Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 362, 363, 364 ... 501, 502, 503   >>
23 besök idag (2500666 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5588



RallyQuattro skrev:
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:

Men först måste jag då få till el-gas och tomgång hyfsat bra, sen test körning.

Ett tips lägg inte ner en massa tid på tomgångsjustering i början... utan gör den så enkel som
möjligt typ låt spjället vara öppet lite och han en hög tomgång 1200-1500 rpm.


Det står så här:
Note: Idle control with E-Throttle is easy, if the actual PID regulator settings for the E-Throttle is correctly made,
make sure the control of the E-Throttle is very accurate even before trying to do the idle control with the E-Throttle.


Så jag gissar att det löser sig enkelt så fort spjäll regleringen fungerar.

Jag håller på att konvertera till E-gas på min se7en.

Och som jag anser tillvägagångssättet vid uppstart av ny motor.

När man väl startat upp justera till lämplig tomgång utan att blanda in nån tomgångsjustering än
i mitt fall justerskruv på spjällen.

Sen ut och börja mappa till brukskörning så bilen är körbar.

Efter det så börjar kallstart justeringar och här kan man lägga ner hur mycket tid som helst...
Bilen skall ju starta i alla olika drifts temperaturer och alla olika ute temperaturer ner till x-antal minusgrader ute.
Bara vrida på nyckeln sen skall den gå snyggt på en gång... thumbs up
Blir mycket loggande och justerande här och i det här läget vill man ju
inte ha en tomgångs reglering som försöker justera till nått som man inte är färdig med.....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Jag har ingen justerskruv eller liknande utan helt elektronisk.

Men oavsett så vill man ju att styrningen av spjäll fungerar först av allt annars blir det svårt att mappa, men visst fin justering av tomgång vid olika temperaturer osv. kan man ju helt klart vänta med.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5588



Är ju bara att ställa 0% på tps värdet är lagom för tomgången ex 3% på spjäll läget svårt att veta vad det blir innan man startat upp motorn...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Jag skulle programmera rörelsen på spjällen progressivt mot pedalrörelsen.

typ:

pedal - spjäll
5% - 2%
10% - 5%
20% - 10%
30% - 15%
40% - 20%
50% - 25%
60% - 40%
70% - 55%
80% - 80%
100% - 100%

Just för att få en bil som går mjukare på låglast.


Har kollat lite på dom tabellerna som finns inlagda på olika Audi modeller:

Bollnert's S3


A4 1.8t


V6 2.7t, skumt med bara 97% som max gas?
känns som tabellen knappt är påbörjad.



Min motor har just nu denna RS6 tabellen:

Väldigt mycket spjäll rörelse vid höga varv och liten pedal rörelse?
Känns som detta måste justeras en del vid testkörning..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Jag e-mejlade några frågor till Maxxtuning om PID regleringen och fick då plötsligt detta oväntade svar som jag inte väntat mig:

Enklaste är om du skickar oss ditt spjäll så gör vi grundkalibreringen.


Så nu kommer mitt reservspjäll postas till dom, så får vi se vad dom kan få fram för grundvärden i testbänken.

thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5588



super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Nu finns det ju inte så många spjäll som är inlagda, sen ska man ha klart för sig att dessa är ju bara grundinställda så krävs ändå mycket arbete för att få dom att lira som en OEM bil.

Nu vet jag inte hur dom gör på Maxxecu men på diverse olika andra insprutningar
så skickar man ju pedal samt gasspjäll till deras utvecklingsavdelning så att dom får
mäta upp alla värden sen fixar dom inställningarna.


//Nisse

Skrevs för 1-1/2 vecka sedan...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Jo jag vet, har även garage kompis som för flera veckor sedan sagt att hans sprut tillverkare minsann kan mäta upp för deras sprut, dock mot en okänd summa pengar..

Men grejen är att maxxtuning eller någon annan inte har nämnt detta trots många mail och även inlägg här.
Så jag trodde att denna möjlighet inte var tillgänglig, ännu.. Så därför inte ens bemödat mig med att fråga dom om detta.

så därför blev jag lite överraskad av detta plötsliga mail, kanske han inte orkade svara mer på spjäll frågor

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
knotan skrev:
Ju fler funktioner man använder desto större sannolikhet att det bråkar.
Dessa tar nog alla mappare med koll bort å gör egna.
Kalibrering för givare etc låter man nog va om det verkar stämma.
Kalibrering av tändläge och var givare etc vill man nog göra själv.


Måste bara kommentera detta, tändläge är jättelätt i MaxxEcu att kontrollera om kunden har ställt in den rätt.
Alltså man måste inte lägga tid på att börja från början.

Du bara väljer det som är blå markerat sedan bara nöta på starten och stroba och är det fel så bara ändra värdet ovanför som i detta exempel är inställt på 125 grader och ändra tills nollan hamnar rätt i strobe lampans ljus.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
knotan skrev:

Mapparen kommer troligen ändå "tömma" boxen och börja från noll när han startar sitt arbete. Så har de flesta skickliga mappare jag jobbat med gjort när det inte handlar om en ytterst liten finjustering möjligen


Ett till svar om detta, när det gäller MaxxEcu så finns en smart grej nämligen att man kan jämföra 2 olika mappar med varandra, alltså den visar bara skillnaderna, så man behöver inte sitta själv och klicka sig igenom varje meny och leta skillnader.

Så har den som ska mappa en motor en egen grund mapp så kan han jämföra den mot kundens mapp för att snabbt se vad som skiljer dom åt.

Här två exempel, först två helt olika nämligen grund mappar från en V6 2.7biturbo mot en 4cyl 1.8t så då skiljer ju det mesta och listan får inte plats på en sida utan man får skrolla ner för att se allt:






Men här mer normal jämförelse, här två olika mappar jag har sparade där jag lekt lite med PID värden för spjället.


Så detta är bra även för en själv att lätt jämföra olika sparade mappar som man glömt vad som skiljer dom åt.

Eller tex. om man vill jämföra med kompisens mapp för att se vad han har för inställningar om man kör med likadana motorer.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378



Fan va bra att ni reder ut detta med e-gas här, för ja ska snart starta upp min kärra med maxxecu och e-gas
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Vet tyvärr inte om det blir så mycket mer el-gas prat här nu.
Men kanske kommer något mer om några veckor.

Kommer bli kabelstam bygg bilder nu istället.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Jag byggde min kabelstam med dessa Biltema strumpor.

Någon som har dålig erfarenhet av dessa?



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jag har inte använt just Biltemas kabelstrumpor men på jobbet har jag använt liknande av annat fabrikat (i ren miljö vill jag påpeka). Det positiva är att de blir tighta och fina runt kabelstammarna och ändå smidiga och böjbara. Nackdelen är att de samlar smuts i nätet och är närmast omöjliga att få rena igen om det är viktigt. Om man inte skär dem med värmekniv så fransar ändarna upp sig till förbannelse, jobbigt om man skall trä kabelstammen genom något. När man skär med värmekniv måste snittet någorlunda ha den diameter man har tänkt sig på kabelstammen. Kniven "fryser" änden i den form den har vid kapningen. Nu har du redan byggt verkar det som men andra kanske har nytta av det jag skrivit.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



jag har andvänt bilteman några gånger,funkar bra, brukar köra krymplsnag i ändarna

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Efter att jag klippt av rätt längd så eldade jag med tändare i änden och tryckte till stråna med fingrarna så fransar den inte upp sig så lätt.

Använder även krympslang, dock hade jag ingen stor krympslang så missade det på några av dom stora flätorna vilket var synd.

Men bra att ingen har dålig erfarenhet av just Biltema's kabelstrumpa.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5588



Guson skrev:
Nackdelen är att de samlar smuts i nätet och är närmast omöjliga att få rena igen om det är viktigt.

En till sak att hålla koll på är om/när man tvättar motorrummet att blåsa bort fukten från elkontakterna, den kryper in från kabelsidan....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1756



man kan klippa till lite smältlim och lägga in mellan kablarna och sen även använda krympslang med lim i, där man krymper fast strumpan.
Då blir det väldigt nära vattentätt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
På typ 98% av alla kablar jag tillverkat så sitter det gummi tätning vid varje stift + damasken.
Så även om vattnet tränger in under damasken så stannar den där och tar sig inte in förbi stiften.




Sen är inte jag en sådan som tvättar motorrummet, utan det blir nog mer tryckluft och dammsugare och torka rent med trasor, för jag vill inte ha vatten in överallt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Tar vi vev trigger kabeln ovan så blev den så här:




Så på just denna går inte strumpan in under gummit, blev inte så heller på spridare kontakterna och några andra.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Tog och kollade på original motor kabelstam och den är rejäl blandning av olika höljen.

Invändigt någon form av tyg strumpa sen silikon slang som håller sig mjuk och fin, sen plast som tyvärr blivit hård och spricker lätt och sen även tygtejp.

Och vissa kontakter har gummiskydd och andra inte?




Skulle jag göra en till kabelstam så skulle jag välja tygtejp. (den riktiga kabelstams tejpen som tål 150 grader och alla kemikalier)
Då kan man göra klart hela kabelstammen och även testköra innan man tejpar ihop den.
Även lätt att klippa upp och tejpa om.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Sista inlägget på denna sidan får bli lite åsikter från mig angående olika kabelöverdrag för er som tänkt bygga egen kabelstam.

Krympslang blir tajt och bra samt lätt att rengöra och går att få vattentätt med lim i hela eller bara i skarvar, men jobbigt om du behöver leta kablar eller byta ut eller lägga till kablar, då blir det att klippa sönder och göra om och jobbigt då när skarvarna går in i större bitar och limmade där..

Räfflad skydds slang är lätt att byta kablar i och lägga till samt ta bort förutsatt att det finns plats, men finns inte i så många dimensioner och bygger mycket i tjocklek så har man många kablar till massa givare som jag har så blir det väldigt tjockt av alla kabel slangar, sen är man begränsad till dom skarvar, vinklar och förgreningar som finns om man nu inte skarvar med krympslang.

Kabelstams tejp kan man montera efteråt och även lätt att laga och byta ut, negativa är att det är tejp = du klistrar fast den på alla kablar så måste ju ta bort all tejp för att lägga till eller byta ut kablar samt för att inspektera kabeln.


Jag vill kunna lätt dra av skyddet för att se vilka kablar som finns där och även lätt kunna byta ut eller lägga till kablar i min stam, samt ha så tunt skydd som möjligt så därför blev det nu kabelstrumpa som dock tyvärr släpper in smuts och vatten och lite bökig att montera när man ska grena ut till olika givare, typ som krympslang.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 362, 363, 364 ... 501, 502, 503   >>
23 besök idag (2500666 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande