Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 52, 53, 54   >>
38 besök senaste veckan (334825 totalt)
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185



Vill bara säga att jag läser och beundrar arbetet :-)

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



ThomHall skrev:
Siktar nog på minst 75'.



*ler brett* Jag tror Du just tappade 90% av spekulanterna - De som hade hoppats på "gratis-kåmpis-pris"

Du vet redan att jag tycker detta ser bra ut. Du är kräsen och målmedveten.
Detta kommer bli den bästa bilen Du byggt!
Vad blev det för stötdämpare?

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Fräsen blir nog kvar ett år till. Har en hel del innerpaneler etc att fixa... Vet att det är svårt få iväg den till "vettigt" pris.. Kanske kör vidare själv med lite småuppdrag.. det visar sig...

Har ju inte byggt särskilt många bilar ... Bara det halvklara och mediokra "viperbygget". om jag inte nu räknar med crosscarten.. Så håller med.. Detta blir absolut det bästa bygget ....

Inga värstinggrejer direkt, men några som jag kan börja med och som passar rakt av...
https://www.j-spec.se/chassi/hjulupphangning/coilovers/coilovers/bc-racing-br-rh-coilovers-chevrolet-corvette-c5-c6-1997-2013?gclid=Cj0KCQjwvezZBRDkARIsADKQyPkf-4299etc5MWJ4TI--Ae4tpycQKapBxizzAQj0an4gzlUn6iiAqQaApA9EALw_wcB

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377



2QIK4U skrev:
ThomHall skrev:
Siktar nog på minst 75'.



*ler brett* Jag tror Du just tappade 90% av spekulanterna - De som hade hoppats på "gratis-kåmpis-pris"

Du vet redan att jag tycker detta ser bra ut. Du är kräsen och målmedveten.
Detta kommer bli den bästa bilen Du byggt!
Vad blev det för stötdämpare?


Då måste jag vara konstig som skulle tycka att priset inte är helt åt helvete, så länge kvalitén är på topp.
Bättre o köpa en bra kaross dyrt än att spilla hundratals timmar på att laga upp en halvdan. thumbs up

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Blev lite caddande av kylluftflödeskanalen som skall gå från kylaren och upp mot huven... Blir ett urtag i huven där all kylluft skall ut.. När man kollar ovanifrån på huven så kommer man kunna skymta kylaren genom utsläppsgallret, eller vad det nu blir... är i alla fall planen... måste kika lite på tryckfallet i denna kanal så behöver fixa en strömningsberäkning på den... kommer förhoppningsvis inom kort... har dock inte högsta prio...
blir eventuellt evakueringsklaffar på kanalen som automatiskt öppnar då tryckuppbyggnaden blir tillräckligt stor (dvs då flödet blir tillräckligt stort)..




_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu har allt form och karossmaterial kommit fram från England ... Beställde även lite kevlarväv för att testa till vissa detaljer i motorrum, okkåpor, samt kanske till utblåset... etc...

Har idag slipad klar ena dörren samt de mindre "diffusordelarna".. planen i morgon är att göra klart den andra dörren samt båda sidokjolarna... Går hyfsat lätt att få till en bra finish på pluggarna.. Kör med 240 papper och det blir glatt o nice...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Bra driv nu :-)

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



thumbs up thumbs up

Kommer du vacuumsuga?
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
thumbs up thumbs up

Kommer du vacuumsuga?


Ja absolut det kommer jag att göra. På huven gjorde jag det så gott det gick. De nya delarna kommer att ha bättre tätningsytor för vacuumpåsen så att jag kan få bättre undertryck..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191



ThomHall skrev:
And ersJepp sson skrev:
thumbs up thumbs up

Kommer du vacuumsuga?


Ja absolut det kommer jag att göra. På huven gjorde jag det så gott det gick. De nya delarna kommer att ha bättre tätningsytor för vacuumpåsen så att jag kan få bättre undertryck..


Se till så att det blir riktigt tätt, det ska vara så tätt att du kan slå av vakuumpumpen och den fortfarande håller samma vakuum. Min erfarenhet är att om man har vakuumkällan på under härdningen så kan plasten flytta på sig med sämre resultat, har man det absolut tätt ligger allt stilla med bättre resultat. Ju lägre vakuum desto bättre, se även till att avlufta epoxin, annars kommer den att avlufta i laminatet när du suger ner trycket och slutar med att du får en massa luft och pinnholes.

kan tipsa om en bra kanal på youtube om vad man ska tänka på.

Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Tack thumbs up

Fortsatt jobb med att slipa pluggar. Tre till klara idag, vilket ger totalt 5 klara... Bara en sidokjol, bakjol och bakparti kvar



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Beundransvärt!
Idag var inte direkt temp för att slita sig svettig i garaget....fast Du har väl AC i garaget ??*blink*

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Idag blev det slipning och applicering av slipgrund på de sista pluggarna. Nu får de torka ordentligt så blir det finslipning på fredag. Därefter ska de monteras ihop och förhoppningsvis matchar de perfekt... Sen följer formtillverkning med en för mig lite ny metod som easy composites tillhandahåller material för.



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191



ThomHall skrev:
som easy composites tillhandahåller material för.


Kör du easy composites "Easy-Lease Chemical Release Agent" som släppmedel? Har provat rätt många olika släppmedel men inget som ens kommer i närheten av detta, påverkar inte ytfinishen och bitarna släpper hur lätt som helst.
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ja exakt. Kör i stort sett med allt de rekommender på kommande delar

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Fjonkalicious
Skåne
Här sen Sep 2012
Inlägg: 27



Hur gör du när du gjutit karossen, när den skall monteras på chassit? Jag kan inte se några fästpunkter eller integrerade läppar osv? Tänker du applicera detta på insidian efteråt?

_________________
Filip Svensson
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ja det blir fästpunkter i efterhand. Ska först rita upp dem i cadden sedan förbereda ramen med "monteringspunkter" och sedan plasta in aluplåtar el.dyl.. Lämnar kanske 10mm mellan ram och kaross för justermån.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Detta är otroligt fränt! thumbs up thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har under de strötimmar jag hittat under semestern pulat lite med CFD modellen av bygget... Finns några konkreta studier där denna typ av analys kan vara till hjälp för detta projekt... Själva aerodynamiken är inget jag kollar på här. Skulle i och för sig kunna vara till hjälp för hur bakvingen skall positioneras vid uppfällt läge. Huvudfokus ligger på kylluftflödet genom "kanalen" samt bromskylning.... Kommer troligen fixa en bromsluftkanal från "munnen" till hjulhus.. och här blir det viktigt att placera öppningen i ett lämpligt område så att det uppkommer ett så bra luftflöde som möjligt... De bilder som kan ses nedan är mer av ett exempel på hur det kan se ut.. Finns en del kvar att fixa och trixa med vad gäller beräkningsmodellen... Har kört denna beräkning på min laptop, men kommer sedan köra den på min stationära för att komma ner i tid något, men ffa har den bättre kylning...


Statiskt tryck med två olika skalor i de två bilderna... Den övre tar även hänsyn till mot referenstrycket negativt tryck.. Man kan från den röda färgen tydligt se tryckuppbyggnaden i stagnationszonen vid "munnen"... Detta är såklart positivt för att kunna erhålla hög luftgenomströmning och därmed god kylning av bromsar och radiator, men som i sin tur naturligt kan leda till bieffekter för luftmotståndet...


I den övre bilden är karossen färgad map statiskt tryck och strömlinjerna är färgade map temperatur. Har här ansatt att kylluftflödet skall hålla viss temperatur efter passage genom radiatorn.. Tryckfallet för luftsidan genom radiatorn är ännu inte korrekt... Den nedre bilden visar en konturplott map temperaturfördelning...


Relativt statiskt tryck (övre bild) och flödesvektorer samt hastighetsmagnitud (nedre bild) i kylluftkanalen... Man kan tydligt se tryckfallet i kontraktionen innan utsläppet genom huven... Inte direkt en optimal lösning... Men som sagt, kommer att ha gummiflärpar i kanalen bakom radiatorn som kan öppna och släppa ut varm kylluft vid behov....
(Flödesfältet är inte ännu riktigt representativt då radiatorn inte är riktigt korrekt modellerad.... )
Kommer även fixa dedikerade insläpp av luft till motorrum samt till kupén... Men det blir senare...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Galet bra!

Måste klia i fingrarna att ställa ihop alla pluggarna till en komplett kaross...

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ja det blir jäkligt häftigt att få alla karossdelar klara.. Blir den enskilt största milstolpen i detta projekt.. Är lite mer finputs på pluggarna.. Tar emot lite att jobba med dem i värmen .. Kommer fixa de första formarna på pluggarna jag har liggandes i garaget där det är lite svalare, men de jag har utomhus i tältet får vänta lite tror jag..

Kastar in en till bild på studien av framtagning av bromskylningskanal.. Här i bilden nedan utan kanal som jag har som referens.. Är en ganska grov studie men ger en fingervisning... Har i detta utförande och under rådande förutsättningar 4.6 kW kyleffekt för vardera frontskiva.. Jämför sedan detta värde mot kommande beräkning med kanal så kan jag se den relativa förbättringen då absolutvärdena skall tas med en rejäl nypa salt..



(efterkommentar: kommer göra ny refkörning då jag måste ändra lite saker)

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 52, 53, 54   >>
38 besök senaste veckan (334825 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande