Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 350i -88
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök senaste veckan (32576 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Var 328-grejerna lättare än M3-grejorna? M3-system brukar ju vara tunga som attan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
328 ljuddämparen är säkert lite lättare men också endast singelrör in, dock större än M3 e36 ljuddämparens dubbla rör. Men totala arean är mindre på 328ans ljuddämpare så det bör bli en liten strypning men jag får testa och se:) Vet dock att hela avgassystemet som jag byggt är betydligt lättare än ett M5 e39 avgassystem för det går knappt att få ner själv:)

_________________
Richard Jönsson
Citera
Junpei
Malmö
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29



Jobba, jobba! Säsongen är i full fart. Träning på Sturups nya asfalt imorgon!

_________________
Pontus Rastbäck
Opel Ascona B -77 C20xe
http://www.garaget.org/?car=59240
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Lycka till på Sturup! Tyvärr så är jag väldigt långt efter i min planering så blir nog lite eller ingen körning alls denna sommar. Nya målet är att provköra lite innan vintern Nästa sommar kör både jag och brorsan gärna med er!

_________________
Richard Jönsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Nu skulle bilen egentligen varit klar för att köras enligt min optimistiska tidsplan, men det var egentligen ganska väntat att tiden skulle springa iväg.... Fått gjort en del trots allt. Avgassystemet är i princip helt klart. Ångrar lite att jag valde 328 ljuddämparen eftersom den troligtvis kommer begränsa en del, men jag får testa och se. Blev i alla fall väldigt gubbigt och orginal stuk med ETT 318 slutrör





Nu är motorn demonterad igen, extremt smidigt med löstagbar front Nu har jag påbörjat bromsservo, mindre förstärkning av framvagnen som jag missat tidigare och sedan blir det planering för vattenslangar vid torpedväggen, samt eldragning. Lite mer bilder:



Bromspedalen är påbörjad för nytt bromstagsfäste samt placering av bromsservot:













_________________
Richard Jönsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Efter en långa fin sommar så har det inte blivit mycket gjort i garaget, men nu tänkte jag påbörja bygget igen och det känns faktiskt som att jag börjar se ljuset i tunneln....

Någon som har svar på någon av nedan frågor? Tror jag löst nedan frågor, så svarar mig själv:)

*Vad är funktionen på e30 elvattenpump vid torpedvägen? Nr 4

Måste den kopplas in? Om man kopplar helt förbi den med slangar, vad händer då? Blir det dålig cirkulation till värmepaketet eller får man andra problem också? Orkar inte den mekaniska vattenpumpen driva vattnet till värmeväxlaren i kupen? Svar: behövs endast vid mindre motorer. Jag kommer inte använda elvattenpumpen.

* Original bränslerelä M5 e39 är 8 pins:

Vad för funktion har detta jämfört med ett original 4 pins relä? Hur brukar folk göra som modifierar bränslesystem? Kommer nog köra med en 044 Bosch pump. Vad bör man köra med för relä, vanligt 4 pins relä? Svar: jag kommer köra med 4 pins relä, orginal ska om jag förstått det rätt göra att den blir aningens mer lättstartad, men osäker på varför.

* Bränsleretur original på M5 e39 har om jag förstått det rätt en retur från motorn (röd pil) och en retur från "tryckregulatorns hus" (gul pil) :

Fråga: kan man koppla ihop returledning från motorn med returledning från tryckregulator huset i ett Y, så att båda går tillbaka till tanken med ett e30 original bränslereturrör? BMW har inte gjort så rent spontant så går det kanske inte men det hade varit smidigt eftersom jag annars får dra ytterligare en retur ledning samt koppla in den någonstans. Kan det bli övertryck från tex returen från tryckregulator huset så att den blir för högt tryck på motorns bränsle retursida? Tips eller bilder på hur detta kan lösas? Svar: här hade jag missförstått, det jag trodde var returen är till kolkanistern på motorn. Om jag förstått rätt så kopplat man den bara till kolkanisterledningen på e30 eller så kopplar man den ut i det fria:)

* BMW M5 e39 bränsle filter placering är bakom vänster fram däck, någon ide om vart man kan placera det på en e30? Ganska stort filter och man bör väl vara ganska nära motorutrymmet med tanke på vakuumslangen till bränsletrycksregulatorn? Svar: placeras i motorutrymmet vä framskärm.

Hur viktigt är det att koppla in vakuumslangen till bränsletrycksregulatorn? Svar: behövs vid tomgång så den kommer kopplas in.

Och jag har dåliga möjligheter att kona 8 mm bränslerör för bra slanganslutning, som troligtvis behöver göras om jag ska placera det på samma ställe som M5 original. Tips annars på vad för verktyg man ska använda för att göra en krage på 8 mm stålrör? Skulle känts bra om man kunde göra en sådan här krage som är på bilden:

Eller annan lösning på kopplingar för trycksidan på bränslesystemet? Svar: blir gummi eller plastslang

_________________
Richard Jönsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Håller på att montera motorn för 25 gången nu typ, och det står helt klart att slangarna till kupévärmaren inte får plats med motorfästen från 300mm.de.
Ljusa röret överst är helt emot kabelstammen, ingen plats över alls. Kan inte ens montera motorn med vattenslangarna på plats:


Så jag funderar nu på att koppla förbi värmeväxlaren. Enklast vore att plugga rören från motorn, kan man göra det? Eller är det bättre att koppla samman tryck och retur vattenrör från motorn?


_________________
Richard Jönsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Vänligen se tidigare frågor:)

_________________
Richard Jönsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Undrar om det går att söka på forumet hur andra gjort... inte helt enkelt vilka ord man ska söka på bara

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Jag provade med att söka på "plugga värmepaket"


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=595191

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1040676

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=487579


(det fanns massa fler trådar också)

_________________
Magnus Thomé
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Kan väl inte vara så att man skall behöva plugga värmen? Eller gäller detta bara s62 i e30? Kanske funkar med m60?

Du kan inte massera lite lätt med gummiklubban för mer plats?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Tack Magnus och AL för input.

Att massera med klubba känns svårt eftersom det är det ljusa röret från värmeväxlaren som egentligen är mest i vägen. Även utan slangar så är det ingen plats kvar alls . Även om den hade löst sig så blir det så oehört trångt att alla slangar kommer ligga klämda och med lite vibrationer så kommer det bara sluta med vattenläckage i framtiden.

Efter att ha läst trådarna som Magnus länkade till så tror jag att det blir en bygling med liten strypning. Kommer troligtvis få kapa det längsta röret utan tejp, alternativt böja det. Det är otroligt trångt med dessa motorfästen, troligtvis för att få bättre viktfördelning. Får fundera lite till men som nödlösning blir det bygling med strypning! Bilen ska bara gå på sommaren men det hade varit skönt att kunna få bort lite värme genom värmeväxlaren.

_________________
Richard Jönsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Okej, nu har det hänt lite till....

Kollade med Tino på 300mm.de och han skrev: We cut the plastic pipe from heating 4-5cm and then we put the hoses trough the firewall into the passengers room and fit them there. Så det har jag gjort, samt böjt plåten lite runt rören, kanske inte så snyggt men det funkar nog:




Blev några monteringar till av motorn, tappat räkningen nu på hur många gånger den varit i och ur bilen nu:)

Sedan har jag även kopierat Christian Janssons batterilåda :






Köpte även en kabelsats för att spara tid och göra det lätt för mig Inte så långt kvar till att kunna starta upp motorn i bilen. Så här ser det ut idag:







Elen ska snyggas till senare när allt funkar....

_________________
Richard Jönsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kabel-spaghetti är ju kul - eller?
Bra att något man konstruerat kan vara användningsbart för fler! thumbs up

Kämpa på!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Har varit lite dåligt med uppdateringar men jag har i saaakta tempo kämpat vidare. Nu har lite till blivit gjort, faktiskt så mycket att jag kan säga att installationen är klar till 95%

Kvar att göra:
# Svetsa ihop och balansera kardan axel från M5 e39 och 7-serie kardan. Någon som har tips på bra firma i Skåne? (MMR gör tydligen kardan jobb också så jag funderar på att låta dom göra kardanen)

# Luftfilter anslutning. Här är planen att svetsa ihop två 90' aluböjar och sedan seriekoppla båda lmm. Någon som har en annan ide? Platsbristen gör sig än en gång påmind om att det inte bara är att montera lmm. Vänster sida sitter en bromsservo som tar upp hela utrymmet där orginal lmm sitter.

# Diverse småfix samt sätta ihop bilen.

# Provköra

Lite bilder från senaste två månaderna:

Kapade orginal vattenrör för att få bättre plats och i kombination med kortade rör i värmepaketet såkänns det som att det blev bra.



Sen var det dax för bromsrör från bromsservon och lufta bromsarna. Hittade en separat kopplinsbehållare också! Samt monterade bränslefilter. Man ser även orginal oljefilterhus, bytte senare ut detta mot ett som monteras direkt på blocket, smidigt så slipper man slangdragningen.


På dessa bilder ser man servoslangar som svetsats och böjts på alla möjliga vis för att få det att passa. Samt adapterplattan till oljefiltret. Monterade även en bättre begagnad generator och servopump.



_________________
Richard Jönsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Demonterade secondary air-pump rör och ersatte med svetsade rör:



Monterade kylare och kylarfästen:




Man kan se ett Volvo expansionskärl i bakgrunden från en S80 Varmkörde motorn och den verkar funka fint. Lite hög tomgång, men kan vara lmm som är dåliga.


Svetsade lamda sonder:



Så här har en annan löst luftinsuget. Så jag har påbörjat ett försök att kopiera detta Tanken är att seriekoppla lmm och ha det som den vita bilen.


Tänkte först använda orginal plaströr men insåg att det blir nog inget bra.


Beställde lite rör från do88. Så fina som rören är här kommer dom aldrig bli mer Efter att jag våldfört mig med tigen så blir det nog en enda aluminium klump





Så nu är tråden ifatt vart jag är idag. Bara lite småfix sen blir det kanske lite körning om man har tur

_________________
Richard Jönsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Bara en liten tanke... staget från bromspedalen till servo..
Har du tittat hur det beter sig när du bromsar hårt...dvs om det böjer sig / rör sig...

inte helt ovanligt att broms servo /cylindrar rör sig av att man bromsar hårt. vilket kan leda till utmattningsbrott i infästningar. likadant bör man undvika helsvetsar på delar man vill ha starka.. utan sträng svetsa för att sprida spänningar i metallen.. detta blir hållbarare än att bara mata fullt med metall
man blir förvånad vilken kraft man har när man trampar på pedalen..
Låt en kompis bromsa hårt när du tittar..
bromsbortfall är inte kul tro mig...
om det rör sig innebär det att man får sämre broms kontroll... trist vid tex bankörning.. + att det ju faktiskt kan böja sig ett helt rakt stag är alltid att kommendera.

låter kanske gnälligt men inte menat så... gillar bygget förövrigt...
(gammal gubbe som svetsat länge)

_________________
Michael Thulesius
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Michael: tack för feedback, håller helt med! Jag har tidigare kollat om det rör sig och det rörde sig ytterst lite vid hård bromsning, så planen är att förstärka upp i framtiden. Så det står på "att göra listan". Dock var det nytt för mig att sträng svetsar skulle vara bättre, har du någon bild som exempel att visa?

Insåg också att tidigare bilder var fästet till bromsbomben endast punktat så slänger in en bild på helsvetsat fäste


Målet var också att ha ett rakt stag mellan pedal och bromsbomb men den enda lösning jag sett på det har varit att kapa i tornet och det ville jag inte. Så jag gjorde ett nytt tjockare rör och satte dit. Tidigare fyrkantsrör var från 300mm.de men det flexade en hel del.




Annars har det inte hänt så mycket mer än att jag köpte en Bastuck slutdämpare till en M3 e36 som jag nog kommer använda istället för min hemmasnickrade 328 ljuddämpare I alla fall på bana! Den ger nog lite friare andning och förhoppningsvis gött V8 ljud!

_________________
Richard Jönsson
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Finns det en anledning att du kör med OEM kattarna? De är ju båda tunga och bromsar effekten.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Enda anledningen är väl att jag kanske någon gång i framtiden hade tänkt att försöka besiktiga bilen (med 3 liters V8an) och därför valde jag original OEM kattar från M3 e46. Kanske inte hade behövts men Christian Jansson gjorde så så då gjorde jag det med... Hoppas jag inte förlorar för mycket effekt!?

_________________
Richard Jönsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



En svets är extremt stark... men vid sidan av den blir kolet utbränt ur stålet vilket gör stålet hårdare .. om man svetsar strängar så minskar risken för utmattningsbrott och spänningarna som blir av svetsarna kan spridas i materialet... anledningen till att man gärna pluggsvetsar igenom hål i material.
kolla på tex rallybilar. dom är inte helsvetsade utan i strängar...

men ... många tänker mycket är bättre...så du är långt ifrån ensam...
fackverk bygger på strängar med avbrott.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 350i -88
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök senaste veckan (32576 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande