Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 24, 25, 26 >> 20 besök idag (198994 totalt) |
Blir coilovers med lagrad ände så det blir fullt rörligt. Får göra iordning grejerna och måtta in o testa lite rörelser för säkerhets skull då. Ett pringlesrör kanske får agera modell för coilovern _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Idag vart övre fästena klara och balken svetsad på plats.
Så nu kunde jag mäta ut reaktionsstagen och har kapat upp dem. Dags för svarven igen för lite svetsändar med andra ord 👍 _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Förslag på billiga och justerbara" byggdämpare"?
Biltema vantskruv är 229kr styck. Någon som har billigare förslag på något som ändå ska skrotas? _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Billigast är väll att sno något på jobbet
Annars är det väll två olika rör som du kan trä ihop och låsa med ett par muttrar fastsvetsde på det yttre som klämmer fast det innre. Det är ju ett "snabbare" alternativ för att simulera in/ut fjädring. Duger ju eventuellt även för första testkörningarna om du adderar fettnippel och begränsar utslaget _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Lite grövre gängstav med mutter på och ett lagom stort rör som träs över. Borde inte kosta mer än några tior per styck, beroende på vad man har hemma. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||
Nu börjar vi snacka, den borde jag tänkt på själv 😁 Har lämpliga delar som spill att använda _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Hur tänkte du. Det står ju vb. Och det verkar sitta höger bak. Om hjullagret är in kört åt det hållet kommer det ju backa när du igentligen vill åka framåt.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Någon som har coilover med 2,25" fjäder liggandes som man kan få låna lite snabbt för ett enkelt prov av frigång/passform för framvagnen? 8-12" lång där någonstans. Är inte så jättenoga.
_________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Idag tog jag äntligen beslutet att ta bort röret i övre bärarmen och ersätta med en plåt och därmed fick jag frigången jag behövde för coilovers i fram också (och sparade ca 140gram 😂)
Pringlesröret med lite isolering motsvarar 90mm fjäder ytterdiameter. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Idag var det frigångstest fälgar med "fjädring" samt rattutslag, minst 10mm frigång vid max bump 👍
Sen var det helsvetsning stötdämpartorn och demontering hjulupphängning som pågår. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Tycker inte dom ser så hemska ut? Särskilt mycke snyggare brukar de inte bli med MIG om de inte är robot svetsat (eller möjligen gjort av en som inte gör annat än handsvetsar mig)
Även om en ful svets absolut kan vara dålig, så kan en ful svets många gånger också vara precis lika bra som en snygg. Det handlar ju egentligen bara om att få tillräcklig genombränning, har man fått full genombränning kan man teoretiskt slipa bort 90% av svetsen och fortfarande ha tillräcklig styrka. (Dock ska väl tilläggas att så bra genombränning är svårt att uppnå för en lekman) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Detta känns lite omotiverat, dålig dag? Var lite mer praktisk och saklig så kanske du har några vänner kvar när du väl behöver dem, t.ex. vad var det som var fel, det faktum att det är miggat? eller inte tillräckligt rakt? Eller kanske att du tror att alla med en svets i handen bränner perfekta fogar som ser ut som ett konststycke? Jag är en självlärd amatör med svetsen, men har ändå svetsat i många timmar för någon som inte jobbar med det. Svetsarna är genombrända och det är det enda som spelar någon roll då samtliga svetsar antingen kommer täckas in eller slipas ner beroende på om det hamnar plåt över dem eller inte. Och nej, jag har INTE tillgång till en TIG, annars hade jag gett mig fan på att allt skulle tigas Hoppas idag är en bättre dag för dig Håkan, så kanske du kan vara lite mer saklig och vänlig, annars kan du helt enkelt hålla dig från att posta alls :P (Det är t.ex. bra att påpeka saker som ser farliga eller felaktiga ut för att hjälpa TS, men rena påhopp eller elaka uttalanden kan och bör undvikas och hållas för sig självt. Som 2Qik4U kan t.ex. vara saklig, även om det inte alltid upplevs vänligt så har individen iaf för avsikt att faktiskt hjälpa till och inte bara racka ner) _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag tycket inte heller att svetsarna ser dåliga ut, visst inte visuellt perfekta.
Håkan: Ringa in den bilden där du tycker svetsen ser ut som skit! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Har väldigt svårt att tro att vare sig sfro, sbp, eller sbf skulle ha några synpunkter på svetsarna generellt (även om jag inte synat varje bild såklart)
Det blir aldrig "snyggt" på bild med kamera uppladdat från mobil till internet osv. Ljus skuggor etc gör att det ser lite mysko ut. Men nu är ju inte utseendet avgörande i sammanhanget. Hade det vart tigsvetsar som såg ut enligt bild då hade jag haft åsikter men nu väljer ju de flesta att bygga med mag då det inte är så speciellt noga, Jag putsar dock alltid av mina svetsar (borstar/putsar, inte slipar bort) på ett eller annat vis och lägger helst på något rostskydd omgående. Men så bygger inte jag sådant som ska bedömas av annan än mig själv. Men det ser himla trist ut med nakna mag svetsar och man lämnar sprut och slagg mm. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Bygget fortskrider sakta, har flyttat. Men främst så är det dåligt med uppdateringar då jag slutat posta på detta forum. Jag valde att starta dubbla trådar då jag ville få med mig tekniskt bollplank här från rejsa. Men då jag inte orkar med tjafs o drygheter från vissa individer som inte kan hålla sig, så har jag valt att inte fortsätta tråden här. Googla så hittar ni på dess rätta hem där tråden fortsätter _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 24, 25, 26 >> 20 besök idag (198994 totalt) |