Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
6-punktsbälte eller 4-punkts?
3 besök senaste veckan (1425 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Jag ska så småningom lägga en beställning från Summit och tänkte passa på att köpa hem ett mer åtsittande bälte än std 3-punkts.

6-punkts har jag förstått är att föredra, men då jag inte vet när jag kommer klä om stolarna, eller om det blir nya stolar, så vill jag inte ta upp ett hål "tills vidare". Frågan är då om det funkar att ha ett 6-punkts bälte, men att använda det som 4-punkts?

För mina ändamål räcker säkerligen ett 4-punkts, men då möjligheten finns och prisdiffen inte är så stor ser jag ingen mening med att inte köpa ett bättre alternativ och jobba in full funktionalitet i framtiden. Förutsatt att de nu går.. Annars får de bli ett 4-punkts istället

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



Cassius skrev:
För mina ändamål räcker säkerligen ett 4-punkts, men då möjligheten finns och prisdiffen inte är så stor ser jag ingen mening med att inte köpa ett bättre alternativ och jobba in full funktionalitet i framtiden. Förutsatt att de nu går.. Annars får de bli ett 4-punkts istället


Säger inte hur du skall göra, men sök här på "underglidning" eller googla "submarining" och läs lite om det innan du bestämmer dig. Sen kanske valet/jobbet blir lättare.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Marcus Gustafsson skrev:
Cassius skrev:
För mina ändamål räcker säkerligen ett 4-punkts, men då möjligheten finns och prisdiffen inte är så stor ser jag ingen mening med att inte köpa ett bättre alternativ och jobba in full funktionalitet i framtiden. Förutsatt att de nu går.. Annars får de bli ett 4-punkts istället


Säger inte hur du skall göra, men sök här på "underglidning" eller googla "submarining" och läs lite om det innan du bestämmer dig. Sen kanske valet/jobbet blir lättare.


+1

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Jag vet vad det handlar om. Och det är en av anledningarna till att jag tittar på just 6-punktsbälten.

Men som jag sa, stolarna jag har tillåter inte att submarine-strapsen används, och jag har många saker högre på priolistan än ny klädsel eller nya stolar.

Så. Fungerar ett 6-p bälte utan att man sätter dit submarine-strapsen, eller fungerar det inte alls? Låser inte ihop t ex? Jag har nämligen ett gammalt 4-p bälte jag lika gärna kan använda om 6-p bältet inte fungerar i 4-p konfig. Men när jag ändå ska besyälla och håller på så..

Fokus nu ligger på att få ut bilen på vägen, väl där börja med lite konbana och känna in den på bana. Sen kanske plånboken hämtat sig lite så jag kan lägga 10-15 000 på att klä om stolarna, eller 20-25 på de stolar jag vill ha. Några stolar som ser ut som vanliga "sportstolar" kommer inte passa in så dom klassiska recarrostolarna får hänga med och antingen kläs om eller bli utbytta till ett set Vallelunga stolar längre fram.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Jag köpte schroth anti submarine 4p eftersom jag inte har nån lösning för 6p än, men när det är ordnat går det komplettera med substraps. Det är det enda 4p jag skulle våga köpa eftersom dom verkar vara dom enda som har en vettig lösning.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Typ detta Cedric?

https://www.summitracing.com/int/parts/hsa-sr25070/overview/

Det verkar vara ett wrap around, och eftersom jag inte har fullbur funkar inte dom för mig :/ Jag behöver Bolt eller Clip in.

De jag tittat på är detta:
https://www.summitracing.com/int/parts/sts-100101030304/overview/

Inget speciellt dyrt bälte egentligen, men det är SFI godkänt i alla fall vilket borde betyda att de är vettig kvalite. Med clip-in för midje och axelremmarna kan jag enkelt ta bort det när jag inte ska använda det å lägga de i bagaget vilket jag tyckte var smidigt.

Men jag hittar som sagt inget om att de skulle gå köra som endast 4-p.. :/

Edit: Alternativt detta då: https://www.summitracing.com/int/parts/sts-200101030304/overview/
Cam-lock modellerna kanske fungerar bättre utan alla delar inkopplade?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Finns ju lösa fästen att köpa för wrap around till bolt in om man vill det.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Finns ju lösa fästen att köpa för wrap around till bolt in om man vill det.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Min rekommendation skulle vara ett nytt (fabriksnytt!) 3-punktsbälte, tills du har stolar som funkar med 6-punktsbälten.

Rätt monterat sitter du nästan lika bra i ett nytt trepunktsbälte som ett 4-punkts och det kommer "automatiskt" dra åt runt bålen när det behövs.

Den tusenlappen jag lade på nya trepunktsbälten i min bil gjorde stor skillnad, mycket större än jag trodde innan.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Nya 3-p bälten blir de också. Fabriksnya "original", jag vet inte ens om dom gamla finns kvar :s
Detta var mer tänkt till konbana/bankörning.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag förstår att du skulle ha fasta bältet till banåka men frågan är om ett fyrpunktsbälte fungerar bättre än trepunktsbältet - jag är inte så säker på det.

Därav tanken om att det är bättre att vänta tills du kan köpa rätt bälte.

Vill du absolut ha ett fast bälte nu, så skulle jag nog föredra Scroth ASM, typ:
https://www.schrothracing.com/products/rallye-belts#1575

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Kör 3 punktsbälte, det är ändå stolen som håller dig fast i sidled.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3684



När vi ändå är inne på frågan om grenband måste jag spinna vidare på en fråga om just grenbandet.

Jag tycker det tar emot att borra hål i golvet för fästplattorna, dessutom gör det att justering av stolen blir svårt då grenbandets längd ändras.
Porsche har en smart lösning med ett stag under stolen. Det är ganska enkelt att kopiera.

Men frågan är, hur mycket last tar ett sånt stag i händelse av olycka? Räcker det med ett vanligt rör, och hur fästerman det lämpligast i underredet?
Bilden visar ett eftermarknadsstag av Brey Krause.



_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag förstår att du skulle ha fasta bältet till banåka men frågan är om ett fyrpunktsbälte fungerar bättre än trepunktsbältet - jag är inte så säker på det.

Därav tanken om att det är bättre att vänta tills du kan köpa rätt bälte.

Vill du absolut ha ett fast bälte nu, så skulle jag nog föredra Scroth ASM, typ:
https://www.schrothracing.com/products/rallye-belts#1575

Gustaf


Jag inbillar mig att 3-p bältet inte låser så snabbt som man skulle önska? Men jag har å andra sidan inte provat konbana med purfärska bälten heller..

Jag avvaktar väl då och testar med de 4-p jag har å ser om de blir någon skillnad. I vilket fall som helst vill jag ha det lätt demonterbart = clip-in (helst). 4-p bältet jag har är ett clip-in så fästena kan jag ju göra.

Daniel: Bra poäng.. och smart lösning, det lär ju ställa ytterliggare krav på stolsunderredet i vart fall. Röret i sig går säkert dimensionera så de håller, men skenan ska ju orka hålla kvar det också. Specifikt för mig så har jag riktigt platta skenor direkt under stolen, sen sitter dom på en ram som är skruvad med inte mindre än 8st M8or i golvet! Så de hade ändå inte gått med den här stolen/underredet (+ att stolen i sig inte tillåter 6-p) Samtidigt är de väl troligt att de får till nya skenor/fästen när nya stolar väl blir av så då kanske de är ett icke problem istället

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Daniel Engström skrev:

Men frågan är, hur mycket last tar ett sånt stag i händelse av olycka? Räcker det med ett vanligt rör, och hur fästerman det lämpligast i underredet?
Bilden visar ett eftermarknadsstag av Brey Krause.


Schroth har i sin installation guide exempel på laster som de olika remmarna tar. Från minnet så tar midjebältet nästan allt, axelbältena en del och grenbältena ganska lite. De senare ska ju bara hålla emot så att inte midjebältet glider upp.

Har man ett stolsunderrede som kan ta lasten från en krock så är det ju perfekt att skruva bältena i. De flesta bilar har väl bältena fästa i stolen, i alla fall på insidan.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Var visst större last än jag kommer ihåg.

https://www.schrothracing.com/docs/Competition_Instructions.pdf

WHAT HAPPENS DURING A FRONTAL IMPACT:
This data is based on an optimised installation with an upright seating
position during dynamic testing. It simulates a 90° head on collision,
utilising a 75 kg [165 lb] mass dummy, an impact velocity of 50 kph
[31 mph] and a stopping distance of approximately 400 mm [16"] with a
maximum deceleration of 30 g [FIA Standard 8854/98 dynamic test
requirements]:
_ The pelvic load, expected to surpass 14 kN [3,100 lb] at each
side, will elongate the lap belt and compress the tissue on the
pelvis. The pelvis will slide forward by 80 to 100 mm [3"-4"]
_ The upper torso load is expected to surpass 7 kN [1,550 lb] on
each strap, will elongate the shoulder belts, the upper body will
roll in, the adjusters will move up the chest by approximately
200 mm [8"] and forward head trajectory will be up to 400 mm
[16"]
_ The pelvic movement combined with the shoulder belt forces will
load the anti-sub straps to more than 6 kN [1,320 lb] each in a 5-
or 6-point racing harness and can be intentionally higher in a
F-type model where the anti-sub straps are routed rearwards.
In more reclined seating positions, the pelvic load will be reduced to
approx. 9 kN [2,000 lb] since the seat pan, designed as a ramp, will take
some of the load. Therefore it is essential the seat or chassis
manufacturer ensure the seat pan is strong enough not to bend or even
collapse under extreme loads.
In any case, seats are a significant component of the safety system!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Cassius skrev:


Jag inbillar mig att 3-p bältet inte låser så snabbt som man skulle önska? Men jag har å andra sidan inte provat konbana med purfärska bälten heller..



Grejen är att trepunktsbältet automatiskt drar åt höftbanden på "korrekt" sätt (vid en olycka) vilket är svårt med fyrpunktsbälte.

Fyrpunktsbältet ger enligt min erfarenhet (som nu innefattar 2015-2018 års säsong i 4-timmarslopp, 5 tävlingar per år) en "falsk" känsla av att man sitter bra då axelbanden gärna är tajta men det finns risk att höftbanden är för lösa. Man sitter alltså still när man rattar bilen men sitter kanske inte kvar som man ska vid en smäll.

Det är förstås också en fråga om att ha stol som lirar med bältet och när det gäller fyrpunktsbälte, att lära sig dra åt det rätt. Men om planen ändå är "rätt" grejer senare...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
therealpinto skrev:
Cassius skrev:


Jag inbillar mig att 3-p bältet inte låser så snabbt som man skulle önska? Men jag har å andra sidan inte provat konbana med purfärska bälten heller..



Grejen är att trepunktsbältet automatiskt drar åt höftbanden på "korrekt" sätt (vid en olycka) vilket är svårt med fyrpunktsbälte.

Fyrpunktsbältet ger enligt min erfarenhet (som nu innefattar 2015-2018 års säsong i 4-timmarslopp, 5 tävlingar per år) en "falsk" känsla av att man sitter bra då axelbanden gärna är tajta men det finns risk att höftbanden är för lösa. Man sitter alltså still när man rattar bilen men sitter kanske inte kvar som man ska vid en smäll.

Det är förstås också en fråga om att ha stol som lirar med bältet och när det gäller fyrpunktsbälte, att lära sig dra åt det rätt. Men om planen ändå är "rätt" grejer senare...

Gustaf


Jag kommer avvakta med detta nu, planen var som sagt att plocka med ett bälte från USA för att spara några kronor på produkten och samfrakta de med de andra sakerna jag behöver.

Jag tror ekonomin sätter stopp, fick just reda på att torrsumpspumpen jag köpt, som ska ha special kopplingar till matning och retur, är byggd för väldigt dyra kopplingar. Som dessutom bara passar just den fabrikantens slang tydligen.

Med 1m per slang var det en grov gissning med 350£+VAT och frakt, så de får vänta lite.. eller så får jag lösa det med hemma byggda anslutningar

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



therealpinto skrev:
Cassius skrev:


Jag inbillar mig att 3-p bältet inte låser så snabbt som man skulle önska? Men jag har å andra sidan inte provat konbana med purfärska bälten heller..



Grejen är att trepunktsbältet automatiskt drar åt höftbanden på "korrekt" sätt (vid en olycka) vilket är svårt med fyrpunktsbälte.

Fyrpunktsbältet ger enligt min erfarenhet (som nu innefattar 2015-2018 års säsong i 4-timmarslopp, 5 tävlingar per år) en "falsk" känsla av att man sitter bra då axelbanden gärna är tajta men det finns risk att höftbanden är för lösa. Man sitter alltså still när man rattar bilen men sitter kanske inte kvar som man ska vid en smäll.

Det är förstås också en fråga om att ha stol som lirar med bältet och när det gäller fyrpunktsbälte, att lära sig dra åt det rätt. Men om planen ändå är "rätt" grejer senare...

Gustaf


Håller inte riktigt med, men det kanske beror på stol och installation/vinklar i övrigt. Men jag tycker att höftbandet går att spänna riktigt riktigt stumt, Sen är såklart axelbanden svårare än ett 6p att få till, men generellt tycker jag att det blir riktigt bra om man gör det i rätt ordning och grejerna sitter bra vinklade från början. Sitter mycket mer fast än med 3p, men även 3p fungerar ju bra på bana iom att stolen är tajt.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Du har helt rätt att det GÅR att få till men jag upplever att det är lätt att missa (vissa skulle säga slarva).

Risken för slarv/miss är förstås mindre när man har gott om tid att spänna fast sig och i en bil som anpassas för en enda person.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
6-punktsbälte eller 4-punkts?
3 besök senaste veckan (1425 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande