Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86-13 Pro Street. S65B40 swap
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32, 33   >>
50 besök senaste veckan (218235 totalt)
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Wärhner skrev:
Fricke.w skrev:
Wärhner skrev:
Fricke.w skrev:
Wärhner skrev:
Kristofer Å skrev:
Sådär ja! Blev lite orolig när du började mumla om överladdad FA
Håll liv i tråden nu för det här vill vi följa!


+1

Hur ser tidsplanen ut? Själv tycker man att det börjar närmar sig säsong och känner stressen trots att man bara ha en kväll eller två i garaget för att få klart bilen.


Jag la redan denna säsong mer eller mindre på hyllan, redan efter föra årets var klar.
Tid är det ont om nu för tiden, men planen är att försöka göra schake down med bilen i slutet av säsongen och kör full säsong i gen 2019 thumbs up


Låter rimligt och sunt.

Hoppas ändå se dig på plats några av tävlingarna även om det är utan bil, du har ju teamkollegorna på plats.


Alla gånger, jag kommer närvara på så många tävlingar som möjligt och även lovat att hjälpa till thumbs up
Så mig sliper ni inte (för utom på knutan)


Ähh, fegis! Anderstorp är ju i runda slängar 65mil, vad är 15mil till :P

Börja åka nu så är du framme lagom till premiären ;-)


Ha ha ja det är så det känns ungefär.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Hur svårt ska de va
Inte mycket tydligen.
Som jag fick för mig och "trodde" så var det ju faktist så, misströsta alldrig livlig fantasi

Motorn passar mycket riktigt mot svepet på Asin lådan, den passar också rakt av i motorfästen thumbs up
Och tro på fan att alla kylsystem anslutningar också lirar med bilens original kylare och värmepaketet.
Där sparade vi en jäkla massa tid och huvud bry
Så nu särar jag de sista på motorn och beställer delar.
















_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687



Kul att det kan gå bra ibland

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 756



Cammo skrev:
Kul att det kan gå bra ibland


Det där är ju inte långt ifrån din "swap"

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Cammo skrev:
Kul att det kan gå bra ibland


Kändes lite för bra för att vara sant
Så väntar väl nå troll på andra ställen.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Anton-Dekorteknik skrev:
Cammo skrev:
Kul att det kan gå bra ibland


Det där är ju inte långt ifrån din "swap"


Ha ha ja de var ju inte direkt hassle free

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Nu har det varit tyst alldeles för länge i gen.
Inte hänt jättemycket men lite i alla fall i form av spenderande av pengar

Köpte lite delar till motorn av Stefan på Japtuning, riktigt bra och snabb service till schysta priser thumbs up
De vart en ny saltbadad och härdad vev, i stället för original induktions härdad ner gådd dito, nya 99,75 CP kolvar med 9:0.1cr, eagel stakar, acl ram och vev lager samt lite hårdare Brian crower ventilfjädrar med TI retainers.
Så nu kan jag skicka blocket på borrning och topparna till O.Glad för lite portning och in slipning av ventil spel
En BW EFR full race turbo har också inhandlats, så snart blir det ju äntligen lite riktig skruva också.

En tanke bara, säg att jag mäter in lager spel med plastigage, ska jag för säkerhets skull lägga typ hylomar mellan blockhalvorna, för att få exakt rätt värde vid motor i hop?
Har funderat på de där och känns ju som ända rätta då det blir en micro skillnad att göra så, i stället för att dra i hop blocket med o packade ytor och mäta, kannske jag som tänker i onödan, men lite skillnad borde det ju bli?

Pick for notice






Ända bilden jag hade på turbon tydligen?

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687



Det borde ju inte skilja i lagerytan. Då kan de ju inte garantera toleranser? Jag har ingen erfarenhet alls av boxer, men tänker lite bara.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Cammo skrev:
Det borde ju inte skilja i lagerytan. Då kan de ju inte garantera toleranser? Jag har ingen erfarenhet alls av boxer, men tänker lite bara.


Ja jag vet inte ja?
Blocket består ju som sagt av 2 delar med halva ramlagerbanan i varje halva, sen smäller man ju i hop dom med tätning på ytorna, så lite konstigt blir det nog inbillar jag mig.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Fick samtal under slutet på semestern att blocket var klart, så glad i hågen drog jag till Ljusdal och hämtade hem det
Nu är det ju slut på semestern och latande, så har lyckats fått den andra halvan att förstå, att nu är det slut på gullande och tid i garaget prioriteras, gick smidigare än vad jag trot och sagt och gjort så har jag lagt nån time efter jobbet dena vecka i går och i dag.
Har mätt ventilspel som var i sin ordning och hunnit plocka isär topparna för ordentlig rengöring och förberedelse för hårdare ventilfjädrar.
Har även insett att ett sett med nya kammar nog är på sin plats, för att kunna varva något högre och få ut det bästa av efr6758 turbon, men ingen hejare på att läsa ut vad jag behöver?
Så frågan är ju vad som skulle passa för ett effektivt effektband till låt säga 7200r/min? Och funkar med 9:0.1cr och turbon i fråga.
Hur fan räknar på sånt?
Vet att det går att hitta hyfsat rätt om man gör nå beräkningar på slaglängd/borr typ?/TDC kanske?/ ventil area mm mm, rena grekiskan i mina öron just nu, men man kan säkert sätta sig in i de




_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328



Kul att det är på gång igen!

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Erik Nilsson skrev:
Kul att det är på gång igen!


Japp ÄNTLIGEN!!!! Så att säga

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Vart lite garage time i dag.
Mer rengöring av det sista till AVCS systemet, här hade Fuji heavy industris varit kloka och satt små filter likt dom till turbo banjon och utvändigt till AVCS historian.







Kom ganska fort på varför jag lämnat i väg topp arbetet för
Ventiltätningarna gick som en dans och de har väl mycket att göra med det korta miltalet och gatkörning på nya motorn.
Men ventilknaster är ju en jäkla pain in the as minst sagt, men bara att göra skiten de.
Fick en top klar med nya BC0600 ventilfjädrar och ti retainers i dag

[img]https://rejsa.nu/im/user/17913/2018-08-19-23-19-10_ad144b33-5dc9-44bf-af83-
905a5c8c187b.jpeg[/img]




_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Just ja, en av olje styrnings ventilerna till AVC systemet, ser plasten ut att vara smält på och man ser in till lindningen?
Frågan är ju om man ska ge fan i att chansa och köpa en ny direkt?
Vet ej funktion på den, då jag köpte motorn med rasade vev lager.







_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Fricke.w skrev:
Just ja, en av olje styrnings ventilerna till AVC systemet, ser plasten ut att vara smält på och man ser in till lindningen?
Frågan är ju om man ska ge fan i att chansa och köpa en ny direkt?
Vet ej funktion på den, då jag köpte motorn med rasade vev lager.



Det där ser mer ut som det suttit en kontaktstycke där som man slagit av ism demontering av motorn eller nått?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Wärhner skrev:
Fricke.w skrev:
Just ja, en av olje styrnings ventilerna till AVC systemet, ser plasten ut att vara smält på och man ser in till lindningen?
Frågan är ju om man ska ge fan i att chansa och köpa en ny direkt?
Vet ej funktion på den, då jag köpte motorn med rasade vev lager.



Det där ser mer ut som det suttit en kontaktstycke där som man slagit av ism demontering av motorn eller nått?


Det där är baksidan på magnet ventilen och kontakten sitter på andra sidan som tur är thumbs up
Om man tittar på den i verkligheten och vrider å vänder, så ser man att det är brända ytor i plasten (typ som det skulle ha blivit så varmt så det smält ett hål just där!!!)
Kan vara ett fabrikations fel kanske från fabrik?

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7726



Den där är bara att byta!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Fricke.w skrev:

Det där är baksidan på magnet ventilen och kontakten sitter på andra sidan som tur är thumbs up
Om man tittar på den i verkligheten och vrider å vänder, så ser man att det är brända ytor i plasten (typ som det skulle ha blivit så varmt så det smält ett hål just där!!!)
Kan vara ett fabrikations fel kanske från fabrik?


Ok, oavsett så skulle jag inte chansa med den där.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Då byter vi helt enkelt 👍🏻

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328



Jag skulle också byta, kan ju vara något fel på den så den eldar på med lite för mycket kräm och därmed smält tänker jag

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Saxar då jag inte orkar skriva om

Som updates from the quiet garage finally.
First a new engine management is finally sorted out and bought through a new partner Auto-Gruppen, big thanks to Nader ho helped me and searched out wat I was asking for, the new brain onboard will be Emtron KV8.

Second I have a really enthusiastic and brilliant man how will team up and help me make a hole new aero package in a sponsor deal, designed in CFD for the 86.
This will be so f***ing awesome on a hole outer level.



_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86-13 Pro Street. S65B40 swap
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32, 33   >>
50 besök senaste veckan (218235 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande