Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C GT/E T5 -75 | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12 >> 26 besök senaste veckan (75613 totalt) |
Huruvida man vågar köra med en obalanserad kardan beror väl mest på om den vibrerar eller inte, om den inte vibrerar och den är ordentligt svetsad så är det väl bara att köra. Vad besiktningen säger om det är en annan fråga, iaf här i Finland måste kardanaxeln alltid balanseras efter kortning för att den ska kunna godkännas. Och det skadar ju aldrig att balansera den, kortad eller inte.
Själv skulle jag korta kardanen i framändan. Har du kollat in i diffen att den är ok ? Det är enklare att byta lameller nu innan klumpen är på plats än att ta ned den när axeln sitter monterad i bilen. _________________ Kai Anttila |
||
Ja diffen ska vara renoverad med nya lameller och uppspänd enligt föregående ägare i allafall.
Varför korta i fram? Frågar bara för att lära mig. Har ju tvådelad kardan från volvo 240 ska väl tilläggas. |
||
Mittlagret i kardanen sitter fastskruvad och bakaxelns länkarmar har likaså en fast längd, då måste man antingen flytta bakaxeln framåt eller mittlagringen bakåt om man kortar kardanen i bakändan. Å andra sidan om allt görs om från scratch så gör man som det är bäst. Det kan ju vara så att man får korta Volvokardanen i båda ändarna för att den ska passa i en Kadett med kortare hjulbas.
_________________ Kai Anttila |
||
Även bakaxeln är från en volvo 240... man glömmer av att beskriva ordentligt när man själv har konceptet så klart för sig.
Känns som onödigt arbete att korta i två ändar. Korta fram eller bak är frågan då.. ska lämna in den strax. Han hade kortat flera stycken innan. |
||
Googlade fram lite bilder på en Vovo 240 kardan och bakdelen på den ser ut att vara avsevärt längre än bakaxelförlängningen på en Kadett. Det jag vill säga är hur det blir med vinklarna på knutkorsen om man flyttar mittlagret framåt så mycket ? Eller frigången till tunneln eller handbromsen ?
_________________ Kai Anttila |
||
Nu tänker jag högt utan att veta nåt. Som vanligt?
Så länge det går fritt bakåt så borde det vara bättre att kapa den främre delen, i framkant? Eftersom den bakre delen rör sej upp/ner så ändras vinklarna i lederna minst så? Och ev obalans sliter mindre så? Edit; rätt eller fel men så blev det på rollan. _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||
Angående längden på armarna kontra längden på kardanen så används både standard bärarmar och kardan från 240.. de liva inte alls.. varken längd eller vinklar... så jag skiter i det och chansar.. kortar den bakre delen 11cm nu. Tärningen är kastad... annars är det väl bara bita i det sura äpplet och göra om och göra rätt..
Nu har jag snart inget att skylla på mer än mig själv varför bilen inte kommer ihop. |
||
Tolkar jag det rätt om mittlagringen ska sitta i längsled på samma position (något sånär) som länkarmarna i framkant? Dvs, tar jag bil A med upphägning och förlänger bärarmarna 2dm överallt, så ska jag också flytta fram mittlagringen 2dm? (och vice versa) Jag står inför samma operation i samma typ av bil med samma mellanaxel nämligen, lika bra att göra rätt direkt _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Det var inte det jag menade, jag tänkte så att om kardanen kortas bakifrån så når den inte längre fram till medbringaren i klumpen om mittlagret inte samtidigt flyttas närmare axeln. Var mittlagret ska sitta relaterat till länkarmslängderna kan jag inte svara på, men det kan ju vara smart att kolla hur det har lösts på olika bilar innan man bestämmer sig. Trial & error tror jag.
_________________ Kai Anttila |
||
hej! korta kardanen mot lådan! så funkar det fint! den kortar du själv utan några större problem! mvh _________________ oskar larsson |
||
Bakre halvan av kardanstången behöver en glidande del för att ta upp bakaxelns rörelse i längsled när det fjädrar upp och ner.
Har för mig att Volvo 240 har en splinesad hylsa på bakre halvan, så den biten är ju redan klar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Lyssnar på Oskar då han har en fungerande kadett med liknande setup.
Så jag åkte till smeden och bad honom korta den främre istället. Behöver hitta m12x1,5 skruv till bromsok opel och m14x1,5 till alfa oken. |
||
M12 X 1,5 skruv finns här om du inte hittar i Svedala: https://www.edelschmiede.com/shop/Sc
_________________ Kai Anttila |
||
Skulle vilja få tag på en frontspoilern till en gt/e samt andra gt/e specifika tillbehör. Vinge, extramätare, ratt mm.
|
||
M12x1.5x40 10.9 köptes på lokala opelhandlaren,
M14x1,5x35 10.9 skulle sitta på bromsokshllaren på vissa skodamodeller. Så det blir ett besök på vw imorgon. Sen kan jag sätta ihop nav spindeö och bromsar för att prova i en fälg. |
||
https://www.ebay.de/itm/Frontansatz-
Bak är svårare att hitta.. Om du inte är rädd för lite modifiering så passar spoilern från BMW 2002 Turbo ganska bra, lite högre än original spoilern med. Jag har en sån jag tänkte byta ut mot en annan som du kan få köpa lite billigare än vad dom är på ebay? Syns lite på bilden nedan. https://rejsa.nu/im/user/3705/2018-0 Edit: Jag har också ett mätarhus med original varvräknare. Jag törs dock inte svara på rak arm om det är till en SR eller en rallye/gte.. SR går bara till 180kmh medan rallye/gte går till 200kmh. Dom mätarhusen börjar bli riktigt ovanliga och priserna stiger fortare och fortare. När jag köpte mitt gav jag 7-800 + frakt, för 1-2 år sen låg dom på 2000+. Det mätarhuset är överblivet så det kan du också få till schysst kurs. Utöver det har jag också ramen inkl mätarna till mittkonsolen. Det som saknas är huset som sitter ihop med mittkonsolen. (Jag hittade en sån med ramen för mätarna endast tidigare i våras som jag knappade hem från tyskland, mätarna ska jag byta ut så den ram med mätare jag hade en innan är över). _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Med den här kan man använda vad man vill i mätarväg: https://www.tjmotorsport.co.uk/prodd
_________________ Kai Anttila |
||
Mätarhus med varvräknare har jag. Tror den tillochmed är till en gt/e men hastighetsmätaren fungerar inte för jag kommer inte ha någon vajer. Pga BMW 6 vxl låda.
Extramätarna, har de en tankmätare? För den försvinner med varvräknare. |
||
_________________ Kai Anttila |
||
Blir stort med alfaoken. Undrar om det får plats mellan bärarmarna eller om det tar i vid fullt styrutslag. Smeden hade gjort adaptern lite fel storlek. Tycker oken hamna lite "högt" på skivan. Vad är brukligt där? Tänker ca 3mm så oket sitter så djupt som möjligt... då borde det gå i en 16" plåtfälg. Sen får jag nog kolla över centreringen över skivan med.... |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C GT/E T5 -75 | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12 >> 26 besök senaste veckan (75613 totalt) |