Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 51, 52, 53   >>
33 besök senaste veckan (278314 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Tack för svaren, jag får åka till verkstan imorgon och testa detta...


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Ser ju inte klokt ut.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Mer...

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Hittade en svetspor som läcker, så det funkar!

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Det är ändå imponerande duktigt att bygga sin egna kylare!!
SEn att man får komplettera svetsarna lite får man ta-Det vore en annan sak om Du hade köpt en....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Fast jag har köpt den, Kinakylare som är den största (vad jag vet) till 944 turbo. Och det är ju inte min, så jag fick modifiera bilen och Rolle kylaren så det fanns fästen på den. Jag förstår ärligt talat inte hur den var tänkt att sitta i bilen, den kan inte passa ens en 944 turbo utan modifiering av antingen bil eller kylare.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Det här är undersidan på kyparen, när jag fick den var den helt rak. Men om jag då ställt den på gummiduttarna som orginalkylaren står på så hade den med all säkerhet halkat av. Så Rolle drog dit fästena, sen trimmade jag ner dem till rätt höjd.
Sen lades urtappningen igen och... var det något med lilla anslutningen till expansionskärlet med? Kommer inte ihåg.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Det är verkligen en märkligt kylare, fästena är helt hopplösa att jobba med, hade jag haft svets hade jag gjort om det. Men nu löste jag det såhär. Man får ha korta skruvar annars går dom rakt in i kylaren. Min verkar än så länge tät "out of the box"

Fästena är halvtemporära för att se att det fungerar, sen kommer jag göra några som är lite stadigare, dom är lite veka idag.


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Jag skulle bara till verkstan en snabb sväng, men det blev en eftermiddag...

Pga kylarens utformning fanns det ett gap på ~2cm under kylaren, dit hade väl all fartvind tagit vägen. Testar att täta med någon list, får se om det funkar. På bilden är det undersidan man ser:


Det tätar iaf, sen om det sitter kvar är en annan fråga:

Naturligtvis har jag kommit åt kylflänsarna för mycket.

Sen var det "bara" att sätta tillbaka slangarna och slå i några liter vatten för att se om det läcker någonstans-

Medans jag väntade på läckaget så blev det lite annat, kablar behövdes till bromsljuskontakten så sådan tillverkades och sattes i kabelstrumpa. Efter det så provade jag att lufta frambromsarna igen, denna gång utan tryckluftsluftaren utan med den gamla hederliga metoden med lång slang. Det verkade bita bra, för det blev helt annan känsla i pedalen. thumbs up

Med det ur världen så kanske bromsarna fungerar???
Eftersom det inte läckte bromsvätska i bilen så blev det färg på den delen av golvet som hade blivit av med sin.

Medans färgen torkade så konstaterades att det inte läckte något, så i med glykol och starta fanskapet. Inget läckage i början heller, läckte inget när termostaten hade öppnat... WTF? Kan det verkligen bara fungera?

Efter vädring började jag plocka ur all skit som lagts i bilen senaste året, tex dessa från en Påffe 997 som monterades på bärarmarna. De passade oförskämt bra, men jag skall nog dra någon stripe runt dem utifall att de får för sig att fladdra iväg.


Vid det laget insåg jag att mitt snabba besök inte var så snabbt, och det jag tänkte göra på eftermiddagen inte skulle hinnas med så det var bara att köra på. Varför inte prova om fotstödet till pedalställe passar?


Nästan, men får duga för nu
De sista kablarna under instrumentpanelen som kan trassla in sig i fötterna sattes dit, bromsrör/slangar/mm monterades fast så att de inte rör sig (nåja, stripades i de flesta fall).

Sen insåg jag hur ofantligt skitig bilen är invändigt, så en snabb avtorkning var på sin plats följt av meckande med att få fast stolen på sina fästen så att allt kunde monteras i bilen. Efter montering av stolen så fick jag för första gången prova nya körställningen, den är... annorlunda.

Pedalerna hamnar högre upp och lite längre bak vilket ger en lite "annorlunda" ställning för benen, men så får det vara nu. Planen är att senare hitta en annan stol och då göra egna fästen i bilen för den.

På med hjul, sänk ner bilen och prova att rulla i garaget? Jupp, naturligtvis!

Efter säkert 60 meters körande (köra fram några meter, backa några meter) så är omdömet:
* Bromsarna tar, men det riktiga testet kommer när bilen kommer ur verkstan.
* Kopplingen tar långt ner, men då är den progressiv och snäll. Skall prova att lufta den igen när man är två.
* Gaspedelen "hänger"sig ibland. Jag skrev om det tidigare, att den inte alltid går helt tillbaka utan tomgången landar på 2000rpm. Det har inte hänt förrens nu när jag drog gasvajern så att den får plats i motorrummet. Inget jag oroar mig för, antagligen beroende på att jag köpte en LÅÅÅÅÅÅNG vajer och innan när den har legat med snälla böjar så har det inte varit problem. Kapar jag en meter, eller mer, så blir det bättre dragning och mindre friktion.

Och inget läckage än... Skall bara fästa kylarfläkten så är den klar att rullas ut ur verkstan.

Men det hindrade inte att den åkte upp på pallbockar igen med kärl under utifall att den får dumma tankar:


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Cédric skrev:
Det är verkligen en märkligt kylare, fästena är helt hopplösa att jobba med, hade jag haft svets hade jag gjort om det. Men nu löste jag det såhär. Man får ha korta skruvar annars går dom rakt in i kylaren. Min verkar än så länge tät "out of the box"


Jag tog en titt på kylarens svetsar (är långt ifrån någon expert ) och hittade en som ser dålig ut. De hr lagt på materialet lite för långt ut, så att det knappt ser sammanfogat ut. Hade jag vetat om det innan hade jag bett att de skull lagt på mer på den bara för att. Men det läckte inte där i mitt läcktest, men läcker det nu så vet jag vart jag skall börja. Så det kan vara ide att granska dem om det är lätt, annars lär det ju visa sig sen.

De fästena är väl för kylarfläktarna egentligen? På min satt det inga fästen alls för att montera den i bilen, men däremot de för fläktarna.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Kan ju bjuda på hur provtryckningen såg ut:


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Ang att komma åt cellerna för mycket så kan du ju alltid köpa en kylarkam

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Ang att komma åt cellerna för mycket så kan du ju alltid köpa en kylarkam


Kylarkam, ett ord jag inte visste fanns innan jag läste det här.

Jag tänkte snarare sitta och peta igenom ett bundband där det är som värst, sen, någon gång, typ...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Så nu har det blivit några mils "trivselåka" i olika väderslag, lite reflektioner medans jag kommer ihåg dem.

Bromsar
Tar mycket bättre med detta pedalstället, inga problem att låsa upp frambromsarna (nästan för lätt ). Men oftast är det höger frambroms som låser, och ibland vill den dra lite, lite, till höger när man bromsar ordentligt. Men den har även bara låst vänster framdäck, så jag funderar lite på om det kan bero på vägarna.

Bromsbalans
Jag har inte justerat något, men jag tror inte bakbromsarna tar så bra. Låser jag upp frambromsarna känns det nästan som att all broms försvinner. Jag får försöka justera vid tillfälle och antagligen byta den cylindern också.

Koppling
Funkar, behöver justera pedalhöjden och pedalstoppet så att man sitter bättre med vänsterbenet och får en mycket bättre känsla för kopplingen. Som det är nu vill jag inte starta i backe med en bil inom 100m bakåt.

Pedalställ/sittställning
Man sitter som en apa, men det funkar efter en stund när man vant sig. Stolen skulle behöva vinklas uppåt i framkant, alternativt en dyna under låren. Smala, väldigt smala, skor är att föredra. Med sandaler så trycker man på två av pedalerna samtidigt, men man vet aldrig vilka två vilket kan bli spännande.

Kylare
Har hållt tätt när jag har tittat.

Väghållning
Under tiden i verkstan har jag även gjort hjulinställning för att få mer caster och toeout (hade ingen återstyrning alls innan och tyckte den svängde in lite dåligt). Nu svänger den in som en kobra, men den reagerar på varenda hjulspår och ojämnhet också. Att köra i 120km/h på motorvägen kräver koncentration och att man är med. Nåja, bara att titta på det igen.

Regn
När bilen står ute i regnet får man ösa ur den.
Nåja, en av de första sakerna blir att titta över takluckan.

Värme
Jag hade glömt hur varmt det blir i bilen (när det inte regnar), "kardantunneln" och golvet vid den blir jääääättttevarmt och värmer upp resten av bilen.

Motor
Jag hade glömt hur den låter vid 5000rpm på fullgas, rooooligt...
Vajern behöver fortfarande justeras, nu är det motorbroms ibland och lite gas ibland.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Marcus Gustafsson skrev:
J.Schuman skrev:
Ang att komma åt cellerna för mycket så kan du ju alltid köpa en kylarkam


Kylarkam, ett ord jag inte visste fanns innan jag läste det här.

Jag tänkte snarare sitta och peta igenom ett bundband där det är som värst, sen, någon gång, typ...


https://www.banggood.com/Condenser-Radiator-Fin-Straightener-Cleaner-C . . . .


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Lite åka på väg har det blivit, men inte så mycket tyvärr. Bilen skall iaf vara lite säkrare mot regn, förhoppningsvis så kommer jag inte att behöva ösa ur den efter regna.

Det finns ett gäng störande saker:
* Kopplingspedalen behöver justeras in mer (var den är när den "vilar", nu är det för långt fram)
* Bakbroms... finns inte mycket till det (), men varenda gång jag är förbi Trendab har de slut på dem. Men det gör att jag låser upp frambromsarna lite för ofta.
* Hjulinställning. Den är reptilsnabb på att svänga in när man kör landsväg, första gången jag åkte ut på en motorväg höll jag på att köra av på påfarten i ~100km/h bara för att den spårar och svänger. En del ligger nog i att jag satte max caster för länge sedan utan att göra om toe då.


Hjulinställning

Allt gick på tok, det tog tid och det blev inte så noggrant direkt. Men nu är det iaf mindre toe-out. TIll våren behövs det göras "på riktigt".


Hittade ett par skor bakom Påffen


Så jag bytte på den...

Har inte kört än.

Jag trodde jag tog kort på luftstyrningarna frän bärarmarna, men där misstog jag mig tydligen. De är från Porsche 997 och är lägsta punkten på bilen, 6cm ovanför garagegolvet. Båda visade tecken på att ha skrapat i backen...
Men de sitter fast iaf, de är bara dit tryckta utan någon anpassning öht. Nu har jag inte kört mycket, ~30mil och kanske som mest 140km/h, så jag vet inte om de skulle sitta kvar över tid. Men jag plockade av dem iaf, de får åka dit det sekel bilen ser en bana.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Jag har en topp med en avbruten skruv i, hur sjutton får jag ut den?



Jag har provat att svetsa på en mutter, 15-20 muttrar med svets i skvallrar om det.
De gånger svetsen fäster i skruven så går den av igen och det enda som kommer med är ~1mm av skruven, nästa som att skruven är för skör. Lite värme borde ha kommit in i skruven/toppen, så lite borde saker ha rört på sig.

Är det bara att borra ut skiten och helicoila?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Om det är svetsrester i skruvänden kan det bli utmanande att borra...
Jag har kört körnslah ovh sen borra. Tricket för mig är att ha borrat en tiondel i taget. Tills lut gör värmen att den släpper innan man pajar gängorna. Då brukar den nypa på borret och man kan bara bocka borrmaskinen och få skruven med sig upp.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



And ersJepp sson skrev:
Jag har kört körnslah ovh sen borra. Tricket för mig är att ha borrat en tiondel i taget. Tills lut gör värmen att den släpper innan man pajar gängorna. Då brukar den nypa på borret och man kan bara bocka borrmaskinen och få skruven med sig upp.

Den sista borrningen kan man ju ta med en vänster borr om det är lämplig storlek thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Ja, om man har tillgång till sådana. thumbs up
Backa ska det stå, inte bocka borrmaskinen...
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Om det är svetsrester i skruvänden kan det bli utmanande att borra...
Jag har kört körnslah ovh sen borra. Tricket för mig är att ha borrat en tiondel i taget. Tills lut gör värmen att den släpper innan man pajar gängorna. Då brukar den nypa på borret och man kan bara bocka borrmaskinen och få skruven med sig upp.


Första tanken är, "-Oj, det blir en faslig massa borrar i dimensioner som jag inte har".
Å andra sidan så kan det vara värt att köpa några smådimensioner till för att testa, funkar det så är det ju betydligt enklare.

Jag läste någonstans om någon som borrade i skruven och sedan svetsade fast en mutter på den. Teorin där var att skruven hade mer "plats" att röra sig på så den lossnade lättare.

Vänstergängade borr tror jag inte att jag äger, isåfall har jag köpt fel någon gång.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 51, 52, 53   >>
33 besök senaste veckan (278314 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande