrappuckar, fixa en bra leading edge samt beställa lite distansmaterial. Jag tror att det kan bli bra det här!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Medans jag väntar på att en laddning med distansmaterial och att skoj ska komma hem så måttade jag lite var den justerbara klaffen kan tänkas sitta. Det kommer nog se betydligt bättre ut i verkligheten än vad en liten ledsen wellpappskiva kan påvisa.




Jag ska även vinkla fram fronten lite för att reducerad luftmotståndet något ytterligare. Iom att jag inte kommer att använda några stålkastare så blir det lite enklare att få till den formen.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Just nu händer det många spridda saker men kanske inget direkt visuellt roligt.

Men ett litet smakprov kanske.
Framskärmarna har fått ytterligare ventilering. Jag kommer nog att vinkla ner dom lite mer men det kan nog bli bra.


Frontsplittern plastas för fullt. Men erfarenheten så här långt är att jag ska använda vakuuminjicering nästa gång som jag bygger något större med distansmaterial.



_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Detta monster kommer att skrämma fler barn, än vad vikingarna lyckades med...

_________________
Magnus Falk
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
stilldouble skrev:
Detta monster kommer att skrämma fler barn, än vad vikingarna lyckades med...


Haha Det är bara att hoppas på att det inte bara är utseendet som skrämmer dom, utan att den blir otäckt snabb också.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Mycket fränt bygge!! thumbs up
Det känns som om du har lagt ner tio gånger så mycket tid på design och aerodynamik än vad volvoteknikerna gjorde i början på 80-talet...
Roligt att se att du bygger allt själv!
Bygg vidare, ska bli kul att se vad det blir.
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Jag tror bilen totalt sett vinner på att få lite puts i slutändan. Aeron är ju gigantisk i WTAC proportioner, och levererar puffran bra med knuff, chassiet lirar osv så tror jag att bilen vinner på om lite grann av "Flåklypa Grand Prix meets MadMax" tonas ner lite. Alltså en lång helg med spackling, slipning innan "garagelack". Man kan lacka en solidlack hemma i en hemgjord lackbox och få det riktigt snyggt. Der är ändå vattenslipningen efter, rubbing och poleringen som ger slutfinnish. Då kommer bilen att kännas mycket mer "WTAC".

_________________
Magnus Falk
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



claes t skrev:
tio gånger så mycket tid på design och aerodynamik än vad volvoteknikerna gjorde i början på 80-talet...

10*0=0.

Fast det är svårt att säga att det är noll tid på design i det här bygget.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
claes t skrev:
Mycket fränt bygge!! thumbs up
Det känns som om du har lagt ner tio gånger så mycket tid på design och aerodynamik än vad volvoteknikerna gjorde i början på 80-talet...
Roligt att se att du bygger allt själv!
Bygg vidare, ska bli kul att se vad det blir.
/Claes


Kul att höra. Det hade ju varit intressant om Volvo hade gjort verklighet av 760 Grupp-A satsningen på 80-talet, för att få någon form av referens över hur de hade presterat med en förhållandevis original bil med fabriksstöttning.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
stilldouble skrev:
Jag tror bilen totalt sett vinner på att få lite puts i slutändan. Aeron är ju gigantisk i WTAC proportioner, och levererar puffran bra med knuff, chassiet lirar osv så tror jag att bilen vinner på om lite grann av "Flåklypa Grand Prix meets MadMax" tonas ner lite. Alltså en lång helg med spackling, slipning innan "garagelack". Man kan lacka en solidlack hemma i en hemgjord lackbox och få det riktigt snyggt. Der är ändå vattenslipningen efter, rubbing och poleringen som ger slutfinnish. Då kommer bilen att kännas mycket mer "WTAC".


Absolut! Jag kanske inte har varit tillräckligt tydlig med det, men det här är i princip en rullande plugg vars delar kommer att gjutas av när jag blir nöjd med design och funktion. Det är inte någon form av tänkt slutfinish utan en kaross under uppbyggnad och tillverkning.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Meantek skrev:
claes t skrev:
tio gånger så mycket tid på design och aerodynamik än vad volvoteknikerna gjorde i början på 80-talet...

10*0=0.

Fast det är svårt att säga att det är noll tid på design i det här bygget.


Som tur är så är det inte bara den glada amatören som gissar och bygger, utan viss professionell hjälp med designen av både aeron och karossen är ju inblandad. Sen så ska ju förvisso den glada amatören försöka tolka proffsets rekommendationer.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Firman som jag köper polyester av undrade om jag var intresserad av några slattar gelcoat som de ville bli av med.
Någon liten pryl ska väl ändå byggas i vinter så det kan väl bra tänkte jag.

Det var nog närmare 40kg.... Nu vill det till att bygglusten faller på! 😎

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gratis är gott 😋 👍

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677



Coolt bygge thumbs up

Är det någon färdig plugg för ventilation som du använder på fram breddarna?

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
wiking72 skrev:
Coolt bygge thumbs up

Är det någon färdig plugg för ventilation som du använder på fram breddarna?


Tackar, lite finish så kommer det bli riktigt bra.
Det är en söndersågad luftventil till båt.
https://www.byggplast-batprylar.se/ventil-svart-plast-335x120

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Ricke W skrev:
Frontsplittern plastas för fullt. Men erfarenheten så här långt är att jag ska använda vakuuminjicering nästa gång som jag bygger något större med distansmaterial.


Var köper du ditt distansmaterial? Jag lär behöva några remsor divinycell i vinter, men har inte hittat någon som säljer det i Östergötland.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 Turbo 88B: Time Attack Unlimited
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
15 besök senaste veckan (104915 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande