Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2018-07-06/08 SSM | 2036 besök totalt |
Hade inte så mycket fritid men hann smita iväg för att ta lite foto under fredagen och lördagen.
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Bidrar med lite rörlig bild
Normalt när man åker SAAB 2-takt i Historisk racing åker man i tidsperioden upp till 1965 och upp till 1000cc vilket var ungefär så man åkte när det begav sig. Efter att ha åkt i den klassen under ganska många år, så bestämdes för att bygga om bilen till nästa tidsperiod vilket är 1966-1971. Detta innebär att man får byta till lite mer tätstegad låda med diffbroms, andra förgasare samt R-däck istället för Dunlop Racing. När det begav sig så var den vanliga klassgränsen 1300cc vilket gör att det finns en hel del sådana bilar (Escorter, NSU, Mini mm) och ibland kör man heat med denna indelning. På SSM körs dock alla motorstorlekar i ett heat vilket gör att någon enstaka bil kan ha en smula bättre vikt/effekt-förhållande än en SAAB. _________________ Mikael Mohlin |
||||||
Så den bilen du kör där är en 1000-kubiks tvåtaktare? Har sett filmen en gång tidigare och den var lika trevliga denna gång. _________________ Alex N Eriksson |
||||||
Ja, det är en 2-taktare men den är bara på 850cc (pga regler) _________________ Mikael Mohlin |
||||||
Bilen är ju dessutom halvt nyrenoverad efter motorbranden på Mantorp i maj. Annars var det några resor rakt fram på den skumpiga gräsplanen (inklusive träff av en av brunnarna (?) där) under helgen. |
||||||
Miatan som flög så vackert? En fundering: Jag och kompisen har varit där i 20+ år nu och konstaterade att racingen kändes mindre och mindre viktig. Det var som om nästan alla klasser hade tappat både förar och bilprofiler. Är det vi som börjar bli utråkade eller har både rhk och spvm svårt med startfälten, och i så fall varför? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Hörde något om att reglerna i en stor RHK-klass ändrats för något år sedan och att stora delar av startfältet inte får vara med längre. Kan vara en bidragande orsak. Har jobbat i besiktningen i några år och i år besiktigade vi ca 240 bilar, vill minnas att vi varit uppe i ca 350 besiktigade något år. Så intresset är i en svacka just nu... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Ja. Brunn kan förklara varför föraren tyckte att det small innan han var framme vid bankanten (vi andra trodde att luftturen startade med att bilen gick på curbsen). Bogseröglan tog mycket av kraften (veks in), men även oljetråget sprack (och vindrutan p.g.a. airbagutlösning). _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||
Formelbilarna har jag inget intresse av och där kan jag inte uttala mig, men ibland karossbilarna var det bara 66-71 som var intressant. Typ 8 olika modeller i topp 10 är kul. Men 72-85... kan det ha varit där ändringen var? Och Modsport 1 har jag nog aldrig sett så liten, inte ens när de var på Mittsverigebanan och tävlade. Här är förresten mina högst orejsiga bilder https://www.facebook.com/pg/Nyböle-m _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Med risk för att vara rätt oexakt så pratas det om att RHK bestämt sig att även skruvarna skall vara från perioden så inga escorter vill åka. En del åkte med SSK classic på Västkustloppet istället.
En annan kommentar var att däcken i 66-71 (R-däck) nu mäts med tolk istället för att gå på siffrorna på däckssidan (235 breda 13tums kumho passar viss inte längre). Många Danskar saknades, påstods också ha med regeltolkningar att göra. Det kan säker vara fler saker, men det brukar inte locka förare att peta i regler (själv väldigt skyldig på annat håll, men jag lär mig tror jag). Modsport 1+2 är i en liten svacka, tur att Ginetta Cup finns med annars hade det sett lite illa ut. Fredrik Olssons snygga gröna Mod2-Ginetta hoppas jag ger lite inspiration, skoj att se en Ginetta jaga i toppen med "bara" en 2.0 Duratec och 215 slicks (ingen aero alls). Övre depån kändes halvfull gällande RHK, många större team saknades. Det är alltför billigt att låta bilen stå i garaget. Dvs det är ingen som förlorar nåt om de stannar hemma (förutom att eventet att köra på kan försvinna om det är alltför många som stannar hemma). |
||||||
Tog tyvärr illa med onödigt stora skador på bilen. Det är nog något Ring Knutstorp/Hyllinge MS borde ta en titt på, inte bra i en avåkningszon. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Kommer att tänka på den gamla filen från USA där man byggt en accessväg över gräsplanen längs en lång raka. Nån bil som hade hamnat på gräset fick en rejäl flygtur och cardwheelade (front-akter) ett antal varv. Det kostar eftertanke och tid att göra det vid sidan av banan jämnt, man ska ju fixa avrinning av vatten (och en massa andra funktioner) också. |
||||||
Absolut, men SBF:s banbesiktigare borde ha åsikter om detta kan jag tycka, framför allt om de får se konsekvenserna. Men det får de väl troligen inte.
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
När det gäller Escorterna så har man (som jag förstått det) bl.a skärpt kraven på växellåda som nu skall vara av viss typ (och tidsenlig) med följd att Escorterna numera lider av ständiga transmissionsras om de skall köra enligt RHK nu ställda krav. Kan man ana ett visst tryck från övriga i klassen att "dämpa" Escorternas framfart i sin årsklass som delgrund till beslut? Har ingen aning men liknande har ju hänt och händer inom racing när en oanad tillväxt av en viss biltyp/modell uppenbarar sig. En faktor utöver nämnda tappade bilvolymer av olika orsaker är sannolikt också att de senaste åren har SSM lyckats krocka med Västkustloppet (två på olika sätt mkt starka varumärken under varsitt utskott inom svensk racing), vilket är otroligt obegåvat av SBF centralt i mitt tycke och faktum är att 6-8 historiska bilar valde att köra på V-kustloppet istället för en av RHK's största tävlingar; SSM. |
||||||
Angående Escorterna så beror det på två avvikelser att dom inte kör RHK tävlingar i år.
Först är det växellådorna, de flesta kör med dog ring lådor vilket inte är klassat. Det är synkat som gäller. Det hävdas att det inte funkar med synkad låda, men det gör det för det finns de som kör synkat. Det kräver dock mer underhåll. Det andra är att framhjulen är för breda. Hjulet ska täckas av framskärmen under 120 grader av skärmkanten, det gör det inte, och om man ändrar breddaren så blir bilen för bred. Tänk nu på att dessa bilar har så kallade bubble arch alltså inte en konventionell skärmkant. Denna information kommer från en som tävlat med Escort till och med förra säsongen. Min högst personliga åsikt är att RHK tagit rätt beslut att ställa krav att bilarna ska vara så tidsenligt korrekta som möjligt. Dels för att det är historisk racing vi håller på med, dels för att det till enbart vissa bilar finns bättre delar att köpa idag än när dom var nya. Genom att göra lättnader här och där urholkas grunden för det hela. Rätt eller fel, men det är så man valt att göra. Två stora motortävlingar samma helg med klasser öppna för samma bilar, orkar inte kommentera... _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||||
Eftersnack 2018-07-06/08 SSM | 2036 besök totalt |