Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
SÄLJES Banracingbilar SÅLD - Phantom S21 2002, Clubman - RS - SÅLD | 8 besök senaste veckan (8739 totalt) |
Sveriges just nu snabbaste Clubmanbil är till salu!
Clubman är en klass för ensitsiga sportvagnsprototyper med frontmotor (mitt emellan axlarna), baserad på enkla och driftsäkra lösningar för att hålla kostnaderna nere. Alla bilfabrikat har Ford Zetec 1800cc motorer och fyrväxlad Quife tätstegad dogbox-låda, samma däck (billiga och max 2 set/säsong) och en minimivikt på 580 kg inkl förare. Hjulupphängningar och aerodynamik är fritt. Extremt snabba bilar i förhållande till kostnad! Detta är den första svensktillverkade Phantom-bilen, utav totalt fyra tillverkade (2st Clubman och 2st RS), med chassienummer 001. Phantom S21:s grundkonstruktion kommer från de engelsktillverkade P9x modellerna, där de första tillverkades i början av åttiotalet. Modellen har under åren förfinats och S21 fick bland annat förbättrad aerodynamik med en diffusor/tunnel under bilen som börjar mitt mellan axlarna (mot bakom ramens slut på de äldre), kraftigare drivaxlar, förstärkt diffinfästning och även förstärkt framram med nya nållagrade vipparmar till fjädringen. Denna bilen hade från början en "integrerad vinge" i fronten, men den visade sej inte vara så effektiv som man först trott. Därför har nu bilen den äldre typen av lättare front som enligt mej är mycket snyggare och är i just detta utförande, väldigt effektiv. Jag är den femte ägaren av bilen och den har en fin historik med flera seriesegrar i den svenska Clubman klassen. Bilen är mycket påkostad och genomgick en större renovering/uppdatering vintern 2017/2018 (allt dokumenterat med bilder) där bland annat: Hela ramen blottades och blev inspekterad/lagad där det fanns gamla skador och sprickor, sedan lackerades ramen Botten (aluminium) -plåten byttes till en ny, slät sådan Nya motor och växellådsfästen (lättare och starkare) Fyra stag adderades diagonalt mellan ramens stora öppning för motorn och cylinderhuvudets hörn (ökade markant chassiets vridstyvhet och samtidigt avlastar de tre orginalinfästningarna till motor-växellåda) Nya SKF hjullager runtom Lättade nav och hjullagerhus (ca -500 g/hjul) Helt nytt elsystem (alla kablar, brytare, lampor, relä och kontakter/stift), viktoptimerat Alla länklager/länkhuvuden inspekterade och glappa sådana utbytta Ny splitter under fronten med mer effektiv utformning Ny större/lättare diffusor med mjuk expansion både i höjd och bredd Nya fjädrar/stötdämpare: Öhlins TTX36 4-vägs ställbara (de bästa på marknaden?), beräknade och justerade med all indata för just denna bilen av mycket erfaren ingenjör hos Öhlins utvecklingsavdelning (kostade ca 55.000kr) Renoverade bromsok fram/bak (rengjorda + nya tätningar) Nya kylare (2st) Nytt lättvikts-avgassystem med ompackningsbar ljuddämpare Bilen är mycket snäll att köra på max-attack med balans i kurvorna, både långsamma och snabba. Effektiv aerodynamik som inte verkar ge så mycket drag - bilen går förhållandevis fort på rakorna. Mycket följsamt chassie med bra grepp trots ojämnt underlag, har aldrig låst upp hjul vid hård inbromsning. Bra viktfördelning mellan höger-vänster sida och bilen ligger nära "direkt efter race" minimivikten på 580kg med mej i (ca 70kg med utrustning). Lite mer info: Motor: Ford Zetec 1800cc 16v med torrsump, dubbla Weber-40 och Dunnell optimerad tändbox, ca 160hk. Motorn är optimerad inom "reglementes och renoverings-toleranserna" dvs borrad till första överdimensionen och toppen planad inom tolerans. Nya ram och vevlager våren 2018 och alla oljetryck-slangar nya 2018 (med XLR-kopplingar). Kamrem/spännrullar nya 2017. Helt tät - inget oljedropp! Ny koppling 2017 och svänghjulets friktionsyta planat/svarvat i vintras (std organisk lamell - lätt att slira/dosera i starterna). Växellåda: Quife dogbox tätstegad och rakskuren, baserad på Ford 4-växlad. Quife lättvikts alu-hus. Lättväxlad. Gör ca 95 km/h på ettan och lite drygt 200 km/h på fyran med 3,77 slutväxel. Slutväxel: Ford Sierra/Scorpio 7" med alu-hus. Tre utväxlingar (kompletta slutväxlar) finns: 3,77 (passar till alla banor utom Anderstorp), 3,62 Anderstorp/Mantorp, 3,92 Kinnekulle/Gelleråsen/Knutstorp Kraftiga drivaxlar som ska tåla det mesta! Bromsar: AP-racing 4-kolvsok fram med borrade flytande skivor med alu-bells. AP-racing 2-kolvsok bak med solida skivor Bromsvåg med Girling cylindrar, justering från instrumentbrädan. Stålomspunna slangar överallt på trycksidan. Just nu nya Performance Friction klossar runt om (håller ca två säsomger). Framvagn: Dubbla A-armar gjorda av elliptiska rör, olika längd uppe och nere. Pushrod/vippa med "inboard" coilovers. Härdade aluminium uprights. Ställbar krängningshämmare. Titan styrväxel. Bakvagn: De-dion axel, watt-länkage och längsgående långa stag. Härdade aluminium uprights (ställbar camber/toe). Coilovers och ställbar krängningshämmare. Fälgar: 3 set (12 st) superlätta alu/magnesiumfälgar, 8-8,5x13 fram och 10-10,5x13 bak, Speedline och Dymag. Däck: Hankook slicks (enhetsdäck för klassen), två uppsättningar med ganska mycket kvar på och ett helt nytt oanvänt set. Fram 170/515-13, bak 210/570-13. En uppsättning (nästan ny) regndäck, Pirelli Formel4. Instrument/loggning: AIM MXL Pro dash med inbyggd loggning. Den gamla fina "värsta" modellen med många analoga in-kanaler och stort minne. AIM:s egna GPS-puck (10Hz) och Lambda givare kopplade via CAN till dashen. Varvtider, forecast, g-krafter och hastighet från GPS. Går att bygga på mängder med givare och logga allt man kan tänka sej. Övrigt: Kaross i glasfiber. Inte nyskick och lite dålig passform här och där om man tittar nära. Inte alltför mycket lagningar, fortfarande ganska lätt. Exklusiv bakvinge i kolfiber - mycket lätt och fin (endast 2,6 kg). Även vingstöttor i kolfiber honeycomb, lätta och starka. Full pärm med dokumentation, reservdelslistor, specar och elscheman. Ny vagnbok 2018. Fast 12V transponder. Cetek batteriladdare med snabbkontakt/kontrollpanel. Extra motor ca 9000mil från skrot +extra topp och vevaxel. Quicklift domkraft. Mina bästa varvtider (loggar finns på allt), jämfört med lite andra snabba bilar: Pris: 160.000 kr SÅLD! Kontakta mej via PM eller o73xxxxxx _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
Lite in-car (eller rättare sagt outside-car) klipp från de olika banorna, kanske kan inspirera:
Går ju fortfarande att provköra bilen innan det blir vinter, för ev. intresserade (bor nära Gröndal). _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
Till salu igen efter en sparsam säsong 2019 (pga byggprojekt hemma).
Nyligen vunnit 3/3 race på Rudskogen och kom 3, 3, 4 totalt (Clubman + RS) av 12 bilar (både blött och torrt). Bästa varvtid: 1.29,10 Körde även Mantorptävlingen i våras, inget mer detta år. _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
Annons uppdaterad och priset justerat. Passa på att köp en driftsäker, billig i drift och supersnabb sportvagnsprototyp.
Nyligen vunnit båda racen på Mantorp med god marginal, tangerat mitt PB med tiden 1,18.6 (i kraftig motvind på långrakan) och tidigare i somras kört 1,05.4 på Gelleråsen! http://raceresults.se/Results/organi _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
Har även ett biltransportsläp som är en ombyggd husvagn, som vid intresse kan köpas med till denna bilen!
Den har soffa/bord (som kan bäddas till dubbelsäng) kvar fram och vattenburen termostatstyrd värme, så riktigt skön att ha med i depån. Går att lasta två uppsättningar hjul under bilen, så man får med det mesta utan att behöva dra med tex en servicebuss. Går ju även att ha som garage för bilen när den inte används... Besiktad i våras och helt nya C-däck sitter på! Totalvikt 1250kg Tänkt pris 25.000kr för denna (säljes ej separat innan tävlingsbilen är såld). _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
Jag kommer köra tävlingen på Falkenberg-banan i helgen (18-20/9), så finns intresse kan jag "fixa in" eventuellt intresserad (annars publikfri helg). Kan till och med erbjuda provkörning på banan under fredagen, om du är seriöst intresserad och har SBF-licens...
Så är du från södra Sverige och tycker Eskilstuna är långt bort så kan detta vara en bra möjlighet att titta lite närmare på ekipaget! mvh _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
Upp igen!
Priset justerat (igen) och bilen är snabbare än någonsin! Under helgen i Falkenberg så vann "vi" båda heaten och Clubman varvrekordet putsades från 44,8s till 43,5s... (snabbast av alla klasser denna racehelg, inklusive Modsport och historic F3 & F2) _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
SÄLJES Banracingbilar SÅLD - Phantom S21 2002, Clubman - RS - SÅLD | 8 besök senaste veckan (8739 totalt) |