Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Morgan/Lotus 2019 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12, 13, 14 >> 7 besök senaste veckan (80850 totalt) |
Inspirerad från Bugattin hade jag först tänkt göra handtaget helt i mässing men sen fick jag för mig att det skulle se konstigt ut i och med att allt annat är aluminium ? Men ett par mässingskruvar kanske man skulle fixa till, det kan jag ju svarva .. _________________ Calle Olsson |
||||||
Tack! Är inte så orolig över att det är strömledande, resten av huset är i plast. Missade att fota Bugattin tyvärr ! Såg nått foto på Facebook men nu hittar jag det inte.. _________________ Calle Olsson |
||||||
Bygger kylsystem , som alltid härlig mig av sånt "bra att ha" som sparats i garaget.
Byggt ett främre motorfäste också för att förhindra att motorn rör sig för mycket i sidled, svårt att se men det sitter gummibussningar i vardera nederkant. Svarvat adapter till en kylslang med tempgivare _________________ Calle Olsson |
||||||
Näe, Bugattin på Knutstorp hade en rak 2,8 liters Jaguar 6a så det var inte samma. Tack för tipset om TH35an dock , vansinnigt tjusig även den ( http://forum.locostsweden.se/index.p /Calle _________________ Calle Olsson |
||||||
Lååångsamt går det framåt, bilderna är snarlika det jag postade sist men nu finns lite mer funktion.
Är i sluttampen på Maxxecu installationen som jag får hjälp med som tur är, skall byggas mer elsystem och dashen jag köpt skall integreras. För övrigt startklar ! Soppasystem klart , fick tag på ett original Morgan tanklock. Bromssystem klart och luftat. Avgassystem under arbete , vill ha sidepipe dold under skärmen. Snart dags för uppstart och provtur. Sen blir det karossjobb och lack under vintern. _________________ Calle Olsson |
||||||
Jag vet inte riktigt, jag hoppas på runt 700 kg men huruvida det är rimligt eller inte är jag osäker på.. i vissa hänseenden är den väldigt lätt (ram mm) , men det sitter "tunga" hjul , onödigt stora bromsar mm , se skall dem ha lite inredning också. /Calle _________________ Calle Olsson |
||||||
700 vore ju grymt, mycket häftigare concept detta än en Seven _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Tack , jag är spänd på både vikt och funktion.. hoppas chassi och uppträdande levererar! /Calle _________________ Calle Olsson |
||||||
Uppgång och fall...
Igår avslutades det sista på Maxxecu installationen, det blev riiiktigt snyggt och ordentligt ! Sent på lärdagskvälllen kunde vi för första gången vrida om nyckeln och köra upp oljetrycket, någon timma senare vred vi om för start och den brummande snällt igång. Vi hade igång den tre gånger under kvällen och den fungerade bra utan missljud. Dagen efter rullade jag ut den ut garaget för en en provkörning, startade och gick 5-10 sekunder för att sedan dö. Inte mer med det tänkte jag, det är bara en enkel grundmapp så att den skulle ha stabil tomgång mm hade jag inge räknat med. Vid nästa startförsök låter motorn plötsligt annorlunda , nästan kompressionslös. Den vill inte starta och med öppna spjäll hör jag hur den pumpar ut luft genom spjällen. Märkligt . Jag skruvar av ventilkåpan och möts av en ytterst tråkig syn, kraftiga metallflingor runt två av kamföljarna på avgaskammen. När jag drar runt motorn för hand går det väldigt trögt runt TDC.. Vid motorn i TDC står avgaskammen helt fel, den kan omöjligen ha stått så fel tidigare. Det ser ut som minst två följare och ventiler har låst sig. Givetvis bedrövad funderar jag över vad som gått fel. Det ser väldigt torrt ut under ventilkåpan, det verkar nästan som att den inte fått nån olja till tippen. Innan uppstart (några veckor tidigare) smorde jag in kamlobar mm med sån där röd Clevite inkörningsolja / fett och fyllde kambrunnarna med olja. Av detta syns nu inget. Oljetryckgivaren som jag monterat på oljefilterhuset visade 5-6 kg oljetryck i Dashen hela tiden. Om det skulle vara så att oljan av nån anledning inte nått toppen, borde då inte lyftar mm rasslat som attan..? Motorn är en Duratec 2.0 från 2010. Det lutar väl åt att jag får handla en ny spis men jag vill såklart veta vad som gått fel så att det inte händer igen. De saker jag gjort som har med oljesystemet att göra är ett Raceline oljetråg och sedan ett remote filterhus då original inte fick plats. Några teorier? Nån som har en motor att sälja? Bilder _________________ Calle Olsson |
||||||
Trist!
Har du extern oljefilterflytt? Klassikern är att montera slangarna till oljefilterflytten fel så oljepumpen får jobba mot backventilen i oljefiltret. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Fy vad tråkigt
Var mäter du oljetrycket, i oljefilterhuset? I så fall kan det vara stopp i filter eller kanalen in i blocket. Det är mekaniska tryckare på Duratec'n, så de slamrar inte. Kamkedjespännaren är hydraulisk så om du inte har oljetryck och kammen trögar kan den hoppa i och med att kedjan inte hålls spänd. Normalt sätt snurrar vevlagerna först på Duratec'n om man tappar oljetryck. |
||||||
Japp... den teorin skulle kunna vara möjlig även även jag tycker jag funderade länge över slangdragningen.. Tack för bra tips! _________________ Calle Olsson |
||||||
Tack Magnus! Motorn halv utriven nu , orkar inte mer idag. Jag skrev fel från början , den är insugskammen som står fel. Insugskammen har skrutit hååårt på den mittre överfallet , se bild. Teorin då är väl att antingen kedjan hoppat eller att friktionsbrickan till kamdrevet inte orkat hålla emot(?) när det började gå trögt. Frågan varför den skurit där kvarstår, de andra överfallen ser bra ut. Peters teori om felmonterade slangar på den externa oljefilterförflyttaren känns obehagligt logisk just nu. _________________ Calle Olsson |
||||||
_________________ Calle Olsson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Morgan/Lotus 2019 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12, 13, 14 >> 7 besök senaste veckan (80850 totalt) |