Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing
<<   1, 2, 3 ... 92, 93, 94 ... 132, 133, 134   >>
56 besök senaste veckan (671019 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1635



knotan skrev:
massa bra förslag


Väldigt konstruktivt tycker jag! ☺️

Splitter 19 kg! Min väger 8 vill jag minnas, 8mm formplyfa. Ink fästen samt förstärkningar (i samma plyfa), den bågnade nedåt i hastighet.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Knotan... du har så rätt.

Grenrören och fram till turbon är gjutjärn och vattanledningsrör. Tryckrören är 4" röstfritt.
Där finns det mycket att göra.

Jag får börja i någon ände.... och se vad jag har ork och råd med.
Först blir det de delar i karossen som jag byggt för grovt och att anpassa så mycket det går, till det nya reglemente vi ska få för karossbilar i Unlimited.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Att det sitter "cut-outs" bara för att minska trycket kan näppeligen ha att göra med att godstjockleken är bara 0,8mm.

Not in a million!

Jämför med godstjocken i pipan på en hagelbössa... Gissar att trycket i bösspipan är skapligt många bar, och dessa pipor är TUNNA...

_________________
Magnus Falk
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



stilldouble skrev:
Att det sitter "cut-outs" bara för att minska trycket kan näppeligen ha att göra med att godstjockleken är bara 0,8mm.

Not in a million!

Jämför med godstjocken i pipan på en hagelbössa... Gissar att trycket i bösspipan är skapligt många bar, och dessa pipor är TUNNA...
Inte tryckavlastning i avseende att rören inte ska spricka av övertryck. Tänk mottryck sett från motorns effektivitet...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Niklas Falk skrev:
stilldouble skrev:
Att det sitter "cut-outs" bara för att minska trycket kan näppeligen ha att göra med att godstjockleken är bara 0,8mm.

Not in a million!

Jämför med godstjocken i pipan på en hagelbössa... Gissar att trycket i bösspipan är skapligt många bar, och dessa pipor är TUNNA...
Inte tryckavlastning i avseende att rören inte ska spricka av övertryck. Tänk mottryck sett från motorns effektivitet...



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Ibland blir man lite snopen när man väger saker.

Lådan vi åkt med i år som ser lätt ut, väger inkl svänghjul, koppling, vxl-reglage och urtrampningslager...... 59 kg

Motorn som ser tung ut, väger inkl oljepump och lite slangar...........................................................170 kg.






Och då känns inte 85 kg för den nya lådan så betungande längre.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det är uteslutande mottrycket /backflödet som är tanken.

Hydraulrör i titan för 300 bar är bara ca 0.8mm gods i

En mc motor på 1000cc med 200 hästar är nere på 150 utan cutout. Effektkurvan vänder tvärt efter 10-12000 med mottryck medans med fritt flås drar den gladeligen till 15.000.


Ett 3" med ordentliga ljuddämpare stryper knappt effekten på massaflödet på en turbo bil på säg 600 hästar.

Men med en turbo för 7-800 hästar så får du skit dåligt tryckfall över turbinen med 3" rör då du i princip går ned i area. Och med tanke på att det är genom tryckfallet turbon tar om hand om gaserna till stor del. Så blir den enormt laggig, jämnfört med hur sen hade betett sig med 4" direkt ut.

Kör du isåfall ett 4" dp som övergår till ett 3" cut out plus ett ljuddämpat 3". Så får du tillräcklig area, till betydligt lägre vikt. Sen måste såklart ljudnivån hållas nere. Men när turbon väl spolat upp så kan man stänga cutout och nyttja den levande energin (centrifugalkraft) i turbinen och motorn går tyst igen thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Björn Davidsson skrev:


Splitter 19 kg! Min väger 8 vill jag minnas, 8mm formplyfa. Ink fästen samt förstärkningar (i samma plyfa), den bågnade nedåt i hastighet.


Missade detta.

Våran splitter är ganska stor. Går nästan förbi växellådan.

Men det finns bot på vikten. Stora delar av den är gjord i dubbla plyfa...... där det ena lagret ska borras ur med hålsågen. Jag hann inte i år.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har kapat bort ca 70 kg på karossen.
Att kapa plåt ger inte så mycket som man vill tro.

En del av det kapade, måste ersättas med plast.....och jag måste ha dit några extra rör i buren.... så frågan är hur mycket det gör i slutänden.
Det finns kanske max 10 kg till att kapa.... men sen är det stopp.

Det borde även gå att få bort ca 80 kg på de grejor jag skruvat bort.... Men sedan är det nog stopp där också.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



ButterflyRacing skrev:
Nja. någon Cobra blir det inte. Då hamnar jag ju i samma gäng som Wiborg och gänget.



Jag måste ha missat något, om du kör Unlimited måste väl en Cobra funka? Var tvungen att kolla reglementet. Även om du inte har för avsikt att bygga en Cobra finns det andra som gör det... D.v.s. när garaget är färdigbyggt.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



ButterflyRacing skrev:
Jag har kapat bort ca 70 kg på karossen.
Att kapa plåt ger inte så mycket som man vill tro.

En del av det kapade, måste ersättas med plast.....och jag måste ha dit några extra rör i buren.... så frågan är hur mycket det gör i slutänden.
Det finns kanske max 10 kg till att kapa.... men sen är det stopp.

Det borde även gå att få bort ca 80 kg på de grejor jag skruvat bort.... Men sedan är det nog stopp där också.


Det är ironiskt att det är dyrt att ta bort vikt - borde ju vara gratis. En Holinger RD6 växellåda som väger in på nätta 39 kg kostar väl 100' mellan tummen och pekfingret. Reglementet i Unlimited tillåter väl kolfiberbromsar om jag läser rätt. Men då pratar vi ju hälften till en tredjedel av budgeten för en rejsbil för normalpersonen. Det kanske går att komma en bit med lättare och tunnare laminat, plastrutor samt allt det som Knotan föreslagit redan. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Klingan75 skrev:
ButterflyRacing skrev:
Nja. någon Cobra blir det inte. Då hamnar jag ju i samma gäng som Wiborg och gänget.



Jag måste ha missat något, om du kör Unlimited måste väl en Cobra funka? Var tvungen att kolla reglementet. Även om du inte har för avsikt att bygga en Cobra finns det andra som gör det... D.v.s. när garaget är färdigbyggt.


Rena Kit-cars vetifan om det går att få in i TA.nu.

Jag kommer att köra i Unlimited..... men under reglementet som kräver "Karossbil".
Detta reglemente finns inte i skrift än, det är under utarbetande.
Kommer att föreskriva vad man måste behålla i karossen och jag gissar att bilarna i denna under-avdelning kommer väga 11-1200 kg och uppåt och är för oss som inte vill bygga rena rörramsbilar.
Det ser ut som vår bil kommer hamna strax under 1400 kg på startlinjen.
Att jämföra med Wiborgs bil hamnar strax under 900 kg.

Det ursprungliga Unlimited kommer behållas som det är.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Det är med rejsbilar som med damernas underkläder: desto mindre och tunnare, desto dyrare...

_________________
Magnus Falk
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



stilldouble skrev:
Det är med rejsbilar som med damernas underkläder: desto mindre och tunnare, desto dyrare...


Huvet på spiken!!


_________________
Robert Aronsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Nya lådan är hemma..




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856



Ser ut som ny

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Lasse Karlsson skrev:
Ser ut som ny


1600 mil...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



KÖPES: Tjock Aluminiun 25 mm :KÖPES

Jag behöver
1 st 25 mm tjock aluminium.... 500 x 500 mm
och 1 st 8-10 mm 400 x 400.

Kan även vara intressant att få dom tillskurna.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Lådan fick nästan plats. Bara några små områden där det tar i.

Dock kommer jag göra mer platas runt hela ingången i kardantunneln. Det är en väldans massa slangar och kabelstammar som ska ha plats .


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har även gjort en snabb montering av motorn, för att se hur mycket jag måste kapa för att komma åt oljepumpen, när allt sitter på plats.

Som det var iår, gick det inte att komma åt någonting.
Det ska även mätas ut för nya motorfästen, som är bättre lämpade för en racebil.




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing
<<   1, 2, 3 ... 92, 93, 94 ... 132, 133, 134   >>
56 besök senaste veckan (671019 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande