Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4 E86 -07, e89 widebody
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
28800 besök totalt
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Nu är det dags att börja dokumentera projektet. blir mitt första bilprojekt så kom gärna med tips och råd om ni ser att jag är på väg åt skogen.

Bilen är en BMW Z4 3.0SI copé från 2007 gått ca 12500 mil.

Planen är att den sakta men säkert ska få utvecklas till en timeattackprojektil.

Initialt ser listan med modifieringar ut som följer:

- BBK, blir ok från en Porsche Cayenne, 360 skivor från en E90 M3 fraam och 300 Z4M skivor bak, EBC redstuff runt om och stålomspunna slangar.
- Quaife lsd, den ligger i lådan och väntar på tillfälle
- Z4M/E46 M3 uprights fram
- Z4M/E46 M3 bakre länkarm
- Powerflex black runtom (inköpta innan man tillät helt stela bussningar i de lägre timeattack klasserna... men men får köra på dom ett tag)
- coilovers troligtvis Öhlins road and track till E46 M3 (kom gärna med andra förslag, men detta kommer vara ett mellansteg innan det blir 100% race)
- Nytt frontparti från Z4 35i Msport, huv kofångare sidopaneler och lyktor.
- Full bur och rensad inredning
- Stolar (ja två)

sen får vi se var det slutar (jag har svårt att tro att det kommer sluta)

_________________
Max af Klintberg
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



spännande. Gillar din profilbild thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Kul bygge och välkommen till Timeattackvärlden.
Vilken serie och klass siktar du på? Jag kör själv TAnu sedan 2012, började i Club och har sedan kört Club Challenge och tre senaste åren Pro Street.

En fundering, du skriver redstuffbelägg, har du någon erfarenhet från dem? Känner inte många som har något positivt att säga om green/yellow/redstuffbeläggen.

Satsa på typ Ferrodo DS2500/3000, Pagid eller ännu bättre ett PFC-belägg.

Jag har kört på PFC 08/11/13 sedan 2011 och har inget annat än positiva saker att säga om dem.

Ang Öhlins R&T så kan jag bara ge tummen upp för dessa på en clubsportbil, åker sådana på nuvarande bil och har även haft det på en tidigare bil.

Lycka till med bygget, kommer följa.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Kul projekt. Roligt och se mer av dessa bilar ute på banorna

Om du följt Timeattack lite har du säkert sett att jag byggt på en väldigt likvärdig bil.

Uppdateringarna känns helrätt, jag har åkt både Club och Club Challange med ett gäng förstaplatser i båda klasserna så har du några frågor är det bara att du hör av dig

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Här kommer adaptrarna för fram respektive bak. båda kommer behöva mindre justeringar för att funka med kommande byte av fram och bak uprights.

men dessa fungerar på OEM setup (nästan) har en 4mm spacer mellan bromsskiva och hub fram för att skivan inte ska ta i länkarmarna.


_________________
Max af Klintberg
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Wärhner skrev:
Kul bygge och välkommen till Timeattackvärlden.
Vilken serie och klass siktar du på? Jag kör själv TAnu sedan 2012, började i Club och har sedan kört Club Challenge och tre senaste åren Pro Street.

En fundering, du skriver redstuffbelägg, har du någon erfarenhet från dem? Känner inte många som har något positivt att säga om green/yellow/redstuffbeläggen.

Satsa på typ Ferrodo DS2500/3000, Pagid eller ännu bättre ett PFC-belägg.

Jag har kört på PFC 08/11/13 sedan 2011 och har inget annat än positiva saker att säga om dem.

Ang Öhlins R&T så kan jag bara ge tummen upp för dessa på en clubsportbil, åker sådana på nuvarande bil och har även haft det på en tidigare bil.

Lycka till med bygget, kommer följa.


jag har kört med dom på gatan ca 1000 mil nu och har inget dåligt att säga om dom men har heller inget att jämföra med annat än stock och då är det ett rejält lyft.

vad gäller klass så vill jag köra i så låg klass som möjligt då den här motorn troligtvis får förbli original tills dess det finns slantar till ett nytt "hjärta". MEN vi får se hur mkt jag ändrar och var jag får köra.

det visar sig

_________________
Max af Klintberg
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
plato skrev:
Kul projekt. Roligt och se mer av dessa bilar ute på banorna

Om du följt Timeattack lite har du säkert sett att jag byggt på en väldigt likvärdig bil.

Uppdateringarna känns helrätt, jag har åkt både Club och Club Challange med ett gäng förstaplatser i båda klasserna så har du några frågor är det bara att du hör av dig


om jag inte är helt ute och cyklar så sitter det en lite vassare motor i din kärra ! jag kommer med stor sannolikhet höra av mig!

_________________
Max af Klintberg
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Lite bilder från bromsbytet:



_________________
Max af Klintberg
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
...och lite bilder från kommande byte av upprights och länkarmar





_________________
Max af Klintberg
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Kommer följas thumbs up

Har själv haft en 3,0 Si -07, vet att det skiljer i framvagnen, men vad är det du vinner på bytet?

Mvh Micke.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
zmicke skrev:
Kommer följas thumbs up

Har själv haft en 3,0 Si -07, vet att det skiljer i framvagnen, men vad är det du vinner på bytet?

Mvh Micke.


Det va några olika grejer som gjorde att jag köpte dom.

- jag kan ha bilen rullande medan jag byter lager och fixar i ordning för bytet, alltså mindre tid på lyften
- det gjorde inget att jag hittade båda NYA för 3300kr med frakt.
- jag kan köra Z4M/E46M3 dämpare i fram då infästningen ser annorlunda ut.
- jag kanske eventuellt kommer kunna använda dom om (NÄR...) jag bygger om till dubbla A armar, allt som behövs då är en "adapter" som inte skulle gå att fästa lika lätt på Stock. kanske blir smidigare än att rita och tillverka en egen.
- sen är hela konstruktionen med lager och allt lite kralligare (såg jag när jag jämförde.

_________________
Max af Klintberg
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



MaxApex skrev:
zmicke skrev:
Kommer följas thumbs up

Har själv haft en 3,0 Si -07, vet att det skiljer i framvagnen, men vad är det du vinner på bytet?

Mvh Micke.


Det va några olika grejer som gjorde att jag köpte dom.

- jag kan ha bilen rullande medan jag byter lager och fixar i ordning för bytet, alltså mindre tid på lyften
- det gjorde inget att jag hittade båda NYA för 3300kr med frakt.
- jag kan köra Z4M/E46M3 dämpare i fram då infästningen ser annorlunda ut.
- jag kanske eventuellt kommer kunna använda dom om (NÄR...) jag bygger om till dubbla A armar, allt som behövs då är en "adapter" som inte skulle gå att fästa lika lätt på Stock. kanske blir smidigare än att rita och tillverka en egen.
- sen är hela konstruktionen med lager och allt lite kralligare (såg jag när jag jämförde.


Infästningen av fjäderbenen fram är det stor skillnad på, märkte det när jag bytte fjädrar.

Skiljer även en del i bakvagnen.

Har en Z4M Coupé nu.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



MaxApex skrev:
plato skrev:
Kul projekt. Roligt och se mer av dessa bilar ute på banorna

Om du följt Timeattack lite har du säkert sett att jag byggt på en väldigt likvärdig bil.

Uppdateringarna känns helrätt, jag har åkt både Club och Club Challange med ett gäng förstaplatser i båda klasserna så har du några frågor är det bara att du hör av dig


om jag inte är helt ute och cyklar så sitter det en lite vassare motor i din kärra ! jag kommer med stor sannolikhet höra av mig!


Helt rätt så har jag en s54 i min, åkte med ett ombyggd Öhlins R&T iår, Omschimsade dämpare samt racefjädrar.
Ett otroligt lyft från mitt gamla Kw Clubsport. Så det är helt rätt val thumbs up

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Trevligt projekt!

Budgetera för andra bromsbelägg redan efter någon banträff eller två. Deras röda är ju tåligare än de gula men oddsen att de kommer klara av och även inte slitas fort på bana är inte så bra. Det finns några användare de röda funkar för men väldigt många de har överhettats och slitits ut jättefort för.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
plato skrev:
MaxApex skrev:
plato skrev:
Kul projekt. Roligt och se mer av dessa bilar ute på banorna

Om du följt Timeattack lite har du säkert sett att jag byggt på en väldigt likvärdig bil.

Uppdateringarna känns helrätt, jag har åkt både Club och Club Challange med ett gäng förstaplatser i båda klasserna så har du några frågor är det bara att du hör av dig


om jag inte är helt ute och cyklar så sitter det en lite vassare motor i din kärra ! jag kommer med stor sannolikhet höra av mig!


Helt rätt så har jag en s54 i min, åkte med ett ombyggd Öhlins R&T iår, Omschimsade dämpare samt racefjädrar.
Ett otroligt lyft från mitt gamla Kw Clubsport. Så det är helt rätt val thumbs up


Va precis det jag tänkte. har pratat lite löst om det med en säljare på öhlins. kör du standard längd på fjädrarna eller en kortare fjäder än vad som standard i e46m3 kittet? hade varit nice att få se vilka specs du har och hur hög/låg bilen blir.

_________________
Max af Klintberg
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



MaxApex skrev:
plato skrev:
MaxApex skrev:
plato skrev:
Kul projekt. Roligt och se mer av dessa bilar ute på banorna

Om du följt Timeattack lite har du säkert sett att jag byggt på en väldigt likvärdig bil.

Uppdateringarna känns helrätt, jag har åkt både Club och Club Challange med ett gäng förstaplatser i båda klasserna så har du några frågor är det bara att du hör av dig


om jag inte är helt ute och cyklar så sitter det en lite vassare motor i din kärra ! jag kommer med stor sannolikhet höra av mig!


Helt rätt så har jag en s54 i min, åkte med ett ombyggd Öhlins R&T iår, Omschimsade dämpare samt racefjädrar.
Ett otroligt lyft från mitt gamla Kw Clubsport. Så det är helt rätt val thumbs up


Va precis det jag tänkte. har pratat lite löst om det med en säljare på öhlins. kör du standard längd på fjädrarna eller en kortare fjäder än vad som standard i e46m3 kittet? hade varit nice att få se vilka specs du har och hur hög/låg bilen blir.


Jag kör en klart kortare fjäder + hjälpfjäder både fram och bak.
Kan mäta längden på fjädrarna någondag. Har inte i huvudet vilka de blev till sisst. Vi provade med lite olika

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



MaxApex skrev:
zmicke skrev:
Kommer följas thumbs up

Har själv haft en 3,0 Si -07, vet att det skiljer i framvagnen, men vad är det du vinner på bytet?

Mvh Micke.


Det va några olika grejer som gjorde att jag köpte dom.

- jag kan ha bilen rullande medan jag byter lager och fixar i ordning för bytet, alltså mindre tid på lyften
- det gjorde inget att jag hittade båda NYA för 3300kr med frakt.
- jag kan köra Z4M/E46M3 dämpare i fram då infästningen ser annorlunda ut.
- jag kanske eventuellt kommer kunna använda dom om (NÄR...) jag bygger om till dubbla A armar, allt som behövs då är en "adapter" som inte skulle gå att fästa lika lätt på Stock. kanske blir smidigare än att rita och tillverka en egen.
- sen är hela konstruktionen med lager och allt lite kralligare (såg jag när jag jämförde.


Du måste väl mena Z4M/E36M3 dämpare? E46M3 dämpare ser annorlunda ut.

Kul projekt, kommer följa utvecklingen.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Westersund skrev:
MaxApex skrev:
zmicke skrev:
Kommer följas thumbs up

Har själv haft en 3,0 Si -07, vet att det skiljer i framvagnen, men vad är det du vinner på bytet?

Mvh Micke.


Det va några olika grejer som gjorde att jag köpte dom.

- jag kan ha bilen rullande medan jag byter lager och fixar i ordning för bytet, alltså mindre tid på lyften
- det gjorde inget att jag hittade båda NYA för 3300kr med frakt.
- jag kan köra Z4M/E46M3 dämpare i fram då infästningen ser annorlunda ut.
- jag kanske eventuellt kommer kunna använda dom om (NÄR...) jag bygger om till dubbla A armar, allt som behövs då är en "adapter" som inte skulle gå att fästa lika lätt på Stock. kanske blir smidigare än att rita och tillverka en egen.
- sen är hela konstruktionen med lager och allt lite kralligare (såg jag när jag jämförde.


Du måste väl mena Z4M/E36M3 dämpare? E46M3 dämpare ser annorlunda ut.

Kul projekt, kommer följa utvecklingen.


Jag är ganska säker på att Öhlins e46 M3 R&T kommer passa spec när Plato bekräftat att det är sextioen han kör på sin Z4M. Eller är jag Helu ute och cyklar nu?

_________________
Max af Klintberg
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



MaxApex skrev:
Westersund skrev:
MaxApex skrev:
zmicke skrev:
Kommer följas thumbs up

Har själv haft en 3,0 Si -07, vet att det skiljer i framvagnen, men vad är det du vinner på bytet?

Mvh Micke.


Det va några olika grejer som gjorde att jag köpte dom.

- jag kan ha bilen rullande medan jag byter lager och fixar i ordning för bytet, alltså mindre tid på lyften
- det gjorde inget att jag hittade båda NYA för 3300kr med frakt.
- jag kan köra Z4M/E46M3 dämpare i fram då infästningen ser annorlunda ut.
- jag kanske eventuellt kommer kunna använda dom om (NÄR...) jag bygger om till dubbla A armar, allt som behövs då är en "adapter" som inte skulle gå att fästa lika lätt på Stock. kanske blir smidigare än att rita och tillverka en egen.
- sen är hela konstruktionen med lager och allt lite kralligare (såg jag när jag jämförde.


Du måste väl mena Z4M/E36M3 dämpare? E46M3 dämpare ser annorlunda ut.

Kul projekt, kommer följa utvecklingen.


Jag är ganska säker på att Öhlins e46 M3 R&T kommer passa spec när Plato bekräftat att det är sextioen han kör på sin Z4M. Eller är jag Helu ute och cyklar nu?


Du är tyvärr ute och cyklar. Trodde du hade köpt M3 spindlar. kollade inte så noga på bilderna.
Då kommer det inte passa alls. Då dem har helt olika infästning.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Z4M har en spindel av samma typ som E36M3 (1 övre genomgående bult i 2 "öron" och 2 nedre bultar i gängade hål och mellan dem en styrpinne) medan E46M3 har en spindel med en halvöppen "ring" som man skjuter ner dämparen i och klämmer fast med bult/mutter, precis som det är på din E86 standard.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Westersund skrev:
Z4M har en spindel av samma typ som E36M3 (1 övre genomgående bult i 2 "öron" och 2 nedre bultar i gängade hål och mellan dem en styrpinne) medan E46M3 har en spindel med en halvöppen "ring" som man skjuter ner dämparen i och klämmer fast med bult/mutter, precis som det är på din E86 standard.


Tack Andre

Får förhöra Plato om hur han fått till det!

_________________
Max af Klintberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4 E86 -07, e89 widebody
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
28800 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande