Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 99, 100, 101 ... 136, 137, 138   >>
12 besök idag (1059003 totalt)
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Qaz skrev:
Det finns bilar som har ett T-handtag under instrumentpanelen till handbromsen, om man vill få undand den men endå ha mekanisk.

https://www.mustangsplus.com/images/P/05986lg-01.jpg
http://www.californiaclassix.com/images3/c527-handbrake-remote.jpg

Eller som en liten pedal som sitter på sidan i nere vid golvet:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41rRSnKvgpL.jpg




Nu har jag snöat in på elektriskt. :-)
Jag googlar bildelsbasen för fullt för att se vad som kan passa bäst. Det finns lite utrymme i "service-tunneln", det som normalt kallas kardantunnel, för någon form av elektrisk motor. Ska bara se vad det finns att välja på.

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Elektriskt är ju stiligast .

_________________
Markus Ålind
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Qaz skrev:
Elektriskt är ju stiligast .


thumbs up

Och det bryter inte den visuella stilen på bilen heller, men att hitta en liten kompakt motor var inte det enklaste. :-)

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



En vanlig linjärmotor kanske, med rätt slaglängd. De motorer jag hittat på bildelsbasen är ofta väldigt special vad gäller vajerfästet, men med en sån här så kan jag bara kroka i vajrarna...




https://www.ebay.co.uk/itm/123269060122?ul_noapp=true

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6497



Opel Astra J hade elektronisk handbroms som tillval, då använde man sig av en lös motor som drog i vajrarna:

https://www.ebay.co.uk/itm/2011-Vauxhall-Holden-Opel-Astra-J-Electric- . . . .

Kanske något liknande går att använda?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Figgz skrev:
Opel Astra J hade elektronisk handbroms som tillval, då använde man sig av en lös motor som drog i vajrarna:

https://www.ebay.co.uk/itm/2011-Vauxhall-Holden-Opel-Astra-J-Electric- . . . .

Kanske något liknande går att använda?


Yepp, såg den där och sprang så fort jag såg kontaktdonet. 511 kablar... Men samtidigt kanske lastkänningen är bättre i en sån där jämfört med en linjärmotor. 1500Nm som drar i vajrarna utan att någon säger stopp kanske inte är optimalt.

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Det blev en sån här till sist. Ställbara gränslägen som är integrerade. Det mesta av det som finns på skrotarna är det en massa CANBUS till. Alldeles för osäkert om de fungerar på ett bra sätt eller inte utan CANBUS-logiken.




//R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Hej,
Jag letar efter någon som antingen kan 3Dprinta i metall eller gjuta eller på annat sätt hjälpa mig med ett emblem till bilen.
Det jag har hittat är ett företag som kan fräsa ut emblemet, men de klarar inte att få runda kanter utan endast fasade kanter. Det går kanske att slipa för hand efteråt, men det blir inte optimalt.

Jag bifogar exempelbild på ungefärligt utförande av emblemet.

mvh //Ricky


_________________
Ricky Schneberger
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Om du vatten/laser skär alu och sedan polerar så kommer det bli liknande eftersom poleringen slipar ned och gör radier

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Om du vatten/laser skär alu och sedan polerar så kommer det bli liknande eftersom poleringen slipar ned och gör radier

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Skriva ut och sedan "lacka" krom funkar också. Fast det blir en massa slipande för att få det fint.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Instämmer. Vattenskär i typ 5mm ALU. Fasa kanten själv med typ en roterande liten fin fil. Sedan borsta i borstmaskin typ. Sedan borsta finare och sist polera. Man lär ju vara försiktig så man inte krokar fast medans man borstar å polerar bara.

Jag hade nog passat på att skära en eller ett par extra att prova /öva på. Kanske ta en beställning på annat smått av polare i samma skärning /material för att få ned kostnaden. Det är ställtiden som kostar mest i sammanhanget. Material och skärtid är nästan inget.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Ronny Norkvist skrev:
Om du vatten/laser skär alu och sedan polerar så kommer det bli liknande eftersom poleringen slipar ned och gör radier


Tack för tipset. JAg har ju sett att du har ett emblem i nosen. Har du skurit den? Har du någon närbild?

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



knotan skrev:
Instämmer. Vattenskär i typ 5mm ALU. Fasa kanten själv med typ en roterande liten fin fil. Sedan borsta i borstmaskin typ. Sedan borsta finare och sist polera. Man lär ju vara försiktig så man inte krokar fast medans man borstar å polerar bara.

Jag hade nog passat på att skära en eller ett par extra att prova /öva på. Kanske ta en beställning på annat smått av polare i samma skärning /material för att få ned kostnaden. Det är ställtiden som kostar mest i sammanhanget. Material och skärtid är nästan inget.


Jag får väl stanna till på det där stället strax väster on Nrkpg och se vad de säger... :-)

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



rschneberger skrev:
Ronny Norkvist skrev:
Om du vatten/laser skär alu och sedan polerar så kommer det bli liknande eftersom poleringen slipar ned och gör radier


Tack för tipset. JAg har ju sett att du har ett emblem i nosen. Har du skurit den? Har du någon närbild?

mvh //R



Ja men jag har inga bra bilder här men så här ser loggan ut bak. 2mm tycker jag är lagom tjockt och rostfritt = underhållsfritt. Man skulle kunna polera lite mer på kanterna runt om för att få lite mer radier.


_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Ronny Norkvist skrev:
rschneberger skrev:
Ronny Norkvist skrev:
Om du vatten/laser skär alu och sedan polerar så kommer det bli liknande eftersom poleringen slipar ned och gör radier


Tack för tipset. JAg har ju sett att du har ett emblem i nosen. Har du skurit den? Har du någon närbild?

mvh //R



Ja men jag har inga bra bilder här men så här ser loggan ut bak. 2mm tycker jag är lagom tjockt och rostfritt = underhållsfritt. Man skulle kunna polera lite mer på kanterna runt om för att få lite mer radier.



Tjuuusigt Ulla!
Jag måste nog komma förbi och titta på den där, om det går bra.
Det är väl iofs inte det enda jag är nyfiken på. :-)

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja, rostfritt är betydligt mer underhållsfritt. Aluminium måste behandlas med något för att inte ärga, tror iofs inte det är ett problem på en sådan här entusiastbil.
Men rostfritt käkar betydligt mer på borsten än tvärt om med ALU.

Säkrast är väll att be han skära någon i rostfritt med Sammtidigt så får du ta den som känns bäst sen

Tror att tunnare kanske 3-4mm ALU är risk det blir knöligt när Man borstar. Rostfritt håller formen bättre.

Ja progatec, jag jobbade där förut så har gjort en hel del liknande prylar när jag jobbade där. Ett helt gäng rostfria polerade Älg-emblem på en anläggning vi sålde till Tyskland

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Känns igen ??

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



rschneberger skrev:
Det blev en sån här till sist. Ställbara gränslägen som är integrerade. Det mesta av det som finns på skrotarna är det en massa CANBUS till. Alldeles för osäkert om de fungerar på ett bra sätt eller inte utan CANBUS-logiken.




//R


Om du sätter en stadig fjäder mellan ställdonet och handbromswiren borde justeringen bli mindre kännslig och inte ändra sig lika fort när beläggen slits.

_________________
Markus Ålind
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Citat:

Tjuuusigt Ulla!
Jag måste nog komma förbi och titta på den där, om det går bra.
Det är väl iofs inte det enda jag är nyfiken på. :-)

mvh //Ricky



Absolut, du är så välkommen!

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Qaz skrev:
rschneberger skrev:
Det blev en sån här till sist. Ställbara gränslägen som är integrerade. Det mesta av det som finns på skrotarna är det en massa CANBUS till. Alldeles för osäkert om de fungerar på ett bra sätt eller inte utan CANBUS-logiken.




//R


Om du sätter en stadig fjäder mellan ställdonet och handbromswiren borde justeringen bli mindre kännslig och inte ändra sig lika fort när beläggen slits.


Bra tips!

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 99, 100, 101 ... 136, 137, 138   >>
12 besök idag (1059003 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande