Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
ROX GTR?
1 besök senaste veckan (3079 totalt)
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Så var man då där. Var då? Jo, där man är när projektet är klart och tankarna börjar segla iväg. Vad skall bli nästa projekt? Och varför fundera redan nu när kommande 2-3 år kommer handla om husutbyggnad + renovering mm. Jo, för att det är roligt att spåna på nya idéer så klart.

Har funderat på bryggeriutrustning men det kan man köpa för inga pengar alls nu förtiden.
Har funderat på att bygga om en gammal jänkare i lite pro-mod stuk men gamla jänkare är det ju inte 80-tals priser på längre direkt.
Helt omöjligt att komma på något helt enkel. Skall det vara bilrelaterat och i så fall, skall det vara komfort bil, racing, antal sittplatser, tak eller inte osv osv.
Det enda jag känner starkt är att det inte får ta lika lång tid som ROX GT tog. Typ 3 år känns rimligt.

En tanke har dock börjat återkomma irriterande ofta. Att bygga en trackday ROX. Förslagsvis kallad ROX GTR. Det som tar emot är att det inte är roligt att göra samma sak igen. Nu kommer som sagt eventuella hus projekt försena en eventuell start så pass länge så det kanske inte kommer kännas som man gör samma sak igen.
Hur som helst.
Röd tråd: Snabb byggt, enkla och relativt billiga lösningar, bra funktion (för rejs), lätt.
Underordnat: Bekvämlighet, detalj finish.

Tänk er befintlig ROX bil men med följande justeringar i koncept:
-Ingen AC
-Ingen inredning
-Ingen ljudisolering
-Ingen ljudutrustning
-Inga dörrlister eller annat "krafs"
-Ej låsbara dörrar
-Färre justeringsmöjligheter i t.ex hjulupphängningen, eftersom jag nu har "facit"
-Godkänd bur
-Enkla skalstolar
-LS Motor (helst LS3) mål runt 400-500hp
-Torrsump
-Kanske någon splitter fram
-Kalluft till bromsar
-En mindre bränsle tank fram istället för en i varje tröskel.
-I princip ingen ytfinish på kaross därför matt lack, troligen svart.
-Alla detaljer skall vara så enkla och lätta som min plånboken tillåter.
-plus en hel drös med förenklingar för att snabba upp projektet till att helst inte ta mer än tre år.

Alla modds ovan borde göra det möjligt att minska totalvikten från 1200 till runt 900kg.
Sen gäller det att med vikter få till 20kw/100kg och besikta som amatörbyggt och det blir ju en extra utmaning.

OBS! Detta är inga spikade planer. Det är bara tankar. Eftersom det är så roligt att fundera. Möjligheterna är oändliga. Men nu är tråden i alla fall startad, vi får se vad den fylls med och när.

Lite frågor. Vad kan man vilja ha mer i en trackday bil?
Kom gärna med mer input till kravlistan ovan.
T.ex hur stora bromskivor behöver man egentligen till 900kg bil? Lagom däcksbredd? Fälgstorlek 19" eller gå ner för lättare fälg? torrsump nödvändigt?

Typ såhär

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

Spännande!

Vad har du för profilhöjd på 19"? På en så lätt bil skulle jag själv inte gå ner på jättelåga profilhöjder. På en tyngre bil kan det hjälpa med låg profil för att hålla däcket i schack, undvika vikningar och konstigt slitage. På en lätt bil behövs det normalt inte och lite mer flex kan vara av godo. Dvs gå ner i fälgstorlek och gå upp lite i profilhöjd. Bara mina amatörtankar alltså



En bra ide är någon slang eller annan lösning med kalluft till bromsarna, gör att du kan ha mindre och lättare grejer.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Bromsskivorna ska inte bara stoppa vikten, de ska stoppa den lätta vikten accelerated av 400+ hk, så 300km/h och 900kg borde väl vara designinput.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Spännande!

Vad har du för profilhöjd på 19"? På en så lätt bil skulle jag själv inte gå ner på jättelåga profilhöjder. På en tyngre bil kan det hjälpa med låg profil för att hålla däcket i schack, undvika vikningar och konstigt slitage. På en lätt bil behövs det normalt inte och lite mer flex kan vara av godo. Dvs gå ner i fälgstorlek och gå upp lite i profilhöjd. Bara mina amatörtankar alltså



En bra ide är någon slang eller annan lösning med kalluft till bromsarna, gör att du kan ha mindre och lättare grejer.


Dagens dimension är 245x35x19 och 305x30x19
Bra ide om kalluft, tillagt på listan

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Kanske denna kan ge lite inspiration. Kit Car plus donatorbil. Under $ 20.000 och mindre än 300 h byggtid.

Nån som vet om det rullar nån 818 (namnet betyder 818 kg trots jänkepåhitt).


https://www.youtube.com/watch?v=hi7-EFG-YbQ

_________________
Alex N Eriksson
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Visst !! Självklart!!

Om Du håller nere pris och tid kan Du vara klar på ett halvår,,,, lr1...lr 2 - å då kan Du ju stå där igen och bygga ännu en bil...å en till
Min egen erfarenhet av Din situation är att man efter ett sånt här storbygge är alltför mycket uppe i varv och likt en alkis helt euforisk.
Mitt räd är att landa i verkligheten och känn efter ordentligt vad Du vill göra - Gör sedan det ordentligt. Låt det ta tid. Du har ju en bil att åka i. Njut av den!!

Jag har vart i samma sits flera gånger, nu genast efter vår rod blev klar. Då skulle jag oxo bygga några snabba enkla projekt. Det blev en Karma på Boxsterchassie till min FV och en - 67 Vette cab plus att jag hjälper dottern med hennes bil- Samt att jag håller på med en satsning för Bonneville.
Ingen av dessa har blitt klara än då kisar som Du och jag har en nivå på våra krav- och detta sinkar min Lola
Nu har jag räknat med en 10 år på Lolan då det är dyra grejor och vi oxo ska bygga nytt hus. Husbygget räknar jag iskallt ska ta 5 år - MINST!!
Mitt råd: Spring inte iväg för snabb bara för Du har mekabstinens. Känn efter vad Di VERKLIGEN drömt om- och gör det!! Du har nu en nivå på Din kunskap som gör att Du kan bygga precis vad som helst!
Du har minst 50 år kvar att förverkliga alla byggardrömmar - Go for it!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Ja Ronny, om jag jämför alfans 15 tummare med 205:or och våra biffdäck så blir nog ett svar. Mindre däck och fälg.
Jag hade 888:r och sen Dunlop direzza. 205 15tum 50 profil
Fasiken vad mycket smidigare den gick däcksmässigt.
Så som mina tankbanor ligger inför nästa bygge så kommer jag nog köra med typ 17" och 205-215 och 50 profil.
Inte större med lågprofil.
På en ROX GTR kan du ju köra 18" och mer profil.
Mjukare och finfinare kanske.
Bygg ölanläggningen först av allt. Den är viktigast."

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Nä det blir ingen Rox GTR, i alla fall inte nu. Vinterprojektet kommer bli att bygga en minigrävare. Har precis börjat skissa lite och samla på mej delar. Ja jag vet att det antagligen är billigare att köpa en men för mej är det någon form av terapi att skapa något eget.
Säg till om ni vill ha en byggtråd, men det kanske inte rätt forum direkt

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



klart du skall bygga en minigrävare !!!! thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2260



Michael Th skrev:
klart du skall bygga en minigrävare !!!! thumbs up


Och lägga upp en byggtråd också!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



thumbs up Lägg det bland andra projekttrådar!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Japp thumbs up

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11231



thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
ROX GTR?
1 besök senaste veckan (3079 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande