Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche GT2 RS: nära döden-upplevelse eller rekord-lättkörd?
2760 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har läst en test med nya GT2 RS i Auto Motor & Sport nummer 14 och en till test i samma tidnings bilaga till nummer 15. I ena numret kördes även en McLaren 720S i testen och i det andra en Lamborghini Hurracán Performante. Båda testerna var på Hockenheim den ena på den kortare slingan.

I ena artikeln kan jag plocka citat som "På banan är bilen näst intill lynnig..." och "En för snabb kurva i Porsche blir lätt till en nära döden-upplevelse och är inte att rekommendera för nybörjare utan dödslängtan." Och det fortsätter med "Bilen upplevs nervös, ett snabbt varv medför svettiga händer, svettiga armhålor och blanka nerver" och till exempel "...ställer sig gärna på tvären, kräver en fast hand och mod från piloten...". Och mer åt samma håll. Låter som de klassiska GT2-beskrivningen från förr

Det roliga att samma tidning ett nummer senare skriver om samma bilmodell på samma bana såhär "Aldrig har en 911 varit så lättkörd som denna GT2 RS. Punkt." Och mer som till exempel "Till de extremt god köregenskaperna bidrar ..... uppträdandet i kurvor när gränsen för väghållningen närmar sig" och massa mer åt det hållet.

Lite komiskt faktiskt

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Magnus Thomé skrev:
Har läst en test med nya GT2 RS i Auto Motor & Sport nummer 14 och en till test i samma tidnings bilaga till nummer 15. I ena numret kördes även en McLaren 720S i testen och i det andra en Lamborghini Hurracán Performante. Båda testerna var på Hockenheim den ena på den kortare slingan.

I ena artikeln kan jag plocka citat som "På banan är bilen näst intill lynnig..." och "En för snabb kurva i Porsche blir lätt till en nära döden-upplevelse och är inte att rekommendera för nybörjare utan dödslängtan." Och det fortsätter med "Bilen upplevs nervös, ett snabbt varv medför svettiga händer, svettiga armhålor och blanka nerver" och till exempel "...ställer sig gärna på tvären, kräver en fast hand och mod från piloten...". Och mer åt samma håll. Låter som de klassiska GT2-beskrivningen från förr

Det roliga att samma tidning ett nummer senare skriver om samma bilmodell på samma bana såhär "Aldrig har en 911 varit så lättkörd som denna GT2 RS. Punkt." Och mer som till exempel "Till de extremt god köregenskaperna bidrar ..... uppträdandet i kurvor när gränsen för väghållningen närmar sig" och massa mer åt det hållet.

Lite komiskt faktiskt
Två olika hjulvinkel setuper?

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Magnus Thomé skrev:
Har läst en test med nya GT2 RS i Auto Motor & Sport nummer 14 och en till test i samma tidnings bilaga till nummer 15. I ena numret kördes även en McLaren 720S i testen och i det andra en Lamborghini Hurracán Performante. Båda testerna var på Hockenheim den ena på den kortare slingan.

I ena artikeln kan jag plocka citat som "På banan är bilen näst intill lynnig..." och "En för snabb kurva i Porsche blir lätt till en nära döden-upplevelse och är inte att rekommendera för nybörjare utan dödslängtan." Och det fortsätter med "Bilen upplevs nervös, ett snabbt varv medför svettiga händer, svettiga armhålor och blanka nerver" och till exempel "...ställer sig gärna på tvären, kräver en fast hand och mod från piloten...". Och mer åt samma håll. Låter som de klassiska GT2-beskrivningen från förr

Det roliga att samma tidning ett nummer senare skriver om samma bilmodell på samma bana såhär "Aldrig har en 911 varit så lättkörd som denna GT2 RS. Punkt." Och mer som till exempel "Till de extremt god köregenskaperna bidrar ..... uppträdandet i kurvor när gränsen för väghållningen närmar sig" och massa mer åt det hållet.

Lite komiskt faktiskt


Utan att ha läst artiklarna, en bil kan ju upplevas väldigt olika beroende på förarens (eller för den delen passagerarens) kunskap och preferenser.

Om förare två är van med trimmade bubblor kanske riktigt bra väghållning och en van förare gör att bilen upplevs som lättkörd ( i segmentet sportbil/supersportbil) på bana, medans förare ett är van med understyrda 'standardbilar' och blir rädd när bakänden börjar krypa ut i en för denne okontrollerad och överaskande sladd.

Tänk topgear och the Stig, få bilar som var bockiga eller läskiga

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Håller absolut med om att både en felinställd bil och olika förares förutsättningar kan resultera i väldigt olika reaktioner. Men det tar ju bort all trovärdighet i alla tidningens testers omdömen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Thomé skrev:
Håller absolut med om att både en felinställd bil och olika förares förutsättningar kan resultera i väldigt olika reaktioner. Men det tar ju bort all trovärdighet i alla tidningens testers omdömen.
Vem bryr sig om trovärdighet numera, det är ju bara clickbait som gäller

Fakta och sanning är ju omodernt...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja eller såhär, båda artiklarna var jättekul att läsa. Och det är nog huvudpoängen med såna där upplevelseartiklar av drömbilar. Men lika knäppt ändå.

BTW Det var en kul artikel i den ena tidningen med två svenska instruktörer anställda på Ascari.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Otroliga siffror alltså thumbs up



_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Klassiska 911-tidningfloskler. Så har det väl alltid låtit när någon journalist kört en 911a...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja widowmaker är ju ett minst sagt gammalt slitet begrepp

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Tycker det låter som om den ena bilen hade någon vajsing på sina hjulvinklar?

Detta varv https://youtu.be/Fh8_2zQZ3xM tycker jag visar att "vem som helst" klarar av att köra GT2 RS snabbt. Det bromsas och svängs i 180 över krön. Den ligger snällt kvar ändå...
Och om man kan leva med att inte köra SUB 7 så verkar det finnas hur mycket snäll-bil-marginal som helst.


Imho märks dock att det något överdrivna "tight-is-right"-spåret tar ut sin rätt mellan Karusellen och Höhe Acht. Därifrån skriker framhjulen hela vägen hem...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Dålig förste son vill att det ska låta ballt bara

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I det nya numret av samma tidning så är det ett tredje reportage om den. Den här gången så var den inte svårkörd. Heller.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Magnus Thomé skrev:
I det nya numret av samma tidning så är det ett tredje reportage om den. Den här gången så var den inte svårkörd. Heller.

Bortse från repotaget när den va svår kör, man vill bara få det att låta som den ska va galen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche GT2 RS: nära döden-upplevelse eller rekord-lättkörd?
2760 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande