Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 52, 53, 54 >> 38 besök senaste veckan (334825 totalt) |
*ler brett* Jag tror Du just tappade 90% av spekulanterna - De som hade hoppats på "gratis-kåmpis-pris" Du vet redan att jag tycker detta ser bra ut. Du är kräsen och målmedveten. Detta kommer bli den bästa bilen Du byggt! Vad blev det för stötdämpare? _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Fräsen blir nog kvar ett år till. Har en hel del innerpaneler etc att fixa... Vet att det är svårt få iväg den till "vettigt" pris.. Kanske kör vidare själv med lite småuppdrag.. det visar sig...
Har ju inte byggt särskilt många bilar ... Bara det halvklara och mediokra "viperbygget". om jag inte nu räknar med crosscarten.. Så håller med.. Detta blir absolut det bästa bygget .... Inga värstinggrejer direkt, men några som jag kan börja med och som passar rakt av... https://www.j-spec.se/chassi/hjulupphangning/coilovers/coilovers/bc-racing-br-rh-coilovers-chevrolet-corvette-c5-c6-1997-2013?gclid=Cj0KCQjwvezZBRDkARIsADKQyPkf-4299etc5MWJ4TI--Ae4tpycQKapBxizzAQj0an4gzlUn6iiAqQaApA9EALw_wcB _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Då måste jag vara konstig som skulle tycka att priset inte är helt åt helvete, så länge kvalitén är på topp. Bättre o köpa en bra kaross dyrt än att spilla hundratals timmar på att laga upp en halvdan. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Blev lite caddande av kylluftflödeskanalen som skall gå från kylaren och upp mot huven... Blir ett urtag i huven där all kylluft skall ut.. När man kollar ovanifrån på huven så kommer man kunna skymta kylaren genom utsläppsgallret, eller vad det nu blir... är i alla fall planen... måste kika lite på tryckfallet i denna kanal så behöver fixa en strömningsberäkning på den... kommer förhoppningsvis inom kort... har dock inte högsta prio...
blir eventuellt evakueringsklaffar på kanalen som automatiskt öppnar då tryckuppbyggnaden blir tillräckligt stor (dvs då flödet blir tillräckligt stort).. _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Nu har allt form och karossmaterial kommit fram från England ... Beställde även lite kevlarväv för att testa till vissa detaljer i motorrum, okkåpor, samt kanske till utblåset... etc...
Har idag slipad klar ena dörren samt de mindre "diffusordelarna".. planen i morgon är att göra klart den andra dörren samt båda sidokjolarna... Går hyfsat lätt att få till en bra finish på pluggarna.. Kör med 240 papper och det blir glatt o nice... _________________ Thomas Hällqvist |
||||
|
||||
Ja absolut det kommer jag att göra. På huven gjorde jag det så gott det gick. De nya delarna kommer att ha bättre tätningsytor för vacuumpåsen så att jag kan få bättre undertryck.. _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Se till så att det blir riktigt tätt, det ska vara så tätt att du kan slå av vakuumpumpen och den fortfarande håller samma vakuum. Min erfarenhet är att om man har vakuumkällan på under härdningen så kan plasten flytta på sig med sämre resultat, har man det absolut tätt ligger allt stilla med bättre resultat. Ju lägre vakuum desto bättre, se även till att avlufta epoxin, annars kommer den att avlufta i laminatet när du suger ner trycket och slutar med att du får en massa luft och pinnholes. kan tipsa om en bra kanal på youtube om vad man ska tänka på. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Idag blev det slipning och applicering av slipgrund på de sista pluggarna. Nu får de torka ordentligt så blir det finslipning på fredag. Därefter ska de monteras ihop och förhoppningsvis matchar de perfekt... Sen följer formtillverkning med en för mig lite ny metod som easy composites tillhandahåller material för.
_________________ Thomas Hällqvist |
||||
Kör du easy composites "Easy-Lease Chemical Release Agent" som släppmedel? Har provat rätt många olika släppmedel men inget som ens kommer i närheten av detta, påverkar inte ytfinishen och bitarna släpper hur lätt som helst. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Ja det blir fästpunkter i efterhand. Ska först rita upp dem i cadden sedan förbereda ramen med "monteringspunkter" och sedan plasta in aluplåtar el.dyl.. Lämnar kanske 10mm mellan ram och kaross för justermån.
_________________ Thomas Hällqvist |
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Har under de strötimmar jag hittat under semestern pulat lite med CFD modellen av bygget... Finns några konkreta studier där denna typ av analys kan vara till hjälp för detta projekt... Själva aerodynamiken är inget jag kollar på här. Skulle i och för sig kunna vara till hjälp för hur bakvingen skall positioneras vid uppfällt läge. Huvudfokus ligger på kylluftflödet genom "kanalen" samt bromskylning.... Kommer troligen fixa en bromsluftkanal från "munnen" till hjulhus.. och här blir det viktigt att placera öppningen i ett lämpligt område så att det uppkommer ett så bra luftflöde som möjligt... De bilder som kan ses nedan är mer av ett exempel på hur det kan se ut.. Finns en del kvar att fixa och trixa med vad gäller beräkningsmodellen... Har kört denna beräkning på min laptop, men kommer sedan köra den på min stationära för att komma ner i tid något, men ffa har den bättre kylning...
Statiskt tryck med två olika skalor i de två bilderna... Den övre tar även hänsyn till mot referenstrycket negativt tryck.. Man kan från den röda färgen tydligt se tryckuppbyggnaden i stagnationszonen vid "munnen"... Detta är såklart positivt för att kunna erhålla hög luftgenomströmning och därmed god kylning av bromsar och radiator, men som i sin tur naturligt kan leda till bieffekter för luftmotståndet... I den övre bilden är karossen färgad map statiskt tryck och strömlinjerna är färgade map temperatur. Har här ansatt att kylluftflödet skall hålla viss temperatur efter passage genom radiatorn.. Tryckfallet för luftsidan genom radiatorn är ännu inte korrekt... Den nedre bilden visar en konturplott map temperaturfördelning... Relativt statiskt tryck (övre bild) och flödesvektorer samt hastighetsmagnitud (nedre bild) i kylluftkanalen... Man kan tydligt se tryckfallet i kontraktionen innan utsläppet genom huven... Inte direkt en optimal lösning... Men som sagt, kommer att ha gummiflärpar i kanalen bakom radiatorn som kan öppna och släppa ut varm kylluft vid behov.... (Flödesfältet är inte ännu riktigt representativt då radiatorn inte är riktigt korrekt modellerad.... ) Kommer även fixa dedikerade insläpp av luft till motorrum samt till kupén... Men det blir senare... _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Ja det blir jäkligt häftigt att få alla karossdelar klara.. Blir den enskilt största milstolpen i detta projekt.. Är lite mer finputs på pluggarna.. Tar emot lite att jobba med dem i värmen .. Kommer fixa de första formarna på pluggarna jag har liggandes i garaget där det är lite svalare, men de jag har utomhus i tältet får vänta lite tror jag..
Kastar in en till bild på studien av framtagning av bromskylningskanal.. Här i bilden nedan utan kanal som jag har som referens.. Är en ganska grov studie men ger en fingervisning... Har i detta utförande och under rådande förutsättningar 4.6 kW kyleffekt för vardera frontskiva.. Jämför sedan detta värde mot kommande beräkning med kanal så kan jag se den relativa förbättringen då absolutvärdena skall tas med en rejäl nypa salt.. (efterkommentar: kommer göra ny refkörning då jag måste ändra lite saker) _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 52, 53, 54 >> 38 besök senaste veckan (334825 totalt) |