Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i -08
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (33555 totalt)
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



speeDs_ skrev:

Ang ventilerna så bytte jag båda och det löste även problemet med laddtryck 😊
Vad menar du med ställa ner tabellen? Bilen är inte optimerad idag men funderar på att köra mhd optimering på den.


Så att byta dumpventilerna löste problem med överladd? Dom brukar annars mest läcka och orsaka för lite ladd, inte för mycket.

Wastegate styr ju hur mycket turbon laddar, den styrs av en tabell i ECU och man kan behöva finjustera den för dom specifika turbo som sitter i din bil.

För att justera behöver man förstås en mappning. Jag kör med cobb och ATR för att justera själv, men det finns säkert motsvarande möjlighet med mhd. Alternativt kan en protuner hjälpa dig bygga en mapp i mhd special för din motor där dom tunar in WG-tabellen för dina turbos, troligen bästa lösningen.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
speeDs_ skrev:

Ang ventilerna så bytte jag båda och det löste även problemet med laddtryck 😊
Vad menar du med ställa ner tabellen? Bilen är inte optimerad idag men funderar på att köra mhd optimering på den.


Så att byta dumpventilerna löste problem med överladd? Dom brukar annars mest läcka och orsaka för lite ladd, inte för mycket.

Wastegate styr ju hur mycket turbon laddar, den styrs av en tabell i ECU och man kan behöva finjustera den för dom specifika turbo som sitter i din bil.

För att justera behöver man förstås en mappning. Jag kör med cobb och ATR för att justera själv, men det finns säkert motsvarande möjlighet med mhd. Alternativt kan en protuner hjälpa dig bygga en mapp i mhd special för din motor där dom tunar in WG-tabellen för dina turbos, troligen bästa lösningen.


Inte dumpventilerna, laddtrycksventilerna. Ah det var så du menade, ja det är väl en lösning. Får kika på det när det blir dags för optimering, lite annat som är prio innan så att säga. 😊
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Uppgradering av oljekylaren på g, orginalet var onekligen lite trött.







Har stört mig lite på att fronten ser så fruktansvärt tam ut så började pilla ihop en splitter. Gjorde en snabb mall och det såg ut att göra sig helt okej, så vi får se när den är klar.


Måste säga att insidan på dessa bilar är riktigt trevlig. Växelspaken är dock i kortaste laget, visst det är korta och sköna lägen men upplever det ganska trögväxlat med så kort spak. Blir byte till ett riktigt spakställ i framtiden.
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



Kul bygge!
Hade en 335 med samma motor under sommaren som jag byggde om lite lätt för mer effekt. Sålde den dock för någon månad sedan.

Kan absolut rekommendera en uppgraderad IC, lågtryckspump och sen en mappning via MHD av någon av de stora i USA, tex Ken Atkinson på Wedge tuning.
Ber du om en E30/E60-mapp så kommer du få en bil som beter sig helt annorlunda mot en originalbil

_________________
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Snömannen skrev:
Kul bygge!
Hade en 335 med samma motor under sommaren som jag byggde om lite lätt för mer effekt. Sålde den dock för någon månad sedan.

Kan absolut rekommendera en uppgraderad IC, lågtryckspump och sen en mappning via MHD av någon av de stora i USA, tex Ken Atkinson på Wedge tuning.
Ber du om en E30/E60-mapp så kommer du få en bil som beter sig helt annorlunda mot en originalbil

Ja jag tror en 400-450hk vore lagom i rackaren. Sitter en uppgraderad IC på den redan idag, och pumpen har jag funderat lite över. En sådan mapp vore inte helt fel, men lättheten med att kunna tanka 98 från pump och inte behöva tänka på kvalite på e85 är rätt skön...

Har du använt deras mappar?
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



speeDs_ skrev:
Snömannen skrev:
Kul bygge!
Hade en 335 med samma motor under sommaren som jag byggde om lite lätt för mer effekt. Sålde den dock för någon månad sedan.

Kan absolut rekommendera en uppgraderad IC, lågtryckspump och sen en mappning via MHD av någon av de stora i USA, tex Ken Atkinson på Wedge tuning.
Ber du om en E30/E60-mapp så kommer du få en bil som beter sig helt annorlunda mot en originalbil

Ja jag tror en 400-450hk vore lagom i rackaren. Sitter en uppgraderad IC på den redan idag, och pumpen har jag funderat lite över. En sådan mapp vore inte helt fel, men lättheten med att kunna tanka 98 från pump och inte behöva tänka på kvalite på e85 är rätt skön...

Har du använt deras mappar?


Om du tänker på MHD's standardmapp så jo, jag har provkört några av dem.
Jag hade dock rekommenderat att du vänder dig till tex Wedge tuning eller BQtuning och får bilen injusterad av dem.
Då flashar du via MHD-appen och skickar loggfiler till dem, som de sedan gör korrigeringar i mappen efter och skickar tillbaka till dig.

_________________
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Snömannen skrev:

Om du tänker på MHD's standardmapp så jo, jag har provkört några av dem.
Jag hade dock rekommenderat att du vänder dig till tex Wedge tuning eller BQtuning och får bilen injusterad av dem.
Då flashar du via MHD-appen och skickar loggfiler till dem, som de sedan gör korrigeringar i mappen efter och skickar tillbaka till dig.


Tack för tipsen thumbs up

Fick klar splittern i helgen, den gjorde verkligem det där lilla extra för den annars relativt snälla fronten. Blev något litet skit med grunden men allt som allt blev det riktigt bra. Lär göra en mall innan man hinner köra sönder denna över nå curbs

Frågan är om man ska gjuta någon sorts "tratt" i hålrummen som syns ovanför läppen och utnyttja dessa för bromskylning.

Slipgrund lagd.


Lackad i Ral9005.




Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Ett stycke modell större oljekylare på plats. Gick att karva lite i originalscoopet så det passade relativt bra, buntband löser allt Lite galler i hjulhuset sen så blir det där prima thumbs up





Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Slanganslutningen mot toppen brukar ha en förmåga att spricka, så kostade på hela 70 kr och fick en i aluminium från ebay




För att få ut någon sorts bromsverkan ur 6 kolvarna så uppgraderade jag till stålomspunnet, oken är tyvärr inte dom bäst lämpade för banåka som dom är i dagsläget då varken damaskerna eller kolvarna tål värme.. Hoppas dom överlever sommaren med lite extra kylning, nästa år blir det kolv och damaskbyte.

När allt ändå var nere passade jag på att blästra av lite fästen för slangarna och skivorna, ger lite trevligare intryck och betydligt trevligare att mecka med. Skivorna får gå sommaren ut sen byts dom till slitsade är tanken.





Första körningen är bokad till den 3e Maj på Gelleråsen, hoppas fälgar och däck hinner anlända tills dess
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
I väntan på lite annat så passade jag på att slänga ihop ett stolsunderrede och började snickra på ett "cold air intake".

Original sitter luftburken på höger sida, så snorkeln pekade åt helt fel håll. Byggde om snorkel så den gick åt vänster med lite kartong och några lager silvertape så den skulle klara av polyestern och släppa lätt när jag använder den som form vid avgjutningen. Sen gjöt jag av ovansidan och undersidan, sen plastades dessa ihop. Måste säga att jag blev fruktansvärt nöjd med resultatet. Nu har jag börjat snickra på en luftburk som kommer täta upp mot undersida huv samt släppa ut överflödig luft bakåt.

















Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Attans va knökigt att inluften kommer in på fel sida! Men lösningen blev ju kanonshysst!

_________________
Magnus Thomé
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Hatten av på plastningen ser oem ut!

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Ja jäklar, den snablen såg ut att suttit där från fabriken!

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Grymt snyggt gjort!
Och fint övrigt jobb du gör med bilen!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Snygga fälgar du har på 135:an!

BMW orginal? Dimensioner? Vet du vad dom heter?

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Oj tack för alla kommentarer! Kul att ni gillade det

jontelinlugg skrev:
Snygga fälgar du har på 135:an!

BMW orginal? Dimensioner? Vet du vad dom heter?

Det är BMW Style 269, original till performance-paketet. 18x7.5" ET49.

Fortsätte med kalluften i helgen och boxen blev me eller mindre klar, fattas lite strukturfärg på den så man får den där "plastiga" looken samt att det skall göras scoop innanför gälarna in i rören. Måste säga att det blev riktigt fint! Vid första testturen skall jag stoppa i en tryckmätare och kolla så jag inte får några tryckfall, men tror det skall vara ok.









Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



Stor fan av din 190e som jag är riktigt imponerad av.
Detta verkar bli riktigt bra det med.

Ska bli skoj att följa.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Tack för svar, tror den modellen skulle sitta fint på min 120i - E81, om dom går att få tag i för rimliga pengar.
Blir förhoppningsvis byte till en E82 coupe eller Z4 om möjligt i framtiden.

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
robber skrev:
Stor fan av din 190e som jag är riktigt imponerad av.
Detta verkar bli riktigt bra det med.

Ska bli skoj att följa.

Den gamla pärlan, den var tidig ut i turboträsket av 190e
Tack!

jontelinlugg skrev:
Tack för svar, tror den modellen skulle sitta fint på min 120i - E81, om dom går att få tag i för rimliga pengar.
Blir förhoppningsvis byte till en E82 coupe eller Z4 om möjligt i framtiden.
Dom där är typ gratis, så det borde inte vara några problem. Hade det inte varit så att ja behövde mina som reservhjul hade du fått köpt dom.
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Du kan ju alltid höra av dej om du känner för att göra dej av med dem i framtiden, om felfria förstås.
Är det verkligen ET49? Osäker på om det passar i mina hjulhus, har ET 44 orginal.

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
jontelinlugg skrev:
Du kan ju alltid höra av dej om du känner för att göra dej av med dem i framtiden, om felfria förstås.
Är det verkligen ET49? Osäker på om det passar i mina hjulhus, har ET 44 orginal.

Yes! Japp det är ju sådant skumt et på dom.

Efter lång väntan kom äntligen fälgarna! Dom blev aningen ljusare än jag tänkt men det blir nog bra ändå! Har fått hem framdäcken och bakdäcken borde komma vilken dag som helst, så med lite flyt kan jag ställa ner den på hjul till helgen. Riktigt nöjd med passformen







Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i -08
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (33555 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande