Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Michelin pilot sport cup 2, bara bana eller bana och vardag?
<<   1, 2
9 besök senaste veckan (12005 totalt)
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



super7 skrev:
Lars Falk skrev:
Smällde på Cup2 på GT86'an häromdagen för att testa. Dessa råkar ju vara riktigt billiga i vår dimension.

luftrycket låg bra hela tiden och ingen överhettning.

Jag råkade köpa på mig sådana när jag ville gå ner lite i däckbredd fram på M3:n
215/45-17.

Vad är lämpligt däcktryck på gatan


//Nisse


Svårt att säga. Har bara rullat till och från Mantorp med däcken än. Hade väl 2.3 eller något i den stilen då. Kollade inte trycket för gata så noga faktiskt.

Beror ju på bilen också, såklart.

_________________
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

super7 skrev:
Lars Falk skrev:
Smällde på Cup2 på GT86'an häromdagen för att testa. Dessa råkar ju vara riktigt billiga i vår dimension.

luftrycket låg bra hela tiden och ingen överhettning.

Jag råkade köpa på mig sådana när jag ville gå ner lite i däckbredd fram på M3:n
215/45-17.

Vad är lämpligt däcktryck på gatan


//Nisse


På gata spelar väl inte lufttrycket så stor roll.
Man får ju aldrig temp i däcken eller kommer i närheten vad däcken klarar av när man kör på gatan.
Eftersom de känns ganska gatdäcksmässiga på gatan skulle jag för Cup2'or gissa att det tryck som biltillverkaren specar för biltypen plus nå't hekto extra är lämpligt...

_________________

Rice and shine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Lars Falk skrev:
super7 skrev:
Lars Falk skrev:
Smällde på Cup2 på GT86'an häromdagen för att testa. Dessa råkar ju vara riktigt billiga i vår dimension.

luftrycket låg bra hela tiden och ingen överhettning.

Jag råkade köpa på mig sådana när jag ville gå ner lite i däckbredd fram på M3:n
215/45-17.

Vad är lämpligt däcktryck på gatan


//Nisse


På gata spelar väl inte lufttrycket så stor roll.
Man får ju aldrig temp i däcken eller kommer i närheten vad däcken klarar av när man kör på gatan.
Eftersom de känns ganska gatdäcksmässiga på gatan skulle jag för Cup2'or gissa att det tryck som biltillverkaren specar för biltypen plus nå't hekto extra är lämpligt...

Har inte hittat vad BMW tycker man skall ha för tryck å 17 tum fanns väl inte så mycket av i slutet på 80talet
Kör med 2kg nu i alla fall

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Jag har kört långlopp på Cup 2 i dimension 225/45/17 monterade på 8.5" bred fälg.

Sättet som vi fått dem hålla och slippa slitagediket en bit in på mönstret är friskt med camber och mera gatdäckslikt tryck ~2.5 kg.
Greppmsässigt är de sämre än R-däck och man känner en del av greppet tappas när de blir varma.
De första 2-4 varven efter en saftetycar-period är de riktigt trevliga sedan trillar greppet ner till plattån igen.

Men som alltiallodäck för gata och bana är de nog bland de bättre skulle jag tro.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Håller med att CUP2 nog mår bäst med ganska högt tryck, speciellt med bilar som kränger och väger en del.

Och man måste ha gott om camber.

Till sist, även denna punkt pga de lite mjukare stommarna, de mår inte bra om man kör fälgbredd i smalare laget för given däcksbredd.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

GunnarÖ skrev:
... Sättet som vi fått dem hålla och slippa slitagediket en bit in på mönstret är friskt med camber och mera gatdäckslikt tryck ~2.5 kg.
Greppmsässigt är de sämre än R-däck och man känner en del av greppet tappas när de blir varma.
De första 2-4 varven efter en saftetycar-period är de riktigt trevliga sedan trillar greppet ner till plattån igen...


Låter rimligt. thumbs up


Så här ser det ut efter lite lugnt åkande på Mantorp med 2,2-2,3 varmtryck.



Så här ser t,.ex. Toyo ut efter betydligt vildare körning, 2,0-2,1 varmtryck
Oxå vänster fram.


_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

TrofeoR har samma familj av stomme och jag fick exakt samma sorts slitage som på din bild ovan Lasse när jag hade lite smalare fälg och lite lägre däckstryck.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
TrofeoR har samma familj av stomme och jag fick exakt samma sorts slitage som på din bild ovan Lasse när jag hade lite smalare fälg och lite lägre däckstryck.


Fast 225/45 på 8" borde väl inte vara helt fel...?
Ska testa att ställa på lite mer camber till nästa session med Cup2'orna.
Med "R-däck" typ 888, V70, A048 och AR-1 sliter bilen skapligt jämnt nu.

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Lars Falk skrev:

Fast 225/45 på 8" borde väl inte vara helt fel...?

Har ingen koll på så smala däck


Lars Falk skrev:

Med "R-däck" typ 888, V70, A048 och AR-1 sliter bilen skapligt jämnt nu.

Jomen precis så är det även på mina bilar, stabila stommar på de däringa. Men typ Pirellis gamla rdäck Corsa, TrofeoR och CUP2 har mer gatmässig stomme vilket ger slitage som är svårt att få bort, antingen blir det på innersidan eller med annan camber på yttersidan. Eller.mitt på... Med de däck du nämner i din lista så blir det mycket mindre sneslitageproblem för mig.

_________________
Magnus Thomé
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169




_________________
Per Englund
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Nu åker jag inte så smala däck på min 997:a men efter att ha avverkat 16 heldagar på bana och är halvvägs inne på mitt andra set Cup2:or så kan jag inte påstå att jag upplevt detta slitage ni nämner trots endast -2,7 grader camber fram och -2,5 grader bak.

Visst blir det lite hajfena på varje däckklack men inte så mkt som bilderna visar på era cup2:or.

Åkte de första 2 dagarna på bana med -3,2grader camber fram, då slet det ganska mkt mer på insidan i fram.

Bytte mitt första set i höstas i förtid pga risk för regn på kommande tävling och framdäcken började bli halvdåligt med mönsterdjup, de hade säkert hållit ytterligare 2 dagar i torrt, backdäcken var gott om mönster kvar, kan mäta och fota dem om intresse finns.

Åker 325/30-19 på 12" bak och 245/35-19 på 9" fram.

2,3bar låter spontant som högt varmtryck, mina däck vill gärna överhetta på ytan om jag går för högt i tryck, brukar ligga runt 2,1-2,2bar som mest men min tunga bil (1700kg fulltank med mig i bilen) med mycket effekt och 4WD är fönstret för grepp smalt, sisådär 1-2varv i maxtempo (1,24 på mantorp) innan det blir halkigt, det går heller inte att slå av på tempot i ett varv eller två och få tillbaka greppet utan måste kyla av ordentligt.

Hade varit spännande att testa trofeo R, men tyvärr kör jag min gatbil till och från banan och blir det regn så funkar dessa inget vidare har jag hört.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Som jag ser det så ger elvorna däcken helt andra levnadsförhållanden än BMWs M-bilar. BMW kränger mer och håller inte hjulvinklarna i schack i närheten så bra som elvorna. Framdäck på en elva lever ett extremt mycket enklare liv än de stackars däck som hamnar fram på en BMW. Elvornas bakdäck har å andra sidan lite speciella förutsättningar men generellt så ser slitaget på.elvor mycket mycket snyggare ut än på M-bilar. Inte så stor skillnad på tokstyva däck som 048 och liknande men oj, jättestor skillnad i slitagebild på vekare rdäck. Jag går alltid och tittar på däckslitage på andra bilars rdäck heheh. Sen vet jag att du Peter kört BMW också så du har ju erfarenhet av båda. Vet att du körde trippelåttor som ju är styva och klarar sig riktigt hyfsat men minns inte vad du körde på.mer. Jag har kört upp några uppsättningar Cup2 på M2an och det har varit sopor kvar på skuldrorna och hur mycket mönsterdjup som helst kvar på.slitytan alla gånger. Drygt 3.1 grader fram hjälpte lite men 2 grader bak var alldeles för lite. Jag har kört på klart högre tryck för att försöka förhindra vikningarna som resulterade i paja ytterskuldror och det hjälper lite men inte tillräckligt.

Olika bilar sliter nog väldigt olika helt enkelt. Även en bakhjulsdriven frammotorbil som BRZ på.smala höga däck funkar nog ganska olika jämfört med M2 tex.



TrofeoR är inte så kassa i blöta alls, hyffsad greppnivå och när de väl släpper så har de mer fäste kvar än MPSC2 som har väldigt lite fäste när det väl släppt. Inte lika bra som trippelåttor i blött men personligen kör jag hellre TrofeoR än Cup2 i blött. Däremot har jag inte testat djupa pölar, det är säkert kass precis som med en del andra rdäck.

Däremot har TrofeoR lägre fäste när de är helt parkeringskalla. Många rdäck har ju i princip gatdäcksfäste när man stått parkerad men TrofeoR är en tydlig klass sämre den första kilometern eller två.

_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Kolla! Den här tråden hade jag haft mycket nytta av om jag läst den för 6 månader sen
Får inte mina Cup2 att funka fram på min e46a. 400kg på hjulet, McPherson och camber-loss, för lågt lufttryck och för varma däck verkar vara en dödande kombination. Skönt att se att man inte är ensam ändå.

Vad ska man välja istället? Var bergsäker på Trofeo R istället, men som du nämner Magnus att dessa har rätt mjuk stomme också, blir det kanske samma problem på dessa med tung bil fram? Kumho V70 i K61 kanske är bättre? Körde dom i K91 men dom va svåra att få liv i istället.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Trofeo R är helt outstanding, har dock inte provat Kumho som ska tydligen vara snäppet bättre.
Kapade över sekunden på Knutan när jag gick över från Cup 2 till Trofeo R med 1300 kg tung BMW.
Framför allt blev känslan mycket bättre - mer förutsägbart och följsamt däck.

_________________
Tim Anle
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



N Wiberg skrev:
Kolla! Den här tråden hade jag haft mycket nytta av om jag läst den för 6 månader sen
Får inte mina Cup2 att funka fram på min e46a. 400kg på hjulet, McPherson och camber-loss, för lågt lufttryck och för varma däck verkar vara en dödande kombination. Skönt att se att man inte är ensam ändå.

Vad ska man välja istället? Var bergsäker på Trofeo R istället, men som du nämner Magnus att dessa har rätt mjuk stomme också, blir det kanske samma problem på dessa med tung bil fram? Kumho V70 i K61 kanske är bättre? Körde dom i K91 men dom va svåra att få liv i istället.


Jag körde med Gamla Michelin Cup 1 tidigare och hade samma problem med slitage på kanten som många har haft nu med Cup 2. Bytte till Kumho V70 K91 och dom sliter helt jämnt. Det är en enorm skillnad i stommarna på Kumhodäcken. Jag skulle gissa att även K61 håller lika bra i sidled i stommen. En del kör ju K91 fram och K61 bak för att dom inte lyckas få temp i K91orna bak.


Tråkiga med Kumho är att mönstret slits ner till icke gatlegalt rätt fort (finna massor av varv kvar i däcken då) och dom verkar skapa mer vibrationer och obalans än andra däck.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004
Inlägg: 986



Vilken camber 0ch toe in eller out skall jag ha bak på en BMW Z4 E89 35is med Michelin Cup2 265/35/19 och vilket kalltryck ?

Mfg
UW

_________________
BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld
BMW Compact V8
BMW Z4 35is
BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e




Ulf Wiking
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Ställ vinklar som om du körde på vanliga gatdäck på bana thumbs up Lite toe in bak alltså. Camber bak på den bilen har jag inte koll på men många BMW funkar en bit över 2 grader camber bak. Jag har kört 2,2 ofta. Gå inte ner där. Bak är camber inte lika kinkigt som fram där man har värre problem med skulderslitaget

Jag kör på lite högre tryck än många andra, jag har ofta landat på 1,8-1.9 när däcken svalnat till dagen därpå. Då brukar jag sikta på 2,4-2,5 som högsta temp i slutet på pass (fast jag kör ibland på några hekto till när jag inte orkar åka in o tömma :-) Som sagt, det är många som kör väldigt mycket lägre...

_________________
Magnus Thomé
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004
Inlägg: 986



Tack för ett snabbt svar , har bara -00"58 " i camber bak och totalt 2,5mm toe in blir väl till att öka camber bak
1,5 grader då

Mfg
UW

_________________
BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld
BMW Compact V8
BMW Z4 35is
BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e




Ulf Wiking
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Ni som förhoppningsvis kört båda: vilket är bäst i väta, MPSC2 eller Federal 595 RS-R?

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Däck för banåka
Michelin pilot sport cup 2, bara bana eller bana och vardag?
<<   1, 2
9 besök senaste veckan (12005 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande