Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 359, 360, 361 ... 501, 502, 503   >>
128 besök idag (2500050 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Nu med ny sida igen (gick snabbt att fylla förra sidan, tog bara 3 dagar) så blir det något annat att prata om.
(återkommer till adaptern när det är löst..)


Nu får det handla om dessa paket som jag köpte för över 1 år sedan men som har tagit alldeles för lång tid att montera.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag köpte ju MaxxEcu Pro Competition i slutet av april 2017

Och det är väldigt många kablar som ingår i den som ni ser på bilden.
Och då saknas det ändå 1 kabelstam på bilden nämligen nr.2 som har 12 egt ingångar.



Här är stam nr2 för 12st egt typ-k givare, denna stam har dom gjort om nu i dagens version men så här såg min ut.


Varför jag valde deras dyraste modell var för att jag ska köra med El-gas och 2 bredbandssensorer samt vill kunna koppla in en massa temp givare på min V8 motor och då är det bara Pro som har allt inbyggt för detta.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Sååå..
Vad är fel på det där nu då? *ironi*

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Ha ha.
Egentligen inte så mycket fel på just MaxxEcu utan mera bristen på kunskap om RS6 motorn med dess tillbehör..
Problemet när man bygger på ovanliga bilar och motorer..

Så en anledning att jag inte installerade det förra året var för att hinna få ihop bilen och köra den sommaren, för när jag köpt och sedan började sätta mig in i allt så var det inte bara att slänga ihop kabelstammarna och sedan mappa utan här krävdes det mycket mera..

Tar vi el-gas så finns det inlagt i MaxxEcu en grund inställning för olika bilmodeller, men RS6 finns så klart inte.. så hoppas kunna få el-gas att fungera perfekt nu under vintern.
Samma sak med kammens trigger givare så har Rs6 en egen som inte finns med och som stökat till det för mig.

Sen har jag PWM styrda fläktar och jag trodde att PWM var en standard men så är inte fallet utan dels är det olika HZ tal för olika enheter sen är det ett duty värde som ställer farten och NEJ 0 är in avstängd och 100 är inte full fart utan detta kräver testande och helst skulle man mäta upp med oscilloskop på en vanlig bil för att få fram rätt värden. så kör du på fel HZ så spelar det ingen roll vilken duty du anger och samma sak väljer du fel duty så hjälper det inte vilken hz du väljer..
Men får man till typ rätt HZ så kan man sedan stega sig igenom duty tabellen tills man hittar vilka värden som ger 0 och sedan upptill full fart och det har jag nu löst thumbs up

Sen fanns mina EV14 spridare inte inlagda från början så skickade in en till Maxxtuning så dom fick mäta upp och lägga in det så nu finns dom med (går ju dock att lägga in alla värden manuellt också..)

Sen ville jag ju att min tempmätare, hastighets mätare och varvräknare skulle fungera så även där har jag fått läst massa kopplingsscheman för att klura ut hur detta ska kopplas in..

Men förhoppningsvis blir allt löst nu under vintern.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7720



Det är tur att vintern är lång

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Wiell
i hok utanför jönköping
Här sen Jul 2008
Inlägg: 180



Är nog inga större bekymmer att koppla in den motorn. ;-)

Mätarhuset går troligtvis över CAN. Så den är lite knepigare att få till.

Kam triggern behövs nog bara några trigger loggar så kan de nog få till ett stöd för den.

Spjällen känns snarlika posches spjäll. Så det är nog en bra grund att börja. Men bra funktion av elspjäll tar tid.

Har du kopplingscheman från Audi på motorn? Brukar gå att lista ut efter några timmars funderande. :-)

_________________
Fredrik Wiell
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Du skriver Porsche spjäll, men i listan över valbara spjäll så finns ingen Porsche
Finns 12st där och jag har testat flera olika av dom men ingen fungerade bra, så har börjat från noll = satt 0 på alla värden och sedan ökat på P tills den känns okej och sedan I och sedan D och sedan testat allt det andra..
Problemet är att det är rejält stort spann alltså ett värde kanske ska vara 20 medans nästa ska vara 600 ? så inte lätt att hitta rätt..


Tycker inte PID speed gör någon skillnad om den är på "fast" eller "slow"
Och ingen större skillnad heller vad jag väljer på "deadband" eller "hysteresis"

Däremot behöver jag använda "dual gain pid control" så jag kan ställa olika PID värden för olika spjällägen.


Jo jag har kopplingsscheman och i detta fall behövs både RS6 och A8/S8
dock är mitt A8 schema för automat bil så en del kablar som tyvärr inte stämmer överens med S8 manuell thumbs down
Men tror jag hittat det mest nu.

Här från 1 maj 2017


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Du ska nog inte stirra dig blind på audispjäll, en del volkswagenkillar tar mercaspjäll och flyttar över elektronikdelen(potensiometern)
Så med det så kan du eventuellt flytta över elektronikdelen från en bil i listan i sprutet, samt ta gaspedalen från samma bil

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Nu finns det ju inte så många spjäll som är inlagda, sen ska man ha klart för sig att dessa är ju bara grundinställda så krävs ändå mycket arbete för att få dom att lira som en OEM bil.

Så att byta spjäll och pedal lär bara krångla till allt.

Här är det som finns att välja på i dagens version men lär ju komma fler i framtiden.


Så för mig blir det "User defined" och sedan försöka få till allt själv..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



inte byta spjäll, bara gaspedal och spjällpot.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
inte byta spjäll, bara gaspedal och spjällpot.


Jo jag förstod det, men som sagt Merca finns inte ens med i listan och huruvida det går att flytta över delar från tex. LS7 eller någon annan i listan ovan vet jag inte och att lägga tid på att leta fram pedal och elektronik och sedan bygga in det i min bil känns bara onödigt då det ändå kommer kräva tid att fin justera in allt, så bättre lägga den tiden på att få mina RS6 delar att fungera och sådant har jag även extra utav på lager..

Alltså byta pedal och pot betyder ju inte att det blir en helt färdig lösning för min bil.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



RallyQuattro skrev:
Nu finns det ju inte så många spjäll som är inlagda, sen ska man ha klart för sig att dessa är ju bara grundinställda så krävs ändå mycket arbete för att få dom att lira som en OEM bil.

Nu vet jag inte hur dom gör på Maxxecu men på diverse olika andra insprutningar
så skickar man ju pedal samt gasspjäll till deras utvecklingsavdelning så att dom får
mäta upp alla värden sen fixar dom inställningarna.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



När jag byggde på min 2.0 tfsi läste jag att en vanlig upgrade var att montera modärnare hemi spjällhus,dom skulle tydligen vara plug n play

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



Vad är det man konfigurerar/anpassar förutom att mappa pedalläge mot spjällläge?

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Matso skrev:
Vad är det man konfigurerar/anpassar förutom att mappa pedalläge mot spjällläge?


Här finns en del att läsa:

http://www.maxxecu.se/webhelp/settings-ethrottle-throttle_control.html . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



RallyQuattro skrev:
Kadett4wd skrev:
inte byta spjäll, bara gaspedal och spjällpot.


Jo jag förstod det, men som sagt Merca finns inte ens med i listan och huruvida det går att flytta över delar från tex. LS7 eller någon annan i listan ovan vet jag inte och att lägga tid på att leta fram pedal och elektronik och sedan bygga in det i min bil känns bara onödigt då det ändå kommer kräva tid att fin justera in allt, så bättre lägga den tiden på att få mina RS6 delar att fungera och sådant har jag även extra utav på lager..

Alltså byta pedal och pot betyder ju inte att det blir en helt färdig lösning för min bil.


meh... du tar från en bil som finns med i listan såklart!
Ditt spjällhus ser väl ut såhär?


Då kan man flytta över den svarta plastplattan, den innehåller 'vridpotten'.

Mao,, du väljer golf spjällhus i listan och tar plattan från en golf, tillsammans med dess gaspedal.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Och återigen, bara för att jag byter detta till något i listan, SÅ BETYDER DET INTE ATT JAG HAR EN FÄRDIG LÖSNING FÖR MIN BIL

Som jag nämnt.... det är BARA grund inställningarna som är färdigt och dom fungerar kanske för en dragrace bil..

Peter körde plugg in box i sin Audi S3 bruksbil och valde S3 i listan men tex. kö körning fungerar dåligt med grundinställning= svårt att krypköra samt när ac slår till så nästan dog motorn, sen ibland låste sig spjället helt i ändläge så han fick lossa slangen och trycka till spjället med fingrarna så det lossnade. Osv.

Alltså ÄVEN dom i listan kräver många timmar innan allt blir bra.

Så jag lägger hellre all tid på rs6 delarna än först bygga om till Golf och sedan lägga timmar på att få till detta..

Och isåfall är det lättare att bygga om till wire spjäll än hålla på med andra bilars delar, men nu blir det el-gas med rs6 delar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



RallyQuattro skrev:
samt när ac slår till så nästan dog motorn,

Hur var tomgångsregleringen gjord?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Eftersom jag vet Natanel har lagt mycket tid på just golf för att få bra körbarhet så rekommenderade jag det.
För jag anar vi kommer få läsa hur illa du tycker om supporten ditten datten då du krånglar med att få det att funka.

Vill ju minnas polarn din hade en del bekymmer.
Och jag anser det vore enklare att få mer än hälften klart för att spara tid.
Och,, tänk om,, gaspedalen i golf kanske väger mindre, kan du leva med det? *lol*

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Frågan är hur mycket jobb det är att montera pedalen alltså passar mina fästen? sen om han lagt så mycket tid på Golf så är det lite skumt att varken pedal eller spjäll inkoppling finns med i online hjälpen? Finns flera andra men inte Golf?
För frågan är om inkoppling för min rs6 är liknande som Golf eller om kanske andra kablar måste dras.
Men sen är det ju ändå inte säkert att dom inställningarna för en Golf motor kommer fungera bra på min V8..

Men sen kan jag nämna att Natanael har eller har haft S3 och det är från den mappen Peter använde till sin bil men som ändå krävde mycket jobb, dock har det kommit ny programvara som är mycket bättre för el-gas nu och det var den gamla som Peter hade först och la sjukt mycket tid på utan att få det bra, den nya programvaran funkade bättre men han la ingen mer tid sen innan han sålde bilen så kanske Peter hade fått det bra med lite mer tid.

Och nej Natanael kan jag inte gnälla på för hans support är grym och han har svarat på massor av frågor från mig nu i nästan 2års tid.
Och han gör ett grymt jobb och är snabb på att svara på mail och jag är övertygad om att ingen annan tillverkare av ett sprut är så duktig på att själv sitta och svara på mail från privat personer. thumbs up

Men rs6 problem är svårt för honom att hjälpa till med då han inte mappat någon sådan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Ja, det där med elspjäll har många fördelar men kan även va en plåga att hålla på med... Som Martin skrev så lade jag hundratals timmar på att få allt att lira som man förväntar sig...jag var gång på gång på väg att klippa bort skiten och peta dit en hederlig vire...men...man kan väl inte ge upp! Maxx med natanael och wiell fick många dumma frågor och jag fick alltid snabba svar! Och detta va nytt för mej så därav rann timmarna iväg..jag justerade tomgången perfekt å då svarade den dåligt på gas...justerade gasrespons så jag vart nöjd och sumpade tomgången!! Allt i elspjäll inställningarna måste bli rätt vilket inte är gjort i en knapptryckning så kämpa på Martin...

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 359, 360, 361 ... 501, 502, 503   >>
128 besök idag (2500050 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande