Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Helt nytt upplägg med spårvalstipsvideos här på Rejsa
2 besök senaste veckan (6747 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tänkte jag skulle försöka med ett nytt upplägg med videosarna på varje racebanas egna sida här på Rejsa (du vet där spårvalsguide, varvtidslista och massa mer ligger )

Vad är nytt? Jo jag pratar

Jag gjorde ett första försök på Mantorp igår och även om det blir högt korvstoppningstempo så tror jag det ger ett mervärde jämfört med video utan snack. Korvstoppningsproblematiken, att det blir lite väl mycket info ett i ett, löser man enkelt genom att titta på videon mer än en gång tycker jag.

Har du någon idé om förbättringar till nästa video så skriv gärna en kommentar! Och tyckte du det var ett plus jämfört med osnackad video så kommentera gärna också



_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1493



Jag gillar! Den här typen av banguider är tacksamma att nöta lite innan man ger sig ut på banan, de ger en hel del självförtroende när man ger sig ut första gången. Jag nötte den skrivna varianten av Sviestad en hel del innan min första träff där
Jag reagerar på tre saker:
Kan du micka dig själv bättre? Din röst blir lite väl tyst jämfört med bilens ljud.
Går det att highlighta de saker du pratar om på banan? Till exempel asfaltsskarvarna i Pariserkurvan, kan du lägga på någon markering så det blir enklare och tydligare att plocka upp de saker du berättar om som referenser?
Jag gillar verkligen upplägget att följa några varv och få lite information per varv, det känns mycket mer lättförståeligt än konceptet att ta ett varv och klippa/bryta/repetera kurvor för att få med all information.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tycker sån't är bra! thumbs up
Borde vi ha för alla banorna.
Tror att Junior har gjort (eller åtminstone börjat göra) en så'n video för Sviestad...

_________________

Rice and shine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8012



Om det är mycket info i en kurva så kanske man ska pausa videon och prata klart alternativt peka/rita innan man kör vidare, jag tror det är enklare att ta in då på ett första varv? Det kanske stör flytet men varv 2-3 kan man köra flygande och ha kortare sammanfattad info.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11875



Grymt bra Magnus! thumbs up
Du låter som en sportradioreporter, typ Lasse Granqvist Ta det som en komplimang då de är mycket bra på att förmedla det de ser

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Eller låna en långsammare bil så hinner du beskriva kurbsen idetalj

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Lars Falk skrev:
Tycker sån't är bra! thumbs up
Borde vi ha för alla banorna.
Tror att Junior har gjort (eller åtminstone börjat göra) en så'n video för Sviestad...

Gjorde en för Kinnekulle i alla fall. Ska se om jag hittar den någonstans.

_________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Jag ha många gånger funderat på om det skulle gå att få till den planerade linjen att visas på asfalten i bild, och då i rullande video.

Enklast hade nog varit om nån framför kör rätt (jag försökte med bilder på Smörgåsnisse på Falkenbergstråden), eller att man har haft två rännilar med temporär färg som läckt ut varvet före (för att visa vart man vill vara)

Det kan vara svårt att få in den tänkta "bananen" till spårlinje i skallen utan visualiseringshjälp. Många tänker ju i bilder, använder visualisering som fokusering mm.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



cirs skrev:
Eller låna en långsammare bil så hinner du beskriva kurbsen idetalj

thumbs up thumbs up

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här kommer en ny video, denna är Kinnekulle med snack. Eftersom det finns flera ställen det går att köra olika på så får jag beta av kurvorna allteftersom så videon blir ett antal varv totalt sett. Men vill man få lite bild över hur man kan köra så kan man nog ta att videon blir lite längre.

Tyvärr glömde jag säga några få saker. Viktigt med att gå upp mot tvkrönet med rätt vinkel, det vanligaste misstaget att ge snurrning efter tvkrönet.är att man går upp mot krönet i för flack vinkel istället för att ta sig ut mot höger innan för att ta höjd för svängen över krönet. O så var det nåt mer jag glömt. Men det har jag nu glömt.




Den här kommer ligga på bansidan för Kullen här på Rejsa.

_________________
Magnus Thomé
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169



Hmmm...

Myrornas krig..... på Youtube?

Digital bakgrundsstrålning

_________________
Per Englund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
shadow skrev:
Hmmm...

Myrornas krig..... på Youtube?

Digital bakgrundsstrålning


Ooops, var inte publicerad, fixat, tack för påpekandet thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 903



thumbs up Jag gillar dem och med tanke på tiden det tar att tillverka dem så är de bra. Sen kan man ju som tidigare har skrivit pausa, rita och berätta. Det kräver dock en hel del tid att göra.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Pelle_MX5
Bro
Här sen Maj 2016
Inlägg: 140



Tackar ödmjukast, ska försökas omsättas i praktik 18/5 på Kinnekulle

_________________
Per Nilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu har jag även gjort en pratvideo för Gelleråsen!

www.rejsa.nu/bana/?gellerasen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Helt nytt upplägg med spårvalstipsvideos här på Rejsa
2 besök senaste veckan (6747 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande