Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 158, 159, 160 ... 219, 220, 221   >>
103 besök senaste veckan (1114531 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Janne bygger ju också svängjänk. Han har inte förstått det här med att saker och ting måste få ta tid, så jag måste försöka lägga i en växel till för att inte se lat ut.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1543902#1543902


....såååååå, jag tog en provtur idag i området.
Det är fantastiskt vad lite gasande gör för motivationen. thumbs up

Inget dramatiskt, utan mest provkörning i villaområdet... eh, eller Lund Raceway kanske den ska kallas. Får lägga upp spårval senare. Sju varv blev det, hade motorn igång en timme totalt och var väl uppe i 60km/h som mest. Nu står den på pallbockar igen för att kolla att allt sitter fast.

Det är lite meckigt med nedfart till garaget osv. Man hade vågat ta i lite mer med materialet om man vetat att det gick att putta tillbaka bilen in på ägorna. Får jag stopp nu, så är det i princip omöjligt att få tillbaka den in i garaget själv, vilket såklart finns med i bakhuvudet när man testar grejer.

Intryck:
+ Jävlar vad gött det är att köra! Alltså, satan i jävla fan vilken känsla! Helt obeskrivligt att ratta runt en bil man lagt tusentals timmar på och plötsligt så är den körbar.
+ insugsljud
+ bromsar verkar funka bra. Kört ca 40km/h till 0, vågade dock inte låsa upp. Ville kolla att allt är som det ska innan jag pressar hårdare. Det stannar fort dock utan att man behöver använda allt för mycket pedalkraft - var lite orolig för detta i och med manuella bromsar på tung bil. Nya belägg och skivor, sånt ska väl sätta sig lite för att få ut de sista procenten bromskraft gissar jag också.
+ körställning: Ratt, växelspak, sittställning känns bra initialt. Hade såklart velat sitta ännu lägre, men det är risk att kallingarna får rivmärken från asfalten då.
+ Grannar! Tummen upp, folk fotar med mobilen när man möter dem osv. Ingen som hutter med näven. thumbs up Ingen verkar hata mig för sena nätter utomhus med vinkelslip, uppstart utan ljuddämpare osv.
+ Färdigt avgassystem - inte lika mycket resonanser som tidigare.

- Jävla wilwood bromscylindrar läcker från packningarna. Nya grejer, två av tre läcker. Verkar inte vara ett ovanligt problem om man googlar. Va fan.
- Elservot orkar inte när man står stilla, trots jag flyttade ut spindelleden längst ut på styrarmen (120mm styrarm). Den orkar inte med att vrida på 285orna. Vid 1km/h funkar servot dock. För mig är det egentligen inget problem, men kan SFRO/bilprovning/besiktning ha några synpunkter på detta?
- Lite klonk och skrammel. Nåt tar emot när man gasar osv. Inget farligt gissningsvis.
- ser inte dashen bakom ratten... Får bli centrummonterad dash är jag rädd för och varvräknare bakom ratten istället. Eller en 380mm träratt, precis som det ska vara i gamla bilar.
- bakre hjulhusen är egentligen lite för smala. Vid fullt ut på ena sidan och fullt in på andra tar däck/fälg i plåten verkar det som. Hittade lite skrapmärken på plåten. Ska se om jag kan finjustera lite med panhardstaget.
- Motorn behöver mappas, det är lite av/på just nu.

Nu blir det pallbockar och kolla så att allt sitter fast, samt försöka eliminera lite skrammel osv. Därefter blir det nog fasen bänken. Lurar på om man ska försöka ta det redan i höst. Kuhmodäck är väl lite känsliga för kalla temperaturer har jag förstått, så eventuellt väntar jag till våren.


Var alldeles för upptagen med att köra för att komma ihåg och ta lite bilder undertiden. Den verkar iaf redan blivit någorlunda driftsäker. Startar alltid och har alltid tomgång. thumbs up


Dashen är svår att se. Får adressera det när det är dags för inredning. Tills vidare får det funka så här.


Har alltid varit svag för höstfärger och bilar på bild. Sån där bild där man ser rumpan blåser förbi och löven yr runt omkring. Det får bli nästa år, inte detta.


Det är fasen inte najs att få upp den på pallbockar... Ligga och krypa på golvet när det är 80cm mellan bil och vägg - inte mycket plats över om något skulle hända.
Bilen är låg, så man börjar med att lyfta på sidorna tills att den står på pallbockar. Därefter lyfter man fram/bak för att höja den ytterligare en nivå. Ikväll gled den iväg när jag stod på ena sidan och skulle sänka ner den på pallbockarna lyckades bromsa det genom att låsa domkraften och pumpa upp den igen. Fasen vet vad som hade hänt annars. Lite lagom spännande och man skiter nästan på sig. Vet inte vad som är värst - att bli klämd mellan bil och vägg, eller inse att man repade det lackade underredet.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Köra in och ut på låga "pusselramper" så den alltid är 5cm över golvet vid in och utfart. Så blir det lättare att komma under, och du kan sen lätt plocks bort dem när du lyft. "pussel" eftersom de bör sitta ihop men ändå kunna hanteras lätt.
Finns kompositskum om trä är för simpelt.

Eftersom ditt garaget inte är så stort så blir det ju lätt att pricka ramper när du kör in, det finns ju lixom inga alternativ
Bara att markera i golvet vart de ska ligga.

Men det är kanske att planera för ett framtida pallbocksliv om man gör det för enkelt

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



And ersJepp sson skrev:
....såååååå, jag tog en provtur idag i området.
Det är fantastiskt vad lite gasande gör för motivationen. thumbs up

Intryck:
+ Jävlar vad gött det är att köra!


Grattis! Visst är det kul att köra bil?

Jag tror jag ska ta ut min på en tur imorrn, den står nytvättad i garaget och samlar damm!

And ersJepp sson skrev:
Den verkar iaf redan blivit någorlunda driftsäker. Startar alltid och har alltid tomgång. thumbs up


DTA S80 thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Du är den bästa inspirationen just nu!
Trots att jag ligger typ ett år från dig..

Skriver nått mer senare, nu ska jag ut i garaget

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Tack! Du också. Men det är svårt att hänga med i ditt tempo...

Om du ska ut i garaget nu, så måste ju jag också ut där... Får hitta någon lucka idag.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



Du får gå ett varv hos grannarna och önska mobilfilmer!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Jeg vil også ha en nabo som deg

Jeg har selv en liten garasje som bare er 2.8m bred, men har fått plass til en sakselofter senket ned i gulvet som har gjort heving av bilen mye enklere og tryggere.

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



And ersJepp sson skrev:

- ser inte dashen bakom ratten... Får bli centrummonterad dash är jag rädd för och varvräknare bakom ratten istället. Eller en 380mm träratt, precis som det ska vara i gamla bilar.


Centrummonterad dash och diskreta lampor som tänds i takt med varvtalet bakom ratten?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Att kunna köra en liten runda ger massor med motivation, jag har många positiva minnen från provturer utan diverse karossdelar runt kvarteret efter flera års mekande i garaget.

Uppskattningsvis: vad kommer det att bli för förhållande vikt/hästkraft?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Janne J skrev:
Att kunna köra en liten runda ger massor med motivation, jag har många positiva minnen från provturer utan diverse karossdelar runt kvarteret efter flera års mekande i garaget.

Uppskattningsvis: vad kommer det att bli för förhållande vikt/hästkraft?


Han ska väl besiktiga som ombyggt fordon så max 15 kW/100 kg eller dispens för 20 kW/100 kg Min 5,0 är specad till 225 hk så han får väl ut max 320-330 ur sina dryga 7 liter.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Angående styrkraft;

Det finns inga formella, konkreta krav men bilen måste ju gå att hantera. Jag skulle säga att man måste kunna vrida hjulen stillastående, och det utan att man får ta i så man spränger blodkärl. Men det behöver ju inte gå lätt.

Mitt eget elservo har också lite svårt att hjälpa till stillastående men jag tycker det funkar ändå, helt utan servo.

Kul motivationsboost är det i alla fall!

Jag har lite samma läge med svårlyft bil, och där har min minilyft gjort det mycket enklare (QuickJack) men jag funderar ändå på enkla ramper. Just nu kör jag upp framhjulen på en bit markisolering men den deformeras en del. Om jag hade ork skulle jag göra ramper av hård markisolering med stående plywoodspant som förstärkning...eller köpa Race Ramps :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Lite off topic för att ge Sonus inspiration inför vintern.


Grattis till provkörningen Jepps!! Nu är det bara att öka!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Vet känslan när man första gången rullar ur garaget och kör en provrundan på gatan utanför man måste uppleva det för att förstå grattis

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Jag vet att du är trångbodd men angående att lyfta i garaget kan jag rekommendera dessa ramper från Verktygsboden, dock lite tunga men är riktigt stabila och jag har även sänkt hjulstoppen i fram för att de tar i på lägre bilar


_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Så kul att läsa om framgångarna.
Vikt är ett kul ämne . Vet inte hur ofta jag har läst hur viktbudgeten spräckts på större byggprojekt . Strunt samma, under 1500kg tävlingsvikt kan jag tycka är helt ok för din kärra thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Sonus skrev:
Jeg vil også ha en nabo som deg

Du är väkommen att flytta hit när som

Janne J skrev:
Uppskattningsvis: vad kommer det att bli för förhållande vikt/hästkraft?

Till skillnad från många andra projekt här inne så kommer det inte bli en miljard hästar. Motorn som den står idag borde ge ca 380 hästar. I mina ögon blir det ganska piggt med en bil som väger 1500. 3kg/hk hade väl varit kul, mest för att siffran ser rätt bra ut.
Det mesta i motorn är dimensionerat för mer än så visserligen, så tröttnar jag är det egentligen bara att byta kam och möjligtvis insug om jag ska ha över 600 hästar.
Sub-400 räcker dock gott så att man lär sig balansera chassiet på gränsen. thumbs up

Pajen skrev:
...ramper...

Ja det där kan nog vara en idé förutom att jag blir tveksam om det funkar på längden (ramperna lyfter ju i pendelrörelsebakåt - jag har ca 50cm att röra mig på längden när den står mot porten , men problemet med alla sådana där grejer är var man ska ha dem när man inte använder dem.

På lååååång sikt så måste det nog bli en tillbyggnad av garaget. Håller på med förhandlingar här hemma och kör med principen att om jag fyller upp det och inte får plats själv, så 'måste' det ju helt enkelt byggas ut.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:

Vikt är ett kul ämne . Vet inte hur ofta jag har läst hur viktbudgeten spräckts på större byggprojekt .

Tack!
Antagligen spräcks den eftersom den är vääldigt svår att uppskatta. I efterhand kan jag inte riktigt se var jag skulle sparat mer, förutom möjligtvis att skippa hela subframen fram och bygga en ny, men då vet jag inte riktigt om det varit ombyggt fordon längre.

therealpinto skrev:
Det finns inga formella, konkreta krav men bilen måste ju gå att hantera. Jag skulle säga att man måste kunna vrida hjulen stillastående, och det utan att man får ta i så man spränger blodkärl. Men det behöver ju inte gå lätt.


Jag får helt enkelt se till att besiktiga när det är snöigt ute.
Testade egentligen aldrig riktigt att ta i, utan konstaterade bara att servot inte hjälpte till. Får prova vid nästa tillfälle helt enkelt. thumbs up
Scrubradien är låg, typ 25mm om jag minns rätt, så det borde inte vara jättetungt att vrida hjulen.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Hur är det nu med Kuhmodäck - klarar de kyla egentligen?
Har läst att slitbanan separerar från stommen om man tidigare kört med dem när det varit för kallt.

Lurar lite på om jag ska försöka mappa motorn i slutet av november, men är rädd att det bara är 0-5°C ute då. Är ju inte tal om någon längre körning visserligen - ut ur garaget, upp på biltransport, iväg, lasta av osv. Mappning blir i bänk och sen blir det väl möjligtvis någon provtur utomhus därefter.

Känns dock väldigt surt att ha sönder flång nya däck bara för att man inte kunde hålla sig till våren.

Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



And ersJepp sson skrev:


therealpinto skrev:
Det finns inga formella, konkreta krav men bilen måste ju gå att hantera. Jag skulle säga att man måste kunna vrida hjulen stillastående, och det utan att man får ta i så man spränger blodkärl. Men det behöver ju inte gå lätt.


Jag får helt enkelt se till att besiktiga när det är snöigt ute.
Testade egentligen aldrig riktigt att ta i, utan konstaterade bara att servot inte hjälpte till. Får prova vid nästa tillfälle helt enkelt. thumbs up
Scrubradien är låg, typ 25mm om jag minns rätt, så det borde inte vara jättetungt att vrida hjulen.


Provade du att gasa samtidigt? alltså hålla upp varvet lite mera?

Min elservo blir trög när jag står på tomgång för generatorn laddar för lite då, men lägger jag på lite gas så blir det lätt styrt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Nej, får testa det thumbs up
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



And ersJepp sson skrev:
Hur är det nu med Kuhmodäck - klarar de kyla egentligen?
Har läst att slitbanan separerar från stommen om man tidigare kört med dem när det varit för kallt.

Lurar lite på om jag ska försöka mappa motorn i slutet av november, men är rädd att det bara är 0-5°C ute då. Är ju inte tal om någon längre körning visserligen - ut ur garaget, upp på biltransport, iväg, lasta av osv. Mappning blir i bänk och sen blir det väl möjligtvis någon provtur utomhus därefter.

Känns dock väldigt surt att ha sönder flång nya däck bara för att man inte kunde hålla sig till våren.



Tror det är en myt. Långloppsteamet kör Kuhmo V70 och de är tyvärr lagrade kallt dvs i ett ouppvärmt garage. Har inte märkt att de separerar. Sen om man tappar grepp pga det är oklart. Sista loppet varje år går i mitten av oktober och då kan det vara enstaka plussgrader dessutom och bilen brukar stå ute över natten.

Har kört mina Toyo R888 i snö. De har även varit lagrade i kallförråd där det kan bli ner mot -20. Mina Yokohama A032 fick jag ha på när jag flyttade bilen när det var snö ute.

Sen om man tappar lite prestanda pga det är osagt. De blir ju ganska hala när det är halt om inte annat.

Breda däck är för övrigt fruktansvärt dåliga när det är snö. Vi skulle flytta en Dodge Viper i Januari när det var snö och den körde vi fast med på plan mark. Är mer det som kan vara risken. Men du bor ju ganska långt söderut.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 158, 159, 160 ... 219, 220, 221   >>
103 besök senaste veckan (1114531 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande