Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
PORSCHE 919 EVO - 5.19.546
3792 besök totalt
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631


Trådstartare
Här är rekord varvet


_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Detta är ju nått helt vansinnigt men........jag vet inte vad jag ska tycka
Gillade att Bellof hade rekordet

Ps. Gillar din nya signatur Simon thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Helt vansinnigt vad fort det går. Äntligen ett varv ifrån den banan som inte är långtåkigt att titta på. Hade varit kul att jämföra hastigheterna ifrån en vanlig bil, verkar ju greppa nått fruktansvärt i hög hastighet.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Otrolig bedrift thumbs up Nästan komiskt att se hastigheterna, lite snudd på overkligt

Bara för att vara en sån så kan jag inte hälpa känna lite vemod. Bellofs tid var satt med en räserbil för tävling vilket var en del av myten. Rent krasst är detta rekordet satt med en utställnigsbil, det blir inte samma grej lixom

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4479



Sjuka hastigheter, mest skräck för mig är nog 300+ genom Laudaböjen.



Han kör dubbelt så fort som jag gör på ett helvarv...

Men min bil är snyggare

_________________
Jens Lanvin
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Eddie Varvstopp skrev:
Otrolig bedrift thumbs up Nästan komiskt att se hastigheterna, lite snudd på overkligt

Bara för att vara en sån så kan jag inte hälpa känna lite vemod. Bellofs tid var satt med en räserbil för tävling vilket var en del av myten. Rent krasst är detta rekordet satt med en utställnigsbil, det blir inte samma grej lixom


Spelar det nån roll, dom är ju ändå inte under samma reglemente. Denna hade ju lika gärna kunnat vara nuvarande wec spec, är ju inte så långt ifrån. I min värld är det same same, båda är räserbilar. Officiella varvrekordet är ju fortfarande 6:25 som är satt under tävling.

Men ja, lite vemod, det var ju ballt att bellofs tid stått så länge..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Cédric skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Otrolig bedrift thumbs up Nästan komiskt att se hastigheterna, lite snudd på overkligt

Bara för att vara en sån så kan jag inte hälpa känna lite vemod. Bellofs tid var satt med en räserbil för tävling vilket var en del av myten. Rent krasst är detta rekordet satt med en utställnigsbil, det blir inte samma grej lixom


Spelar det nån roll, dom är ju ändå inte under samma reglemente. Denna hade ju lika gärna kunnat vara nuvarande wec spec, är ju inte så långt ifrån. I min värld är det same same, båda är räserbilar. Officiella varvrekordet är ju fortfarande 6:25 som är satt under tävling.

Men ja, lite vemod, det var ju ballt att bellofs tid stått så länge..


+1

bryr mig inte om att det inte är satt under rätt förhållande. Tycker det är sjukt coolt att dom faktiskt visar hur fort det kan gå.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013
Inlägg: 71



Jag har kontemplerat, jag tror inte att jag kan bättra den tiden i någon bil. Simulator fantasibil med 8000hk och vakum under bilen, jag är nog inte snabb nog tror jag. Men semesterprojektet blir att se vad jag kan hitta i rymdskeppsmod till Acettocorsa så att jag kan prova.

_________________
Mattias Hellström
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Lite reflektioner kring jämförelsen med Bellofs varv:

- Banan är säkerligen minst 10 sekunder snabbare idag än då
- Bellof hade inte som alla tror klibbiga qualifiers utan däck som det redan körts med
- Det var kallt ute, bra för effekten men inte bra för däcken
- H-låda och turbolagg
- Ingen hjälpelektronik, ingen ESP
- Inga 1.160 hk systemeffekt att tillgå, mkt lägre farter på alla rakor
- Sämre Aero
- Bellof hade under optimala förhållanden varit och nosat på 6 min.

Den "reella" tidsskillnaden hamnar mot ca 30 sek.
Bör 919 gå snabbare? Ja!
Mycket snabbare? Ja!
Maxade Porsche bilen? Nej, av säkerhetsskäl höll de säkert igen lite grann för att inte tumma alltför mkt på marginalerna. Dålig PR att ta kål på en världsmästare och samla vrakdelar över halva Eifelbergen.

Ändock, all heder åt Timo Bernhard.
I slutändan måste någon av kött och blod sätta sig i bilen och köra 220 genom Miss-Hit-Miss och 330 genom Fuchsröhre.
Tangentrejsa alt. Playstationrejsa kan vi alla, köra på riktigt kan Timo och en handfull till. thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41534

Forumägare
Forumägare

Det måste väl ha hänt fantastiskt mycket speciellt på däcksfronten sen 1983.

Men min tappade haka är fortfarande i golvet Jag hade ALDRIG gissat på en sån tid, inte i närheten!


Med tanke på hur det känns att toppa M2an på rak autobahn... och sen se hastigheten i Fuchsröhre i videon... Jag vet inte vad jag ska säga


Det absolut enda stället där farten inte var helt onaturligt galen utan mer normalt gripbar var genom karusellen. De ville väl inte slå bilen sönder och samman helt enkelt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hasse K
Örebro
Här sen Apr 2006
Inlägg: 37



Porschen var lite maxad från LMP-1 reglementet enligt nedan. men sjukt fort går det

https://www.pistonheads.com/news/ph-porsche/porsche-919-evo-annihilate . . . .

_________________
Hasse Kerfstedt

TVR Chimaera 500
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Känns som dom kunde kapat ett antal sekunder till om dom hade haft en högre sist växel. Han åker 14 sekunder på varvtalsstoppet.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



JBT skrev:
Känns som dom kunde kapat ett antal sekunder till om dom hade haft en högre sist växel. Han åker 14 sekunder på varvtalsstoppet.


Inte växeln som är problemet verkar det som utan framaxel som pallar inte högre varvtal än vad motsvarar 370km/h...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



VMax är ju sjukt överallt, MEN för mig är det löjliga VMin.

270 i Flugplatz. Det är 100kh/h plus en vass gatbil. Helt jävla löjligt. Och så är det överallt på hela banan

Downforcen är så fantastiskt imponerande: Kolla Wehrseifen, där går det inte mycket fortare än GT3-bilarna i VLN. Men så fort farten blir lite högre så är det på en helt annan nivå. Vilket förtroende man måste ha för bilen...


Elboosten upp efter Kesselchen innan Mutkurve är också helt sjuk...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



beepbeep skrev:
JBT skrev:
Känns som dom kunde kapat ett antal sekunder till om dom hade haft en högre sist växel. Han åker 14 sekunder på varvtalsstoppet.


Inte växeln som är problemet verkar det som utan framaxel som pallar inte högre varvtal än vad motsvarar 370km/h...



Är det elmotorn/-motorerna som bottnar vid ett givet varvtal? Försökt googla på det men hittills kammat noll när det gäller en enkel lättförståelig förklaring till det hela?

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Helt otroliga farter, min gissning är att bilen är kapabel till sub 5 relativt enkelt, men som det redan sagts, en människa ska klara av att fixa det också, jag har svårt att tro att det är fysiskt möjligt att åka mycket snabbare med en mänsklig chafför, koncentrationsnivån i dessa farter måste vara påfrestande, att tappa fokus för nån hundradel blir lätt ödesdigert.

Men det har ju alltid sagts när någon gjort en stor prestation "Ingen kommer kunna slå det"

_________________
Viktor Starkman
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Alex Eriksson skrev:
beepbeep skrev:
JBT skrev:
Känns som dom kunde kapat ett antal sekunder till om dom hade haft en högre sist växel. Han åker 14 sekunder på varvtalsstoppet.


Inte växeln som är problemet verkar det som utan framaxel som pallar inte högre varvtal än vad motsvarar 370km/h...



Är det elmotorn/-motorerna som bottnar vid ett givet varvtal? Försökt googla på det men hittills kammat noll när det gäller en enkel lättförståelig förklaring till det hela?


Jag läste det på ett annat forum, skrivet av någon som verkar veta vad han håller på med.

Om det är VFD-styrda 3-fasmotor fram antar jag att de helt enkelt inte klarar av att styras vid för hög frekvens, verkningsgraden faller som en sten. Eller riskerar motorn att sprängas av för hög centrifugalkraft?

Det verkar vara lite hysch-hysch om hur framaxeln funkar, får inga klara bilder på hur det ser ut...detta är info från 2014:

http://www.racecar-engineering.com/cars/porsche-919/

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Here, the Swiss driver tells Autosport what this unshackled lap of Spa felt like and talks us through the functions on his unfeasibly complex steering wheel.


Finns lita att göra förutom att vrida på ratten

_________________
Janne Ström
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Mats Th skrev:
Lite reflektioner kring jämförelsen med Bellofs varv:


I slutändan måste någon av kött och blod sätta sig i bilen och köra 220 genom Miss-Hit-Miss och 330 genom Fuchsröhre.



😱😱😱😱😱

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Nürburgring
PORSCHE 919 EVO - 5.19.546
3792 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande