Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo (RSR) -85
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (46076 totalt)
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Byte av kamrem och alla slangar i kylsystemet. Tog längre tid än väntat och massa småsaker fixat som inte syns. Remmen som satt på var från 2010 så det var nog dags





Utöver det har nya semisolida motorfästen från 9 Products kommit i posten.
Idag sitter det orignalfästen som är helt slut på.


_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Inredningen är nu helt klar, motorn är servad och nu är det inte så mycket kvar innan bilen är klar för sommaren. Snabblästes för frontspoilern, nya motorfästen, byta bromsvätska och lite annat smått kvar att prickad av på listan.


_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Var köpte du instrumentpanelen?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Jag har byggt den själv. Är en original i grunden.

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Nya motorfästen monterade, de gamla ser ut att ha suttit på bilen sen den lämnade fabriken för 30 år sedan.



_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
bromsluftning på G. Väldigt lite kvar innan den är körbar nu. Längtar efter att köra!


_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
kghaas
Oslo, Norge
Här sen Dec 2006
Inlägg: 48



Uber cool!

_________________
Knut Aas

Lotus 7 S4. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82038
Porsche 944 TURBO
MG Midget FIA Historic racer https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82008
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Då var det mesta klart. Nu ska bara bränslemätaren kalibreras och tanken fyllas (och bilen tvättas ) innan provkörning.
Jag kommer säkert på några saker innan uppstarten och provkörningen men just nu är det tomt i skallen och listan är avcheckad.


_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Lite bättre bilder och en liten film på första testkörningen.

Nu saknas bara nya däck. Är det någon som har R-däck liggandes som jag kan köpa loss och testköra med hör gärna av er.
Söker efter:
2st 245/35-18 (funkar med 255 också)
2st 305/30-18 (funkar med 295 också)

https://youtu.be/OPk7pT7Y45w








_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Fick ner bilen till Drivers club i onsdags på Mantorp. Körde väldigt lugnt runt banan för att testa hur allt fungerade. Självklart var det några barnsjukdomar. Splittern gick i marken så vart avvinkad och fick plocka av den. Sen ut igen och då började tändningen klippa, efter ett tag vart den okörbar på annat än låga varv. Visade sig vara fästet för kamaxelgivaren (som jag vet var värdelöst men inte hunnit fixa). Även en ny catchtank till oljan måste införskaffas.

Så 15 min körning och en hel dags transport med hyra av biltransportbil mm vart det kanske inte min bästa dag med bankörning. Men bara fixa allt och påt igen.

En liten film från körningen innan givaren gav upp, dock i väldigt lugnt tempo


_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54



Johns skrev:
Även en ny catchtank till oljan måste införskaffas.


Kul att det verkar lira så pass bra!

Trycker den ur sig olja i vevhusventen alltså? Hade enorma problem med det och som du säkert vet verkar det vara rätt vanligt på 951:or. Som jag förstår det var originalinsuget designat på ett sätt som skulle skapa undertryck i insuger där vevhusventilationen ansluter under ladd. Funderade på att skaffa någon form av elektrisk vakuumpump men verkade svårt att hitta något som kunde flöda ordentligt och inte kostade en förmögnehet.

Till slut satte vi extra ventilation (via catachtank till insuget) i de pluggade hålen på kamhuset, det hjälpte men blev inte helt perfekt. Sen åkte motorn på renovering och är kvar där än :/

_________________
Niclas Eriksson
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Ja det är inte överdrivet mycket men för mycket för mig. Testade koppla vevhusventilation via en catchtank med filter utan retur men den har för små anslutningar. Ska prova tillverka ett större hål för ventilationen på originalplatsen och sätta en bättre catchtank och återcirkulera allt så hoppas jag det löser sig.

Vad var det som gjorde att du skickade iväg motorn för renovering?

Annars har tiden sedan första testet gått åt till att få igång motorn igen. Fästet för kamaxelgivarn är nu i 2mm rostfritt och bör hålla. Fick som tur var hjälp av en kille på södra sidan av Sthlm som kan VEMS att ställa in givarna igen och till slut funkar bilen igen.
På denna resa lärde jag mig att den VEMS box som sitter i bilen är gjord för hallgivare. Hade tidigare ägare köpt en box för VR givare hade originalgivarna för svänghjulet gått att använda istället för dessa hemmagjorda fästen för veven och kamaxeln som sitter idag, synd men nu vet man till nästa gång .
Strypningen för att komma ner i 300hk (bilen har gått i 8B tidigare) är gjord på ett knasigt sätt genom att ställa om tändningen och trycka in för mycket soppa så den går fett. En mappning står på listan att göra redan men känns mer relevant nu.

Bilder nedan på nya fästet som inte är en skönhet men funkar samt en bra bild som någon tog på Mantorp av bilen.



_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Ytterligare en resa till Mantorp gjordes i måndags. Denna gång med nya AOS från OBP, nytt fäste för kamaxelgivaren och ny olja i växellådan, vad kunde få fel, äntligen skulle jag få köra!!

Det gick i kanske 20 minuter sen åkte tryckrören isär mellan turbon och ICn. Lagade det till nästa repa, körde ett varv och samma sak igen. Lite irriterade körde jag in i depån. Skruvade åt slangklämman som bara den och stack ut igen. Denna gång kom jag ut på rakan, där åkte det isär igen. Denna gång slår IC röret till triggern för kamaxeln så bilen dör och måste bogseras av banan. Bara lasta på och åka hem.

Dock trodde jag det var växellådan eller transaxeln när bilen dog på banan så får väll ändå vara nöjd att det var en så lätt fix som det var.

Nu ska jag hitta någon som kan svetsa ihop mitt nya tryckrör mellan turbon och ICn så jag slipper samma problem igen. Och den 2a Juli ska bilen ner till Mantorp igen. Denna gång ska jag f*n få köra!

Det är en del provlem med triggerlösningen idag då vevaxeln har två trigger och kamaxeln en. Har beställt ett 36-1 triggerhjul som ska passa på bilen. Det är bara någon milimeter tjockt och vill ha 6mm så ska hitta någon som kan kopiera det och vattenskära fram ett nytt när det väl kommer.




_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Kul att du har kommit ut på banan, mindre kul att det jävlas..... Men det är bara påt igen!
Ett tips som brukar funka med tryckrör är att lägga en svetssträng runt hela röret, vilket ökar friktionen mot slangen. Ju mer laddtryck, ju större sträng (till en viss gräns).
Men, hur kändes bilen innan slangen hoppade av??
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Exakt alla andra rör har en bockad kant men inte detta. Laddar bara 1 bar så tänkte stt det borde funka men nu tänkte jag ta hjälp och just lägga en fog samt sätta ihop ett enda rör istället för en skarv med slang som idag.

Den känns bra men har inte riktigt provat den än tycker jag. Är inte så mycket effekt så inget jättedrag på rakorna men de få gånger jag tryckt på i kurvorna verkar den sitta bra. Får nästan svara på den frågan efter nästa körning 😀

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Igår var det dags igen för track Monday.
Inför körningen var tryckrören fixade och triggern som krånglat löst, typ .
Då kamtriggern infaller i stort sätt samma millisekund som en trigger för vevaxeln misstände bilen ibland vilket tydligen är ett provlem i VEMS med Hallgivare. Bytte edge på triggern och fick byta tänndöljd då startade bilen men laddar bara 0,4 bar, dock inga misständningar alls. Gissningsvis styrde inte systemet trycket utan bara fjädertryck som reglerat. Får provtrycka slangarna och se om det läcker någonstans.

Men skit i det mindre missödet med låg effekt för igår körde jag hela dagen!
Tappade såklart på rakorna men när jag vågade ta med mer och mer fart in i kurvorna var bilen fantastisk!
Dagen kan sammanfattas som grepp, grepp och mera grepp. Med mer effekt i maskinen kommer detta bli en fantastiskt kul bil. Dashen, DL1an och all kommunikation med sprutet funkar fint och även om loggarna inte är något att skryta med får jag ut all data.

Så för första gången i år är jag mycket nöjd efter en dag på bana med bilen thumbs up



_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kul att det lirar så pass bra i.a.f thumbs up Lycka till med kommande körningar

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Efter lite strul i början på sommaren funkade bilen helt ok i slutet.
Däremot kommer jag inte ha tid att köra nått mer denna sommar så lika bra att börja skruva så kanske det inte tar hela vintern

Tankarna att byta motor får vänta lite då jag helt enkelt inte har så mycket tid.
Motorn ska ur och ses över så allt mår bra. Ny triggerlösning ska byggas med 36-1 istället för 2 triggers, nytt avgassystem, nya tryckrör, montera ett delete kitt för balansaxlarna och ny generator. Det blir säkert mer när man väl börjar pilla


_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Inte jättelätt att hitta mindre delar till dessa bilar men hoppas på att någon annan 944 intresserad kanske läser här.
Saknar den bakre lyftöglan till min motor (vilket jag såg nu när den skulle ur).
Är det någon som har en att sälja i Sthlm (eller kan skicka den till Sthlm) skulle kag vara väldigt tacksam.

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Det går inte riktigt som planerat med bilen.
Då motorn känts ok och jag gjort leakdown test på den som visat riktigt bra och där alla cylindrar låg väldigt nära varandra var tanken bara att se över motorn för att veta vad som sitter i den och byta packboxarna för balansaxlarna som läckte lite olja.



När jag började riva motorn såg jag att pickupen spruckit lite vilket är "vanligt" på en sån här motor utan balansaxlar. jag såg också att RARST stakarna satt i motorn vilket var det jag egentligen ville kontrollera. Det är smidda originalstakar som fanns i de tidigare 944 turbo motorerna och tål en hel del. Nu var man glad av två anledningar, det var värt att riva motorn så jag kunde fixa pickupen då det annars hade slutat illa och jag fick bekräftat att stakarna kommer klara mappningen i vår.


Då var det bara toppen och loppen kvar att kontrollera, men det gick tyvärr inte lika bra.
Det är keramiska lopp i toppens avgasdel och dessa har spruckit på flera ställen och saknar bitar och saknas också en del av den keramiska coatingen på en ventil.
Det är också repor i cylindrarna. 4ans cylinder är värst där en nagel fastnar i reporna, de andra känner man ojämnheterna med fingrarna men är inte djupa.

Det som återstår är att plocka ut kolvar/stakar och se hur dom mår och om det går att återanvända eller om "allt" måste bytas. Då turbon är väldigt fin och är en större utbytesturbo är känslan att detta hänt för länge sedan, rasat turbon som bytts och motorn har bara körts vidare, men inget jag vet säkert.

Nu letar jag efter ett nytt block och topp. Håller tummarna för att stakar och kolvar är ok och kan återanvändas.
Är det någon som har delar liggandes eller en hel motor hör gärna av er.





_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158


Trådstartare
Känns som tråden mest skrivs för min egen del för att veta vad man gjort och få en känsla av att något händer. Men nu får man kanske säga att det börjar bli dags för 2.0 av denna bil.

Efter bitterheten lagt sig något över att någon tidigare ägare smällt ihop en trasig motor till mig eller kanske föregående ägare(?) så måste man ändå hitta på något. Att ha en bil ståendes i delar i garaget är det absolut sista jag vill ha.

Har finkammat internet efter delar för att bygga upp motorn igen (block och topp) och det finns näst intill noll att hitta i Sverige och Europa (i alla fall där jag letat). När jag väl hittat något är dessa motorer väldigt dyra och måste ändå renoveras. Det tar också emot lite för mig att lägga så mycket pengar på en så gammal motor när väldigt lite annat är original på bilen.

Så efter att ha lagt ca 5 minuter och läst om en Volvo vitmotor och hur trimvänliga dessa är och gjort en snabbkoll på delar, vilket är betydligt billigare än till Porsche motorn, köpte jag en knappt inkörd B5234T som gått 21000 mil (dock med automat)

Så nu sitter jag här och ska hiva i en Volvo 5a i Porschen istället och denna motor har aldrig ens varit på tapeten.
När jag växte upp körde vissa 240 och många av dom hamnade i facket vad som ansågs vara "volvo raggare" på den tiden. Själv körde jag en sönderrostad Kadett GSi med en fungerande bromsskiva och turbokonverterad motor (så kanske själv var i samma fack . Men Volvo har alltid legat lite dåligt till hos mig utan att jag egentligen vet varför .

Men hur som helst. Nu börjar jobbet med att se hur fan detta ska gå till. Vad jag vet finns det en tidigare bil där denna konvertering gjorts på men på ett annat sätt än jag själv vill. Jag har pratat med den personen och fått många värdefulla tips. Målet är att inte kapa något i karossen utan bygga motorn runt allt befintligt. Troligtvis har jag tagit mig vatten långt över huvudet men Stupidity is a Blessing .
Jag har knappt hunnit kolla på motorn än men tog ett snabbt mått för att se vad skillnaden i längd var på de båda blocken. det skiljer knappt 1cm vilket bådar gott för då bör denna få plats utan problem på den ledden i alla fall.

Följande är vad som ska göras just nu och i mån av pengar.
- Tillverka en adapterplatta mellan porsche svepet och volvo motorn (lägga ut på 3D scannig och tillverkning)
- Tillverka motorfästen, jag vill ha motorn helt rak och kommer behålla mina semisolida fästen jag bytte till i vintras.
- Köpa ett torrsumpstråg. Motorn kommer inte få plats annars så huven går igen och känns som rätt väg att gå eftersom bilen enbart går på bana.
- skaffa ett vanligt svänghjul (helst lättat) och även tryckplatta. Ska försöka återanvända min sinterkoppling från Porschen så splintsen passar mot transaxeln.

När ovan är gjort och motorn är på plats ska jag återanvända mitt befintliga VEMS sprut. Elsystemet är sedan förra året bytt så där behövs inget göra mer än att komplettera för den tillkommande cylindern.

Då jag antar att detta kommer ta sin lilla tid är jag fortfarande på jakt efter ett block och topp till Porsche motorn (vanligt NA block och topp funkar). Så säg till om du har något liggandes i gömmorna.

Kom väldigt gärna med tips gällande både bygget och Volvo motorn då jag kan väldigt lite om den. Till att börja man sätter jag ihop bilen med motorn helt original och ser så allt funkar. Efter det är målet att bygga en motor för 700hk men köra med 500hk i runda slängar.


_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo (RSR) -85
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (46076 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande