Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 #KULRÄSERN - Bilen jag glömde bort... | << 1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 43, 44, 45 >> 19 besök senaste veckan (217023 totalt) |
Tack Edvin, det är dina och många andras tummar som fixat det hela. Tyvärr inga bilder eller film, stod bara och hoppade utav glädje att bilen gick. Minneskorten till Gopron hade jag dessutom glömt hemma. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Va! Jag trodde du lusläste alla trådar. Förra året körde jag Trofeo R på 19" fälgar, fram 235/35-19 och Bak 265/30-19. Bra bak men fram bara kasade det. Provade 265/35-18 fram och 285/30-18 bak men rullomkretsen bak blev så mycket mindre att det så larvigt ut. Jag fick helt enkelt backa till 265 även där. Däcken jag kör med iår är cup2. Nu skall jag inte dra för stora växlar på de få varven jag körde idag men jag var förvånad över greppet i Cup2 orna, det beror säkert på den ökade bredden och bättre dynamik i däcket då de bjuder på lite högre profil. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Kort sejour på Ljungbyhed igår. Kunde bara inte låta bli att ta några varv. Fortfarande inte lagat startmotorn men skall bytas imorgon. Men ibland funkar den och ibland inte, förmodligen solenoiden som inte slår till. Nåväl den här startmotorn har säkert hängt med mer än 20k mil.
Gav mig ut på banan med 2.3 bar kalltryck i däcken för att se så allt fungerade under ett lungt varv, men så... Kul med högt däckstryck, inget fäste någonstans. Hursomhelst bevis på att liket lever, fast inte startmotorn då. Hoppas på många fler sessioner framöver med flera sekunder lägre varvtider. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Förväntansfull inför helgen. Imorgon och på söndag är jag på Mantorp för att köra med Porscheklubben. Har byggt catchtank med oljefälla och gått igenom elen på bilen, det örjar bli trångt i motorutrymmet nu.
Den dåliga startmotorn är utbytt och skall förhoppningsvis inte vara något problem längre. Fingers crossed för att allt funkar som det skall imorgon. Varmt skall det tydligen vara i helgen så det gör ingenting att vämepaketet är förbikopplat. Synd bara att man varken har öppningsbara rutor eller AC, men va fasen det är säkert manligt att köra utan AC. Eller som plåtslagaren sade häromdagen när han körde den tyckluftsdrivna plåthammaren och jag påpekade att det kanske skulle vara fiffigt att använda hörselskydd. "Äh, det är bara att låta bli att lyssna" _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
32 grader varmt på Mantorp, drack som en galning men man blir helt snurrig i kupan på att stå ute på flaggpost i entimmespass. Tre sådana pass på en dag så drar man nästan ner rullgardinen.
Att köra bil utan ventilation en sådan dag är inte speciellt genomtänkt, men vad gör man när den ackumelerade körlusten är stor. Det blev några varv på morgonkörningen och jag försökte hitta rätt med min egenhändiga för ögat utförda hjulinställning efter att framvagnen varit nere under försommaren. Skall ställa in allt idag och undrar vad värdena är hur bra är mitt ögonmått. Körde på medium laddtryck och fick häng på en gt3rs -04. Det fanns betydligt mer att ge i svängarna och inbromsningarna där jag kände att det gick på halvfart och det ser man också på filmen, men i alla fall så räckte accelerationen till för att hålla gt3 an i siktfältet. Jag laddar med tre nivåer, steg 1, 0,6 bar grundtryck funkar för regn steg 2, 0,85 bar räcker fint för de flesta banor Steg 3, 1,05 bar drar något så in i hoppsan ner för raksträckan, stor skillnad mot steg 2. En liten filmsnutt från de första varven på morgonen, där jag känner lite på bilen runt Mantorp Sen blir jag inte riktigt klok på min nya fina Gopro 6 som överexponerar på det som sker i vindrutan. Måste finnas något som säger var i siktfältet den skall ställa bländaren efter. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Eller hur
Ventilation kommer, kan bara inte bestämma mig för hur jag skall lösa det och har inte riktigt fått tiden att räcka till. Flytten här hemma närmar sig med stormsteg och våren har tömt alla tidsresurser med bilmeck. Likväl måste jag fixa det, resan till Gotland ring är nästa helg och jag åker härifrån på torsdag morgon. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Kollade på yr.no nu och det pekar på runt 25 grader på gotland nästa helg, drägligt i alla fall. I Stockholm säger prognosen 33 grader!!! Tur man åker bort! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Ja va märkligt, man har ju sett andra filmer med sjukt bra bild med 6an där man både sett inuti och utanför bilen helt perfekt. Kul det rullar på nu _________________ Magnus Thomé |
||||
Kul att bilen funkar Anders!
Ang GoPro så finns det i appen inställningar, t ex spot meter, för när kameran sitter i mörkare omgivning än utsidan. Finns även en till som jag glömt namnet på men testa dom så blir det kanske bättre! |
||||
Tror Pontus fyhr hade någon idé om det där. Det var något som skulle stå i läget SPOT. Fokusläge eller vitpunktsmätning eller nåt.
|
||||
Ja min rudimentära GoPro blev toppresultat med spotmetering inställt, inte rört något annat! _________________ Pontus Fyhr |
||||
Lösningen med ventilation som jag gjort med det lilla värmepaketet fungerar bra. Däremot har jag inte satt in någon ventil som stänger av flödet av vatten till värmepaketet så fungerar inte riktigt optimalt i värmen. Däremot bör man kunna styra det enkelt med en elektrisk ventil som cirkulerar tillbaka vattnet innan själva värmepaketet.
Det finns också eftermarknadsrutor till de bakre mindre rutorna med nacca ducts jag tänkt använda för friskluft. Hojta gärna till om du tänkt på någon annan lösning då detta är något jag tittar på nu för stt få friskluft utan att fä in regn i bilen _________________ John sedin Porsche 944 Turbo (RSR) -1985 Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld |
||||
http://www.classicretrofit.com/elect
De har kompletta kit för 911, men det går väl att bygga något för 944 med kompressorn. Komplett AC system ska väga 15kg och med en elektrisk kompressor så kan man få rum med det lite överralt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Det verkar i alla fall inte vara något problem med synen. Gjorde hjulinställningen helt för blotta ögat efter det att jag vänt på fjäderbenstornen, tryckte till dom lite lätt och tyckte det kändes bra. Hade planerat för 3.5 grader negativ camber.
Det enda som stod lite fel var toe. Någon som behöver en hjulinställning _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Efter lite surfande så hittade jag lite info. spot meter är borta från Hero 5 & 6. Istället har man något som heter exposure control. Man håller fingret på skörmen och en liten ruta poppar upp som man för till området man vill att ljuset skall mätas på, ungefär som på iPhonen.
Nackdelen är att man inte kan låsa den för all framtid, man får helt enkelt göra om det varje gång man startar en ny inspelning. Proceduren är jättesmidig när man har kameran monterad i buren. Enda chansen till bra mätning är att sätta kameran direkt mot fönstret -------------------- No Spot Meter on Hero 5 Black and Hero 6 Black The top of the line GoPro cameras don't have the GoPro Spot Meter function anymore for a reason. They have something better - the Exposure Lock. The Exposure Lock works pretty much the same as the Spot Meter does, with the major difference that you can pick the area of the scene which the camera will auto-expose to. So you are not limited to exposing just based on what's in the center of the scene anymore. Exposure Lock replaced the old Spot Meter feature. How to Use Exposure Lock To access the new Exposure Lock feature you need to have a GoPro Hero 5 Black or a Hero 6 Black. All the other models still use the Spot Meter. So hold down your finger on the back screen until a little box appears. That's the area of the frame your camera will auto-expose to. You can move the box around to any area of the frame by dragging it around to just by taping on a different area. Moreover, you have the option to tell your camera to lock the exposure or auto-expose to that spot based on how bright or dark it will get. So that's definitely a major add-on. The only downside of this new Exposure Lock feature is that you need to have access to the back screen in order to access it. So if you are shooting underwater, you are surfing or whatever, you will not be able to access it. On top of that, each time you turn off your camera, it will forget that you used the Exposure Lock, so you need to do it all over again. This can be quite an inconvenience if you mount your camera in the back of the car for example and you are trying to shoot through the windshield for example _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
||||
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 #KULRÄSERN - Bilen jag glömde bort... | << 1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 43, 44, 45 >> 19 besök senaste veckan (217023 totalt) |