Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Michelin pilot sport cup 2, bara bana eller bana och vardag? | << 1, 2 9 besök senaste veckan (12005 totalt) |
Svårt att säga. Har bara rullat till och från Mantorp med däcken än. Hade väl 2.3 eller något i den stilen då. Kollade inte trycket för gata så noga faktiskt. Beror ju på bilen också, såklart. _________________ |
||||||
På gata spelar väl inte lufttrycket så stor roll. Man får ju aldrig temp i däcken eller kommer i närheten vad däcken klarar av när man kör på gatan. Eftersom de känns ganska gatdäcksmässiga på gatan skulle jag för Cup2'or gissa att det tryck som biltillverkaren specar för biltypen plus nå't hekto extra är lämpligt... |
||||||
Har inte hittat vad BMW tycker man skall ha för tryck å 17 tum fanns väl inte så mycket av i slutet på 80talet Kör med 2kg nu i alla fall _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Jag har kört långlopp på Cup 2 i dimension 225/45/17 monterade på 8.5" bred fälg.
Sättet som vi fått dem hålla och slippa slitagediket en bit in på mönstret är friskt med camber och mera gatdäckslikt tryck ~2.5 kg. Greppmsässigt är de sämre än R-däck och man känner en del av greppet tappas när de blir varma. De första 2-4 varven efter en saftetycar-period är de riktigt trevliga sedan trillar greppet ner till plattån igen. Men som alltiallodäck för gata och bana är de nog bland de bättre skulle jag tro. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Håller med att CUP2 nog mår bäst med ganska högt tryck, speciellt med bilar som kränger och väger en del.
Och man måste ha gott om camber. Till sist, även denna punkt pga de lite mjukare stommarna, de mår inte bra om man kör fälgbredd i smalare laget för given däcksbredd. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Låter rimligt. Så här ser det ut efter lite lugnt åkande på Mantorp med 2,2-2,3 varmtryck. Så här ser t,.ex. Toyo ut efter betydligt vildare körning, 2,0-2,1 varmtryck Oxå vänster fram. |
||||||
Fast 225/45 på 8" borde väl inte vara helt fel...? Ska testa att ställa på lite mer camber till nästa session med Cup2'orna. Med "R-däck" typ 888, V70, A048 och AR-1 sliter bilen skapligt jämnt nu. |
||||||
Har ingen koll på så smala däck
Jomen precis så är det även på mina bilar, stabila stommar på de däringa. Men typ Pirellis gamla rdäck Corsa, TrofeoR och CUP2 har mer gatmässig stomme vilket ger slitage som är svårt att få bort, antingen blir det på innersidan eller med annan camber på yttersidan. Eller.mitt på... Med de däck du nämner i din lista så blir det mycket mindre sneslitageproblem för mig. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Nu åker jag inte så smala däck på min 997:a men efter att ha avverkat 16 heldagar på bana och är halvvägs inne på mitt andra set Cup2:or så kan jag inte påstå att jag upplevt detta slitage ni nämner trots endast -2,7 grader camber fram och -2,5 grader bak.
Visst blir det lite hajfena på varje däckklack men inte så mkt som bilderna visar på era cup2:or. Åkte de första 2 dagarna på bana med -3,2grader camber fram, då slet det ganska mkt mer på insidan i fram. Bytte mitt första set i höstas i förtid pga risk för regn på kommande tävling och framdäcken började bli halvdåligt med mönsterdjup, de hade säkert hållit ytterligare 2 dagar i torrt, backdäcken var gott om mönster kvar, kan mäta och fota dem om intresse finns. Åker 325/30-19 på 12" bak och 245/35-19 på 9" fram. 2,3bar låter spontant som högt varmtryck, mina däck vill gärna överhetta på ytan om jag går för högt i tryck, brukar ligga runt 2,1-2,2bar som mest men min tunga bil (1700kg fulltank med mig i bilen) med mycket effekt och 4WD är fönstret för grepp smalt, sisådär 1-2varv i maxtempo (1,24 på mantorp) innan det blir halkigt, det går heller inte att slå av på tempot i ett varv eller två och få tillbaka greppet utan måste kyla av ordentligt. Hade varit spännande att testa trofeo R, men tyvärr kör jag min gatbil till och från banan och blir det regn så funkar dessa inget vidare har jag hört. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Som jag ser det så ger elvorna däcken helt andra levnadsförhållanden än BMWs M-bilar. BMW kränger mer och håller inte hjulvinklarna i schack i närheten så bra som elvorna. Framdäck på en elva lever ett extremt mycket enklare liv än de stackars däck som hamnar fram på en BMW. Elvornas bakdäck har å andra sidan lite speciella förutsättningar men generellt så ser slitaget på.elvor mycket mycket snyggare ut än på M-bilar. Inte så stor skillnad på tokstyva däck som 048 och liknande men oj, jättestor skillnad i slitagebild på vekare rdäck. Jag går alltid och tittar på däckslitage på andra bilars rdäck heheh. Sen vet jag att du Peter kört BMW också så du har ju erfarenhet av båda. Vet att du körde trippelåttor som ju är styva och klarar sig riktigt hyfsat men minns inte vad du körde på.mer. Jag har kört upp några uppsättningar Cup2 på M2an och det har varit sopor kvar på skuldrorna och hur mycket mönsterdjup som helst kvar på.slitytan alla gånger. Drygt 3.1 grader fram hjälpte lite men 2 grader bak var alldeles för lite. Jag har kört på klart högre tryck för att försöka förhindra vikningarna som resulterade i paja ytterskuldror och det hjälper lite men inte tillräckligt.
Olika bilar sliter nog väldigt olika helt enkelt. Även en bakhjulsdriven frammotorbil som BRZ på.smala höga däck funkar nog ganska olika jämfört med M2 tex. TrofeoR är inte så kassa i blöta alls, hyffsad greppnivå och när de väl släpper så har de mer fäste kvar än MPSC2 som har väldigt lite fäste när det väl släppt. Inte lika bra som trippelåttor i blött men personligen kör jag hellre TrofeoR än Cup2 i blött. Däremot har jag inte testat djupa pölar, det är säkert kass precis som med en del andra rdäck. Däremot har TrofeoR lägre fäste när de är helt parkeringskalla. Många rdäck har ju i princip gatdäcksfäste när man stått parkerad men TrofeoR är en tydlig klass sämre den första kilometern eller två. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Kolla! Den här tråden hade jag haft mycket nytta av om jag läst den för 6 månader sen
Får inte mina Cup2 att funka fram på min e46a. 400kg på hjulet, McPherson och camber-loss, för lågt lufttryck och för varma däck verkar vara en dödande kombination. Skönt att se att man inte är ensam ändå. Vad ska man välja istället? Var bergsäker på Trofeo R istället, men som du nämner Magnus att dessa har rätt mjuk stomme också, blir det kanske samma problem på dessa med tung bil fram? Kumho V70 i K61 kanske är bättre? Körde dom i K91 men dom va svåra att få liv i istället. |
||||||
Trofeo R är helt outstanding, har dock inte provat Kumho som ska tydligen vara snäppet bättre.
Kapade över sekunden på Knutan när jag gick över från Cup 2 till Trofeo R med 1300 kg tung BMW. Framför allt blev känslan mycket bättre - mer förutsägbart och följsamt däck. _________________ Tim Anle |
||||||
Jag körde med Gamla Michelin Cup 1 tidigare och hade samma problem med slitage på kanten som många har haft nu med Cup 2. Bytte till Kumho V70 K91 och dom sliter helt jämnt. Det är en enorm skillnad i stommarna på Kumhodäcken. Jag skulle gissa att även K61 håller lika bra i sidled i stommen. En del kör ju K91 fram och K61 bak för att dom inte lyckas få temp i K91orna bak. Tråkiga med Kumho är att mönstret slits ner till icke gatlegalt rätt fort (finna massor av varv kvar i däcken då) och dom verkar skapa mer vibrationer och obalans än andra däck. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Vilken camber 0ch toe in eller out skall jag ha bak på en BMW Z4 E89 35is med Michelin Cup2 265/35/19 och vilket kalltryck ?
Mfg UW _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||||
Ställ vinklar som om du körde på vanliga gatdäck på bana Lite toe in bak alltså. Camber bak på den bilen har jag inte koll på men många BMW funkar en bit över 2 grader camber bak. Jag har kört 2,2 ofta. Gå inte ner där. Bak är camber inte lika kinkigt som fram där man har värre problem med skulderslitaget
Jag kör på lite högre tryck än många andra, jag har ofta landat på 1,8-1.9 när däcken svalnat till dagen därpå. Då brukar jag sikta på 2,4-2,5 som högsta temp i slutet på pass (fast jag kör ibland på några hekto till när jag inte orkar åka in o tömma :-) Som sagt, det är många som kör väldigt mycket lägre... _________________ Magnus Thomé |
||||||
Tack för ett snabbt svar , har bara -00"58 " i camber bak och totalt 2,5mm toe in blir väl till att öka camber bak
1,5 grader då Mfg UW _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||||
Däck för banåka Michelin pilot sport cup 2, bara bana eller bana och vardag? | << 1, 2 9 besök senaste veckan (12005 totalt) |