Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 206 GTI"Gröngölings räser" R.I.P
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (6083 totalt)
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
DÅSÅ kära vänner, bekanta och eventuella fiender!
Sista smorningen är nu gjord ! (pun intended) det satans flexröret som vi trodde hade gått av var helt intakt och som vanligt var det skit-bakom-spakarna som hade ställt till det, V-bandet hade landat lite på sniskan vilket resulterade i läckande, så vi rådde bot på det idag genom att KRÅSA skiten satan.

När vi väl hade bilen uppe på liften upptäckte vi att det var lite grisigt i vänster fälg fram
Visade sig att en slangklämma till drivknuten hade släppt och kladdat ner lite, så det åtgärdades snabbt!

Med stort vemod är vi nu klara inför sista tävlingen med bilen på Lördag.
Starten går klockan 10.00 på Mantorp Park, inträde är gratis och kan man inte ta sig till Mantorp för att åskåda så finns möjligheter att spektera live via vår youtube kanal: https://www.youtube.com/channel/UCsfnOle5RWgyj3EQsI-A36w

Robin tar sista stinten och om man tunea:r in vid 17:55 kan man kanske få se Robin skicka i ettan på bilen från femman.. .







Men vad är det här?


Så ska det inte se ut

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare


Då var vi vid vägs ände med "världens billigaste" räserbil, fyra tävlingar och fyra trackdays totalt över 40 timmar fullgas höll han för innan skiten helt och hållet.......... MEN DÄR ÄR VI INTE ÄNNU!

För jag har en hel räserdag att rekapitulera i ett par enkla och snabba highlights innan jag berättar om slutet av dagen!

Starten gick klockan 10.00
Och första tio minuterna flöt på bra innan första gulflagg och safetycar åkte på (någon form av rekord faktiskt). Men sedan dröjde det inte länge till nästa gulflagg bara någon minut efter att grönflaggen hade skickats på så laddade någon "lite väl mycket" på start och mål för att sedan lägga sig på taket.

Bilen såg väldigt illa däran, men rescue var framme väldigt snabbt och professionellt jag vet inte hur det gick för föraren, men jag både antar och hoppas att det gick bra!
Som åskådare vid en sådan rullning inser man ganska fort varför det är gött att ha en bur i bilen, så nästa bil kommer defentivt att ha något rejälare skydd än vad peggan hade (ser på Speedhive att bilen faktiskt gick över 400 varv efter rull så de fick ihop den igen )


För vår del rullade första tre stintarna på som tåget !
Nya bromsarna höll över förväntan och vi hade alla förhoppningarna på att köra hela dagen utan större incindenter.

MEN så blev det Hokkes tur och sist på Mantorp så lyckades han med konststycket att köra av i F2 kurvan, efter en oturlig växling, denna gång "blev han trängd" se på videon och bedöm själva hurvida han blev det (OBS! denna utsago tog han senare tillbaka)

(Embedd fungerar inte med länk till tid wääh)
https://youtu.be/_AE6oKdmvoI?t=10098

Resultatet av denna lilla balett, blev att höger framdäck krängdes av, och FAN lika bra var det för då fick vi anledning till att skicka på våra fina Atrezzo däck bak. (plåtfälg bak, alu fram)

Geometrin blev bättre, greppet blev bättre, Bra jobbat Håkan! (Fram 195/55/15, Bak 205/50/15)

Därefter rullade allt på fint i två stintar, tills Robin började klaga på att bilen fick sitt karaktäristiska "ålande" vid hård inbromsning, bromsarna var slut med andra ord och efter ett snabbt byte (10 minuter) så var vi ute på banan igen. För att nästan få soppa torsk efter fyra varv, tankmätaren hade precis börjat varna för låg nivå vilket tidigare betytt att man kan köra fullgas i minst 30 minuter till innan det blir helt torrt, MEN INTE DENNA GÅNG ICKE



Efter ett snabbt bromsbyte och tankning, så rullade bilen på utan incindenter till 16.50 då vi bestämde oss för att göra en sista liten tankning och bromsbyte för att glida imål sista 70 minuterna, Claes skulle få göra det, köra Peggan hela vägen i mål och vidare in i vårt kollektiva minne som en fantastiskt fransman!

DÅ HÄNDER DET!!!!!!!!!

Efter tre djävla varv i Parisen, exploderar motorn och tappar all kompression.
Enligt Claes själv:
"Bilen bara snurrade 180 grader och gick inte att starta igen"

Vad vi tror:
"Claes missar växeln från fyran till ettan, när det kanske skulle vara fyran till trean"
Först tror vi att det bara är multi-remmen, men när vi ser att den inte riktigt går att få på samt att bilen låter som om någon kastar runt skridskor och muttrar så inser vi att situationen inte går att rädda...

Att vi blir "Lite besvikna" för att vi inte får avsluta med flaggan i topp är kanske en understatement, men shit happens

För att sammanfatta säsongen:
Förbannat jäkla kul! Självförtroendet för att köra bil i lite högre hastigheter har växt oerhört och alla roliga människor som man har träffat på räserbanor runt om i Sverige förhöjer hela året !

Stort tack till Race4Fun för väl genomförda events!
och er för att ni har velat följa vår resa med denna bil!
Vi är tillbaka inom kort med ett nytt bygge, och även nästa säsongen blir med R4F då de uppdaterat reglementet "lite" !

BONUS!

När jag väl fått upp tempot och jagat en Astra ett par varv, om man spolar fram lite får man även se mig torpedera någon stackare i en S40 (ärligt misstag )

(Embedd fungerar inte med länk till tid wääh)
https://youtu.be/_AE6oKdmvoI?t=8073

_________________
Citera
krullibull
Eksjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 36



Har vart skoj att fightas med er i år . Yarisen blev hel skrot och föraren hade en fantastisk tur, dom var och köpte en ny bil och fortsatte rejset thumbs up

_________________
Johan Högström
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
krullibull skrev:
Har vart skoj att fightas med er i år . Yarisen blev hel skrot och föraren hade en fantastisk tur, dom var och köpte en ny bil och fortsatte rejset thumbs up


Det är fighting spirit att köpa nu bil under rejs!
Kommer ni tillbaka nästa år och kör?

_________________
Citera
krullibull
Eksjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 36



BFRC.Awatar skrev:
Det är fighting spirit att köpa nu bil under rejs!
Kommer ni tillbaka nästa år och kör?


Har vart flera team som gjort så i år, de flesta har dock kört ett fd. svenskt märke på fyra bokstäver som börjar på s och slutar på b.

Återstår att se hur det blir med nästa år för våran del. Men någon gång så kommer vi tillbaka!

_________________
Johan Högström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 206 GTI"Gröngölings räser" R.I.P
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (6083 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande