Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Räkna på ramplamell-diffbroms
3927 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Vi tänker oss 1 hjul står på is, det andra på torr asfalt.
Hur mycket av M, momnet in på diffklumpen, kan vi överföra till det hjul med grepp?
Öppen diff är noll.

Ramplamelldiffbroms då?


Momnet för en koppling.
Mut=2*x*my*F*rm

my=friktion
rm=(R+r)/2
R=ytterradie på lameller
r=innerradie på lameller
x= antal glidytor (2st per lamell)
Mut=moment som kopplingen kan ta.

F är nu frågan
Hänger på rampvinkel, antal lameller, mm mm.
Lamell antalet, löst x
my ca ca 0,05 smort, stål mot stål.
rm är löst.

F är en fuktion av M och rampvinken och mer?
Vi ski... i förspänningen till en börja.

Finns lite här, men jag känner det är inte riktig allt. Eller?
(jag läser som en kratta på engelska)
http://downloads.optimumg.com/Technical_Papers/DifferentialAnalysis_Be . . . .

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Min tyska werkstatthandbuch till Commodore har ett helt kapitel enbart om lamelldiffar och hur man mäter spärrverkan.

Tog ett dassigt kort med mobilen.



Vikten som hänger i fälgen ska tydligen vara 45,5 kg i det här fallet, kan ha med fälgdiametern att göra?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



fuling skrev:
Vi tänker oss 1 hjul står på is, det andra på torr asfalt.
Hur mycket av M, momnet in på diffklumpen, kan vi överföra till det hjul med grepp?
Öppen diff är noll.

Ramplamelldiffbroms då?


Momnet för en koppling.
Mut=2*x*my*F*rm

my=friktion
rm=(R+r)/2
R=ytterradie på lameller
r=innerradie på lameller
x= antal glidytor (2st per lamell)
Mut=moment som kopplingen kan ta.

F är nu frågan
Hänger på rampvinkel, antal lameller, mm mm.
Lamell antalet, löst x
my ca ca 0,05 smort, stål mot stål.
rm är löst.

F är en fuktion av M och rampvinken och mer?
Vi ski... i förspänningen till en börja.

Finns lite här, men jag känner det är inte riktig allt. Eller?
(jag läser som en kratta på engelska)
http://downloads.optimumg.com/Technical_Papers/DifferentialAnalysis_Be . . . .


Blir det noll med öppen diff? Kommer inte friktion och konstruktion göra att lite moment överförs? Förvisso enstaka procent eller Nm

_________________
Roland Johansson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



En ramplamelldifferential behöver liite förspänning för att fungera bra, annars blir du stående på din isfläck.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
15" fälg och 45,5kg.
Jag gissar vilt, det är förspänningen.
M=15*25,4/1000/2*45,5*g ->M=85Nm
Ligger på en rimlig nivå.

Lite moment blir det nog på isen med öppen diff.
Men vad man matar in så är det momenet försumbart.
Ca ca noll.

Förspänningen är ju bara en paralell förflyttning av låsingen.
Ski... samma säg att vi har så låg förspänning som möjligt för diffen skall funka.
Men den har så liten att vi kan bortse från den.

Och det är ju inte förspäningen som är huvud låsningen i en ramplamelldiffbroms
Det är lamellpaketet, om jag nu inte är ute och seglar
Rampen är till för att 90grd reaktion.
Med 45grd ramp blir det 1 till 1, eller?
30grd ger 1 till 1,732

Om vi antar M=1

1 & 2 är vänster och höger hjul.

M=M1+M2
Rakt fram lika grepp M1=M2=M/2

Lyfter vi ett hjul säg M2
M1 max=M=1

M1=M/y*x*my*(R-r)/2/tan(rampvinkel)

1. y är förmodligen en radie, men vilken?


Vad jag försöker sätta siffror på förhållnde rampvinkel, R, r, x mm

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
n är antal lamell ytor. 1 lamell har 2 ytor
x-axel är rampvinkel
Y-axel del av ingångs moment på diffen.
Ser det vättigt ut?


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



ice skrev:
En ramplamelldifferential behöver liite förspänning för att fungera bra, annars blir du stående på din isfläck.


Det där stämmer nog inte riktigt, jag har då inte blivit stående på isfläckar under de tusentals mil som jag har kört med diverse Opel Omegor utan förspänd diffbroms.

_________________
Kai Anttila
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Commodåren
Skulle diffbromsen ha förspänning igenligen?
Allså sliten så förspänningen är väck, eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Nej, Omega B diffbromsarna har ingen förspänning i original. Och inte heller diffbromsen i min Commodore A.

_________________
Kai Anttila
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Commodåren:
Har du någon/några bilder på diffen/diffarna.
Gärna i delar.

Tänker jag inte krokigt så dessa saker proptionella mot varandra för utom rampvinken som är omvänt prop.

Mut1/Mu2=x1/x2=rm1/rm2=tan(ramp2)/tan(ramp1)

Antal lamellytor -> x
medelradie > rm
rampvinkel > ramp
Mut -> moment ut (del av moment in, mao mindre än 1)

Förståligt, rätt/fel?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Har tyvärr inga bilder som visar delarna i monteringsordning, annars så har ju Anders fina bilder i sin Commodore GS/E tråd. Bra info om lamelldiffar finns här: http://www.limitedslip.de/lamellensperre.html

_________________
Kai Anttila
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Det jag tycker är intresankt är att ca se sambanden mellan rampvinkel och antal glidytor.
Om vi antar vi har 3st lameller(inner lameller) per sida i diffen (x=3) ger att vi kan få n att bli
n =4 e 6 e 8 e 10 e 12
Helt beronde hur mans sätter ihopp/packar inner och ytterlameller
Inner sitter på drivaxlarna
Ytter sitter i diffhuset.

Antar M1=0,4 & n=12 rampvinkel=45grd
M1/M2=n1/n2=tan(ramp2)/tan(ramp1)

Denna metod är trubbig, men ger en klar hint vad man har att leka med.
Med 2st olika ramper (30 & 45) och en diffbroms med 6st lameller som sitter typ i drivaxlarna.

Finns intresse så kan vi gräva vidare.
Vad händer om vi lägger på förspänning.
Titta på koniska kugghjul(diffdreven) mm mm
Jag tittat lite på detta.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Jag tycker helt klart att vi ska gräva vidare, det är ett intressant ämne och man kan bli helt snurrig efter ett tag.

Formler är däremot inte min starka sida...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Anders:
Är du med på vad tabellen visar?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



fuling skrev:
Anders:
Är du med på vad tabellen visar?


Javisst, ibland ser man inte skogen osv. thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Ibland kommer tanken, vad dum jag är.
När man kommer på något uppenbart.
Mao en ahaaaaa upplevelse

Förspännings momentet i en ramllamell diffbroms propotionellet mot antalet glidytor.
Har vi 8st glidytor och 80Nm förspänning.
Med 6st -> 60Nm

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Räkna på ramplamell-diffbroms
3927 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande