Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E90 -08 | Drifting | << 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (14066 totalt) |
I början av sommaren rullade jag ut den på original dämparna utan fjädrar bara för att få en bild hur den kan komma att se ut samt hur mycket styrvinkelkitet ger.
Det är tyvärr inte full lock på bilden så hjulet tar i lite varstans fortfarande Fick tillbaka lådan efter omsvetsning av MadMange i Norrköping Började passa in var motorn skulle hamna. Detta kom att bli en långdragen process då jag valde att lägga motorn i rak horisontell linje. Då jag hade i åtanke att tråget ändå skulle svetsas om frampå så hängde jag inte dit motorn med tråget på tyvärr och detta medförde då att motorn var tvungen att höjas i framkant. Sen slog det mig att det kanske vore lämpligt att kolla upp vinkeln på resten av drivlinan bakåt vilket inte var i horisontell linje. Beställde då även rätt medbringare till växellådan (105mm) för att kunna åka original kardan. BMW tog 2500:- för denna lilla medbringare så hittade en beggad i USA, tyvärr fuckade ju Postnord upp leveransen så fick denna 2,5 månad efter beställning. Så till slut så sitter nu motorn, växellådan och kardanaxel på plats med en vinkel på ca 3 grader genom hela drivlinan. |
||
Fortsätter på monologen
Har nu satt dit alla bältesöglor och rören till axelbanden i huvudbågen. Kapade till rutor av polykarbonat. Fick hem min 2-skiviga 230mm koppling från Xtreme Clutch. Den är överdimensionerad med råge men det känns bra att inte behöva tänka på kopplingsbekymmer i framtiden. Denna är specad till 1800Nm och är byggd för 135i/335i så kommer behöva använda en annan startmotor och shimsa denna för att få det perfekt. |
||
Fick en bra deal på BC ZR Coilovers av J-Spec så det fick bli ett set sådana istället för KW v3orna.
Dock måste topplagringarna bytas ut för att använda wisefabs topplagringar istället för att få optimal geometri. Handlade även på mig en M3-style framstöt för LCI, kommer förmodligen behöva göra om huven något för att det ska se okej ut med njurarna :P |
||
Tack för det! Följer din tråd i det tysta och man blir riktigt motiverad av att bygga, dock inte på samma höga nivå tyvärr men |
||
Fick hjälp av en polare att knacka till en ny brandvägg i 2mm alu.
|
||
Modifierade dörrhängarna så att dörrarna går att ta bort på några sekunder samt testmonterade dem igen.
Passade även in alla sidorutor och gjorde även dem möjliga att ta bort på en kortare stund. Sen var min tanke att åka M-Sport bakre stötfångare samt sidokjolar men efter lite funderande så ville jag testa att kapa en icke M-sport för att se hur det såg ut. Tyvärr hade jag redan sålt min stöt för ett tag sen så fick tag i en begagnad, lyckligtvis i samma färg. Personligen gillar jag stuket där arslet är stympat Krockbalken som syns bakom ska tas bort och ersättas med rör. |
||
Drog fram bagageluckan och vinkelslipen och gick loss lite.
Kapade bort all dubbelplåt och ett hål för framtiden om kylarn flyttas bak någon gång. Sen har wisefab som tillverkar styrvinkelkitet specat deras setup med att framvagnsbalken ska ligga 8cm från backen, på bilden är den 12,5cm ifrån så vet inte hur det ska gå fritt i hjulhuset om den ska sänkas ännu mer |
||
Fick hem mitt Optima YT batteri.
Inte det lättaste av batterier men väl beprövat och skönt att ha lite reservkraft till servo & fläktar. Byggde ihop en liten batterilåda och en liten hylla för catchtank, batteri och servopump. |
||
Ja det kanske är så. Borde duga för mitt ändamål iaf. |
||
Har inte hänt så mycket med e90in den senaste månaden tyvärr.
Håller på att göra iordning min e46 328 för vinter/iskörning. Men har plockat ur tankarmaturen och tagit bort original BTR samt pluggat hålet där. Var iväg och hämtade en extra bottendel om det går åt helvete nån gång Passade även på att handla en extra bakaxel med annan utväxling (3,08) av FoX här på forumet när jag ändå var i hans trakter och jobbade. |
||
Har fortfarande inte hänt så mycket här.
Sålde av M3-style fronten och hittade en risig OEM M-sport pre-lci istället samt beställde en läpp till denna från Schmiednmann. Bör se okej ut när den kommer ner på backen. Har även fått mina skärmbreddare tillverkade så jag väntar på att de ska ankomma till Sverige. |
||
Riktigt fint bygge, snyggt och funktionellt med finess.
Kämpa på! vi är många som följer även om det inte kommenteras så mycket _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Tack för de varma orden! Jag gör så gott jag kan även om man ibland skulle behöva finputsa en del grejer men man får fuska där det inte syns Ja jag brukar själv skumma igenom en hel del trådar utan att kommentera så jag är fullt medveten om att det ofta blir en monolog |
||
Testmonterade fronten lite snabbt.
Kan nog bli bra i slutändan. Nu ska lite mer plåtjobb göras och sen hitta någon som kan tänka sig att hjälpa till att måla eländet nånstans |
||
Har inte hänt så mycket här sen sist.
Försökt få ordning på vinter/isbilen under en längre period då den tryckt ur sig vatten och lagom till att problemet vart fixat så finns inga fler isar att köra på i närheten Men nu är den redo för nästa vinters körningar Har fått till ungefärlig rideheight nu i alla fall efter lite referenser från folk som åker Wisefab. Jag kapade bort lite onödig dubbelplåt inuti huven. Fick hem mina skärmbreddare och börjat passa in dem. Ska kapa ur hjulhusen lite mer och bygga dit lite enklare plåt bak för sprängskydd av däck. Har även köpt M-sport sidokjolar då breddarna va byggt efter dessa samt beställt 100mm spacers för de bakre hjulen. Jag kommer att börja åka på cykeldäck (235or) så behöver få ut hjulen för att slippa jänkestuk. En bild på hur motorn vart monterad. Motorfästena ska byggas om igen då jag inte gillar hur de ser ut nu Är det någon som inte har något bättre för sig så kan jag bjuda på de 2 golvrullarna från Gatebil i somras då mitt ölsinne är obefintligt |
||
Det går sjukt trögt med bygget tyvärr.
Släkting som gått bort, anhöriga som blivit sjuka och drog själv på mig en mindre hjärnskakning för ett tag sen Jag har iaf fått till behållarna för stötdämparna och börjat bygga om motorfästena nu. Kapat sönder bakskärmarna och gjort nya hjulhus till dessa. Även kapat sönder framskärmarna för mer frigång bland annat. Rullande ut bilen häromdagen för att få en motivationshöjare och lättare att se resultatet i ett större persektiv. |
||
Jag vet varför man behöver sprängskydd Men rent konkret, vad behöver man pilla dit i hjulhuset så att det hjälper, är ju en del kraft vi snackar om. _________________ Magnus Thomé |
||
Verkligen ett superseriöst arbete som ser ut att bli hur bra som helst. När jag såg kolsyrepelletsen först tänkte jag du skulle blästra med den. Fast din lösning var ju mycket bättre. 4 bromsvätskebehållare är jag lite nyfiken på.
Koppling, färdbroms, hydraulisk handbroms och? Kämpa på, din bil kommer att bli hur bra som helst! _________________ Alex N Eriksson |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E90 -08 | Drifting | << 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (14066 totalt) |