Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C GT/E T5 -75
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12   >>
26 besök senaste veckan (75613 totalt)
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Huruvida man vågar köra med en obalanserad kardan beror väl mest på om den vibrerar eller inte, om den inte vibrerar och den är ordentligt svetsad så är det väl bara att köra. Vad besiktningen säger om det är en annan fråga, iaf här i Finland måste kardanaxeln alltid balanseras efter kortning för att den ska kunna godkännas. Och det skadar ju aldrig att balansera den, kortad eller inte.
Själv skulle jag korta kardanen i framändan.

Har du kollat in i diffen att den är ok ? Det är enklare att byta lameller nu innan klumpen är på plats än att ta ned den när axeln sitter monterad i bilen.

_________________
Kai Anttila
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Ja diffen ska vara renoverad med nya lameller och uppspänd enligt föregående ägare i allafall.


Varför korta i fram? Frågar bara för att lära mig.
Har ju tvådelad kardan från volvo 240 ska väl tilläggas.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Mittlagret i kardanen sitter fastskruvad och bakaxelns länkarmar har likaså en fast längd, då måste man antingen flytta bakaxeln framåt eller mittlagringen bakåt om man kortar kardanen i bakändan. Å andra sidan om allt görs om från scratch så gör man som det är bäst. Det kan ju vara så att man får korta Volvokardanen i båda ändarna för att den ska passa i en Kadett med kortare hjulbas.

_________________
Kai Anttila
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Även bakaxeln är från en volvo 240... man glömmer av att beskriva ordentligt när man själv har konceptet så klart för sig.

Känns som onödigt arbete att korta i två ändar.

Korta fram eller bak är frågan då.. ska lämna in den strax. Han hade kortat flera stycken innan.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Googlade fram lite bilder på en Vovo 240 kardan och bakdelen på den ser ut att vara avsevärt längre än bakaxelförlängningen på en Kadett. Det jag vill säga är hur det blir med vinklarna på knutkorsen om man flyttar mittlagret framåt så mycket ? Eller frigången till tunneln eller handbromsen ?

_________________
Kai Anttila
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Nu tänker jag högt utan att veta nåt. Som vanligt?
Så länge det går fritt bakåt så borde det vara bättre att kapa den främre delen, i framkant?
Eftersom den bakre delen rör sej upp/ner så ändras vinklarna
i lederna minst så? Och ev obalans sliter mindre så?
Edit; rätt eller fel men så blev det på rollan.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Angående längden på armarna kontra längden på kardanen så används både standard bärarmar och kardan från 240.. de liva inte alls.. varken längd eller vinklar... så jag skiter i det och chansar.. kortar den bakre delen 11cm nu. Tärningen är kastad... annars är det väl bara bita i det sura äpplet och göra om och göra rätt..

Nu har jag snart inget att skylla på mer än mig själv varför bilen inte kommer ihop.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Commodåren skrev:
Mittlagret i kardanen sitter fastskruvad och bakaxelns länkarmar har likaså en fast längd, då måste man antingen flytta bakaxeln framåt eller mittlagringen bakåt om man kortar kardanen i bakändan. Å andra sidan om allt görs om från scratch så gör man som det är bäst. Det kan ju vara så att man får korta Volvokardanen i båda ändarna för att den ska passa i en Kadett med kortare hjulbas.


Tolkar jag det rätt om mittlagringen ska sitta i längsled på samma position (något sånär) som länkarmarna i framkant?

Dvs, tar jag bil A med upphägning och förlänger bärarmarna 2dm överallt, så ska jag också flytta fram mittlagringen 2dm? (och vice versa)

Jag står inför samma operation i samma typ av bil med samma mellanaxel nämligen, lika bra att göra rätt direkt

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Det var inte det jag menade, jag tänkte så att om kardanen kortas bakifrån så når den inte längre fram till medbringaren i klumpen om mittlagret inte samtidigt flyttas närmare axeln. Var mittlagret ska sitta relaterat till länkarmslängderna kan jag inte svara på, men det kan ju vara smart att kolla hur det har lösts på olika bilar innan man bestämmer sig. Trial & error tror jag.

_________________
Kai Anttila
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Av flera olika praktiska skäl, av både teori och egna praktiska test, så bör bakre delen behållas så lång som möjlugt. Främre delen kan vara väldigt kort utan problem.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
larzzon_
lidköping
Här sen Aug 2016
Inlägg: 32



Coupe76 skrev:
Får snart hem Manta b Gsi spindlarna ihop med volvo 240 framnav, Renault Mégane sport 312mm bromskivor och Alfa Romeo 166 brembo 4 kolvsok.
Sambons gamla klasskamrats pensionerade pappa hade egen mekanisk verkstad hemma. Han svängde ihop allt åt mig.

Är det dumt att låta honom korta kardanen med? Vågar man köra en obalanserad kardan? Han har byggt en super seven och håller på med en Cobra nu så bygga kan han.
Var kortar jag kardanen lämpligast? Närmast diffen?

Sen hittade jag en som byter mina diffar med. Lamelldiffen ska i tillsammans med landsvägvänlig utväxling. 3.73 istället för 4.1-4.3 som det är nu.




hej! korta kardanen mot lådan! så funkar det fint! den kortar du själv utan några större problem! mvh

_________________
oskar larsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Bakre halvan av kardanstången behöver en glidande del för att ta upp bakaxelns rörelse i längsled när det fjädrar upp och ner.
Har för mig att Volvo 240 har en splinesad hylsa på bakre halvan, så den biten är ju redan klar.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Lyssnar på Oskar då han har en fungerande kadett med liknande setup.
Så jag åkte till smeden och bad honom korta den främre istället.

Behöver hitta m12x1,5 skruv till bromsok opel och m14x1,5 till alfa oken.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



M12 X 1,5 skruv finns här om du inte hittar i Svedala: https://www.edelschmiede.com/shop/Screw-set-screws-brake-caliper-M12x1 . . . .

_________________
Kai Anttila
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Skulle vilja få tag på en frontspoilern till en gt/e samt andra gt/e specifika tillbehör. Vinge, extramätare, ratt mm.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
M12x1.5x40 10.9 köptes på lokala opelhandlaren,
M14x1,5x35 10.9 skulle sitta på bromsokshllaren på vissa skodamodeller.
Så det blir ett besök på vw imorgon.

Sen kan jag sätta ihop nav spindeö och bromsar för att prova i en fälg.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



https://www.ebay.de/itm/Frontansatz-Frontspoiler-Ansatz-Diffusor-fur-O . . . .

Bak är svårare att hitta.. Om du inte är rädd för lite modifiering så passar spoilern från BMW 2002 Turbo ganska bra, lite högre än original spoilern med.

Jag har en sån jag tänkte byta ut mot en annan som du kan få köpa lite billigare än vad dom är på ebay?
Syns lite på bilden nedan.

https://rejsa.nu/im/user/3705/2018-09-19-06-47-37_20180106_153724.jpg

Edit: Jag har också ett mätarhus med original varvräknare. Jag törs dock inte svara på rak arm om det är till en SR eller en rallye/gte.. SR går bara till 180kmh medan rallye/gte går till 200kmh. Dom mätarhusen börjar bli riktigt ovanliga och priserna stiger fortare och fortare. När jag köpte mitt gav jag 7-800 + frakt, för 1-2 år sen låg dom på 2000+.

Det mätarhuset är överblivet så det kan du också få till schysst kurs.

Utöver det har jag också ramen inkl mätarna till mittkonsolen. Det som saknas är huset som sitter ihop med mittkonsolen. (Jag hittade en sån med ramen för mätarna endast tidigare i våras som jag knappade hem från tyskland, mätarna ska jag byta ut så den ram med mätare jag hade en innan är över).

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Med den här kan man använda vad man vill i mätarväg: https://www.tjmotorsport.co.uk/proddetail.php?prod=CHEV029

_________________
Kai Anttila
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Mätarhus med varvräknare har jag. Tror den tillochmed är till en gt/e men hastighetsmätaren fungerar inte för jag kommer inte ha någon vajer. Pga BMW 6 vxl låda.

Extramätarna, har de en tankmätare? För den försvinner med varvräknare.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226




_________________
Kai Anttila
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare


Blir stort med alfaoken. Undrar om det får plats mellan bärarmarna eller om det tar i vid fullt styrutslag.

Smeden hade gjort adaptern lite fel storlek. Tycker oken hamna lite "högt" på skivan. Vad är brukligt där? Tänker ca 3mm så oket sitter så djupt som möjligt... då borde det gå i en 16" plåtfälg.
Sen får jag nog kolla över centreringen över skivan med....

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C GT/E T5 -75
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12   >>
26 besök senaste veckan (75613 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande