Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Erfarenheter av att vända däck | 2 besök senaste veckan (2177 totalt) |
Hej Tänkte fråga vad ni har för erfarenheter av att vända däck, Höger till vänster.
På förra bilen kunde jag skifta mellan fram och bak, men på denna bilen har jag olika däckdimensioner fram och bak. och det sliter mer på vänster än höger sida. Så jag tänkte fråga om erfarenheter av att vända däcken, köra med högerhjulet på vänster sida och tvärtom. Just nu kör jag med Kumho V70. Någon skillnad i torr eller vått? Kan det vara skadligt för däcken? Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||
Vänd, vrid, gör vad du vill, V70 fungerar fint nästan hela vägen ner till corden.
Vatten ska de inte används till oavsett (förutom de mjuka blandningarna, eller om du redan fått upp rejäl temp och kan hålla den). |
||
Jag har heller inte märkt någon direkt skillnad på torrt underlag, jag har både skiftat höger/vänster samt krängt om däcken och skiftat outside/inside för att få ut fler varv. Jagar man snabba tider så spelar det säkert större roll.
_________________ Sven Moubis |
||
Ja visst är det så Magnus. Jag har skiftat utsida/insida på Pirelli Corsa och Cup 2. Cup 2:orna tror jag har olika gummiblandning over slitytan så visst borde det bli sämre grepp och annorlunda uppförande. När jag har gjort så har jag mest kört för att ha roligt och inte jagat tider men samtidigt inte upplevt att det går nämnvärt långsammare utifrån hur jag kör bilen (E46 M3). Vi kör ju med lite olika syften och jag är övertygad om att skifta insida/utsida gör skillnad på grepp och uppförande såklart
_________________ Sven Moubis |
||
En grej jag inte har någon aning om är om stommar kan vara assymetriska i vissa däck, gummi och mönster vet vi ju är det ibland. Har aldrig sett någon reklamtext eller så om det vad jag kan minnas.
_________________ Magnus Thomé |
||
Sen kan det ju finnas fördelar med vissa procedurer som inte ens tillverkaren vill/får/kan erkänna (som att köra med fälgbredd och lufttryck långt utanför spec och jämföra beteende vid detta missbruk ). |
||
Det kan ju vara olika med olika däck, men just med Kumho V70 så har en god vän till mig ställt frågan till M Gistell som importerar dessa. Det är inga problem att vända och vrida på dom som man vill så länge det är torrt underlag.
_________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||
Snubblade över den här tråden då jag går i samma funderingar. Kör på cup 2or på evon, samma dimension runt om, och har roterat däck hela säsongen för att försöka hålla hyffsat jämnt slitage, vilket jag lyckats med, för nu är alla 4 nästan slut :P Det hade dock gått att få ut lite till av dom om kan skiftade insida utsida, så jag funderar på om det funkar med cup 2orna? Jag jagar tider så gott det går, och det är en hel del kvar på däcken, men innersta delen är i stort sett helt slut. _________________ Sebastian Johansson |
||
Japp, det stämmer. Men jag funderar på hur stor roll det egentligen spelar. Framförallt när jag hade fått mer fräscht gummi i backen om jag hade vänt på dom. Denn fördelen kanske väger upp nackdelen med att ha dom åt fel håll. Tänkte om någon testat och märkt tydlig skillnad. Kommer förmodligen bara köra en dag till i år och kommer varken hinna eller vilja lägga pengar på 4 nya däck för en körning.. _________________ Sebastian Johansson |
||
Däck för banåka Erfarenheter av att vända däck | 2 besök senaste veckan (2177 totalt) |