Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 349, 350, 351 ... 501, 502, 503 >> 29 besök idag (2495894 totalt) |
För nu går vi tillbaka lite i tiden men vad jag pysslat med i sommar.
Nämligen rejäl storstädning under insuget. Så här har det sätt ut: Bakifrån Tar man bort LM rör och vatten rör för att se lite bättre så ser man värmeskydds mattan jag haft i ett år och den har gjort så det blev jämnare och lite svalare insugstemp i insuget, men den åker bort nu. Och tar man bort insuget så blir det ju ganska tomt på motorn. Men en jäkla massa skit som sitter under insuget Här ska det städas bort en massa saker. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Här med dumpventils rören liggandes som dom gör under insuget samt backventiler:
Men det går ju att länsa och flytta på. Och gör man det så blir det ju en del luft under insuget. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Så planerna var att försöka ta bort det mesta från detta:
Så det blir nästan så här tomt, bara 2 vakuum slangar som ska dit och lite ändringar ska göras som jag kommer till.. : _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Det var även en till sak jag tänkte åtgärda, temp givaren i insuget..
Tog och testade med att lägga insuget på en kok platta för att se hur lätt temp givaren påverkades utav att insuget blev uppvärmt. Egentligen skulle man haft en fläkt som fick blåsa igenom spjället för mer korrekt test, men detta test visar ju ändå att temp givaren blir rejält påverkad av gods tempen. Temp givaren är ju tyvärr i metall så därför värms den upp av godset. Så den blir nu utbytt till en i plast. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Ja å dessutom så kyls givaren av väldigt bra vid dem väldigt höga luftflöden som passerar. Det är mer rättvist om du mäter Sammtidigt som du blåser på den med tryckluft om man ser till gashastigheten den sitter i
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
En paralell,,, en del vill ju tro att värmen i matrialet inte hinner värma upp luften, det är skitsnack kan jag berätta.
Tvåtaktare, på sistone har det blivit modernt att kyla avgasstosen på cylindern effektivt. på en icke kyld motor jämfört med en kyld motor(avgasstosen) skiljer det 2hk till fördel för den med kyld stos. Och då är kanalen ynka 7cm lång. Inga andra ändringar gjorda. 125cc Fundera på den ni.. _________________ Patrick Wetterskog |
||
|
||
Knotan, detta ovan skrev du år 2015 på sid 150 när jag visade bild på insuget med tempgivaren, har du ändrat åsikt nu Sid 150: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Redan 2015 började ju planerna för att städa under insuget. Sen skrev jag ju nu vid testet ovan att jag borde blåst igenom insuget för mer korrekt test, så detta var ju bara ett simpelt test för att se hur lätt och snabbt givaren visar fel om godset värms upp. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jo och jag har tillverkat tjockare isolerande packningar Klingersil C-4500 istället som gjordes 2016 detta gjorde att innan var insuget så varmt så du kunde bara hålla handen några sekunder på det, nu är det fortfarande varmt men inte mer än att du kan hålla handen hur länge du vill på det. Och här är logg från före och efter = körningar på Sviestad 2015 mot 2017 2015 åkte tempen upp och ner hela tiden på banan i loggen. Blått är 2017 Rött 2015 Anledningen att blå kurva steg högt på rakan är att där varvar jag ur fyran nu 2017 medans 2015 röd så växlade jag upp till femman tidigt och låg då på lägre varvtal på rakan. Men som ni ser nu ligger temp kurvan lite lägre och mycket stadigare, sen om luften blivit kallare och fått jämnare temp pga. isoleringen ? eller om det är så att temp givaren läser mer korrekt nu och inte blir påverkad lika mycket av godset kan man fundera på, jag tror mest på det sista.. alltså att temp givaren faktiskt blir rejält påverkad av gods tempen.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tog lite nya bilder nyss på hur tempgivaren ser ut.
Tempsensorn är ju väldigt instängd med få hål runt och bara ca 2.5mm luft runt den. Och om då metallen runt sensorn håller samma temp som godset i insuget så blir det ju lätt fel värden även fast det blåser luft runt givaren då metallen värmer upp den lilla luften som letar sig in i sensorn. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Så nu byter jag ut Siemens original givaren till en bättre populärare "1.8t" temp givare från Bosch.
PLAST och temp sensorn sitter väldigt mycket mer öppet så nu lär den inte kunna mäta någon gods temp. Denna nya sensorn finns ju även färdig inlagd i MaxxEcu så bara välja Bosch insugs temp sensor, medans den gamla hade jag fått mäta upp ohm vid olika temperaturer och lagt in allt själv i programmet. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Köpte 3st äkta Bosch luft temp givare.
För jag ska även byta ut dom givarna jag haft som mätt temp efter IC's Så alla blir Bosch och samma typ = minimera mät fel mellan dom. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag borrade hål på undersidan av insuget och monterade givaren där istället för på sidan.
Tycker den sitter betydligt bättre här i flödet in än vad original givaren satt uppe på sidan (i röd ring). _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Det jag skrev tidigare är fortfarande riktigt. Jag trodde du menade på att det du mäter är faktiskt insugstemp.
När du mäter Tempen inne i insuget så kommer värdet bli högt på tomgång. Sjunka med högre luftflöde sedan stiga igen med laddtrycket gissar jag. Med en längre plastgivare borde det fenomenet med felaktigt värde på tomgång minska. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Fast varmt på tomgång blir det även med min modifikation för mitt insug kommer alltid vara varmare än luften och det kommer bli heatsoak på tomgång då motorn värmer upp allt.
Så tomgång tror inte jag det blir så stor skillnad på beroende utav vilken givare det är då det inte är så mycket luftflöde då och luften värms ju också upp av godset och inte bara givaren. Mest skillnad tror jag det i så fall blir direkt du gasar iväg ifrån att stått stilla på tomgång för då lär den nya givaren enbart mäta luft tempen in och inte bli påverkad så mycket av det uppvärmda insuget som original givaren blev då den hade så trång pip som dessutom var i metall. Men oavsett så lär det bli skillnad nu. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Och för att förbättra kylningen av insuget så fick det bli en värme matta påklistrad under.
Först en stor: Sen fick det bli 8st små bitar. Så hoppas det mesta av värmen slinker förbi uppåt eller bakåt istället för att värma upp insuget. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Det satt kvar runt lådan när det brann och där hade jag samma värme matta och då höll även lådan högre temp än vad insuget kommer hålla. https://rejsa.nu/im/user/12768/2015- https://rejsa.nu/im/user/12768/2015- _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Ringde Karnag precis och frågade om deras matta, aluminium folien klara ca 600 grader, filten inuti ca 500 grader medans limmet klara ca 150grader.
Dom säljer denna självhäftande matta i måttet 100x160 cm och finns i olika tjocklekar: 3mm Pris 495 + moms 7mm pris 695 + moms 12mm pris 1295 + moms Men den vita filten jag har runt grenrör klarar 1050 grader den ligger på rulle med 1m i bredd. Finns i 3,5mm, 6mm, 10mm, 12mm, 25mm 6mm 1x1m för 295 + moms 10mm 1x1m för 586 + moms 12mm 1x1m för 665 + moms 25mm 1x1m för 1095 + moms http://www.karnag.se/images/stories/ _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 349, 350, 351 ... 501, 502, 503 >> 29 besök idag (2495894 totalt) |