Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 149, 150, 151 >> 73 besök senaste veckan (552785 totalt) |
Teoretiskt kan du ju mäta hur mätarna lastar men enklast är nog bara att testa att koppla in en till mätare och se om den första ändrar vad den visar. Om den ändrar sig så kan man ju kika närmare på att lösa så att du kan ha två mätare på en givare. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Minns när jag drog ny el och kontakter till hojen. Kul men pilligt.
Kontakt typ 1 funkade inte alls utan förvandlade min Japanska MC till något liknande en Brittisk bil från 1967. Så fick göra om allt efter 1 säsong. |
||||||
Sätter man två mätare på samma givare visar det nästan dubbelt så högt tryck.
Så skiter i det just nu. Är ju intern orginal pump så bör ju inte strula. Nikel vad menar du kontakt typ 1? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Första modellen jag provade. Made in CCCP (China Cheap Company Products) |
||||||
Gräsänkling så ikväll ska det lödas kontakter. Fick med mig en trött kompis till verkstaden oxå
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Sådär är kabeln klar för de flesta av givarsignalerna.
Fegade ur och lämnade bort minsta kontakten för kabeln mellan instrumentpanel och ratt. En 18 pinn diameter typ 10-12 mm. En kompis kompis pluggar till någon slags elektronikingenjör och läder mycket kretskort och sånt så det borde vara en baggis för honom Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Vet du vad det berodde på? Misslyckats vid lödning eller fel typ av stift för ändamålet eller helt enkelt glappa stift?? Jag har iallafall testat mäta alla mina nu med multimeter. Alla har blivit löda på rätt plats, visar 0 ohm och inga kortslutning mot andra stift. Då det verkar ju rätt så långt iallafall _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Ha ha ha...Nu börjar Du förstå vad jag menade att det skulle bli pyssligt......
Å då hade vi väldigt mycket mer yta att jobba få då vi delade upp det i en höger resp 1 västersida om motorn _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||
Glappa stift och kontakter av riktigt sunkink kvalitet. Härligt. Snart klar då |
||||||
Ja förutom att jag just fick en idé å beställde mer grejor. Fick ett väldigt plötsligt infall när jag snubblade över något på nätet.
Inget i sig som påverkar tid för uppstart eller så, mer som ett bevis på att man aldrig blir "färdig" med ett projekt Spånar lite tillsammans med den här kompisens kompis som pluggar elektronik. Han trodde det skulle lösa sig, men bilder på det lilla sidospåret kommer upp när prylarna kommit hem _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Fick lite tid ikväll att tillverka panelen för tempmätare, den säts med en snabbkontakt för att kunna sätta en förlängning vid mappning så jag kan dra ut denna panelen. Ska dit lite fler mätare sen när jag kommit på vilka jag vill ha. Tänker kanske ladd och varv
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Lite närmare bild. Tänkte märka upp varje mätare med tidsenlig dymotejp.
Bara kopplat in några av givarna än så länge därav att vissa bara visar siffror Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Har fått hem en låda av densamma modell som jag gillade bäst nu. Den andra modellen som är tänkt "inomhus" har jag bara en 50 pin av.
Dessa är 32 resp 19 pin. Så behöver du eller har någon polare som behöver riktiga grejor så går det bra att höra av sig. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Elen så gott som klar så långt jag ska innan uppstart.
Sånör som på att den gröna lampan till generatorn inte tänds när jag slår på tändning. Skumt. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Och sådan här bild vill man väldigt gärna se det sista man gör när man drar runt motorn och avslutar för kvällen. Helt perfekt trigger signal på startläge och inget nämnvärt spänningsfall.
Återstår att bygga oljeretur för turbo klart samt köpa tändkablar så är det dags för teststarta ?? Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Uppstart avklarad. Nåväl. Den starta efter lite bråk med inställningar jag missuppfattat.
Hostade och rök asmycket (har provtryckt bränslsystem med diesel för att jag inte vill riskera brand utifall det skulle läcka då jag även använder samma lokal som svetslokal) så sedan bara fyllt upp med 95oktan. Tyvär kunde jag konstatera ett mindre läckage någonstans från tanken, så pass litet att jag ignorerar det tills vidare. Får ta ut tanken igen nästa vinter. Idag tömt tanken helt och fyllt upp med e85. Efterdragit lite oljekopplingar etc. Ska montera nya tändstift (dem gamla har suttit sedan jag köpte bilen 2013) Samt lite annat smått som ska göras innan den ska startas igen med rätt bränsle. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Efter att ha konstaterat att bilen iallafall startar och verkar så gott som tät gjordes första biltvätt och motor tvätt. Spolade även av golvet i samma veva. Ganska skönt att ha en mobil lyft med hjul under så man kan knuffa runt på den (vanliga kullager yd30 som sitter runt en m16bult svetsad i ramen)
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Kvällen gick åt till att plocka bort ic, gasspjäll och annat i fram änden av insuget.
Svetsade om ett öra på spjäll huset för att kunna få dit tps på ett bra sätt. Insåg oxå Sammtidigt att detta insuget har helt tätt spjäll hus och tomgången regleras helt via ett eget tomgångsspjäll. Detta sitter inte kvar Iom jag har tänkt köra utan tomgångsreglering via ventil. Så passade på att fräsa till ett spår vid spjältallriken så man kan ställa tomgång via låsskruv som vanligt. Byggde då även egna fästen för gas wire osv. Hade köpt wire till gasspjäll men kom på nu ikväll att den hade jag ju plockat som reservdel till grabbens cykel i våras, så den får jag ordna ny i veckan Upptäckte oxå att det inte fanns någon skvätt skydd under ventil kåpan för vebhusventilation. Så fyrans insugsnockar kastar oljan rätt ut i ventilationen. Vilken konstruktionsmiss för att vara en tysk motor. Detta åtgärdades såklart sen dit med kåpan igen Tyvär är ju klockan redan efter 22 nu så startade bara upp den någon minut för att konstatera att vevhus fungerade bättre samt att den nu kan gå på tomgång själv. En granne 4 hus bort ringde å bekräftade redan där att jag uppenbarligen fått igång bilen. Detta till trots att jag hade portar och dörrar stängda och bara varvade upp den lite försiktigt någon gång _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 149, 150, 151 >> 73 besök senaste veckan (552785 totalt) |