Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilka bromsbelägg har bäst grepp?
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (6466 totalt)
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jag har haft en blandning av "gatiga" och "rejsiga" belägg fram och bak och upplevde att det var problematiskt med olika värmetålighet fram och bak. Fram var det ganska rejsigt, bak typ skräpbelägg från macken. När jag hade justerat in bromsbalansen med antagligen ganska varma bromsar så hade bakbromsarna en tendens att nypa vid enstaka inbromsningar med allt helt kallt. Sedan dess försöker jag ha samma belägg runt om för att i någon mån behålla bromsbalansen vid alla driftsfall. Ingen ABS och justerbar bromsreducering på bakretsen.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Sixten610
Linköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 51


Trådstartare
Tyvärr finns dom inte till mina bakbromsar. Det blir nog till att prova Yellowstuff. Enligt nåt annat forum så har dom bättre bite än ds2500 och kostar en tredjedel så det är värt ett försök.

_________________
Sixten Mineur
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Yellowstuff och Greenstuff ska ha hög friktion vid lågt tryck. Sen är de få bilar de håller på på bana men med din bils vikt och inga värmeproblem så är det ju inte ett dumt val alls.

_________________
Magnus Thomé
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Sixten610 skrev:
Tyvärr finns dom inte till mina bakbromsar. Det blir nog till att prova Yellowstuff. Enligt nåt annat forum så har dom bättre bite än ds2500 och kostar en tredjedel så det är värt ett försök.


Körde Yellowstuff på min Nissan 200sx (300hk / 1250kg) för några år sen och visst funka dom ok för pengen men fick aldrig det riktiga förtroendet att bromsa sent en gång utan fega oftast lite.

Körde sen Ferodo ds2500 på min Accord (190hk / 1500kg) och kunde lita på bromsarna varje gång utan feg (iof gick det ej lika snabbt men ändå).

Körde igår Ferodo ds3000 på min Civic Type R (310hk / 1460kg) och kunde även där lita på bromsarna varje gång, samma tider som Nissan men ett helt annat förtroende att bromsa sent.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Om bromsarna aldrig blir riktigt varma så är valet enkelt: välj belägg med högst friktionskoeficient vid typ 200 grader.

I Ferodofallet är det DS1.11 compound som gäller. Både DS2500 och DS3000 har sämre kallbett än DS1.11 (0.35 vs 0.47)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Sixten610
Linköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 51


Trådstartare
Nu har jag fått dit Hawk hp + i fram och yellowstuff i bak. Det blev stor skilnad. Bra känsla och mycket mer lättrampat.
Men när jag svänger kraftigt så uppstår ett högt vibrerande skrapande ljud. Låter högt och otäckt som att bromsoket skrapar i skivan ungefär men jag ser inte något problem nånstans.
Ljudet blir mycket värre om jag bromsar samtidigt.
Noterade att hjullagren fram är lite glappa. Ska prova byta dom ikväll.

Någon som har nåt annat tips? Montera mjuka skrikplattor på beläggen kanske som dom gamla beläggen hade?
Förutom nya bromsbelägg så har jag vänt på däcken sen jag körde sist och då lät det inget.

_________________
Sixten Mineur
Citera
Sixten610
Linköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 51


Trådstartare
Det blev lite bättre med nya hjullager. Eller ljudet är samma men svårare att provocera fram det.
Ingen som har några tips?
Får ta med gamla beläggen till Knutstorp och byta efter fredagsträningen om det blir ohållbart.

_________________
Sixten Mineur
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Starta en ny tråd med rubrik om problemet? thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Svarar som en liten uppdatering ang mitt inlägg ovan...

Ferodo DS3000 ger bra grepp och förtroende men livslängden får jag nog ställa mig i kö och klaga på.

Skulle uppskatta att dom suttit på ca: 200mil varav en trackday + en deltävling i ta.nu (båda mantorp).
Finns OEM bromskylning och blir varmt men bromsvätskan har ej kokat.

Skapligt slut



_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Över en viss temperatur så skenar slitaget, dvs en del belägg kan fortfarande bromsa trots att de är uppe i för hög temp så att de slits ned på nolltid. Nu säger jag inte att det absolut är fallet för dig men det kan vara vad som hänt. Jag har kört slut på nya Pagid på i princip en träff med en tidigare bil. Det bromsade men det var vaaaarmt. Ordentliga kylslangar löste slitaget helt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Lider 200sx av samma bekymmer som S12 gjorde. Dvs väääöldigt mycket broms fram?


Jag tror som Magnus att du eldat upp beläggen.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Det här är på min Civic type r -16 med 355mm 4-kolv brembo.

Har troligtvis gått för varmt ja, hitta några tyskar som utvecklat uppgraderad bromskylningen eftersom att OEM inte var så effektivt.
Även alla 4 dammskydden hade smält , trots all denna värme bromsade det bra vilket är thumbs up

Maila dock med Pean och just denna type r fk2 verkar ha en tendens till att slita belägg fick jag reda på sen, kikar på lösning

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



NIzmo skrev:
Svarar som en liten uppdatering ang mitt inlägg ovan...

Ferodo DS3000 ger bra grepp och förtroende men livslängden får jag nog ställa mig i kö och klaga på.

Skulle uppskatta att dom suttit på ca: 200mil varav en trackday + en deltävling i ta.nu (båda mantorp).
Finns OEM bromskylning och blir varmt men bromsvätskan har ej kokat.


Som Magnus sa, överskrider man viss temp smälter beläggen som smör. Jag bromsade bort helt nya fabriksbelägg från 100% till 10% på 10 (tio!) varv på Gotland ring vid ett tillfälle. Märkte inga problem i bromspedalen förutom att lampan för bromsvätskenivå tändes (då kolvar åkte ut). Beläggen har smetats runt skivan då...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Jag har Carbone Lorraine RC6 belägg fram på Evon i kombination med PFC skivor, funkar på gata och bana. Ingen fade eller så trots att jag fegbromsar lite för mycket.

Bak sitter det Ferodo DS2500 med PFC skivor.

Satt PFC08 belägg, om jag läste rätt på dom, runtom innan jag bytte. CL beläggen är betydligt bättre tycker jag.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Eftersom jag kör PFC08 en hel del så blir jag nyfiken på hur de är bättre, initialbett, dosering, värmetålighet osv?

_________________
Magnus Thomé
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Jag provade CL, både RC5+ och RC6 på en Megane III RS. Smulade sönder RC5+ lite väl fort på bana, men bettade gjorde det. RC6 bettade ännu bättre och höll än bättre för misshandel på bana, men var betydligt sämre kalla. Bra känsla i båda beläggen.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



EBC är inget att satsa på om man ska göra bana thumbs down !
Lite inspirerad körning på väg möjligen men det är allt.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Jag kör Ferodo DS 3000 sedan många år då jag tycker att de har ett fantastiskt bett. Testat mycket annat (Pagid, EBC, PFC) men inget som är i närheten.

Dock står jag i samma kö som du, de går åt ganska fort.
NIzmo skrev:

Ferodo DS3000 ger bra grepp och förtroende men livslängden får jag nog ställa mig i kö och klaga på.


I gengäld är de billigare än både Pagid och PFC.

Det som gör att jag fortsätter med Ferodo är det grymma bettet och en teori om att hellre slita belägg än dyra skivor. Min erfarenhet är att det stämmer, mina skivor räcker flera säsonger. Med det sagt åker jag förstås aldrig till en banträff utan en fräsch uppsättning i bagageluckan.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Magnus Thomé skrev:
Eftersom jag kör PFC08 en hel del så blir jag nyfiken på hur de är bättre, initialbett, dosering, värmetålighet osv?


Dom biter helt enkelt bättre är min uppfattning. RC6 är väl iofs det värsta CL gör tror jag, hade motsvarande på min gamla Ninja, nöjd på den oxo. Kör dock bara gatdäck och det känns som dom saknar fäste för att bromsa ännu hårdare, så upplevde jag aldrig PFC beläggen. Funkar dessutom bra till gatåka, vilket dom inte ska

Du får köpa ett set o prova, Driftworks i England leverade mina på typ 3 dagar

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Skruva banåkabil
Vilka bromsbelägg har bäst grepp?
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (6466 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande