Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E90 -08 | Drifting
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (14035 totalt)
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Testar mig på detta med en projekttråd för första gången.
Kommer förmodligen bli uppdaterat väldigt sporadiskt då man inte lägger nån tid på att fota när man väl står i garaget.
Kan vara kul att kunna gå tillbaka och kika när motivationen tryter.

Jag hade i alla fall tidigare en 525 E34 som började som gatbil och övergick mer och mer åt banhållet.
Tanken var att fortsätta bygga vidare på den då jag konverterade framvagnen till E36 balk för att få fler alternativ till styrvinkelkit.
Planen skrotades dock när motorn sköts på Mantorp 2016 samt att jag månaden innan hade köpt min E90 316i.
Så det kändes mer rätt att bygga en modernare bil från grunden.


Prylarna som kommer användas är:
-M50B25 Vanos, oöppnad till att börja med.
-GS6-53DZ omsvetsad för rakställt samt utbytt medbringare för att åka bolt-on kardan
-335i kardan och svetsad bakaxel 3,46 & 3,08 utväxling.
-335i Diffmedbringare & drivaxlar, 335d medbringare och axlar kommer införskaffas då de har större knutar.

-Wisefab fram och bak
-335i bromsar, nuddborrade och slitsade original skivor med renoverade original ok samt dubbla ok bak.
-Aluminium samt delrin bussningar i bakvagnen.
-BC RACING ZR, 3-vägs coilovers
-BBS RK 18"

-Grupp H bur
-Tilton pedalställ
-Samsonas shortshifter
-Polykarbonat rutor samt avhängningsbara dörrar.
-Custom breddningskit





Så här såg de gamla åbäket ut och e90in hämtades ungefär exakt 2 år sedan.



_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Efter att jag fått sålt E34an som rullande chassi i Februari -17 så började bilen strippas ner i omgångar för att bli helt plåtren innan den skickades på vattenblästring.

Började med att riva ur allt vad som hade men motor, transmission och inredning att göra.



Det inhandlades även ett Samsonas spakställ.



Rensad på det mesta onödiga.



En fördel med att inte ha ett allt för gammalt projekt att börja med är att de klarat sig bra från rost



Köpte på mig några kilo kolsyreis för att rensa bort alla asfaltsmattor.
Detta var riktigt effektivt och tog inte mer än några timmar att rensa bort alla mattor ur bilen.



Rullande ut resternade som var kvar i vårsolen för att spola av med högtrycken

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

ALL IN


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
ALL IN


thumbs up


Haha ja, alla har väl någon gång lärt sig att det är dumt att snåla
Så med de medel jag har så får man försöka lägga pengarna i rätt ände från början i detta projektet och tyvärr spara det roligaste till sist (motorn).

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



Hur gjorde du med kolsyreisen rent praktiskt?

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Jag började med att dumpa ut en del av det rätt på golvet men kom på att det var smidigare att lägga det i påsar av olika storlekar då isen var i pelletsform.
Blev lite smidigare att arbeta med det och forma det mot vissa karosslinjer i påsar istället
Det mesta av mattorna släppte limmet av sig själv så det small fint när det gick stora bitar ur dem.
En del av det fick jag ta en plast/gummiklubba och banka lite mot karossen så släppte det.

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Knallhattsson skrev:
Jag började med att dumpa ut en del av det rätt på golvet men kom på att det var smidigare att lägga det i påsar av olika storlekar då isen var i pelletsform.
Blev lite smidigare att arbeta med det och forma det mot vissa karosslinjer i påsar istället
Det mesta av mattorna släppte limmet av sig själv så det small fint när det gick stora bitar ur dem.
En del av det fick jag ta en plast/gummiklubba och banka lite mot karossen så släppte det.


Ok, så tanken är att frysa ned asfaltsmattorna?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
AL skrev:
Knallhattsson skrev:
Jag började med att dumpa ut en del av det rätt på golvet men kom på att det var smidigare att lägga det i påsar av olika storlekar då isen var i pelletsform.
Blev lite smidigare att arbeta med det och forma det mot vissa karosslinjer i påsar istället
Det mesta av mattorna släppte limmet av sig själv så det small fint när det gick stora bitar ur dem.
En del av det fick jag ta en plast/gummiklubba och banka lite mot karossen så släppte det.


Ok, så tanken är att frysa ned asfaltsmattorna?

/AL


Ja eller om det är limmet som inte tål kylan.
Kolsyreisen är ju -72°C om jag minns firman rätt.

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
jocce_h
Kil
Här sen Apr 2012
Inlägg: 38



Knallhattsson skrev:
AL skrev:
Knallhattsson skrev:
Jag började med att dumpa ut en del av det rätt på golvet men kom på att det var smidigare att lägga det i påsar av olika storlekar då isen var i pelletsform.
Blev lite smidigare att arbeta med det och forma det mot vissa karosslinjer i påsar istället
Det mesta av mattorna släppte limmet av sig själv så det small fint när det gick stora bitar ur dem.
En del av det fick jag ta en plast/gummiklubba och banka lite mot karossen så släppte det.


Ok, så tanken är att frysa ned asfaltsmattorna?

/AL


Ja eller om det är limmet som inte tål kylan.
Kolsyreisen är ju -72°C om jag minns firman rätt.


Värmepistol och stämjärn så tar man limmet med presto citrus spray. Sen är det bara att torka bort limmet😀

_________________
Joakim Haag
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
jocce_h skrev:
Knallhattsson skrev:
AL skrev:
Knallhattsson skrev:
Jag började med att dumpa ut en del av det rätt på golvet men kom på att det var smidigare att lägga det i påsar av olika storlekar då isen var i pelletsform.
Blev lite smidigare att arbeta med det och forma det mot vissa karosslinjer i påsar istället
Det mesta av mattorna släppte limmet av sig själv så det small fint när det gick stora bitar ur dem.
En del av det fick jag ta en plast/gummiklubba och banka lite mot karossen så släppte det.


Ok, så tanken är att frysa ned asfaltsmattorna?

/AL


Ja eller om det är limmet som inte tål kylan.
Kolsyreisen är ju -72°C om jag minns firman rätt.


Värmepistol och stämjärn så tar man limmet med presto citrus spray. Sen är det bara att torka bort limmet😀


Jobbet är redan gjort och skulle jag göra om det igen skulle jag fortfarande välja kolsyreis före värmepickan.
Rätt säker på att det både gick fortare och inga gaser och andra ångor att andas in.
De få limrester som vart kvar var det bara att ta sliptrissan och borsta bort.

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Uppdaterar med lite fler bilder
Köpte mig ett pedalställ av en vän till överkomligt pris.



Tog isär bakvagnen med alla gamla stag och bussningar osv.



Bilen strippad på allt och redo för vattenblästring.



Fick köpt en 6-vxl diesellåda



Fick tillbaka bilen från vattenblästringen och satte upp den i vaggan.
Bakvagnen fick sig även en dusch men var för lågt tryck för att få bort färgen tyvärr.










Passade på att sömsvetsa en hel del av karossen. En riktigt tråkigt process men kändes ändå lönt att göra det när bilen var helt ren och tom.







Fick iväg bakvagnen på sandblästring istället


_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378



Ser fint ut!

Gött att slippa all underredsmassa och skit thumbs up
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Jeppe_A skrev:
Ser fint ut!

Gött att slippa all underredsmassa och skit thumbs up


Tack!

Ja, det är lika bra att försöka eliminera så mycket som kan brinna som möjligt.
Ändå ligger det lite massa kvar i skarvar osv så man blir lite dåsig när det svetsas på vissa ställen i karossen.

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
En bild från när endast kolsyreisen gjort sitt jobb, ingen skrapning eller slipning av resterna ännu.



Kabelstammen som i bilen, då var detta ändå en snikutrustad 316i men ändå ett riktigt ormbo.



KW V3 dämpare köptes in, dessa kom senare att skickas tillbaka för att bytas ut mot andra.



Bakvagnen förstärktes lite samt fick sig en pulverlack och egen tillverkade alu bussningar.
Stumt ska det va


_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Fick hem lite roliga prylar från Estland





Tog mig an och började kapa bort lite onödig plåt från dörrarna.





Beställde även en likadan wg som jag hade liggande under förra årets black friday.





_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Började snickra på några stolsfästen.




Två bilder på original hatthylla som kapades bort för att bygga en egen.





Passade in och började punkta fast buren.
Tyckte detta var sjukt tidskrävande då man aldrig gjort det tidigare.













Slut för denna gång

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Var iväg och hämtade en donatorbil för att få tag i en billig M50.
En gammal röten automatare fick sätta livet till, hade behövt mycket kärlek för att fås i trafik igen.





Bockade till en slät plåt på översidan av tunneln och svetsade fast denne.
Byggde även ramen till den nya brandväggen, tanken var först att ha den tvådelad på mitten för att göra en vänster och höger sida men detta slopades sen när vi byggde väggen. Därav de dubbla stagen i mitten.







Fortsatte även med burbygget.
Tolkade reglementet lite fel först så dörrsträvan var alldeles för långt ner men det var bara ta bort lite material och flytta upp den.





_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 151



Första gången du bygger bur säger du......Ser ju ut som att du inte har gjort annat
Kämpa på, Kommer bli grymt

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
TexasRx7 skrev:
Första gången du bygger bur säger du......Ser ju ut som att du inte har gjort annat
Kämpa på, Kommer bli grymt


Haha ja men måste haft lite tur och mycket tålamod vilket inte är min melodi annars
Vart fel på rutstaget i taket så det fick jag köpa ett nytt men annars blev det helt okej tycker jag.

Tack för de varma orden!

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Fortsatte på samma tema.
Att passade in alla stag kors och tvärs.







Gjordes hål i golvet för att kunna släppa ner buren och komma åt att svetsa.





Hela buren tig-svetsades av mig och en vän.
Grämer mig lite fortfarande åt att jag köpte verktygen för dimple dies efter att gusseten till dörrsträvorna gjordes.





Buren klar, förutom bältesrören i huvudbågen.


_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Gjorde lite fästen och monterade dit bromsvätskebehållarna.
Padalstället hittade även det sin plats i bilen.
Sen var jag iväg till lokala Hydroscand filialen och fixade lite stålomspunna slangar och skottgenonmföringar för ändamålet.







_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E90 -08 | Drifting
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (14035 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande