Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 135i -08 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 10 besök senaste veckan (33555 totalt) |
Så att byta dumpventilerna löste problem med överladd? Dom brukar annars mest läcka och orsaka för lite ladd, inte för mycket. Wastegate styr ju hur mycket turbon laddar, den styrs av en tabell i ECU och man kan behöva finjustera den för dom specifika turbo som sitter i din bil. För att justera behöver man förstås en mappning. Jag kör med cobb och ATR för att justera själv, men det finns säkert motsvarande möjlighet med mhd. Alternativt kan en protuner hjälpa dig bygga en mapp i mhd special för din motor där dom tunar in WG-tabellen för dina turbos, troligen bästa lösningen. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Inte dumpventilerna, laddtrycksventilerna. Ah det var så du menade, ja det är väl en lösning. Får kika på det när det blir dags för optimering, lite annat som är prio innan så att säga. 😊 _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Uppgradering av oljekylaren på g, orginalet var onekligen lite trött.
Har stört mig lite på att fronten ser så fruktansvärt tam ut så började pilla ihop en splitter. Gjorde en snabb mall och det såg ut att göra sig helt okej, så vi får se när den är klar. Måste säga att insidan på dessa bilar är riktigt trevlig. Växelspaken är dock i kortaste laget, visst det är korta och sköna lägen men upplever det ganska trögväxlat med så kort spak. Blir byte till ett riktigt spakställ i framtiden. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Kul bygge!
Hade en 335 med samma motor under sommaren som jag byggde om lite lätt för mer effekt. Sålde den dock för någon månad sedan. Kan absolut rekommendera en uppgraderad IC, lågtryckspump och sen en mappning via MHD av någon av de stora i USA, tex Ken Atkinson på Wedge tuning. Ber du om en E30/E60-mapp så kommer du få en bil som beter sig helt annorlunda mot en originalbil _________________ |
||||
Ja jag tror en 400-450hk vore lagom i rackaren. Sitter en uppgraderad IC på den redan idag, och pumpen har jag funderat lite över. En sådan mapp vore inte helt fel, men lättheten med att kunna tanka 98 från pump och inte behöva tänka på kvalite på e85 är rätt skön... Har du använt deras mappar? _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Om du tänker på MHD's standardmapp så jo, jag har provkört några av dem. Jag hade dock rekommenderat att du vänder dig till tex Wedge tuning eller BQtuning och får bilen injusterad av dem. Då flashar du via MHD-appen och skickar loggfiler till dem, som de sedan gör korrigeringar i mappen efter och skickar tillbaka till dig. _________________ |
||||
Tack för tipsen Fick klar splittern i helgen, den gjorde verkligem det där lilla extra för den annars relativt snälla fronten. Blev något litet skit med grunden men allt som allt blev det riktigt bra. Lär göra en mall innan man hinner köra sönder denna över nå curbs Frågan är om man ska gjuta någon sorts "tratt" i hålrummen som syns ovanför läppen och utnyttja dessa för bromskylning. Slipgrund lagd. Lackad i Ral9005. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Ett stycke modell större oljekylare på plats. Gick att karva lite i originalscoopet så det passade relativt bra, buntband löser allt Lite galler i hjulhuset sen så blir det där prima
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Slanganslutningen mot toppen brukar ha en förmåga att spricka, så kostade på hela 70 kr och fick en i aluminium från ebay
För att få ut någon sorts bromsverkan ur 6 kolvarna så uppgraderade jag till stålomspunnet, oken är tyvärr inte dom bäst lämpade för banåka som dom är i dagsläget då varken damaskerna eller kolvarna tål värme.. Hoppas dom överlever sommaren med lite extra kylning, nästa år blir det kolv och damaskbyte. När allt ändå var nere passade jag på att blästra av lite fästen för slangarna och skivorna, ger lite trevligare intryck och betydligt trevligare att mecka med. Skivorna får gå sommaren ut sen byts dom till slitsade är tanken. Första körningen är bokad till den 3e Maj på Gelleråsen, hoppas fälgar och däck hinner anlända tills dess _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
I väntan på lite annat så passade jag på att slänga ihop ett stolsunderrede och började snickra på ett "cold air intake".
Original sitter luftburken på höger sida, så snorkeln pekade åt helt fel håll. Byggde om snorkel så den gick åt vänster med lite kartong och några lager silvertape så den skulle klara av polyestern och släppa lätt när jag använder den som form vid avgjutningen. Sen gjöt jag av ovansidan och undersidan, sen plastades dessa ihop. Måste säga att jag blev fruktansvärt nöjd med resultatet. Nu har jag börjat snickra på en luftburk som kommer täta upp mot undersida huv samt släppa ut överflödig luft bakåt. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
|
||||
_________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||||
Oj tack för alla kommentarer! Kul att ni gillade det
Det är BMW Style 269, original till performance-paketet. 18x7.5" ET49. Fortsätte med kalluften i helgen och boxen blev me eller mindre klar, fattas lite strukturfärg på den så man får den där "plastiga" looken samt att det skall göras scoop innanför gälarna in i rören. Måste säga att det blev riktigt fint! Vid första testturen skall jag stoppa i en tryckmätare och kolla så jag inte får några tryckfall, men tror det skall vara ok. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Tack för svar, tror den modellen skulle sitta fint på min 120i - E81, om dom går att få tag i för rimliga pengar.
Blir förhoppningsvis byte till en E82 coupe eller Z4 om möjligt i framtiden. _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||||
Den gamla pärlan, den var tidig ut i turboträsket av 190e Tack!
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Du kan ju alltid höra av dej om du känner för att göra dej av med dem i framtiden, om felfria förstås.
Är det verkligen ET49? Osäker på om det passar i mina hjulhus, har ET 44 orginal. _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||||
Yes! Japp det är ju sådant skumt et på dom. Efter lång väntan kom äntligen fälgarna! Dom blev aningen ljusare än jag tänkt men det blir nog bra ändå! Har fått hem framdäcken och bakdäcken borde komma vilken dag som helst, så med lite flyt kan jag ställa ner den på hjul till helgen. Riktigt nöjd med passformen _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 135i -08 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 10 besök senaste veckan (33555 totalt) |