Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hjulbultar
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (11479 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Jag kan urskulda mig att en kompis drog åt fälgarna en gång på Kinnekulle och ett hjul höll på o trilla av... jag tyckte det lät lite konstigt när jag svängde höger... nästan alla bultarna hade åkt ut flera varv...

Vad han drog med för moment? Säg det

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Johan Jansson skrev:
Mitsubishin har föreskrivet moment på 13 Kg/m, men det räcker inte.


Det är ju tillverkarens rekomendationer...........dom ska man hålla.

Vi har speciella bultar, brickeor och muttrar på dragracingbilen också, då gäller helt andra värden.

Det jag beskriver är "standardfälgar"..........plåt och aluminium med vanliga bultar och säten

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Avregistrerad (326)

Här sen Jan 2003
Inlägg: 45



Magnus Thomé skrev:
...Vad han drog med för moment? Säg det

Jag sätter några mynt på att han använde de beryktade "bilmeks-armarna" som momentbegränsar när det gör ont i dem.
Vilket det gör alldeles för lätt, eftersom dom ofta är otränade, och använder fel teknik så att dom får arbetsskador.
Detta är ett känt fenomen, för den som inte visste.

Jag litar inte på nån annan att dra hjulbultarna åt mig, utan kollar med momentnyckel.
Visst, det märks ju oftast att något är fel innan ett hjul lossnat, men det händer ibland...
Jag har ett svagt minne av en folkabubbla som kastade runt och voltade ett varv.
Vi letade efter det hjulet, men hittade det aldrig igen. En nyttig, men kanske lite farlig läxa.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

om vi börjar om titta på vad hjulbultarna/pinnskruvarna tål och tar Al fäljrna sen.

I ett skruvförband vill man ha en förspänning i fästelementet.
Allså man töjer skruven lite.
Nu är det jäv... lurigt att beräkna momentet så att kraften i skruven blir lagom pga att friktionen i gängan och under skallen kan variera mycket.
Så man kollar vad man behöver för min kraft för att skiten skall sitta ihopp. Och väljer en skruvdimension som pallar även om friktionen är jäv... låg. De moment som brukar anges på skruvar brukar ha en säkerhetsfaktor på ca 10% minst.

Tar vi nu ock tittar på ytan mellan skallen på skruven/muttern och fjägen så måste den vara så stor att inte matrialet flyter. Men självklarat är Al mjukaren än stål så fjägen nöts mer vid åtdragning och lossing. Men är det bult/mutter rätt skapta så flyter ej aluminiumet.
Stålkonan i Al fäljana är väll till för att minska slitaget mellan typ fälg och mutter och för att sprida lasten på en större yta.


Jag har också sätt sönderdragna fäljar men då har det varit någon jäv... mupp som har använt fel skruv/mutter, typ avsädda för plåtfäljar eller så har vedebörnade dragit åt så han/hon fått bromsspår i underkäderna.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ButterflyRacing:
Brukar man inte ha långa pinnskruv/skruvar till fäjarna på ruggiga rattlås objekt?

Varför alla dessa , har jag sparkat dig i skrevet?????
Du får ha lite översende med mig för jag skriver som ett pucko ibland och det är inte min mening att göra dig upprörd. Ibland läser jag jäv.. illa och missförstår saker och det kan bli ännu värre när jag skriver.

När det gäller värme så är det samma sak som med aluminiumtoppar, allså man kan inte änvända hela sträckgränsen för skruven när motorn är kall för då kan spänningen bli för hög i skruven om den är för kort.

Har man korta skruvar så kan det bli så minsta rörese så släpper förspänningen i skruven/muttern och fjägjäv.... lossar.

Ett exempel:
Kolla på en sådan där fackverkslyktstolpe så sitter brukar det sitta 4st stora bultar länst ner, dessa är som det ser ut förlånga fär det sitter ett distansrör imellan fästet och muttern. Detta rör är till för att få tillräklig längd på skruvförbandetm så det inte släpper när det typ blåser.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



krister.A.Nord skrev:
Undrar om ni ökar åtdragnings momentet för körning på bana , och med hur mycke


Nix, drar åt 110 Nm enligt instr.bok (när momentnyckel finns till hands) Brukar känna på dem när allt blivit varmt och sedan när det svalnat. Har ännu inte behövt efterdra.

fuling skrev:
ButterflyRacing:
Brukar man inte ha långa pinnskruv/skruvar till fäjarna på ruggiga rattlås objekt?

Har man korta skruvar så kan det bli så minsta rörese så släpper förspänningen i skruven/muttern och fjägjäv.... lossar.

Ett exempel:
Kolla på en sådan där fackverkslyktstolpe så sitter brukar det sitta 4st stora bultar länst ner, dessa är som det ser ut förlånga fär det sitter ett distansrör imellan fästet och muttern. Detta rör är till föratt få tillräklig längd på skruvförbandet.


Denna jämförelse är väl inte helt relevant så länge som man inte ökar tjockleken på fälgen dvs ökar längden på skruvförbandet. Dock så minskar ju risken att man tappar hjulet helt eftersom det finns så pass mycket gänglängd att man förhoppningsvis hinner känna att något är fel och få stopp innan man tappat de flesta av skruvarna/muttrarna.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Avregistrerad (326)

Här sen Jan 2003
Inlägg: 45



GunnarÖ skrev:
Brukar känna på dem när allt blivit varmt och sedan när det svalnat. Har ännu inte behövt efterdra.

Menar du att du "känner" på bultarna med ett fälgkors eller liknande?
Vilket moment känner du att du har då?

Du borde kanske hellre "känna" på dem med en momentnyckel. På så vis så kommer du att "efterdra" de som är för lösa, och samtidigt så undviker du att "känna" bultarna till för högt moment.

Mvh, Johan

_________________
Avregistrerad användare
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Visst vore det bättre att använda en momentnyckel och dra. (Av någon outgrundlig anledning ligger dock ingen sådan i min verktygslåda.)

Så jag nöjer mig med att känna så att ingen skruv är uppenbart dåligt åtdragen. (Har gjort det momentnyckel någon enstaka gång med samma resultat som tidigare nämnt)

/Gunnar
(Har man haft en 75:as Passat med slitna hjulskruvskallar lär man sig att inte dra åt mer det behövs enligt boka, även utan momentnyckel )

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



oavsett vad man tycker om biltema så fungerar deras momentnycklar väldigt bra och är väldigt exakta. Har mätt upp min och det skiljer inte mycket mot verkligt moment.
Kostar knappt något alls.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

GunnarÖ skrev:
Denna jämförelse är väl inte helt relevant så länge som man inte ökar tjockleken på fälgen dvs ökar längden på skruvförbandet. Dock så minskar ju risken att man tappar hjulet helt eftersom det finns så pass mycket gänglängd att man förhoppningsvis hinner känna att något är fel och få stopp innan man tappat de flesta av skruvarna/muttrarna.

Jo det är apleserbart om man har en distans mellan skruvskallarna/muttraran och fälgen så får man längre inspänningslängd.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Däck för banåka
Hjulbultar
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (11479 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande