Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C GT/E T5 -75
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 10, 11, 12   >>
14 besök senaste veckan (75671 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Har du provat med 16" fälg? Tycker ändå de ser ut att vara hyffsat med utrymme ovan oket, eller är de på utsidan de tar?

Jag har 323mm skivor med Wilwood Dynalite ok, det går med lätthet in i mina 16"are. Hade nog kunnat klämma in 335-340mm skivor också med lite finjustering av skivans position. Nu bygger dom oken rätt lite, Alfa oken ser ut att vara smidiga men de är svårt att avgöra likheten när man aldrig hållit i ett par i verkligheten

Ang. krock med bärarmar så sitter ju skiva och ok relativt långt ut på själva spindeln, så man har mer utrymme än man först tror för styrvinkel, skulle de vara problem tror jag att de är alldeles vid styrstoppen i så fall, och då är de ju bara att lägga på nån mm på klackarna på bärarmarna

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det ser ut som oket är långt ut, men det är väll beläget som styr tar hela belägget på skivan?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



knotan skrev:
Det ser ut som oket är långt ut, men det är väll beläget som styr tar hela belägget på skivan?


Det är sant. Jag satte mina så först, men tyckte de blev väl tight.. så höjde dom någon millimeter senare. Syns på denna bild:
https://rejsa.nu/im/user/3705/2018-09-20-09-54-41_20180902_090527.jpg

Mellan ok och skivkant har jag 2-3mm nått.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Borra om den ena adaptern idag. La några tjocka brickor emellan för att kolla höjden mot skivan. Nu passar den perfekt och får nu plats i en 16" plåtfälg. Lite lustigt egentligen att en manta spindel med volvo nav, Renault skiva och alfa ok linjerar perfekt. Räcker ett 10mm plattjärn som adapter. ( och att jag fick nagga lite i materialet på oket för fästören på spindeln kom för nära.) Så nu får smeden göra två nya.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Bra pusslat

_________________
Michael Thulesius
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Jag har väldigt trångt i fram på bilen med ic och kylare.
Volvos original kylfläkt fick inte plats mellan kyl och motor men det fick med Biltemas näst största kylfläkt får plats men det blir bara ca 2cm kvar till motorn. Är lite orolig att kyleffekten blir dålig med tanke på att luften slår rätt i en vägg direkt efter fläkten.

Någon som har tips på en kylare som är lite bredare än volvo 940? Så jag får mer luftutsläpp på sidan av motorn.

Vore det bättre med fler små fläktar av bättre märke som då blåser lite vid sidan av motorn mer än rätt på kamkåpan?

Sen har jag en noname intercooler med måtten 450x300x75 med 3" anslutningar. Hur mycket ic behöver jag egentligen till ca 300hk som motorn levererar? Med en mindre smalare ic får jag mer plats för kyl och fläktar..

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Om man köper mindre fläktar kan man lägga ihop volymen de flyttar för att jämföra med en större? Eller blir det en förenkling som inte fungerar i verkligheten? 4st 8" fläktar blåser ju 4x925 m3/h men en 16 blåser 1500m3/h
Hyffsad skillnad isåfall...

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



De borde gå räkna nästan så. Men du får kanske ta in arean med. 1500 kubik på xxx cm2 ger ju ett värde per cm2. Kanske blir bättre jämförelse?

Hur långt har du mellan kylarbalk och framkant motor? Jag har en 2,5" kylare som passar perfekt in mellan rambenen och smiter in under kylarbalken, sen en stor fläkt framför kylaren. Jag hade nog kunnat få in en 400x150x100 IC bakom hålen i sandplåten ändå (även om de nog är på håret).

Då har jag en relativt kort motor (57cm från framkant remskiva till baksida block om jag inte minns helt fel) men ändå nästan 10cm mellan kylare och remskiva. Inte kapat nått i torpeden och hade de varit en rakställd 4 cylindrig motor hade jag kunnat ha bakkanten på toppen ca 10cm längre bak.

De här är kylaren jag använder: https://www.summitracing.com/int/parts/gri-1-55201-h/overview/ Syns inte på bilden, men sidorna är avsmalnade längst ner vilket gör att den glider ner mellan rambenen i botten.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Har fortsatt med att prova ut placering av ic och kylare. Är fortfarande tveksam till om den hamnar för nära motorn och att jag kommer problem med flödet. Volvos kylfläkt får inte plats. Biltemas 14" fläkt får plats med nöd och näppe.


Sen nästa bekymmer är främre krängningshämmaren.
Hur korta droplinks/krängningshämmarstag kan man ha?
Måste man ha de över huvudtaget?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Någon form av flex i infästningen behöver du ju, men de går väl luta armarna snett uppåt/bakåt för att få till en lagom droplink?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Finns det någon kylfläkt som har 2 hastigheter om ändå är tunn?
Så man kan få datorn att trivas.

Sen ang Krängningshämmarstagen, känns som det vore vettigt med en uniballe i ena leden.

Räcker det klämma en gummiduk under kylaren mot vibrationer?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare


Byggt lite tryckrör. Blir riktigt bra!

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Har äntligen tagit tag i framvagnen. Sågade ut fästet till spindelleden med en hålsåg och svetsade fast ringarna till Manta B spindeln.
Så nu har jag Kadett c bärarmar med Manta spindlar.😊
Gjorde även förstärkningsplåtar till bärarmarna. Så den blir boxad.





_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Jag sitter och funderar på att bygga egen tank till kadetten för att få bilen så låg som jag vill.

Tänkte bygga den i aluminium men hur tjock material ska man ha?
Eller ja.. jag ritar den och låter någon som kan svetsa alu bygga den åt mig?
Någon som kan priser på aluplåt? Ifall det är enklare/billigarr att modifiera en kl-racing fuel cell.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Började återställa framvagnsbalken från föregående ägarens modifieringar. Vill få tillbaka styrväxeln i rätt höjd och insåg att det är mer jobb än att byta den och förstärka den nya. Så nu jagar jag en ny balk. Någon som har till en Kadett c.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Hur är den du har modifierad?

Har du tankar på att justera till vinkeln på undre bärarm?

Själv använda jag en undre förlängd spindelled till Camaro gen 1 bl a. Tillsammans med Escort MK2 kuggstång från Rallydesign som sänktes så mycket jag kunde samt egna styrarmar som skruvas in på 2 av bromssköldarnas skruvar.

På så sätt fick jag ner undre leden ett par cm och fick bättre teoretiskt bättre geometri på hela framvagnen. Några andra förändringar har jag inte gjort geometrimässigt. Så om du ändå funderat över att se över vinkeln på de undre bärarmarna och i så fall väljer att kopiera min lösning så får du lika fullt modifiera infästningen för kuggstången varpå du kanske inte behöver byta balken

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Balken är urtagen på höjden för frigång mot ett oljetråg och styrväxeln var sänkt med ca 4-5cm med olycklig styrgeometri som följd.
Jag har höjt motorn så mycket som möjligt för att få frigång mot styrväxeln och åker nog ändå på att jacka ur tråget lite, men gör gärna det för att styrgeometri ska bli ok.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Jacka ur den på höjden gör den jävligt svag också... Då förstår jag att du vill få tag på en ersättare! Helst skulle man nästan ha velat göra den en eller två cm högre för styrkan, men då hamnar ju som sagt motorn onödigt högt upp

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Fast jag har plats för att gör balken högre... kanske svetsa på en u-profil så den blir högre.. tål att tänkas på.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Eller en V-bockad plåt på ovansidan bara? Antar att du kommer förstärka böjarna med sen? Då bör den bli stadig och fin när den är klar!

Går ju också sätta en stående profil inuti u-balken innan man boxar den, så man får 3 stående plåtar som håller emot (eller 4 om man vill lägga in 2). Då behövs nog ingen förstärkning på ovansidan.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Ja på något sätt ska den förstärkas. Liknade de liten som finns att köpa till 1000:er serien som de kallar det i Tyskland. Bygga lite skydd för tråget med som hänger ner lite bakom balken.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C GT/E T5 -75
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 10, 11, 12   >>
14 besök senaste veckan (75671 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande