Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
10 besök senaste veckan (42792 totalt)
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Jag har hängt här på Rejsa ganska länge men inte gjort så många inlägg och aldrig lyckats köra på någon bana, fast jag velat det länge, men sommaren 2017 blev det ändring på det och insåg att det är det roligaste man kan göra i en bil.

Så här kommer storyn om bilen som fick mig att tillslut börja köra och som någon slags bygg och rejs dagbok tänkte jag.

Allt började med att jag sålde min Sierra Cosworth som jag haft i evigheter men aldrig riktigt använt den. Började fundera på vad man kan köpa som var relativt billigt men ändå har lite potential att bli en vettig trackday bil. Tittade på några BMW turbo först men kände att det var så besvärligt med besiktning osv eftersom jag gärna vill kunna köra på gata och inte ha 100% racebil. Efter att bott på blocket i några månade kom jag på att en MR2 Turbo som jag velat ha när jag var runt 20 (snart 15år sedan) kanske var överkomligt pris på nu för tiden.
Letade efter en vänsterstyrd bra länga men inget vettigt kom upp, fanns dock en högerstyrd med rätt grejer på som jag tittade på mer en gång.
Efter att pratat med en kompis som har en högerstyrd RX7a så kändes det mer vettigt att köpa en potent Högerstyrd bil i stället för en original vänsterstyrd när man ändå bara har den som hobby bil. Sagt och gjort så åkte jag och tittade på den högerstyrda MR2an och det blev affär.

Specificationen på bilen var som föjer.
* Apexi FC ECU
* Apexi Elektronisk laddtrycksstyrning1
* Sard 800CC Spridare
* Bränslepump från Supra Twin Turbo
* Greddy Intercooler
* 3" rostfritt avgassystem med racekatt
* Extra oljekylare
* Lättre svänghjul
* Hårdare tryckplatta med 6 puckad sinter.

Chassit hade lite kul med
* Ställbara BC Coilovers
* Grövre krängningshämmare fram
* Rollcenter correction kit
* Insvetsad båge med bältessträva för fyrpunktsbälte.

Mappad på E85

Så det kändes ganska rätt för en trackday bil.

såg ut så här efter pengar bytt hand och papper skrivits på innan jag åkte hem.


Bågen med 4-punkt bälte på förar sidan.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Utseende!
Fälgarna var inte riktigt i min smak och tycker att bilen behöver lite större vinge för utseendets skull.
Så jag letade upp en TRD (toyota racing development) replica vinge för tycker den passar väldigt bra på bilen och sedan fick det bli Japan Racing JR3 fälgar, 8" breda fram och 9" breda bak.
Det var här jag bestämde mig lite för att testa köra bana med bilen denna sommaren och då ha några bättre däck men ändå inte rena R-däck så valet föll på Ferderal 595 RS-R.

Efter det såg bilen ut mer åt detta hållet. Jag var rätt nöjd.


Första Trackdayen
Tittade runt lite på banor som var vettigt lång att åka till och hade något bra evenemang där man kunde vara med. Såg att Tracklife då just börjat köra på Gröndal i Eskilstuna så jag anmälde mig direkt till den långsamma gruppen där.
På vägen dit började det regna och jag tänkte, jippi det här kommer gå åt helvete. Väl på plats slutade det regna och vi år frukost och hade förar möte och då började himlen spricka upp och solen komma fram. Dock torkade det inte upp helt till första passet och det fick vi köra på en blöt bana. Men efteråt kändes det rätt okej för mig som då kunde ta det lite extra lugnt i början och lära mig den korta banan.
Körde Harrys laptimer hela tiden där och när det torkade upp förbättrade jag tiden med 15 sekunder, så jag fegade lite väl mycket i det blöta med tanke på hur kort den banan är.
Det roliga var att jag höll mig sedan inom en sekund på samma tider hela tiden när jag väl fått in flytet och måste säga att jag var väldigt nöjd med det som första gången på bana.
Bästa tiden var 0:44 nånting som jag sedan förbättrade en vecka senare vid en söndagskörning till 0:43,91 som är mitt rekord på den banan.
Riktigt roligt med alla i Depån och få träffa likasinnade och tycker arrangören gjorde det väldigt bra.
Efter detta var jag helt fast och började titta på andra dagar och tider som skulle kunna passa att köra på olika banor.

De lyckades fånga mig på bild i alla fall.



Lunda Flygfält

Ännu ett ställe som är nära för mig och gjort att jag även tagit mig dit de gånger som det passat.
Första gången var det med Ford Club Sweden som hade en bana de kallar lite humoristiskt för "älgtest i autobahn hastighet". En snabb bana lite i stil med Bilsports Superstage som enbart kördes på stora landningsbanan.
Kämpade för att komma under minuten som blev nått slags mål för dagen. Men tyvärr blev bästa tid 1:01,00 grymt nära men inte riktigt som jag ville.
Men ännu en gång så var det riktigt trevlig tillställning och massa roligt folk att snacka med, har ju ägt 2 st cosworthar så man hade ju lite gemensamt med många




Andra gången på Lunda så var det med ett gäng i privat regi, ett gäng Speedsters en Accura NSX och lite sånt som var mycket snabbare än mig.
Denna gången körde vi först en lite långsammare bana som var mer tekniskt och jag hade väldigt svårt att hålla uppe farten eftersom man var tvungen att svänga så mycket fram och tillbaka och det var jag inge vidare på, hålla händerna på samma ställe hela tiden men ändå vrida så passa mycket kändes fel på något vis, men det är ju bara en övningsfråga.
Sista ca 60min så ställde vi upp Ford klubbens konbana och jag hade bestämt mig att denna gång ska jag under minuten, men det gick inte alls nå vidare, snurrade 3 gånger på samma ställe och en gång tog jag med en kon under bilen som tryckte sönder sidokjolen.






Framtiden

Min säsong slutade alldeles för tidigt. Hade varit ute en kväll i Augusti och åkt lite med bilen och på väg till garaget tittade jag bara i backspegeln när jag svängde av motorvägen och såg ett stor rökmoln komma ut motorhuven. Stannade och tittade och det visade sig komma från vevhus ventilationen. Bilen trycket förbi massor av komp och laddtryck....
Inte helt ovanligt att kolvarna spricker mellan första och Andra kolvringen, eftersom det går bra på alla cylindrar fortfarande, gissar jag att det är detta som hänt. Jag haltade tillbaka till garaget med bilen och ställde av den. Blev inget skruvande eftersom jag och min sambo precis var uppe i husköpande och då riva bilen i ett garage för att sedan flytta den i bitar kändes inte så lockande.

Nu har vi hunnit flytta och bott in oss lite i huset och jag har bestämt mig för att köpa en hel bottendel till bilen från USA. Så den kommer att bli 2.3 liter i stället med block från en cammry som tydligen ska vara mycket hållbarare och helsmidd insida. Kommer behålla turbo och allt annat till en början så jag får komma igång och köra igen. Bör kunna ge 350 ish hästar ändå och det duger utmärkt. Men det är driftsäkerheten jag vill åt.

Så här står bilen nu och nya uppdateringar kommer allt eftersom det händer lite.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Snygg, tycker fortfarande att mr2 är en tidlös design med goda prestanda möjligheter. Lådorna är ju kända för att tåla och kör själv en st185 cs låda.

Lycka till

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Nu när jag fått lite mer ordning i garaget och fått verktyg osv på plats så började jag titta på att plocka ut motorn. Eftersom jag aldrig gjort detta tidigare på dessa bilar så googlade jag lite och hittade en bra guide, skönt när det finns folk som testat innan så man inte skruvar lös massa saker man inte behöver röra.


Efter rivit ner balken bak, som typ är en framvagnsbalk baklänges, och kopplat ut allt vatten och kabelhärvan så hänger motorn endast i 3 motorfästen och det var dags att ta fram motorlyften.



Eftersom motorn tas ut nedåt så behövde bilen upp ganska högt, hade chansat lite på en höjd som verkade bra och jag hade nån centimeter till godo när jag ställt ner motorn på min OSB-skiva med hjul på.



Sedan var det bara skruva lös låda från motorn och hänga upp motorn i stativet för att riva allt.



När att väl var isär så var felet precis vad jag gissar på, 3:ans kolv var trasig mellan kolvringarna.
Ringland failur som de säger i staterna.




Nu är det bara städa i garaget och rengöra lite motorprylar medan jag bestämmer mig för hur långt jag ska gå när motorn ändå är ute. Byta turbo nu eller slå ihop och köra och riva ut och byta senare.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Sik_co skrev:
Snygg, tycker fortfarande att mr2 är en tidlös design med goda prestanda möjligheter. Lådorna är ju kända för att tåla och kör själv en st185 cs låda.

Lycka till


Ja det är något med alla 90-tals bilar från japan som tilltalar mig designmesigt det har lyckats få dem att hålla än i dag. Eller så är det bara så att man börjar bli gammal och dras till det man drömde om när man var 20

Efter ägt cosworthar innan så är det välkommet med en låda som håller. Nu är det bara hoppas jag få ihop en motor som håller med.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Det verkar vara mycket skoj för pengarna med de där. Minns en som det tävlades med i långlopp för några år sen. Verkligen najs att det satt båge i din bil, så du slapp det jobbet! Trist bara med raset. Vi sågs väl på Lunda både med Fordgänget och Lotusgänget thumbs up

Japan Racing verkar ha väldigt shyssta fälgar för rimliga pengar, jag har själv funderat på en uppsättning att ha bandäcken på till M2'an. Köpte du från ABS wheels eller någon annan stans?

Sprack sidokjolen av konen?! Det var maximal otur! Jag har kört på en och annan kon, hehe, och det är väldigt sällan det blir något mer än att bara gnugga bort gult/rött. Jag har pajat ett blinkersplastglas på Superstage men där är det hårda plaströr som sitter fast i backen och säkert 120-130kmh när man... kör på den En annan gång försökte jag flytta en kon som hamnat mitt i banan efter att någon annan vart på den. Jag tänkte jag kör på den lite lagom så far den iväg från banan... men det blev inte riktigt så utan en liten kolfibergrej längst ner på kofångaren sprack. Men då siktade jag verkligen på konen och höll 120 typ

_________________
Magnus Thomé
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Det verkar vara mycket skoj för pengarna med de där. Minns en som det tävlades med i långlopp för några år sen. Verkligen najs att det satt båge i din bil, så du slapp det jobbet! Trist bara med raset. Vi sågs väl på Lunda både med Fordgänget och Lotusgänget thumbs up

Jag köpte denna av några som tävlade med en svart MR2an i någon serie, de var från falkenberg så kanske är samma? De hade använt de som de visste var bra på denna MR2an och skulle ha som trackday bil. Men hade aldrig tid att köra den när de hade en racebil också därför den såldes. Därför den har halvbur osv.
Ja det gjorde vi nog, fast du hade inte med någon M2:a då?

Magnus Thomé skrev:

Japan Racing verkar ha väldigt shyssta fälgar för rimliga pengar, jag har själv funderat på en uppsättning att ha bandäcken på till M2'an. Köpte du från ABS wheels eller någon annan stans?

Jo köpte dem av ABS Wheels, hämtade dem på plats också och då kunde inte så mycket annat konkurera med priset mot dem. Har ju inte kört i något större påtthål eller liknande med dem ännu men jag är då nöjd med fälgarna, snygga och bra pris.

Magnus Thomé skrev:

Sprack sidokjolen av konen?! Det var maximal otur! Jag har kört på en och annan kon, hehe, och det är väldigt sällan det blir något mer än att bara gnugga bort gult/rött. Jag har pajat ett blinkersplastglas på Superstage men där är det hårda plaströr som sitter fast i backen och säkert 120-130kmh när man... kör på den En annan gång försökte jag flytta en kon som hamnat mitt i banan efter att någon annan vart på den. Jag tänkte jag kör på den lite lagom så far den iväg från banan... men det blev inte riktigt så utan en liten kolfibergrej längst ner på kofångaren sprack. Men då siktade jag verkligen på konen och höll 120 typ

Hehe, putta koner med kolfiberläppar känns kanske inte optimalt
Men jag tror konen föll i kull och åkte in under bilen och tryckte sönder kjolen underifrån, den tog en tur under bilen i alla fall och sedan ca 10 meter ut i gräset
Men det är bara i glasfiber så går nog relativt enkelt att reparera.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Hehe, det var just en svart räcer-MR2 som jag tänkte på thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
I helgen köpte jag mig en ny leksak till garaget, lite lagom storlek för det lilla hobby/villa garaget.
Har velat ha en pelarborr ett längre tag men med denna kombinerade borr och fräs blev lyckan total.



Hade köpt bromsar från en Skyline R32 GTR tidigare som var tänkt att montera men aldrig fått tummen ur att mäta och få hjälp med någon adapter. Men nu med egen fräs var det inga större problem, skivorna kommer från en Supra Twin Turbo eftersom de är samma bultmönster som MR2 men mycket större.

Original bromsarna såg ut så här.



Efter lite fixande med adaptrar och mätande och funderande lyckades de nya bromsarna hitta på plat.



Sedan en fundering.
Ca 1cm av skivan längst in har inte alls kontakt med belägget. Går inte att flytta längre in heller för oket tar då i skivan(For stor skiva för oket). Spelar det någon roll egentligen?
Detta är tydligen en kombo folk brukar köra med på dessa bilar men tycker det såg lite udda ut så blev fundersam.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Extremt lite har hänt nu på slutet när jag bara suittit och väntat på att mitt "short block" som de kallar det för i americat ska anlända. Men i dag kom det slutligen med diverse prylar runt om som jag beställt.

Specen på bottendelen ser ut så här. (ursäkta engelskan)

ATS 2.3 Stroker Assembled Short Block
ACL RACE BEARINGS
Heavy Duty 1000whp pistons
Upgrade Wrist Pins
88mm bore
BC-rods
98+ 5S block upgrade
ATS partial fill
ARP main studs
block line honed for main studs

Det fina paketet som anlände.


Sedan själva bottendelen


Roade mig med att skruva lös allt från den gamla motorn som behövs monteras på den nya motorn nu när den ska ner i bilen. Slängde en hel del saker i denna lådan som åker med till jobbet i morgon för att tvättas.


Kommer uppdatera här lite eftersom med bilder senare under monteringen.


Hade rätt tråkigt eftersom väntan blev så lång på denna motor så jag råkade handal lite andra prylar som jag dock inte hunnit med att testmontera.
Skärmar som är 25mm bredare per sida så jag för hoppningsvis kan få dit 235:or fram och sedan släpper de även ut luft(stenar) från hjulhusen vilket jag hör ska vara fördelaktigt.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



Satan i helvete vad fränt

_________________
Benny Gustavson
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25



Roligt att följa andra mr2 skruvare
Var hittade du dom skärmarna?

_________________
Christian Persson
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Vilken fin borr/fräs du har fått tag på. Skulle vilja ha en liknande. Vad är det för fabrikat på den? Hittade du den på blocket eller finns det nå bättre ställe att leta på?

Riktigt schysst MR2 för övrigt. thumbs up

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



älskar mr2:an otroligt vackert exemplar du har blir sjukt inspirerad !

_________________
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



spännande med "färdigt" motorpaket.
Vars är det köpt och är priset rimligt, PMa prisbild om du vill då det verkar vara en bra väg att gå med camryblocket.'
Mvh Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Stingray468 skrev:
Vilken fin borr/fräs du har fått tag på. Skulle vilja ha en liknande. Vad är det för fabrikat på den? Hittade du den på blocket eller finns det nå bättre ställe att leta på?

Riktigt schysst MR2 för övrigt. thumbs up


Fabrikatet vet jag inte riktigt men det är nån billig sak från början tror jag. Men alldeles lagom för en vanlig dödligs garage. Hittade den i en facebook grupp som heter "Köp och sälj verktyg och verkstadsutrustning"

kribbe skrev:
Roligt att följa andra mr2 skruvare
Var hittade du dom skärmarna?


Ja det är alltid kul att se vad folk med liknande bilar hittar på.
Skärmarna hittade jag på facebook ett företag i UK som gör dem, det heter Glass Fiber Products https://www.facebook.com/profile.php?id=877809658913731&ref=br_rs

gasekke skrev:
spännande med "färdigt" motorpaket.
Vars är det köpt och är priset rimligt, PMa prisbild om du vill då det verkar vara en bra väg att gå med camryblocket.'
Mvh Erik


Camry blocket är nog ända vägen att gå om man vill ha lite effekt och inte behöva oroa sig vad det verkar.
Jag har köpt det av ATS racing i USA. Vad som är "rimligt" pris är väl upp till var och en
Men på deras hemsida http://atsracing.net kan du bygga ihop en egen med den spec du önskar och få ett pris på vad det kostar. Frakten stämmer ganska exakt också så det är bara klicka in och drömma dig bort

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Röstar för att du tar rram kapen o bygger en Sard MC8!

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
erki87 skrev:
Röstar för att du tar rram kapen o bygger en Sard MC8!


Kapa sönder fixat jag nog men sen kommer den nog inte ihop igen, bygga saker är jag ingen expert på
Jag nöjer mig med att köpa saker jag kan skruva fast och åka med

Men det finns billiga MR2or på blocket så bara du köper en och bygger en Sard MC8 sen när du är klar med bilen du bygger nu. Så kan jag köpa den förmånligt

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Tittat lite närmare på min topp, samma som jag hade innan som även kommer användas i nya bygget.
Hade i stort sett bara tänkt tvätta av den och skruva dit den igen men vid närmare inspektion såg det ut så här.


Spricka i flera ventilsäten så det är bara skicka in den till närmsta motorrenoverare som får se över toppen och byta säten, hade tänkt spara en slant på att slippa det men verkar inte som att det är ett alternativ nu.

Undra vad det kan bero på att flera säten hade sprickor liknande bilden, inga anda synliga spiknings skador annars, är det värme som dödat dem eller bara materialfel?

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Jag tycker ändå det var rätt så prisvärt på den sidan med ett "färdigt" motorpaket från US.
Vad blir det för övrig setup, flytta över resten från befintlig maskin eller vad?
Blir det annat grenrör o turbo, vad för bränsle är tänkt att åka på?

Jag undrar med vilken komp den är specad för eller kan man bestämma själv när man beställer motorn från firman?
Japp en massa frågor...men jag har aldrig skruvat i dessa motorer tidigare utan det "blev bara så" helt plötsligt att man blev med Toyota

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



AffeAlien skrev:

Undra vad det kan bero på att flera säten hade sprickor liknande bilden, inga anda synliga spiknings skador annars, är det värme som dödat dem eller bara materialfel?


Då både kolvar och ventilsäten har spruckit gissar jag på snällare form av spikning: "predetonation". Troligtvis gick det ganska varmt och med högt cylindertryck. Har aldrig sett säten sricka sådär men de är sprödare än alu så det är inte omöjligt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
10 besök senaste veckan (42792 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande