Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Elbilsprojekt i kvartsskala
4 besök senaste veckan (6681 totalt)
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64


Trådstartare
Historien börjar egentligen i maj 2017 när urtrampningslagret på min hobbybil sa upp sig på Gelleråsen efter en hel vinters mekande. Då var jag lagom trött på att meka storbil där allt är jobbigt att komma åt, smutsigt och dyrt. Dags för ett lite mer avslappnande projekt!

Tilltänkt kund är min dotter Felicia, 5 år och utlovad leveranstidpunkt är sommaren 2018. Då kunden skulle välja bilmodell bokades ett möte där kravspecen skulle detaljeras:
* Bilen ska ha lampor
* Bilen ska ha bromsar
* Bilen ska ha baksäte så att hennes kompisar får plats
* Bilen ska ha dragkrok för framtida husvagn
* Bilen ska vara rosa med blommor och fjärilar på
Leverantörens egna krav:
* Bilen ska inte köra över lillebror
* Pappa ska kunna köra bilen
* Bilen ska ha tak om det börjar regna

Dags att sätta igång!

Steg 1:


Införskaffa hjul, axlar och ratt billigt. I det här fallet blev det i form av en Stiga Garden utan motor...

Steg 2:


Justera körställningen för att bättre passa en 5-åring (läs, korta rattstången så mycket som möjligt...)


Om man sänker ratten är det bäst att stolen följer efter! Med längsjustering får pappa plats också...

Steg 3:


Börja bygga störtbur (eller vad det nu ska föreställa...)


Efter några timmars sågande och svetsande under julen var det dags för riktning - relativt lättjobbat utan triangulering och med 20mm rör... Nu börjar man kunna ana grundformen dessutom!

Steg 4:


Motorstyrsystem - i det här fallet en arduino med lite tillbehår från Ebay. Spjälllägesgivare till Volvo 850 får agera givare till E-gaspedalen...


Med motorstyrning, ram, hjul, ratt, stol, gaspedal, lite överblivna BMW batterier och en elmotor gick det att provköra!

Steg 4:


Dags att börja klä in ramen med något lite vackrare - furuplywood kvalificerar! Först bygga lite spant...


Därefter bocka 4mm plywood över spanten, limma, skruva och tvinga.


Mer träarbete, ryggstöd till baksäte med kringliggande struktur


Mer plywood, sidovägg den här gången


"Frontplåt" på plats med mer skruv och lim


Nästan framme vid dagens datum, nu kan man förhoppningsvis ana förlagan... Bilmodellen föll ut automatiskt från kravspecen - vilken bil passar så bra i storblommigt som en klassisk Typ 2 buss?

Lite karosseriarbete återstår fortfarande innan lack, därtill kommer färdigställandet av elsystemet med belysning och liknande. Till sist återstår styrsystemet - batteriövervakning, autobroms, kortslutningsskydd och lite dylikt ska implementeras tids nog (utöver gaspedalsfunktionen som finns för tillfället...)

Motorspecen kommer knappast hetsa upp raceputtarna på det här forumet - en DC-motor för elkonverering av cykel av bästa Kina-modell. Med utväxling och kedjedrev dimensionerades den ursprungligen för en toppfart på ca. 5-6km/h; tyvärr levererades fel motor (36V 250W iställer för 24V 250W) så för tillfället saknas lite prestanda. Då driveletroniken inte tål 36V blev resultatet knappt 180W och en toppfart på 3-4km/h; troligen kommer motorn få bytas ut eller kompletteras med en extra för att orka dra runt bilen med passagerar i sommar...

_________________
Kurre Källkvist
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166




_________________
Michael Thulesius
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Jag fick bilden av "farmor anka" bilen innan jag såg bilderna.
Men det funkar ju utmärkt med en VW Buss med thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Jätteroligt projekt! thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

När jag såg den här bilden så tänkte jag "Folkabuss"!!



Bilden efter så... thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter Rydh
De djupa smålänska skogarna
Här sen Sep 2003
Inlägg: 35



Trevligt bygge!

El är på många sätt väldigt smidigt, Min minibuggy har funkar bra under många år och jag har även elkonverterat en quad helt enligt Cykelreglementet så att barnen helt lagligt kan köra runt på den utan att störa någon.

Buggyn har en 300W 24v motor och ett graupner RC fartreglage, quaden har en 36V 800W motor och kina fartreglage och två kedjesteg innan bakaxeln





//Peter

_________________
Beach Buggy 2.1T -67
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64


Trådstartare
Coolt! Ungefär vilken prestanda har du fått med dina motorval? Jag misstänker att dina kreationer är lite lättare än min blysläde, men ändå kul att få någon form av referensram...

_________________
Kurre Källkvist
Citera
Peter Rydh
De djupa smålänska skogarna
Här sen Sep 2003
Inlägg: 35



Kurre86 skrev:
Coolt! Ungefär vilken prestanda har du fått med dina motorval? Jag misstänker att dina kreationer är lite lättare än min blysläde, men ändå kul att få någon form av referensram...


Fyrhjulingen är det ju hyfsad fart på, den är växlad för 18km/h för att klara elcykelreglementet och det orkar den lätt med 110kg pappa och 20kg barn på. Buggyn gör 10-12km/h och är hyffsat stark

Fyrhjulingen är inte så tung och har bara 3x18ah batterier, buggyn å andra sidan väger en bit över 100kg, chassiet är nog inte så tungt med det är totalt 7st 7-18ah batterier i den som väger en hel del.

Det finns en massa bilder under 2011 här om du vill se mina lösningar: http://www.brumm-brumm.se/projekt.htm

//Peter

_________________
Beach Buggy 2.1T -67
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64


Trådstartare
Jag har en känsla av att min bil kommer bli betydligt tyngre än buggyn; 2st 74Ah batterier och ett traktorchassi väger en del... Det är dock ganska enkelt att komplettera med en extra motor (en till varje bakhjul) vilket borde ge mer än tillräcklig dragkraft. Som den är byggt nu har den enhjulsdrivning då det visade sig att traktorn jag köpt var svetsdiffad. Med nästan all vikt över bakhjulen blev den en smula svårstyrd, så axeln kapades för att få enhjulsdrift istället. Med en extra motor till andra hjulet skulle man kunna försöka koda in lite torque-vectoring i systemet också...

_________________
Kurre Källkvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag antar att du har betydligt bättre koll på ämnet än mig men några kilon hit eller dit påverkar väll inte väldigt mycket då dessa motorer har så gott som linjär effekt /vrid mot varvtal tänker jag. Säkerligen drar man ner kurvan lite i lägre varvtal för att inte elda upp elektroniken (enda erfarenhet jag har är från rc bils epoken i mitt liv som dock var en bra bit innan jag levt halva tiden av livet sett från idag)

Jag har gjort liknande projekt med små tvåtaktsmotorer men dem är ju väldigt känsliga för vikt på det sättet att vid max varvtal är dem väldigt starka. Men vid lågt extremt svaga. Effekten av det blir att det inte spelar någon roll hur prestandan vore vid tex 8000 rpm men motorn inte klarar att komma Upp till 3000 till att börja med.

Så fungerar det väll inte riktigt med eldrift??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64


Trådstartare
Dags för en uppdatering! Utlovat leveransdatum var "till sommaren"; detta är nu passerat så det borde finnas lite att uppdatera med...


Samtliga väggar på plats och enda dubbelvälvda ytan (framkanten på taket) under uppbyggnad med fogskum, glasfiberspackel och sedan färg...


När väl karossarbetet var avklarat var det dags för färg. Sprutmålat i carporten blev det, lika delar Biltemas röda och vita lackfärg...


Karossen monterad på ram och lillebror inspekterar!


Konstruktion av klassisk lådbilsbroms - ett stålrör som trycker mot däcken. Borde räcka bra med de tilltänkta fartresurserna...


Gaslänkage... Hade nog fungerat bättre med lite länkhuvuden eller liknande, men man tager vad man haver...


Leveransklar? Snudd på, det saknas fortfarande instrumentering, lampor, "glas" i framrutan och lite utsmyckning av lacken, men den blev i vart fall körbar till utlovat datum (± någon vecka eller så...)

Några barnsjukdomar finns kvar att åtgärda, bland annat glapp i fram/back omkopplaren, drivande gaspedalkalibrering samt avsaknad av batteriladdningskontakt och riktigt klar är den ju inte... Grannbaranen uppskattar den dock!

_________________
Kurre Källkvist
Citera
Andra projekttrådar
Elbilsprojekt i kvartsskala
4 besök senaste veckan (6681 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande