Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -01 *Såld*
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
49 besök senaste veckan (231093 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Kul att se att bilen används flitigt!
Sånna där filmer kan va riktigt nyttiga att studera! Det är värt att notera hur mycket en fjädring faktiskt rör sig på tillsynes jämnt underlag också. Många små högfrekventa slag och inte bara långa komprimeringar.

Hur tycker du att oljekylaren fungerar nu när du testat ett tag? Stor skillnad? Kör du med stelopererad termostat med?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Oljekylaren har fungerat bra under de få track events jag varit iväg på. Har dock inte testat den under sommarens värmebölja.
N Wiberg skrev:
Kul att se att bilen används flitigt!
Sånna där filmer kan va riktigt nyttiga att studera! Det är värt att notera hur mycket en fjädring faktiskt rör sig på tillsynes jämnt underlag också. Många små högfrekventa slag och inte bara långa komprimeringar.

Hur tycker du att oljekylaren fungerar nu när du testat ett tag? Stor skillnad? Kör du med stelopererad termostat med?

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Lite småfix:


Dörrlisten går förr eller senare sönder på en e46 coupé, så även på min bil. En ny dörrlist från BMW kostar 5.500kr... Fick istället bli en flaska Loctite 406 - plast och gummilim för 274kr från Swedol. Har fungerat mycket bra.

Har bytt mina Ground Control FCAB till Turner Motorsports senaste variant:
Turner Motorsport Polyurethane Front Control Arm Bushings - 80A - Pre-Installed In Brackets
Enkla att installera och smartare konstruktion jämfört med Ground Control. Bussningarna levereras med bussningarna pressade i nya hållare.


"ECS Baffled Oil Catch Can System" tycks göra sitt jobb. Jag häller ut ca 1/2 dl illaluktande oljeblandat vatten efter varje track event.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Nicke_1 skrev:
Oljekylaren har fungerat bra under de få track events jag varit iväg på. Har dock inte testat den under sommarens värmebölja.
N Wiberg skrev:
Kul att se att bilen används flitigt!
Sånna där filmer kan va riktigt nyttiga att studera! Det är värt att notera hur mycket en fjädring faktiskt rör sig på tillsynes jämnt underlag också. Många små högfrekventa slag och inte bara långa komprimeringar.

Hur tycker du att oljekylaren fungerar nu när du testat ett tag? Stor skillnad? Kör du med stelopererad termostat med?


Någon temperatursänkning? Hur mkt mer olja rymmer den?
Sneglar på CSF både till vatten och olja

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Nicke_1 skrev:
Oljekylaren har fungerat bra under de få track events jag varit iväg på. Har dock inte testat den under sommarens värmebölja.
N Wiberg skrev:
Kul att se att bilen används flitigt!
Sånna där filmer kan va riktigt nyttiga att studera! Det är värt att notera hur mycket en fjädring faktiskt rör sig på tillsynes jämnt underlag också. Många små högfrekventa slag och inte bara långa komprimeringar.

Hur tycker du att oljekylaren fungerar nu när du testat ett tag? Stor skillnad? Kör du med stelopererad termostat med?


Någon temperatursänkning? Hur mkt mer olja rymmer den?
Sneglar på CSF både till vatten och olja

Jag ser inga 125 grader längre. Innan montering slabbade jag med olja för att just mäta upp hur mycket den rymmer. Oljan var så trögflytande och rören genom oljekylarens celler så tighta att det inte gick att få tlll någon bra mätning!. Vad gäller termostaten så är den stelopererad, ja!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Fick chansen att vara med i Teknikens Värld/Moderna Klassiker's M3-reportage i deras vårnummer. Vi var tre generationer BMW M3 som tillsammans med chefredaktör Erik Wedberg och hans fotograf Glenn Lindberg for omkring på Ekerö i vårsolen. Det plåtades, antecknades, kändes, klämdes och snackades under ett par timmar.


Mängder med detaljer dokumenterades


Omslaget


Chefredaktör Erik provkör, jag kör X3 fotobil med Glenn, som hänger ut genom bakluckan på X3:an för att få fina bilder!


Två uppslag med bara M3 E46!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Vanos-overhaul genomförd!

I stora drag byttes detta:
- Kamdrevsbultar
- Vanos Oil Pump Disk (Beisan Systems)
- Nya schims och hylsor till de splineade vanosdreven ("Vanos Rattle Repair Kit" från Beisan Systems)
- Vanos Seals Repair Kit (Beisan Systems)
- Övre kamsläpa på avgassidan
- S62 Diaphragm fjärdrar och tryckplattor
- Vanos Sealing Plate Repair Kit (Beisan Systems)
- Filter till vanos tryckregulator


Kamjusteringsverktyg


Gamla oljepumpsdisken visar på aningens slitage. Enligt Beisan Systems är spelet för den gamla oljepumpsdisken mellan disk och de två drivande tab'sen 1,00mm.


Den nya oljepumpsdisken. Spelet är endast 0,10mm.


En del av prylarna uppdukade för rengöring eller utbyte. Alla packningar i vanosen byttes.


Byte till nya, uppgraderade, kamdrevsbultar.


Gamal vs. ny kamkedjesläpa.


Nya packningar till "vanos sealing plate".


Nya spänstigare "Diaphragm springs" från S62 (M5E39) ersätter S54'ans varianter.


Genomför "S54 vanos splined shaft bearing rattle repair procedure". Delar och instruktion från Beisan Systems.


Till slut dags för att passa in vanosenheten med kamdreven!


Efter ett vanostest i DIS kan jag konstatera att kamdrev och vanossplines är korrekt matchade.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41497

Forumägare
Forumägare

Vad skulle en sån renovering kosta tror du om man lämnade in den?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vad skulle en sån renovering kosta tror du om man lämnade in den?

Ingen aning, men som referens ville BMW ha 45.000kr för att genomföra ett vevstakslagerbyte!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41497

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Skönt att få ordning på thumbs up
Inga trasiga tänder på avgassidans kamhub heller, skönt!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Trevlig bil!
Kul att se de fina FCAB'en har hittat in i din bil 👍

Ber om ursäkt för att jag lägger till en efterlysning i din tråd...

Hej alla M3 E46 ägare/följare!
Till ett utvecklingsprojekt söker jag en M3 E46 rear subframe. Dvs hjälpramen som diffen sitter i.
Köper gärna en begagnad om nån har en liggandes (kanska någon som har bytt ut en gammal rostig subframe?), eller lånar gärna för att mäta på. Kan även köra för att mäta på en subframe förutsatt att den är nerskruvad från bilen, och att det är rimligt nära Malmö/Lund.

Supertacksam för alla tips jag kan få.
Tack på förhand!

Vincent
Practical Performance RnD

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Vinterns projekt har varit att byta ut DSC'n från Mk20 till Mk60.

Anledningen till bytet:
* M-track mode
* Bättre ABS sättningar som matchar AP Racing bromsarna bättre - inte perfekt, men bättre än Mk20.
* Sedan Sellholm modifieringen av min stryväxel (2,1 ratt varv lock to lock) får min Mk20 DSC spatt varje gång jag vrider på ratten. Vem behöver DSC på bana kan man fråga sig? Jag kan tänka mig att ha M Track mode påslaget på bana då det regnar och man kör r-däck. Speciellt på Nürburgring.
* Bättre ABS reglering
* (Viktminskning)

Delar från en M3E46 2002/09 eller nyare:
- Mk60 DSC/ABS enhet 34512282558 eller 34512282421
- Bromsservo: 34332282622
- DSC Speed Yaw/Accelerometer Sensor: 345267640181
- Mk60 kabelhärva inklusive 47 pinnars handske
- Huvudbromscylinder (HBC diameter fram: 25,4mm bak: 22,2mm) med främre (345211644581) och bakre (345211644581) trycksensorer
- Vacumslang från bromsservo -> plenum 11617836745
- ABS sensor vänster fram: 345267928971
- ABS sensor höger fram: 345267928961
- ABS sensor vänster bak: 345267526911
- ABS sensor höger bak: 345267526911
- Främre trycksensor: 345211644581
- Bakre trycksensor: 345211644581


Några av prylarna som ska monteras


Mk20 vs. Mk60 HBC


Mk20 tandemcylinder vs. Mk60 bromsservo.

Instruktioner för att koda M-track mode: http://www.m3forum.net/m3forum/attachment.php?attachmentid=140837& . . . .

Programmering/synkronisering:
1. Skriv chassienummer till DSC'n med tex PA Soft 1.4. Ekludera "WBS" - chassienummret ska endast vara 14 positioner.
2. LWS (Lenk Winkel Sensor - Styrvinkelsensorn) måste kaliberas om med INPA 4.x (5.x fungerar ej)
3. Koda om Mk60 med följande parametrar för att få enheten att bete sig som en Csl:
(standard M3E46 inom parentes):
PRE_MSR = aktiv (nicht_aktiv)
BAUART_MK60 = csl (coupe_m)
TRAKTIONDIFFERENZREGELUNG = aktiv (nicht_aktiv)
DTC_LAMPE = aktiv (nicht_aktiv) (om man har ett kluster som kan visa M-track mode symbolen)
DRUCKMODELL_HINTERACHSE = typ_3 (typ_2)
UEBERSTEUERN_MUE_1_2 = wert_11 (wert_09)
UNTERSTEUERSCHWELLE_2 = wert_04 (wert_05)
UNTERSTEUERN_MUE_1_2 = wert_03 (wert_02)
LENKWINKELKENNLINIE_2 = wert_04 (wert_05)

Ej bekräftade ändringar:
Min bil använder ZCS (Zentral Coding System) kodning istället för FA/VO (Vehicle Order) för att ändra/lägga till retrofits som tex LED bakljus, samt för att beskriva vad bilen var utrustad med från fabrik. För att ändra en Mk20 bil till en Mk60 bil behöver man med FA/VO systemet endast ändra Time Criterion från #0901 till #0902. Med ZCS var det inte lika enkelt. ZCS data består av tre komponenter:
1. GM Grundmerkmale - contains information about the body, the steering, the engine model, etc.
2. SA Sonderausstattungs - options installed in the car.
3. VN Versionsnummer - list of computer versions of the computer (driver type) for the encoding.

I filen C:\NCSEXPER\DATEN\E46ZST.000 hittade jag en retrofit kod för Mk60:
H DROS N0900 00000000 0000000000000000 1002000000 1 DROSSEL // HO fuer MK60-Stg. (Nachruestung)
Jag tar denna och adderar till min VN som före modifieringen är 0001640620:
0001640620 + 1002000000 = 1003640620
Observera att siffrorna är i Hex-format (använd tex http://onlinecalculators.brainmeasures.com/Conversions/HexadecimalArit . . . . om du behöver en Hex kalkylator). Nu måste en ny checksumma för den nya VN listan räknas ut. med hjälp av NCS Expert (man behöver inte vara uppkopplad mot bilen) kan detta räknas fram:
Load Profile: NCS Dummy Profile (eller annan lämplig profil)->Enter ZCS->Choose Chassis: E46->Enter VIN ->Enter ZCS: GM: 61910000 SA: <Din utrustningsista i Hex) VN: 1003640620 kryssa för "Calculate checksum".
Checksumma för ovan nämnda VN exempel blir 7, dvs:
VN 1003640620 7.
Detta (tillsammans med befintlig eller modifierad GM och SA) matas in i NCS Expert och laddas upp till KMB och EWS modulerna.


Exempel på förändring av ZCS

Hur kommunicerar man då med en DSC Mk60 om NCS Expert läser av bilen som en pre 2002/09 och därmed förväntar sig Mk20? Skapa en dummy Veichle Order med endast dessa uppgifter:
*BL91
#0902
Chassie: E46_
Nu kommer NCS Expert förvänta sig en Mk60 istället för Mk20. Den laddar korrekt DATEN-fil för en M3E46 med Mk60 (Coding Index 06). Detta fungear även för en bil som använder ZCS systemet.


Mk20'n på passagerarsidan tas bort. Så även bromsledningar, pumpen (på förarsidan), bromsservot, HBC, speed sensor (under förarstolen) accelerationssensorn (på A-stolpen på förarsidan).


Innan montering testar jag att Mk60'n fungerar samt att jag kan komma åt den via diagnosuttaget och koda om den med mitt chassienummer.


Alla kablar uppmärkta och testade.


Alla bromsrör på plats. Så även bromsservo, HBC, bromsvätskebeållare samt vakumslang.


Klart!

Resultat:
Jag upplever en STOR skillnad mellan Mk20 och Mk60. ABS'en jobbar snabbare. En hård trailbrake förvirrar inte ABS'en på samma sätt som den gjorde med Mk20. Vid svenssonkörning är DSC'n inne och stör mer sällan än med Mk20. M-track mode på bana fungerar förvånansvärt bra med r-däck, snabb styrväxel, stora bromsar och något lättad bil (bak).

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246




Fantastiskt jobb och tack för att du delar med dig!

Citat:
3. Koda om Mk60 med följande parametrar för att få enheten att bete sig som en Csl:

Vad är skillnaden på en icke-CSL med MK60 (som min) och en CSL i hur den jobbar?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
N Wiberg skrev:

Fantastiskt jobb och tack för att du delar med dig!

Citat:
3. Koda om Mk60 med följande parametrar för att få enheten att bete sig som en Csl:

Vad är skillnaden på en icke-CSL med MK60 (som min) och en CSL i hur den jobbar?


Tack! Hårdvara och mjukvara är i stort sett likadana. Det som skiljer tycks vara M-track mode knappen som vi icke Csl/ZCP/CP ägare har problem att implementera. Med andra ord så jobbar som likadant, men genom att sätta olika parameterar kan man få sin Mk60 att arbeta som en Csl eller M3 Cab eller M3 Coupe. Alla Mk60's med CI 06 (Coding Index) har tillgång till samma mappar. Genom att ändra i FSW_PSW.TRC filen och läsa tillbaka den till Mk60'n kan sätta tex:
BAUART_MK60 = csl
Detta gör att Mk60 använder en annan map för vilka bromsparametrar som ska gälla. Parametern DRUCKMODELL_HINTERACHSE är för en standard M3E46 satt till typ_2 medans den för en Csl/ZCP/CS är satt till typ_3. Anledningen är större kolvstorlek för de bakre bromsarna. Paramtetern LENKWINKELKENNLINIE_2 hanterar skillnaden i styrväxeln osv.
Det finns tre olika varianter av Mk60 för M3E46:
813.3 M3
818.3 M3
817.3 M3 Csl

813 och 817 är svårast att få tag på, men går att flasha till Bosch/Conti/Teves Motorsportprogramvara. Denna Motorsportprogramvara finns i flera varianter: med och utan map för DSC. Säkert coolt att få tag på programvaran och flasha sin Mk60 till den, men man får komma ihåg att den är mappad för en specifik bil, troligen rullandes på slicks, lättad till tusen osv. 818, som jag köpte, går inte att flasha, men jag är helt nöjd med att komma åt Csl mappen som sägs vara tune'ad för r-däck, lägre vikt och bättre bromsar än original.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41497

Forumägare
Forumägare

vilket jobb!

Är det tillverkningsdatum som avgör vad det sitter i en M3? Jag har noll koll. Eller är det just CP som avgör?

_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Nicke_1 skrev:

Tack! Hårdvara och mjukvara är i stort sett likadana. Det som skiljer tycks vara M-track mode knappen som vi icke Csl/ZCP/CS ägare har problem att implementera. Med andra ord så jobbar som likadant, men genom att sätta olika parameterar kan man få sin Mk60 att arbeta som en Csl eller M3 Cab eller M3 Coupe. Alla Mk60's med CI 06 (Coding Index) har tillgång till samma mappar. Genom att ändra i FSW_PSW.TRC filen och läsa tillbaka den till Mk60'n kan sätta tex:
BAUART_MK60 = csl
Detta gör att Mk60 använder en annan map för vilka bromsparametrar som ska gälla. Parametern DRUCKMODELL_HINTERACHSE är för en standard M3E46 satt till typ_2 medans den för en Csl/ZCP/CS är satt till typ_3. Anledningen är större kolvstorlek för de bakre bromsarna. Paramtetern LENKWINKELKENNLINIE_2 hanterar skillnaden i styrväxeln osv.
Det finns tre olika varianter av Mk60 för M3E46:
813.3 M3
818.3 M3
817.3 M3 Csl

813 och 817 är svårast att få tag på, men går att flasha till Bosch/Conti/Teves Motorsportprogramvara. Denna Motorsportprogramvara finns i flera varianter: med och utan map för DSC. Säkert coolt att få tag på programvaran och flasha sin Mk60 till den, men man får komma ihåg att den är mappad för en specifik bil, troligen rullandes på slicks, lättad till tusen osv. 818, som jag köpte, går inte att flasha, men jag är helt nöjd med att komma åt Csl mappen som sägs vara tune'ad för r-däck, lägre vikt och bättre bromsar än original.


Coolt! Men tolkar jag dig rätt då att alla MK60 kan konfigureras med CSL-parametrarna och att en vanlig M3 med mk60 har en annorlunda styrning av DSCn? I.E kan jag få min ABS att funka bättre genom att använda ditt recept och ändra till CSL parametrarna?
813 och 817 är versioner av mk60 som klarar av att läsa in mjukvara avsedd för motorsport?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Ja, alla Mk60's tillverkade för M3E46 (dvs 813.3, 818.3 eller 817.3) kan konfigureras med Csl parameterar så att de passar för din bil med tex större bromsar än original M3E46 (Csl hade ju en smula större bromsskivor fram och något större bromskolvar bak (46mm istället för 42mm)). 813 och 817 kan uppgraderas med Motorsport firmware'en. FYI: Siffrorna 817 etc refererar till ATE's reservdelsnummer för de olika enheterna. En Mk60 för Csl heter 10.0960-0817.3. https://www.facebook.com/bmwm3motorsport/ säljer 813.3 £400. Lägg sedan till £1250 för Motorsport programvaran...! :-)

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
vilket jobb!

Är det tillverkningsdatum som avgör vad det sitter i en M3? Jag har noll koll. Eller är det just CP som avgör?

Edit: Ja, pre September 2002: Mk20
post September 2002: Mk60. M3E46 Csl/ZHP/CP använde en modell som heter 10.0960-0817.3. Vanliga M3E46 använde ATE 10.0960-0813.3 och ATE 10.0960-0818.3.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41497

Forumägare
Forumägare

Sorry, CP förstås inte CS

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Sorry, CP förstås inte CS

Just det, jag tänkte "Club Sport" istället för "Competition Package"!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -01 *Såld*
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
49 besök senaste veckan (231093 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande