Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge - Tips under byggets gång
<<   1, 2, 3, 4
23 besök senaste veckan (53864 totalt)
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Jag målade med Hagmans EPV, blev väldigt snyggt. Har inte använt det än så jag vet inte hur slitstark det är. Slipade bort betonghuden först, dammsög och våttorkade. Klinkers är snyggt men lite dyrt i mitt fall när det rör sig om 130 m2. Väljer du klinkers så ta en genomfärgad garageklinker så blir det inte fult om du tappar något och det går en flisa.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Jag målade med Hagmans EPV, blev väldigt snyggt. Har inte använt det än så jag vet inte hur slitstark det är. Slipade bort betonghuden först, dammsög och våttorkade. Klinkers är snyggt men lite dyrt i mitt fall när det rör sig om 130 m2. Väljer du klinkers så ta en genomfärgad garageklinker så blir det inte fult om du tappar något och det går en flisa.


Jag har tittat på Hagmans EPV och är troligtvis det alternativet jag kommer köra på.
Gick det bra att måla utan att golvet upplevs flammigt?
Vilken kulör valde du? Funderar på ljusgrå.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Jag körde ljusgrå, det var det som fanns i 10 kg förpackning på Bauhaus. Tror det blir bra ihop med vita väggar. På mitt golv ser man skarvarna, dvs det är randigt, men det beror på att mitt golv är så stort så det är svårt att måla vått i vått. I övrigt är det inte flammigt och lagom blankt/matt. Öppentiden på Hagmans är två timmar och då hann jag måla/rolla ca 40 m2 första strykningen och ca 50 m2 andra strykningen.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Jag målade också med Hagmans, Ljus färg, för sex år sedan ungefär.
Det har såklart blivit slitet tex vid bänk och liknande. En del hack där man tappat saker. hAde nog valt mörkare färg eller brutit den då skiten syns mindre då.

Jag tvättade det för första gången för några veckor sedan. Avfettningsmedel och därefter skurning. Blev lite mattare än tidigare men väldigt väldigt rent.

Föredrar färg framför klinkers om man ska mecka för att slippa skarvarna som klinkersen ger.

EDIT: Räknar nog med en ny strykning om 5-7 år om man vill hålla det någorlunda fräscht. Men livslängd på 10-15 år tycker jag är OK.
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Jag är snart klar med mitt andra garage med likadana klinkerplattor, det första på 85 m2 och det nuvarande 36 m2.
Blir inte så hemskt dyrt med lite billigare plattor om man gör det själv, men däremot går det väldigt många timmar...

https://www.hornbach.se/shop/Klinker-Gresline-antracit-30x30-cm/822353 . . . .

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017





Jag målade mitt garagegolv nu på semestern. Mitt golv var målat en gång tidigare för ca 10-12 år sedan men inte klarlackat den gången.
Biltemas färg både nu och då. (intressant är att Biltemas färg kommer i exakt likadan förpackning som Hagmans...) Borstade och skurade innan och sedan färg och klarlack denna gång.



Ca 42 kvadratmeter, det gick åt 8 kg färg och 4 kg klarlack. däckmärkena gick bort med lite bräkeclean och trasa.
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Niklas Rosell skrev:
Jag är snart klar med mitt andra garage med likadana klinkerplattor, det första på 85 m2 och det nuvarande 36 m2.
Blir inte så hemskt dyrt med lite billigare plattor om man gör det själv, men däremot går det väldigt många timmar...

https://www.hornbach.se/shop/Klinker-Gresline-antracit-30x30-cm/822353 . . . .


Såg att byggmax också har 30x30 plattor till samma pris.
Blir nog ett antal timmars jobb men snyggt blir det helt klart med klinkers. Är bara fogarna och eventuella nivåskillnader mellan plattorna som jag känner mig osäker på, vill egentligen ha ett slätt golv.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:


Jag målade mitt garagegolv nu på semestern. Mitt golv var målat en gång tidigare för ca 10-12 år sedan men inte klarlackat den gången.
Biltemas färg både nu och då. (intressant är att Biltemas färg kommer i exakt likadan förpackning som Hagmans...) Borstade och skurade innan och sedan färg och klarlack denna gång.



Ca 42 kvadratmeter, det gick åt 8 kg färg och 4 kg klarlack. däckmärkena gick bort med lite bräkeclean och trasa.


Snyggt!
Varför blev det märken från däcken? Va du för snabb in med bilen?
Har tittat på hagmans 2k färg men trodde man skulle klara sig utan klarlack...

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Jag var nog lite snabb in, det hade bara torkat drygt ett dygn, hade nog behövt 24 timmar till för att vara helt 100.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Fredrik G skrev:
Niklas Rosell skrev:
Jag är snart klar med mitt andra garage med likadana klinkerplattor, det första på 85 m2 och det nuvarande 36 m2.
Blir inte så hemskt dyrt med lite billigare plattor om man gör det själv, men däremot går det väldigt många timmar...

https://www.hornbach.se/shop/Klinker-Gresline-antracit-30x30-cm/822353 . . . .


Såg att byggmax också har 30x30 plattor till samma pris.
Blir nog ett antal timmars jobb men snyggt blir det helt klart med klinkers. Är bara fogarna och eventuella nivåskillnader mellan plattorna som jag känner mig osäker på, vill egentligen ha ett slätt golv.


Jag har fick lagt byggmax plattor rätt nyligen i mitt 40m2 garage, inte så fasligt dyrt. Men värt att tänka på är att flytfix mm kostar rätt mycket om man köper bra grejer. Det blir betydligt mer än bara plattorna

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge - Tips under byggets gång
<<   1, 2, 3, 4
23 besök senaste veckan (53864 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande