Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334647 totalt)
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



ThomHall skrev:






Jättehäfigt bygge du håller på med Thomas! Jag är våldsamt imponerad.
En lite inflikning om bromskylning: Är det en flexsslang med där? Jag tänker så det går att svänga också? Antar att det förändrar flödesdynamiken lite!?
Men som tidigare talare sa, sätt ihop och besikta och ta detaljer om större bromsar och kylning när du besiktat.

kör hårt! Jag är avis på din framfart

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Tack Mattias ... Har inte riktigt tänkt så långt än. I denna modell är hjulhuset kraftigt förenklat utan hänsyn till hjulvridning.. Om det blir aktuellt med kylning siktar jag nog på en statisk dragning av kanalen/slangen till en början..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Filat på en frontsplitter då o då... Kanske inte jättelätt att se hur den ska utformas exakt från bilderna... Blir en ganska simpel konstruktion... Den är dock inte helt plan utan möter upp mot frontpartiet samt har en luftguide på sidorna á la Regera "Ghost" .... Blir helt i kolfiber så klart...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har även gjort klart underlaget för fräsning av själva läppen kring frontöppningen... Då denna är lite mer känslig i detaljutformningen jämfört med tidigare delar så kommer jag köra med en lite mer sofistikerad metod... Fräser först med ca 5 mm extra bearbetningsdjup, belägger sedan med ett lager epoxy o eventuellt en matta.. Därefter lägger jag på en speciell massa anpassad för just fräsning etc som har betydligt högre densitet än XPS'en... Denna massa kommer jag även använda för detaljer i bla interiören..... Heter "Jesmonite AC 200" och kommer från ABIC Kemi... Det skall för detta ändamål blandas i ett förtjockningsmedel "Jesmonite Tixotropimedel"... Har ingen aning hur bra det kommer att funka än dock.. Har bara känt o klämt på en testbit, vilken verkade lovande


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



När man läser replicabygge, tänker man "jaha... lite knasiga proportioner, fel hjulbas, hjul som sitter 1dm in i hjulhuset samt Fiero-inredning" och drar lite på smilbanden


Något säger mig att det inte blir så i det här fallet...
Du har lång väg kvar, men jag håller alla tummar jag har för att du ror det här i mål! Sjukt hög standard på grejerna hittills!
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



[quote="And ersJepp sson"]När man läser replicabygge, tänker man "jaha... lite knasiga proportioner, fel hjulbas, hjul som sitter 1dm in i hjulhuset samt Fiero-inredning" och drar lite på smilbanden


Öhh, hurrö Jeppsson det är inget fel på Fieroinredning, det är jättesnyggt med staplade skokartonger

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Pluggen för bakpartiet nu lackad med 2K klarlack och sen våtslipad.. Shit vad bra det blev.. Ytan glatt som en spegel... Typ 1a gången jag gör detta så därför är jag så glad över resultatet .. Tack för tipsen
thumbs up

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Ett tips, nu när du börjar vara så nära: please dra på ett färglager så att du får allt i samma kulör. Denna "kammo-kulör" som blir av massor av spackling/slipning döljer oerhört effektivt ytfel. Sedan när allt är i samma kulör, ta fram stora lampan, i övrigt mörkt i "rummet=tältet" och lägg belysningen i flack vinkel mot underlaget och se hur skuggorna faller... Då märker du ytfelen direkt. Jag föredrar "primergrå" före svart. Det är svårt att se skuggor mot svart bakgrund.


Vill inte vara depp-jök här, men jag har gjort detta i typ 30 år, och vad jag (tycker mig se) från bilderna är att det är fortfarande mycket småfix kvar på pluggarna.

Bilen skall väl för eller senare lackas? Gissa om det är fiffigare att fixa felen på pluggarna än att hålla på och senare göra samma sak på den färdiga bilen... Jobbet är exakt det samma, men spackel på en bil sjunker säkert som Amen i kyrkan, och då ser lacken ut som kattpiss... Alltså: spackel hör hemma på formar, som skall användas inom en kort tid. Inte att vara stadigvarande på en bil.

Detta gäller så klart inte när man fixar och donar på en befintlig gammal plåtkaross. Då handlar det om att spackla så gått det går, låta bilen stå ett år och låta allt sätta sig, sedan finspackla på nytt för att fylla upp alla sjunkningar innan lackering. Tennspackla behärskar inte så många...

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Tyvärr för mig så har du helt rätt .. Kämpar mot ivern att komma till nästa steg... Är svårt ibland... Det är nackdelen med att vara amatör som jag är i många av de områden som ett komplett bilbygge innebär...

Problemet jag har haft med att bearbeta/slipa pluggarna är att de är relativt en färdig kaross mjuka, varför jag är lite orolig för att ta bort mtrl på ställen där jag inte vill ==> evighetsjobb

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nästa problem/fråga jag har nu är hur ska formen delas.. Siktar nu på en tredelad...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



stilldouble skrev:
Då handlar det om att spackla så gått det går, låta bilen stå ett år och låta allt sätta sig, sedan finspackla på nytt för att fylla upp alla sjunkningar innan lackering. Tennspackla behärskar inte så många...

Rätt typ av IR-tork härdar spacklet på 15-30 min och bakar ut alla lösningsmedel så att man förhindrar sjunkning. Det är inte det som är problemet, utan felet som många gör är att de tror att man kan lägga 5-10mm spackel på en bil, när man i själva verket ska ha en så bra plåtyta under att man klarar sig på 0-2mm typ. Det hjälper inte att vänta ett par år om man har 10mm spackel - det kommer ändå aldrig bli rakt.

Pajen skrev:
Öhh, hurrö Jeppsson det är inget fel på Fieroinredning, det är jättesnyggt med staplade skokartonger

Den är jättefin i en Fiero.
Men inte i en Countach.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



ThomHall skrev:
Nästa problem/fråga jag har nu är hur ska formen delas.. Siktar nu på en tredelad...



Nu vet jag att Easy Composites har fina produkter. Men, ett litet tips när du gjuter formen på pluggen: Kika på var du kan gömma en/flera slangventil/er som du klippt ur en gammal innerslang. Dessa däckventiler plastas in formen. För att inte plast skall fylla ventilerna innifrån vid plastningen av formen har du satt en bit brun packtejp på undersidan av ventilen.


Så, vad händer när du skall ta loss formen från pluggen? Du kopplar tryckluften på de inplastade ventilerna, och #Poff# hoppar plugg och form isär. Samma sak när du plastar den färdiga karossen i formen och skall ta loss: -På med tryckluften och #Poff#... Stort leende och inget brytande med stämjärn, kofot osv...

_________________
Magnus Falk
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Take it easy! Lyssna på Double!
Det är värt att ta sig tid.
Jag är likadan som Du som vill springa vidare- sen inser jag ju hur illa det vart.
Been there- done that!
Jag vill att Du har formen så bra som möljligt ifall jag sen ska köpa en karos av Dig *blink*
Ang delning kan man aldrig få för måna annat än att det blir väldigt bängligt att jobba med. Jag gjorde ju en extra form till min Lola och trots den är spetsig gjorde jag den bara 2-delad. Det blir lite mer jobb vid delning.
Jag borde nog gjort den 3 lr 4-delad med facit i hand- så jag får jobba lite mer med den färdiga biten
Blläääh!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Smart med tryckluftlösningen thumbs up

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Brukar trycka i lite modellera i hålet på nippeln..hellre en liten knöl ut som man kan slipa ner än en fördjupning vilken man måste spackla upp efter tex tejp.gärna på flera ställen...
Inte ovanligt att man plastar i gardena kopplingar och släpper med lågt vattentryck. M

_________________
Michael Thulesius
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Vatten eller luft... Grundtanken är att trycket gånger stor area ger en stor kraft, och ytan ökar hela tiden allt eftersom separationen ökar. Jag föredrar tryckluft av två skäl: mindre slask, och man kan skruva på reduceringsventilen vid behov och panga på med ganska stort tryck/våld om det skulle behövas.

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har jobbat på med pluggarna senaste veckorna.. Äntligen är de 1'a formarna (tredje totalt) klara, de för de små kolfiberdetaljerna under bak....


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har nu provar på att plasta formar med easy composites 0-krymp metod, baserad på vinylester.. Gick hyfsat bra måste jag säga. Betydligt smidigare än som jag gjort förut.. Mellan gelcoaten och huvudmaterialet (2kg glas samt 8kg plast per kvm) laminerade jag snävare ffa innerhörn med ngt tunnare matta.. Så totalt med alla moment tar det ändå en del tid...




_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Alla utom ena dörren här belagd med formgelcoat... Nästa är att laminera diverse hörn.. Och sen själva formtillverkningen..



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Laminering av hörn/kanter klar på alla återstående pluggar, varav 2 syns nedan:


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Andra formdelen av tre för bakpartiet klar... Går sakta men säkert framåt

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334647 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande