Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86-13 Pro Street. S65B40 swap | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32, 33 >> 11 besök senaste veckan (218243 totalt) |
Ha ha ja det är så det känns ungefär. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||||||
Hur svårt ska de va
Inte mycket tydligen. Som jag fick för mig och "trodde" så var det ju faktist så, misströsta alldrig livlig fantasi Motorn passar mycket riktigt mot svepet på Asin lådan, den passar också rakt av i motorfästen Och tro på fan att alla kylsystem anslutningar också lirar med bilens original kylare och värmepaketet. Där sparade vi en jäkla massa tid och huvud bry Så nu särar jag de sista på motorn och beställer delar. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||||||
Ha ha ja de var ju inte direkt hassle free _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||||||
Nu har det varit tyst alldeles för länge i gen.
Inte hänt jättemycket men lite i alla fall i form av spenderande av pengar Köpte lite delar till motorn av Stefan på Japtuning, riktigt bra och snabb service till schysta priser De vart en ny saltbadad och härdad vev, i stället för original induktions härdad ner gådd dito, nya 99,75 CP kolvar med 9:0.1cr, eagel stakar, acl ram och vev lager samt lite hårdare Brian crower ventilfjädrar med TI retainers. Så nu kan jag skicka blocket på borrning och topparna till O.Glad för lite portning och in slipning av ventil spel En BW EFR full race turbo har också inhandlats, så snart blir det ju äntligen lite riktig skruva också. En tanke bara, säg att jag mäter in lager spel med plastigage, ska jag för säkerhets skull lägga typ hylomar mellan blockhalvorna, för att få exakt rätt värde vid motor i hop? Har funderat på de där och känns ju som ända rätta då det blir en micro skillnad att göra så, i stället för att dra i hop blocket med o packade ytor och mäta, kannske jag som tänker i onödan, men lite skillnad borde det ju bli? Pick for notice Ända bilden jag hade på turbon tydligen? _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||||||
Det borde ju inte skilja i lagerytan. Då kan de ju inte garantera toleranser? Jag har ingen erfarenhet alls av boxer, men tänker lite bara.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||||||
Ja jag vet inte ja? Blocket består ju som sagt av 2 delar med halva ramlagerbanan i varje halva, sen smäller man ju i hop dom med tätning på ytorna, så lite konstigt blir det nog inbillar jag mig. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||||||
Fick samtal under slutet på semestern att blocket var klart, så glad i hågen drog jag till Ljusdal och hämtade hem det
Nu är det ju slut på semestern och latande, så har lyckats fått den andra halvan att förstå, att nu är det slut på gullande och tid i garaget prioriteras, gick smidigare än vad jag trot och sagt och gjort så har jag lagt nån time efter jobbet dena vecka i går och i dag. Har mätt ventilspel som var i sin ordning och hunnit plocka isär topparna för ordentlig rengöring och förberedelse för hårdare ventilfjädrar. Har även insett att ett sett med nya kammar nog är på sin plats, för att kunna varva något högre och få ut det bästa av efr6758 turbon, men ingen hejare på att läsa ut vad jag behöver? Så frågan är ju vad som skulle passa för ett effektivt effektband till låt säga 7200r/min? Och funkar med 9:0.1cr och turbon i fråga. Hur fan räknar på sånt? Vet att det går att hitta hyfsat rätt om man gör nå beräkningar på slaglängd/borr typ?/TDC kanske?/ ventil area mm mm, rena grekiskan i mina öron just nu, men man kan säkert sätta sig in i de _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||||||
Vart lite garage time i dag.
Mer rengöring av det sista till AVCS systemet, här hade Fuji heavy industris varit kloka och satt små filter likt dom till turbo banjon och utvändigt till AVCS historian. Kom ganska fort på varför jag lämnat i väg topp arbetet för Ventiltätningarna gick som en dans och de har väl mycket att göra med det korta miltalet och gatkörning på nya motorn. Men ventilknaster är ju en jäkla pain in the as minst sagt, men bara att göra skiten de. Fick en top klar med nya BC0600 ventilfjädrar och ti retainers i dag [img]https://rejsa.nu/im/user/17913/2018-08-19-23-19-10_ad144b33-5dc9-44bf-af83- 905a5c8c187b.jpeg[/img] _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||||||
Just ja, en av olje styrnings ventilerna till AVC systemet, ser plasten ut att vara smält på och man ser in till lindningen?
Frågan är ju om man ska ge fan i att chansa och köpa en ny direkt? Vet ej funktion på den, då jag köpte motorn med rasade vev lager. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||||||
Det där ser mer ut som det suttit en kontaktstycke där som man slagit av ism demontering av motorn eller nått? _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||||
Det där är baksidan på magnet ventilen och kontakten sitter på andra sidan som tur är Om man tittar på den i verkligheten och vrider å vänder, så ser man att det är brända ytor i plasten (typ som det skulle ha blivit så varmt så det smält ett hål just där!!!) Kan vara ett fabrikations fel kanske från fabrik? _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||||||
Ok, oavsett så skulle jag inte chansa med den där. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||||
Saxar då jag inte orkar skriva om
Som updates from the quiet garage finally. First a new engine management is finally sorted out and bought through a new partner Auto-Gruppen, big thanks to Nader ho helped me and searched out wat I was asking for, the new brain onboard will be Emtron KV8. Second I have a really enthusiastic and brilliant man how will team up and help me make a hole new aero package in a sponsor deal, designed in CFD for the 86. This will be so f***ing awesome on a hole outer level. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86-13 Pro Street. S65B40 swap | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32, 33 >> 11 besök senaste veckan (218243 totalt) |