Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Jag har ju bara en vanlig bil, det är ju inget att skriva om
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (6518 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tycker det känns som att det blivit tunnare med "minbiltrådar" kring mer normala bilar?

Hoppas verkligen inte någon över huvud taget känner att det inte platsar här! För mer fel än så är svårt att ha Det finns ingen nedre gräns för varken åkdon eller uttrycksförmåga så länge det handlar om det Rejsa handlar om!

Personligen tycker jag det är lika kul att läsa om hur det var i slalomen med brukshinken som funderingar om ens hot hatch på banträff eller haksläppsavancerade byggen, ja det mesta thumbs up

Var inte blyg!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



+1 på den Magnus

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 668



Tyvärr så får jag nog hålla med om det blir färre och färre trådar med/om "vanliga" bilar.
En av anledningarna känns som att intresset för just dessa vanliga bilar är ganska litet.
Sen om det beror på att antalet aktiva medlemmar minskat eller om det faktiska intresset är mindre låter jag vara osagt..

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Intresset är nog inte så litet om man kikar på hur många gånger trådarna blir lästa över tid thumbs up

Mer att det skrivs mer sällan tyvärr. Och jag är orolig att man struntar i att skriva för att man tror att ingen vill läsa. Eller för att man fått för sig att det krävs megaprojektbilar för att platsa.

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag vet inte utan fortsätter bara på spånadet.

Men det här "klubbrejsingen" som var stort för några år sedan. Finns det i samma utsträckning fortfarande?

Typ tpc (Volvo turbo för dem oinsatta) hade ju början av 2000 typ h hundratals ganska moderata Volvos nära standard bilar lagom stylade på sina banträffar, man kunde ju oxå läsa "projekttrådar" om dessa bilar på vad som då var ett av Sveriges största forum.

Bara några år senare var det nästan inga Volvos kvar bland medlemmarna i klubben och ganska snart dog det ju oxå både på forum och antalet medverkande helt ut.

Är det möjligen samma som hänt här?
Dvs intresset för banåka med relativt std betonade bilar minskar? Fler av dessa kanske antingen lagt av helt. Köpt värre std /rejsing bilar eller istället bygger "värstingar"

Jag personligen ser ju inte riktigt vitsen att lägga relativt stora pengar och tid på att harva runt i en knappt snabb bil. Ska jag åka bana vill jag ha något annat. Annars kan jag lika väl bara ha att åka till jobbet och affären med en driftsäker bruksholk.
Och den finns ingen större vits att lägga upp på nätet

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här är en kul tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112711

Läst snart niohundra gånger thumbs up

Inte en bog standard vanlig bil men visar att det finns intresse för ett stoooort spann av olika sorters bilar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
@knotan

Jag är ju på allsköns trackdays och det är både mycket folk som kör trackdays och härlig spridning av bilsorter så intresset är det inget fel på thumbs up

Men helt klart har Facebook förstört för många bilforum. Många som faktiskt dött ut helt.


Om man absolut inte vill skriva eller berätta så är det ju helt okej. Men om man låter bli att skriva för att man tycker man inte platsar så är det jättejättefel

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Klart man ska lägga upp sin bil även om det inte är ett bygge thumbs up . Jag som läsare är inspirerad av upplevelserna som delas . Bilder på delar som samlas på hög är väl inte så speciellt kan jag tycka . Men vad folk tycker om att läsa är mest en smaksak. Min poäng är mer att jag tycker det finns ett värde i att dela var och hur man kör och inte bara fokuserar på VAD man har. (av den anledningen lade jag upp mitt brux som fick en tur på ringen..)

Sedan är formatet forum generellt förlegat, bara en iakttagelse från mitt håll. Om man går på aktivitet på bilforum finns det ingen bankörning alls i riket. Det är inte som det ser ut i verkligheten. Om jag jämför med 10 år sedan så finns det otroligt mycket fler tillfällen att köra och det brukar bli fullt deltagande. Det finns alltså inget som motiverar de som är aktiva att skriva på forum , gissar att det känns bättre att posta en kommentar på FB i stället. Jag tycker det är trist för forumformatet är överlägset bäst alla kategorier

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3433



En reflektion jag märkt är att tex min nuvarande bil och dess biltråd läser ganska många men få kommenterar, visst det är ganska mkt en bolt on produkt men jag försöker vara duktig med att dela med mig vad som händer och vilka mods jag gjort fortlöpande samt hur det går efter respektive körning.

Jag får dock PM ibland och även flera som kommit fram till mig i depån och frågat diverse frågor mm och nämnt att de läst om bilen här på rejsa.

Vad jag menar med detta är att det hade varit lite roligare att uppdatera sin tråd om man fått fler tillrop, frågor och kommentarer.

Jag håller annars med om att nivå på bil/bygge kvittar, många av oss som hänger här har gått vägen via ganska std-bil och testat bana för första ggn, mer purpose built trackday bil, kanske även ren racerbil.

Det får mig att tänka de tillfällen jag fått att coacha en nybörjare eller en i som vill lära sig en ny bana eller liknande hur kul det är. Kanske något ämne att spåna vidare kring om det skulle kunna vara något för forumet?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1048



Jag vill ha en gilla knapp. Lite töntigt kanske men så ofta som jag läst, uppskattat, men har inget att tillföra diskussionen eller inlägget och då vet inte någon om att han fått mig att må bra för en stund, att han har rätt i det han skriver eller bara att han har en intressant bil.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om man har en tråd där antalet läsningar ökar flera hundra eller till och med tusen på kort tid, dvs det är MÅNGA som varit nyfikna och läst vad man bjussat på, varför känns det inte på samma sätt som likes? För det gör det ju inte. Av någon anledning.


Sen håller jag med om att ofta så skulle man vilja visa uppskattning men samtidigt inte skräpa ner tråden med ett inlägg med inget annat än uppskattningskommentar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Wärhner skrev:

Det får mig att tänka de tillfällen jag fått att coacha en nybörjare eller en i som vill lära sig en ny bana eller liknande hur kul det är. Kanske något ämne att spåna vidare kring om det skulle kunna vara något för forumet?


Utveckla gärna lite hur du tänker thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15462



Ptja.

Man kanske skulle uppdatera mer.

Min Subarutråd som är i Andra Projekttrådar delen har ju över 12000 visningar


Synd att man inte hade en Kraniel i huvudet som kunde förklara bättre

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



simulerad Gubbgrinig och trött skrev:
Allt bra är ju redan skrivet, sök!
thumbs down
Om man tror sig få uppleva sånt så skapar det lite motstånd att skriva sina egna erfarenheter av den branta inlärningskurvan. Men tänker jag bara tillbaka till den tiden jag lärde mig mest så bubblade det ju över med vilja att dela med mig av allt på gott och ont. Däckstryck i standarddäck, hur långt kommer man på original belägg, vilken sopsäck är bäst att lägga grejer i när det regnar, ...
Åren har inte bara gett mer egna erfarenheter utan även förmåga att förstå andras erfarenheter (som kan vara kryptiska innan man lär sig språket och i vilka tillfällen olika saker är relevanta).

Så faktasaker kan ju vara lite "risky" att babbla om (om man är rädd att bli "undervisad"), men den egna upplevelsen är ju alltid sann och läsvärd.
Men det är lite lustigt att många års gnolade om teoretiska maximeringar har landat i ett mentorskap om "tillför inga nya servicepunkter om de inte ger rejäla mätbara fördelar" (friska originalsaker är ofta rätt underhållsfria).

Men nu babblar jag lite iaf, skönt med semester

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302



Magnus Thomé skrev:
Om man har en tråd där antalet läsningar ökar flera hundra eller till och med tusen på kort tid, dvs det är MÅNGA som varit nyfikna och läst vad man bjussat på, varför känns det inte på samma sätt som likes? För det gör det ju inte. Av någon anledning.


Man kan läsa projekttrådar av samma anledning som när man inte kan låta bli att titta på en olycka.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Absolut men det är knappast anledningen i majoriteten av trådarna eller hur. I de absolut flesta trådarna är det för att man är nyfiken eller för att man gillar det som skrivits tidigare.



Här ett klockrent exempel på att allt platsar. Och kommer kunna vara kul eller intressant att följa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112858
125 trådläsningar på några timmar. Redan ganska många som kikat in och läst redan alltså. Jag tror en del är "fartblinda" och inte tänker på att redan 10 trådläsningar är ett antal människor som tyckt det var kul att läsa. Men jag förstår att det inte känns lika tydligt som med likes eller kommentarer.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 668



Wärhner skrev:
En reflektion jag märkt är att tex min nuvarande bil och dess biltråd läser ganska många men få kommenterar, visst det är ganska mkt en bolt on produkt men jag försöker vara duktig med att dela med mig vad som händer och vilka mods jag gjort fortlöpande samt hur det går efter respektive körning.

Jag får dock PM ibland och även flera som kommit fram till mig i depån och frågat diverse frågor mm och nämnt att de läst om bilen här på rejsa.

Vad jag menar med detta är att det hade varit lite roligare att uppdatera sin tråd om man fått fler tillrop, frågor och kommentarer.

Jag håller annars med om att nivå på bil/bygge kvittar, många av oss som hänger här har gått vägen via ganska std-bil och testat bana för första ggn, mer purpose built trackday bil, kanske även ren racerbil.

Det får mig att tänka de tillfällen jag fått att coacha en nybörjare eller en i som vill lära sig en ny bana eller liknande hur kul det är. Kanske något ämne att spåna vidare kring om det skulle kunna vara något för forumet?


Håller helt med dig!
Även om man ser att folk läser, så tror jag att många tröttnar om det bara blir en lång rad av uppdateringar och ingen annan faktiskt skriver i tråden.
Om tråden bara blir som en dagbok för mig själv och ingen annan skriver något så kan jag lika gärna skapa ett exceldokument där jag håller koll på vad jag gjort.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Skulle någon typ av möjlighet att visa uppskattning utan att posta ett inlägg alltså vara intressant?


Har någon annars tips på något användarmässigt superbt moderniserat och facebookkonkurenståligt upplägg av forum - oberoende ämne alltså?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 668



Magnus Thomé skrev:
Skulle någon typ av möjlighet att visa uppskattning utan att posta ett inlägg alltså vara intressant?


Har någon annars tips på något användarmässigt superbt moderniserat och facebookkonkurenståligt upplägg av forum - oberoende ämne alltså?


Jag tycker absolut det!
Jag läser en hel del trådar men tycker också det är svårt att "gilla" något utan att kladda ner tråden.

Hur man skulle kunna lösa det däremot låter jag vara osagt..
Detta forum kör något snarlikt dock, så man kanske kan snegla lite på vad de kör?
https://bmw.spoolstreet.com/
Där har du möjlighet att "reagera" på inlägg utan att behöva skriva något.

_________________
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15462



Magnus Thomé skrev:
Skulle någon typ av möjlighet att visa uppskattning utan att posta ett inlägg alltså vara intressant?


Har någon annars tips på något användarmässigt superbt moderniserat och facebookkonkurenståligt upplägg av forum - oberoende ämne alltså?


Sporthoj införde en funktion där folk kunde gilla inlägg.
Har en tråd där med en kvarts miljon visningar.


Den där gröna likesikonen som blinkar frenetsikt och har gjort konstant i ett par år är rätt irriterande.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3433



Här är ett utmärkt exempel på en vad jag tycker riktigt intressant projekttråd om en till synes ganska standardbetonad bil där ägaren varit mkt duktig på att dokumentera allt på ett snyggt och lärorikt sätt för alla intresserade: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=96342&postdays=0&postor . . . .

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Allmänt banåkaforum
Jag har ju bara en vanlig bil, det är ju inget att skriva om
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (6518 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande