Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 362, 363, 364 ... 501, 502, 503 >> 23 besök idag (2500666 totalt) |
Jag håller på att konvertera till E-gas på min se7en. Och som jag anser tillvägagångssättet vid uppstart av ny motor. När man väl startat upp justera till lämplig tomgång utan att blanda in nån tomgångsjustering än i mitt fall justerskruv på spjällen. Sen ut och börja mappa till brukskörning så bilen är körbar. Efter det så börjar kallstart justeringar och här kan man lägga ner hur mycket tid som helst... Bilen skall ju starta i alla olika drifts temperaturer och alla olika ute temperaturer ner till x-antal minusgrader ute. Bara vrida på nyckeln sen skall den gå snyggt på en gång... Blir mycket loggande och justerande här och i det här läget vill man ju inte ha en tomgångs reglering som försöker justera till nått som man inte är färdig med..... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Jag har ingen justerskruv eller liknande utan helt elektronisk.
Men oavsett så vill man ju att styrningen av spjäll fungerar först av allt annars blir det svårt att mappa, men visst fin justering av tomgång vid olika temperaturer osv. kan man ju helt klart vänta med. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Har kollat lite på dom tabellerna som finns inlagda på olika Audi modeller: Bollnert's S3 A4 1.8t V6 2.7t, skumt med bara 97% som max gas? känns som tabellen knappt är påbörjad. Min motor har just nu denna RS6 tabellen: Väldigt mycket spjäll rörelse vid höga varv och liten pedal rörelse? Känns som detta måste justeras en del vid testkörning.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Jag e-mejlade några frågor till Maxxtuning om PID regleringen och fick då plötsligt detta oväntade svar som jag inte väntat mig:
Enklaste är om du skickar oss ditt spjäll så gör vi grundkalibreringen. Så nu kommer mitt reservspjäll postas till dom, så får vi se vad dom kan få fram för grundvärden i testbänken. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Skrevs för 1-1/2 vecka sedan... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Jo jag vet, har även garage kompis som för flera veckor sedan sagt att hans sprut tillverkare minsann kan mäta upp för deras sprut, dock mot en okänd summa pengar..
Men grejen är att maxxtuning eller någon annan inte har nämnt detta trots många mail och även inlägg här. Så jag trodde att denna möjlighet inte var tillgänglig, ännu.. Så därför inte ens bemödat mig med att fråga dom om detta. så därför blev jag lite överraskad av detta plötsliga mail, kanske han inte orkade svara mer på spjäll frågor _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Måste bara kommentera detta, tändläge är jättelätt i MaxxEcu att kontrollera om kunden har ställt in den rätt. Alltså man måste inte lägga tid på att börja från början. Du bara väljer det som är blå markerat sedan bara nöta på starten och stroba och är det fel så bara ändra värdet ovanför som i detta exempel är inställt på 125 grader och ändra tills nollan hamnar rätt i strobe lampans ljus. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Ett till svar om detta, när det gäller MaxxEcu så finns en smart grej nämligen att man kan jämföra 2 olika mappar med varandra, alltså den visar bara skillnaderna, så man behöver inte sitta själv och klicka sig igenom varje meny och leta skillnader. Så har den som ska mappa en motor en egen grund mapp så kan han jämföra den mot kundens mapp för att snabbt se vad som skiljer dom åt. Här två exempel, först två helt olika nämligen grund mappar från en V6 2.7biturbo mot en 4cyl 1.8t så då skiljer ju det mesta och listan får inte plats på en sida utan man får skrolla ner för att se allt: Men här mer normal jämförelse, här två olika mappar jag har sparade där jag lekt lite med PID värden för spjället. Så detta är bra även för en själv att lätt jämföra olika sparade mappar som man glömt vad som skiljer dom åt. Eller tex. om man vill jämföra med kompisens mapp för att se vad han har för inställningar om man kör med likadana motorer. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Fan va bra att ni reder ut detta med e-gas här, för ja ska snart starta upp min kärra med maxxecu och e-gas
_________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||||
Vet tyvärr inte om det blir så mycket mer el-gas prat här nu.
Men kanske kommer något mer om några veckor. Kommer bli kabelstam bygg bilder nu istället. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Jag har inte använt just Biltemas kabelstrumpor men på jobbet har jag använt liknande av annat fabrikat (i ren miljö vill jag påpeka). Det positiva är att de blir tighta och fina runt kabelstammarna och ändå smidiga och böjbara. Nackdelen är att de samlar smuts i nätet och är närmast omöjliga att få rena igen om det är viktigt. Om man inte skär dem med värmekniv så fransar ändarna upp sig till förbannelse, jobbigt om man skall trä kabelstammen genom något. När man skär med värmekniv måste snittet någorlunda ha den diameter man har tänkt sig på kabelstammen. Kniven "fryser" änden i den form den har vid kapningen. Nu har du redan byggt verkar det som men andra kanske har nytta av det jag skrivit.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Efter att jag klippt av rätt längd så eldade jag med tändare i änden och tryckte till stråna med fingrarna så fransar den inte upp sig så lätt.
Använder även krympslang, dock hade jag ingen stor krympslang så missade det på några av dom stora flätorna vilket var synd. Men bra att ingen har dålig erfarenhet av just Biltema's kabelstrumpa. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
En till sak att hålla koll på är om/när man tvättar motorrummet att blåsa bort fukten från elkontakterna, den kryper in från kabelsidan.... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
På typ 98% av alla kablar jag tillverkat så sitter det gummi tätning vid varje stift + damasken.
Så även om vattnet tränger in under damasken så stannar den där och tar sig inte in förbi stiften. Sen är inte jag en sådan som tvättar motorrummet, utan det blir nog mer tryckluft och dammsugare och torka rent med trasor, för jag vill inte ha vatten in överallt. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Tar vi vev trigger kabeln ovan så blev den så här:
Så på just denna går inte strumpan in under gummit, blev inte så heller på spridare kontakterna och några andra. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Tog och kollade på original motor kabelstam och den är rejäl blandning av olika höljen.
Invändigt någon form av tyg strumpa sen silikon slang som håller sig mjuk och fin, sen plast som tyvärr blivit hård och spricker lätt och sen även tygtejp. Och vissa kontakter har gummiskydd och andra inte? Skulle jag göra en till kabelstam så skulle jag välja tygtejp. (den riktiga kabelstams tejpen som tål 150 grader och alla kemikalier) Då kan man göra klart hela kabelstammen och även testköra innan man tejpar ihop den. Även lätt att klippa upp och tejpa om. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Sista inlägget på denna sidan får bli lite åsikter från mig angående olika kabelöverdrag för er som tänkt bygga egen kabelstam.
Krympslang blir tajt och bra samt lätt att rengöra och går att få vattentätt med lim i hela eller bara i skarvar, men jobbigt om du behöver leta kablar eller byta ut eller lägga till kablar, då blir det att klippa sönder och göra om och jobbigt då när skarvarna går in i större bitar och limmade där.. Räfflad skydds slang är lätt att byta kablar i och lägga till samt ta bort förutsatt att det finns plats, men finns inte i så många dimensioner och bygger mycket i tjocklek så har man många kablar till massa givare som jag har så blir det väldigt tjockt av alla kabel slangar, sen är man begränsad till dom skarvar, vinklar och förgreningar som finns om man nu inte skarvar med krympslang. Kabelstams tejp kan man montera efteråt och även lätt att laga och byta ut, negativa är att det är tejp = du klistrar fast den på alla kablar så måste ju ta bort all tejp för att lägga till eller byta ut kablar samt för att inspektera kabeln. Jag vill kunna lätt dra av skyddet för att se vilka kablar som finns där och även lätt kunna byta ut eller lägga till kablar i min stam, samt ha så tunt skydd som möjligt så därför blev det nu kabelstrumpa som dock tyvärr släpper in smuts och vatten och lite bökig att montera när man ska grena ut till olika givare, typ som krympslang. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 362, 363, 364 ... 501, 502, 503 >> 23 besök idag (2500666 totalt) |