Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 Evo 24v CAR challenge #6
<<   1, 2, 3, 4
24129 besök totalt
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 76


Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
Grattis till en bra säsong Robin!

Du tror inte de hårda och korta R-dämparna bak kan vara en del av dramat med hjullyften?
Micke W kör ju snabbt med sin 116, med punkade spax-dämpare (mjukare än Bilstein) och MT2 fjädrar samt std krängare.
Han körde med Bilstein R innan, men bytte p.g.a att den blev för hård och orolig bak.
Jag har heller aldrig trivts med R-dämparna.

Knivhämmaren fram kan säkert också ställa till med en del hyss om den inte är "rätt" injusterad.

Den där jäkla 3,0-utxälingen måste du verkligen kasta


Tack! Kul att se er på träffarna också! Verkar som om Giulian är ett monster

Jo jag vet, har funderat på om jag inte skulle göra så. Men samtidigt tycker jag att mina bakdämpare är så fruktansvärt långa i fullt utfjädrat läge men de kanske inte är tillräckligt snabba i utfjädring och det orsakar lyftet? Är så frustrerande att behöva vänta och vänta.

Den har jag justerat in bättre nu tror jag! Upplevde framänden som aningens bättre och att den gav mig bättre feedback och jobbade liksom inte emot mig.

Jag vet! 3,0 slutväxeln ryker!

_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 76


Trådstartare
Eldh skrev:
Tänkte oxå på utväxlingen, inte original 3.0 utan nån hybrid gissar jag med tanke på det korta steget där?
Väldigt kul med klippet och få höra det goa flåset i 24-ventilaren!


Det är en s.k "Bjurman-låda". Ett MÅSTE om man kör bana med en 116 bil och vill ha bra driv i grejerna oaktat vad som sitter under huven! Billig alternativ också om man jämför med en dogbox-låda från danskarna.

Tack! Kul att få ett ansikte på vem som lägger upp alla bilder på sitt projekt på Instagram

_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 76


Trådstartare
Aporpå innerhjulslyftet, skulle jag välja att åka med dessa dämpare. Vad är ett bra alternativ på lösning? Resa infästningen eller montera någon sorts förlängning på någon sida av dämparen som motsvarar en resning?

Är på det hela taget väldigt nöjd med dämparna och dess karaktär bortsett från att bilfan numer lyfter innerhjulet..

_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 76


Trådstartare
Här kommer för övrigt länkar till ombordfilmerna från säsongsavslutningen på Rudskogen!

https://www.youtube.com/watch?v=8oKx1wHdymI

https://www.youtube.com/watch?v=ZXG64lbFzAc&t=789s

_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 414



Nyquist skrev:
Aporpå innerhjulslyftet, skulle jag välja att åka med dessa dämpare. Vad är ett bra alternativ på lösning? Resa infästningen eller montera någon sorts förlängning på någon sida av dämparen som motsvarar en resning?

Är på det hela taget väldigt nöjd med dämparna och dess karaktär bortsett från att bilfan numer lyfter innerhjulet..


Testa vanliga Bilstein B6 bara för att se åt vilket håll det blir skillnad?
De finns ju i varenda vrå till Alforna.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Robin, en detaljfråga: hur fick du dit 164-gasspjällskontakten på 75ans spjällhus?
Står här o kliar mig i huvudet...

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 76


Trådstartare
Eldh skrev:
Robin, en detaljfråga: hur fick du dit 164-gasspjällskontakten på 75ans spjällhus?
Står här o kliar mig i huvudet...

Enkelt, jag använde 164ans spjällhus men bytte ut själva delen som vajern löper i på axeln eftersom den var stor och ful!

_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Haha då missförstod jag dig på Rudskogen. Hade varit smutt med 75ans hus iofs som bl.a saknar uppvärmningen, lite lättare. Bra då följer jag ditt exempel

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 Evo 24v CAR challenge #6
<<   1, 2, 3, 4
24129 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande