Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition) | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (9784 totalt) |
Hej!
Tog en promenad igår som jag brukar på kvällarna, Slökollade blocket och ser denna bil i flödet som fanns nära mig så jag var ju bara tvungen... Ringer direkt (kl 21:30 lite sent jag vet) ägaren undrar om jag kan komma direkt. Kommer till Värmdö kl 22ish kollar in bilen med hjälp av dimma och månljus. Minnen kom fram från barndommen då en sådan här stod utanför min skola när jag 1988 började i skolan, man tyckte dessa var såå ball. Allt verkar reko, rost finns men inte i fjäderbenstornen och andra viktiga platser utan mest i skärmar och lite var annastans. Provkör och bli förälskad, inredningen är original och nästintill orörd motorn lika så vad det verkar. Bilen verkar ha klarat sig ifrån de värsta kepsvåldaren under sina 30år och 23000mil. I skrivande stund så vet inte frugan något än och hennes syn på gamla rallybilar är inte direkt i linje med min egen. SÅ! Vad ska göras? Första steget är att se bilen i dagsljus nu på söndag och mängden rost och dess plats sätter agendan. Planen är sedan att bygga en klubbräcer av denna bil men stolar, halvbur samt annat banvänligt. Vill dock hålla denna mer clean och ombonad än min förra civic. Ni som har kunskap, delar eller annan input är hemskt välkomna att skriva dessa. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
https://www.alfapower.nu/viewthread.
Här kan du nog hämta en del matnyttig info. Kul bilar! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Snälla, om den inte är för dålig så gör iordning den original
Någon av dessa förtjänar att förbli som den balla bil man tyckte det var "back in the days". _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Alex Eriksson Jo man tackar, på söndag är det do or die då bilen hämtas menar körs hem..
Gustav_H78 Trevligt, förvånad hur mycket delar och kunskap det finns om dessa. Redan uppbokad på delinhandling i helgen hos en lokal förmåga. bakmotor Tanken är rocket bunny samt 20" blingfälgar eller inte. Tidstypiska BBS RZ? krysseker medföljde som ska på. Utseendemässigt blir det "stock" med andra fälgar. Mer bilder från säljaren _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Idag hämtades bilen hem och första gånger jag såg bilen i dagsljus.
Det var bättre än vad jag befarat! Vi körde in bilen i garaget och slet ut inredningen och besiktigade. Allt var rätt bra faktiskt. Finns lite rost såklart som måste ses över men inget stort eller jobbigt. Hann dock inte ta bort trösklar eller kofångare och där finns det nog mycket kex. Drog om lite slangar och fimpade pysventilen som var installerat. Bilen är i vid rätt god vigör och komforten var god när jag körde den rätt långt dock behöver framvagnen kärlek och efter inspektion bakvagnen lika så då diffen kissar rätt mycket. Säkrade också av batteriet i skuffen som var helt osäkrat. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Kul projekt!
Jag var och tittade på en likadan bil för 20 år sedan i Sundsvall. Bilen stod under en pressening utanför säljarens garage och motorn låg utspridd på arbetsbänken och garagegolvet. Det blev ingen affär... Jag får följa ditt projekt istället. /Claes Vad sa frugan?? _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||
Med tanke på hur mycket folk som har hört av sig och vill sälja delar så är nog ditt scensrio för 20 år sedan nog likadant idag. Frugan ville inte veta detaljer, håll mig utanför fick jag som feedback _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Heja, det mesta i drivlina och motorväg ska vara kompatibelt mellan alla modeller av GT4 från den där till Carlos Sainz edt som jag förstått.
Motorerna är samma i MR2 och är Bolt on. Ska följas då jag har samma typ av drivlina i en annan bil dock med Mr2 turbomotor men allt i drivlina är Celica gt4 från div modeller. Kan komma en tråd på den ev, men den är så pass klar nu att det blir en baklänges tråd. Gjorde sista sfro i fredags så nu är det bara regbes kvar som amatörbyggt fordon. Sorry för trådkap. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
Finns en jänkare som åkte 9or med en ST185 med full inredning och std motor invändigt för några år sen. Ganska imponerande med tanke på att dom är tyngre än man tror
Patrik Wetterskog (kadett4wd) kan nog en del om drivlinorna på dessa då han satte en sån i en Kadett D som hade ordentligt med effekt Motorn i just den där har halvklena stakar, dom flesta verkar sätta i eagle stakar innan dom ska över 300hk. Resten pallar ledigt 500 häst, då ser de fortfarande rätt std ut också _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Samma med gen 2 motorn. Dock verkar gen 2 blocket tåla mer stryk än gen 1/3 av någon anledning. Han i staterna jag nämnde körde ca 900hp + 200 gas, mer än så orkade inte gen 2 blocken enligt honom. Samma en menade på att han provade gen 3 block i hopp om att de skulle hålla bättre, men då gick blocket efter bara någon tävling, medan gen 2 blocken höll mer eller mindre en hel säsong. Sen går de diskutera i all oändlighet om de är fakta eller bara en persons erfarenheter med dagens laddstyrning går de nog få de att hålla längre (detta är nästan 10 år gammal info). Gen 1 stakarna verkar många vara överens om att man ska byta vid 300 häst i alla gall, finns prisvärsa eagle stakar att köpa _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Tack för all input ovan!
Som ordningen ser ut nu så är motorn inte speciellt prio. I vinter ska följande fixas * ROST, ska strippa ned alla plastpaneler och åtgärda rosten * Se över alla bussningar i chassit och ev byta till SuperPro diton * Coilovers, St185 (gen 2 GT4) passar tydligen DOCK ST185 fjäderbenstornen 30-40mm högre så jag måste bygga fixa en distans till det. * Bromsar, rätt tung bil och hänt en del på 30år så bromsar blir det att söka efter några ca 320mm skivor och använda typ Evo 5-9 bromsok och stålomspunna slanga. (tips på bromskombo mottaget varmt) * Inredningen snyggas till och skalstol ska inhandlas. * Bygga FMIC med 3S-GE insug som har mer fördelaktig vinkel på spjällhuset. * 19 raders mocal oljekylare ska monteras (har liggandes) Nåväl får se hur mycket som hinns/orkas med i vinter. Målet är en stabil kärra med bra chassi och stoppkraft. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Kul projekt kör iof Mazda med gt4 drivning. Finns massa god info om dessa bilar. Bla om jag inte mins helt galet så ska st205 bromsar kunna monteras fram. Ska du köra bana så bör en 185cs eller 205 bakdiff monteras så du får torsen.
Om inte annat, trimma inte för hårt. Lådorna rasar _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
ST205 bromsok passar med lite modifikation om jag inte missminner mig dock svåra att få tag på. Jo öppet i bak blir ingen glad av Tack för input. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Ja har st205 fälgar med vinter däck på _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Tack men har redan många uppsättningar. Ska sikta på att köpa 17x8 fälgar _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Nu vet jag att du tänkt köra originalstuk, men personligen har jag altid gillat den här celican:
Golf skärmkanter och 18" BMW fälgar om jag inte minns helt fel _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Min kompis Joels fd bil. Han var med mig och hämtade denna bil Hans stuk är nice med golf mk2 skärmkanter. Mina är rätt kexiga så kanske går den vägen. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition) | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (9784 totalt) |