Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
ROX EW07
1, 2   >>
11550 besök totalt
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Då har jag äntligen kommit till skott med ny tråd. Grävare denna gång. Inte så rejsit direkt, men kul braha maskin hoppas jag. Garanterat rejsas sämsta vikteffekt förhållande. En gissad slutvikt på 700kg och 12hp.

Är just nu i insamling av delar fasen och har precis börjat cadda så cad-bilden nedan är verkligen bara en skiss. Motorn är en tvåcylindrig Diesel Kubota. Har provkört motorn och den verkar gå riktigt bra. Därefter penselrenoverad och renoverat avgasrör.
Drivning kommer ske på bakhjulen med hydraulmotorer. Hydraulisk styrning av framhjul.

Målet är att den till sommaren 2019 skall vara tillräckligt klar för prov grävning

PS: Någon som har en dubbelverkande hydraulcylinder med dessa mått: 63/32-400 (63mm kolv, 32mm kolvstång och 400 slaglängd) eller liknande?




_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag har några olika cylindrar nya ligger. Nästan säker på att den ena är 50/80-400.
Dock bara en enda sådan

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Dock kan jag ha en annan idé som kanske kunde funka. Ska rota bland mina grejor så kan jag eventuellt lösa två till åt dig om du vill byta lite arbete

Gratis är gott ibland andra gånger får man jobba lite i utbyte

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Clarken
Linköping
Här sen Jul 2006
Inlägg: 127



Om du ska ha tag i använda entreprenad reservdelar kolla med TK's Traktordelar utanför Linköping.
Har mycket bra att ha, hittar du något kan jag åka och titta på grejerna i mån av tid åt dig.

_________________
// Richard Clark
5100.se - Motorsport för alla!
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Tack det var snällt, men jag tror det lutar åt ny "kina?" som finns för ganska billig peng. Om inte Niklas eller någon annan har en liggandes.
Har fått tag på alla cylindrar utom en. Och den behöver ha dessa mått för att passa

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Turbo

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



Nikel skrev:
Turbo
Tänkte också på det när jag såg den lilla avgaskröken ut från grenröret..

_________________
Absolute beginner
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
he he, ja om den inte orkar med att driva hydrauliken ordentligt så varför inte

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Nu vill du säkert göra en massa själv men titta på stora gräsklippare med cylinderklippare, ingen vill ha dem, massor med hydraulik, motor, hydrostatdrivning osv får man med gratis. Sedan bygger du bara ett grävaggregat till den och en motvikt.

Då kan du gräva, ploga snö och åka till korvmojjen. =)

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Japp, nästan vad jag gjort. Har köpt det mesta från en skrotad Belos 1500 (liten midjestyrd lastmaskin).
Och där har jag ytterligare en fundering. Belosmaskinen går riktigt fort, typ 15kmh. Så fort vill jag inte att grävaren skall gå. Därför är sniklösningen att minska utslaget på armen till hydrostaten så att det inte går att gasa fullt helt enkelt. Men då är frågan om den orkar ta sig fram. Det bästa vore att göra en nedväxling med t.ex motorcykeldrev/kedja. För det är väl ingen här som kört en Belos 1500 och som kan tala om hur stark den är på halv gas

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Ronny Norkvist skrev:
...går riktigt fort, typ 15kmh...

Ibland är detta forumet enormt roligt i sina motsägelser
Lycka till! grymt kul leks.. jag menar, arbetsredskap.

(Ringen på under 116 minuter nästa mål?)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55



För sisådär tio år sedan var det populärt inom offroaden att bygga bilar med framaxlar från Terrängbil 11 fram och bak, vilket gjorde att det fanns ett överskott av bakaxlar. Dessa är relativt enkla att smalna av, har hög markfrigång, diffspärr och nedväxling i portalväxeln. Då blir man å andra sidan tvungen att bygga med mijestyrning, men ändå...

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Nikel skrev:
Turbo


Första jag också tänkte. thumbs up

Men otroligt intressant projekt. Hade varit kul att veta vad slutsumman landar på jämfört med att köpa en riktig grävare.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Ska försöka hålla mej under 30.
Men det blir ju en ganska förenklad produkt jämfört med en riktig grävare. Eller med andra ord. Inget arbetsredskap där man sitter 8h per dag i veckor utan ett trevligt tillbehör hemma för att spara ryggen och ha lite skoj med. Sen är det ju roligt att bygga maskinen också

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Komplett drivlina. Motor, pumpar och hydraulmotorer. Mittmotorbygge som ni ser

Här fick jag hitta på lite eget så det blev lite fräsjobb och en hardyskiva från Mercedes 124.



_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Produktionsstarten närmar sig



_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Jonathan Persson
Göteborg
Här sen Jan 2018
Inlägg: 6



Snyggt! Men varför inte göra den mer ergonomisk med armstöd och lägre placerade spakar?

_________________
Jonathan Persson
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Ingen dum ide med armstöd
Maskinen och stolen är mindre än man tror så jag tror spakarna sitter rätt bra. Iallafall när min 3-d gubbe sitter i maskinen.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10623



Ronny Norkvist skrev:
Ingen dum ide med armstöd
Maskinen och stolen är mindre än man tror så jag tror spakarna sitter rätt bra. Iallafall när min 3-d gubbe sitter i maskinen.


Jag har alltid undrat varför skapligt moderna gräv maskiner fortfarande har spakar.
Vore mycket enklare med en liten modell av balkar och skopa, tänk att du slaktar en liten leksaksgrävskopa från barnens sandlåda och monterar linjärpotar istället för hydraulcylindrar.

Varje pot styr sedan utslaget på motsvarande hydraulcylinder. Inget komplext alls att implementera, egentligen.

Visserligen känns det kanske som man sitter och leker i sandlådan igen, men så mycket mer intuitivt grävandet skulle bli. thumbs up

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



DJ skrev:
Ronny Norkvist skrev:
Ingen dum ide med armstöd
Maskinen och stolen är mindre än man tror så jag tror spakarna sitter rätt bra. Iallafall när min 3-d gubbe sitter i maskinen.


Jag har alltid undrat varför skapligt moderna gräv maskiner fortfarande har spakar.
Vore mycket enklare med en liten modell av balkar och skopa, tänk att du slaktar en liten leksaksgrävskopa från barnens sandlåda och monterar linjärpotar istället för hydraulcylindrar.

Varje pot styr sedan utslaget på motsvarande hydraulcylinder. Inget komplext alls att implementera, egentligen.

Visserligen känns det kanske som man sitter och leker i sandlådan igen, men så mycket mer intuitivt grävandet skulle bli. thumbs up

Exakt detta har jag också tänkt på thumbs up Det blir dock ett reglertekniskt problem eftersom du sätter börvärde på läget med minimodellen, sedan ska den riktiga armen hitta dit utan för mycket fördröjning och överslängar osv. Inget svårlöst nej, men kräver något helt annat än spakmanövrerade hydraulventiler.

En sak som skulle kunna tala mot det är ergonomin, i moderna grävare med två joysticks sitter man med armarna rakt fram på varsitt armstöd, ska man manövrera minimodellen finns det nog större risk för icke-optimala arbetsställningar för t.ex. handlederna. Men för sällananvändare som ju har störst nytta av en sån här lösning hade det varit perfekt.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Ram i princip klar. Helsvetsning på agendan.
Den är bara 1,9m lång och 57 cm bred ändå är detta ca 16m rör. Skall dit med 1,5m till. Man blir alltid lika förvånad hur många löpmeter som går åt när man bygger något.



Det är ju poppis att snacka svetsar här, hoppas ni gillar mina MAG svetsar

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Andra projekttrådar
ROX EW07
1, 2   >>
11550 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande