Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Doch topplock funderin
2760 besök totalt
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Pratade med Olle som bygger toppar på sin fritid.
Han tyckte det skulle vara intressant att pröva att endast uppa storleken på endast en av insugs ventilerna per förbränings rum, samt ändra kanalen också då förstås för optimal verknings grad och se om de i praktiken skulle ge en förbättrad swirl effekt på blandningen och dess effekter, om det skulle bli någon nämnvärd skillnad i användbart register längre ner tex.
Blir ju kannske svårt för han att se något i flödesbänken, så blir väl mer att man måste pröva samma motor bak to bak i broms bänk.

Någon som testat och kan uttala sig om effekten eller uteblivna effekten

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Fricke.w skrev:
Pratade med Olle som bygger toppar på sin fritid.
Han tyckte det skulle vara intressant att pröva att endast uppa storleken på endast en av insugs ventilerna per förbränings rum, samt ändra kanalen också då förstås för optimal verknings grad och se om de i praktiken skulle ge en förbättrad swirl effekt på blandningen och dess effekter, om det skulle bli någon nämnvärd skillnad i användbart register längre ner tex.
Blir ju kannske svårt för han att se något i flödesbänken, så blir väl mer att man måste pröva samma motor bak to bak i broms bänk.

Någon som testat och kan uttala sig om effekten eller uteblivna effekten


Det är väl sedan sent åttiotal inga fyrventilstoppar som bygger på swirl... Det är väl tumble som gäller? Eller har man på sistone gått tillbaka till swirl?

_________________
Roland Johansson
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Jag säger inte om det.
TFSI maskinerna (om jag inte minns fel) lät endast flöda en ventil lite tidigare än den andra för att skapa swirl längre ner i registret. för att sedan låta de öppna samtidigt högre upp i registret för bättre tumble.

Men frågan är ... varför behöver du bättre botten?

_________________
AIexander StenvaII
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Är det boxermotor det gökler??

Generellt är det väll alltid lite åt hållen. Blir nog vare sig man vill eller ej så att mer flöde lär gå via en av ventilerna.

Det borde gå att bredda register lite med sämre toppeffekt som följd (än med mer portning på bägge)

Dock har väll Subaru boxer redan ett aber med ganska snabb förbränning med bra vrid i mellanregister, men viss knackkänslighet som följd??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Inget jag ska göra så här spontant, var bara kul att höra om någon prövat och resultatet.
På nya motorn (ej257) har jag plockat bort TGV spjälen, just för att det hindrar flödet lite på högervarv och jag inte behöver nå botten på en race bil.
Är väl igentligen bara valet av kammar som återstår, tror jag kommer ångra mig om jag kör med original till BW efr 6758 aggregatet, dom faller ju så platt i effekt kurvan vid 6000r/min om jag kommer i håg rätt.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Racetech
Doch topplock funderin
2760 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande