Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 24, 25, 26   >>
20 besök idag (198994 totalt)
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
erikjakan skrev:
Spontant låter det som att det ska funka utan problem så länge båda ändarna kan röra sig med leder såklart.



Blir coilovers med lagrad ände så det blir fullt rörligt.
Får göra iordning grejerna och måtta in o testa lite rörelser för säkerhets skull då.
Ett pringlesrör kanske får agera modell för coilovern

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Snart är infästningar i chassiet för reaktionsstagen klara. 👍


_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Idag vart övre fästena klara och balken svetsad på plats.

Så nu kunde jag mäta ut reaktionsstagen och har kapat upp dem.

Dags för svarven igen för lite svetsändar med andra ord 👍




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Förslag på billiga och justerbara" byggdämpare"?
Biltema vantskruv är 229kr styck.
Någon som har billigare förslag på något som ändå ska skrotas?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Billigast är väll att sno något på jobbet

Annars är det väll två olika rör som du kan trä ihop och låsa med ett par muttrar fastsvetsde på det yttre som klämmer fast det innre.
Det är ju ett "snabbare" alternativ för att simulera in/ut fjädring. Duger ju eventuellt även för första testkörningarna om du adderar fettnippel och begränsar utslaget

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



SwedishGT40 skrev:
Förslag på billiga och justerbara" byggdämpare"?
Biltema vantskruv är 229kr styck.
Någon som har billigare förslag på något som ändå ska skrotas?


Lite grövre gängstav med mutter på och ett lagom stort rör som träs över.
Borde inte kosta mer än några tior per styck, beroende på vad man har hemma.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Litto skrev:
SwedishGT40 skrev:
Förslag på billiga och justerbara" byggdämpare"?
Biltema vantskruv är 229kr styck.
Någon som har billigare förslag på något som ändå ska skrotas?


Lite grövre gängstav med mutter på och ett lagom stort rör som träs över.
Borde inte kosta mer än några tior per styck, beroende på vad man har hemma.


Nu börjar vi snacka, den borde jag tänkt på själv 😁
Har lämpliga delar som spill att använda

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Reaktionsstagen klara, har även helsvetsat undre infästningen.
Övre måste jag modifiera lite märkte jag 😂




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Hur tänkte du. Det står ju vb. Och det verkar sitta höger bak. Om hjullagret är in kört åt det hållet kommer det ju backa när du igentligen vill åka framåt.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Någon som har coilover med 2,25" fjäder liggandes som man kan få låna lite snabbt för ett enkelt prov av frigång/passform för framvagnen? 8-12" lång där någonstans. Är inte så jättenoga.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Idag tog jag äntligen beslutet att ta bort röret i övre bärarmen och ersätta med en plåt och därmed fick jag frigången jag behövde för coilovers i fram också (och sparade ca 140gram 😂)

Pringlesröret med lite isolering motsvarar 90mm fjäder ytterdiameter.



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Idag var det frigångstest fälgar med "fjädring" samt rattutslag, minst 10mm frigång vid max bump 👍
Sen var det helsvetsning stötdämpartorn och demontering hjulupphängning som pågår.






_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Tycker inte dom ser så hemska ut? Särskilt mycke snyggare brukar de inte bli med MIG om de inte är robot svetsat (eller möjligen gjort av en som inte gör annat än handsvetsar mig)

Även om en ful svets absolut kan vara dålig, så kan en ful svets många gånger också vara precis lika bra som en snygg. Det handlar ju egentligen bara om att få tillräcklig genombränning, har man fått full genombränning kan man teoretiskt slipa bort 90% av svetsen och fortfarande ha tillräcklig styrka. (Dock ska väl tilläggas att så bra genombränning är svårt att uppnå för en lekman)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag sticker väl ut huvudet igen.... och skaffar ovänner.

Svetsarna ser fruktansvärda ut. Vad svetsar du med ?


Detta känns lite omotiverat, dålig dag?
Var lite mer praktisk och saklig så kanske du har några vänner kvar när du väl behöver dem, t.ex. vad var det som var fel, det faktum att det är miggat? eller inte tillräckligt rakt? Eller kanske att du tror att alla med en svets i handen bränner perfekta fogar som ser ut som ett konststycke?

Jag är en självlärd amatör med svetsen, men har ändå svetsat i många timmar för någon som inte jobbar med det.
Svetsarna är genombrända och det är det enda som spelar någon roll då samtliga svetsar antingen kommer täckas in eller slipas ner beroende på om det hamnar plåt över dem eller inte.

Och nej, jag har INTE tillgång till en TIG, annars hade jag gett mig fan på att allt skulle tigas

Hoppas idag är en bättre dag för dig Håkan, så kanske du kan vara lite mer saklig och vänlig, annars kan du helt enkelt hålla dig från att posta alls :P
(Det är t.ex. bra att påpeka saker som ser farliga eller felaktiga ut för att hjälpa TS, men rena påhopp eller elaka uttalanden kan och bör undvikas och hållas för sig självt. Som 2Qik4U kan t.ex. vara saklig, även om det inte alltid upplevs vänligt så har individen iaf för avsikt att faktiskt hjälpa till och inte bara racka ner)

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Jag tycket inte heller att svetsarna ser dåliga ut, visst inte visuellt perfekta.

Håkan: Ringa in den bilden där du tycker svetsen ser ut som skit!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Har väldigt svårt att tro att vare sig sfro, sbp, eller sbf skulle ha några synpunkter på svetsarna generellt (även om jag inte synat varje bild såklart)

Det blir aldrig "snyggt" på bild med kamera uppladdat från mobil till internet osv.

Ljus skuggor etc gör att det ser lite mysko ut.

Men nu är ju inte utseendet avgörande i sammanhanget.

Hade det vart tigsvetsar som såg ut enligt bild då hade jag haft åsikter men nu väljer ju de flesta att bygga med mag då det inte är så speciellt noga,


Jag putsar dock alltid av mina svetsar (borstar/putsar, inte slipar bort) på ett eller annat vis och lägger helst på något rostskydd omgående. Men så bygger inte jag sådant som ska bedömas av annan än mig själv. Men det ser himla trist ut med nakna mag svetsar och man lämnar sprut och slagg mm.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Hur går det här? Har följt bygget i tysthet, men är nyfiken på en update!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Nyfiken även här

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
knotan skrev:
Nyfiken även här


Bygget fortskrider sakta, har flyttat.
Men främst så är det dåligt med uppdateringar då jag slutat posta på detta forum.
Jag valde att starta dubbla trådar då jag ville få med mig tekniskt bollplank här från rejsa.
Men då jag inte orkar med tjafs o drygheter från vissa individer som inte kan hålla sig, så har jag valt att inte fortsätta tråden här.
Googla så hittar ni på dess rätta hem där tråden fortsätter

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 24, 25, 26   >>
20 besök idag (198994 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande